بازدید 23160

از پیاز‌هایی که در بیابان دپو شدند تا گوجه‌هایی که از بین رفتند/ گرانی در میادین میوه و تره بار؛ آیا ستاد تنظیم بازار خبر دارد؟

قیمت پیاز و گوجه فرنگی این روز‌ها در بازار افزایش یافته و این بار این دو محصول اشک مصرف کننده را درآورده اند. این در حالی است که فیلم‌هایی در فضای مجازی منتشر شده و دست به دست می‌چرخد که نشان می‌دهند حجم انبوهی از پیاز در یک بیابانی دپو شده اند و یا برخی کامیون داران در حال معدوم سازی هزاران تن گوجه فرنگی در مرز هستند.
کد خبر: ۱۰۱۳۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷ 05 November 2020

این روز‌ها قیمت همه کالا‌ها و خدمات رو به افزایش است و در این بین تصور افزایش قیمت چشمگیر و غیرمنطقی برخی محصولات که در داخل تولید می‌شوند، جای بسی تامل دارد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ از جمله محصولاتی که در داخل به میزان کافی تولید می‌شود، می‌توان به محصولاتی چون گوجه فرنگی و پیاز اشاره کرد. در تمامی این سال‌ها، دولت‌ها هیچ گاه نتوانسته اند که قیمت این دو محصول کشاورزی را به همراه خیار و سیب زمینی تنظیم کنند. این در حالی است که در برخی فصول، این محصولات به وفور یافت می‌شوند و قیمت آن‌ها به قدری تنزل پیدا می‌کند که اشک کشاورز را و در برخی فصول هم قیمت آن‌ها به قدری افزایش می‌یابد که اشک مصرف کنندگان را در می‌آورد.

در روز‌های اخیر قیمت گوجه فرنگی و پیاز به قدری افزایش یافته که کم کم این دو قلم کالا را نیز باید حداقل برای یک مدت کوتاهی از سبد خرید خانوار‌ها کنار گذاشت.

مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار طی مصاحبه‌ای در چهاردهم آبان ماه ۱۳۹۹ با بیان اینکه قیمت گوجه فرنگی به زودی کاهش خواهد یافت، گفت: قیمت پیاز نیز از هر کیلو ۶ هزار تومان به ۵ هزار تومان در میدان کاهش یافته است.

این افزایش قیمت‌های سرسام آور برخی محصولات از جمله همین پیاز و گوجه فرنگی در حالی است که فیلم‌هایی در شبکه‌های مجازی پخش شده و دست به دست می‌چرخند که نشان می‌دهند، میلیون‌ها تن پیاز در یک بیابانی دپو شده اند. کسی که در حال فیلم گرفتن است، می‌گوید این پیاز‌ها متعلق به یک نفر است! این پیاز‌ها شش ماهه هستند و از خصوصیات پیاز‌های شش ماهه این است که قابلیت نگهداری بالایی دارند و معمولا در مناطق کرمانشاه کشت می‌شوند.

پرسش از مسئولین این است که این چندین تن پیاز توسط چه کسی یا کسانی دپو شده است؟ آیا کشاورز با آن تمکن مالی ضعیف قادر به دپوی این میزان پیاز می‌باشد؟ این دپو درست در زمانی رخ داده که قیمت این محصول کشاورزی در حال رشد است و در بازار با قیمتی گزاف به مصرف کننده فروخته می‌شود. این دپو در این شرایط افزایش قیمت پیاز، آیا مصداق بارز احتکار نیست؟

همچنین فیلم‌های دیگری در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می‌دهند، حجم عظیمی از گوجه فرنگی‌ها در حال معدوم سازی می‌باشند و این در حالی است که قیمت گوجه فرنگی در برخی مناطق به کیلویی ۱۵ هزار تومان هم رسیده است. این فیلم بیانگر آن است که این گوجه‌ها در مرز باشماق با عراق به دلیل معطل ماندن یا نبود کیفیت، اجازه ورود پیدا نکرده و به مرور زمان خراب شده و الان در حال معدوم شدن هستند.

پیاز

حالا پرسش این است، چرا در شرایطی که قیمت گوجه فرنگی در داخل در حال افزایش است و به هر کیلو ۱۵ هزار تومان رسیده است، اصلا اجازه صادرات آن هم در این حجم داده می‌شود؟ آن هم صادراتی که به نتیجه نمی‌رسد و باید این گونه این محصولات معدوم شوند.

این فیلم‌ها نشان می‌دهند که افزایش قیمت محصولات کشاورزی پیش از آن که به کمبود تولید و یا عرضه آن‌ها مربوط شود، به سوء مدیریت‌ها و نبود نظارت‌های کافی در بازار این محصولات و عدم برخورد با دلالان این حوزه باز می‌گردد.

رهبر انقلاب نیز در صحبت‌های خود در ۱۳ آبان به نکته‌ای اشاره کردند و با تأکید بر تحرک و تلاش بیشتر مسئولان در سه زمینه «اقتصاد، امنیت و فرهنگ» گفتند: گرانی‌های اخیر واقعاً توجیهی ندارد و مسئولان باید با هماهنگی و جدیت این دشواری‌ها را از زندگی مردم بردارند. رهبر انقلاب، گرانی گوشت، مرغ، گوجه تا پوشک بچه را به رغم موجود بودن جنس و کالا، گرانی‌های بی مبنا و بی‌دلیل خواندند و افزودند: همه این گرانی ها و مشکلات، با هماهنگی دستگاه ها قابل حل هستند و باید مشکلات از جلوی پای مردم برداشته شود.

با توجه به این صحبت های رهبر انقلاب، حالا پرسش این است که وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت و نهادهای زیرمجموعه آن ها از جمله ستاد تنظیم بازار و حمایت از مصرف کننده در گرانی محصولاتی چون گوجه فرنگی و پیاز چه نقشی داشته و در کجای این ماجرا قرار گرفته اند؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۷
متاسفانه سوء مدیریت مسولین گریبانگیر ۸۰ میلیون هموطن شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
همه باید به دولت کمک کنند مشکلات زیاد هست و برخوردهای جناحی و حزبی باید کنار گذاشته بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
هنوز بعضیا فکر می کنن این گرانیها فقط بخاطر تحریمو هزینه مقاومت جلوی آمریکاست
در بهترین حالت ۴۰ درصد هم تاثیر نداره امان از بی تدبیری و خیانت
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
فاز اینها که قرمز دادن چیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
این حجم از سو مدیریت غیر منطقی و شک برانگیز هست
مردم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
دولتی که نمیتواند یا نمیخواهد حداکثر 1000 نفر دلال بازار گوشت و مرغ و میدان تره بار را کنترل و خلع ید کند ادعای مقابله با کجا دارد؟؟؟؟
امروز رفتم تره بار. گوجه فرنگی که نداشت. مقداری پیاز، شلغم، کدو، گلم کلم، لیمو شیرین و سیب گرفتم، مجموعاً 104 هزار تومان ناقابل!
خود غلط بود انچه میپنداشتیم
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
احسنت


لایک داریا
پیاز و گوجه و کلا میوه و سبزیجات برای سلامتی مضر است، دانشمندان مریخ ثابت کردن که خوردن این چیزا شما رو چیز میکنه. مثل گوشت قرمز، و گوشت سفید که مضرات خودشو داره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
شما بهنوش بختیاری نیستی احیاناً؟
:))))
و میلیون ها جوجه ای که زنده خاک شدند
بازارها را دلالان اداره می کنند ، نه مدیران ستادها!!!
کاملا واضح است که چه خبر است . چند روز دیگر مثلث کری ظریف بایدن اعلام می کنند که برجام درست شد و روحانی جنس ها را میریزد در بازار و می گوید دیدید برجام خوب بود .
قیمت پیاز قرمز انباری کیلویی 14 هزار تومن هست

حالا کی انبارش کرده، خدا می دونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
کی انبارش کرده به نظرت؟
باسلام
همه اینانتیجه سوءمدیریت مسئولین محترم می باشد بهترین انگور فروختیم 3000تومان توبازار زیر 10هزارتومان نیست برای کشاورزی بیچاره سودی ندارد فقط دلال
نمیدونم چرا همش فکر میکنم این گرونی ها عمدی و هدف مند هستن ....حالا چه هدفی ...تو خود بخوان حدیث مفصل از این........................
خدا جای حق نشسته
وقتی برای چند ریال سود بیشتر بار روز از بارار جمع میکنند تا صادر کنند و هموطن خودشون رو به زحمت میندازند خدا هم این طور نشونشون میده
امیدوارم افرادی که کتاهی میکنند هم به عقوبت کثافت کاری هاشون برسونه که دیگه توی این مملکت کسی خیانت نکنه به مردم....
یکی از بازار‌هایی که در سالیان اخیر همواره بی سر و سامان بوده و گویا مافیایی شده است، بخش میوه و تره‌بار است به‌طوری که اگر یک کشاورز که تولید‌کننده واقعی میوه است، قیمت‌ها را در بازار میوه و تره‌بار و سپس در مغازه‌ها مشاهده کند، متوجه می‌شود که چقدر چرخه این بازار نابسامان است به نحوی که سود اصلی کالایی که وی تولید کرده‌است به جیب واسطه‌ها و دلالان می‌رود، این در حالی است که هر کالا و میوه‌ای در بازار برای خود مافیایی دارد. بین میوه‌ای که کشاورز و باغدار به واسطه‌ها می‌فروشد تا میوه‌ای که در تره‌بار یا مغازه به فروش می‌رسد آنقدر قیمت‌ها اختلاف پیدا کرده‌است که خود کشاورز به عنوان تولید‌کننده میوه هم نمی‌تواند از درب مغازه میوه بخرد.
عادیه چرا تعجب کردی
سلام.توی شهر ما یک ضرب المثل داریم
نه خود خورم ، نه کس دهم ؛ گنده کنم به سگ دهم
ستاد تنظیم بازار کیلویی چند؟ اینا همش فک و فامیل مدیران نالایق هستند که سر کار هستند.................
تهش هم اعلام می کنند مردم ایران سالانه چهل میلیون تن ضایعات مواد غذایی دارند!!!
مرگ برپیاز
یادش بخیر یه زمانی جناب ولایتی بزرگوار فرمودند که مردم ما باید از یمنی ها یاد بگیرن یه تیکه نون خشک میزارن تو دستارشون میرن به جنگ استکبار جهانی
عجب مرد آینده نگری بودن ایشون داشتند ما رو برای این روزا آماده میکردند خدا خیرشون بدن
اقای خبرنگار یه بار برو میدون تره بار مرکزی ببین اختلاف قیمت بار ورودی و بازار چقدره.
اگر دولت کاری نمیکنه ، جا داره قوای دیگه بیاند این احتکاری ها رو به قیمت مسوب بین فقرا تقسیم کنند ، نه اینکه یه دوزار جریمه و بعد طرف باز بره همون بارو گرونتر بفروشه
کرفتارشدیم ازاین مسئولان کارنابلد مفت هزارتن گوجه ازبین بردند هزاران برنج درکنرک ازبین رفت هیچکس هم پاسخگو نیست
مسافرت تشریف دارن... هر وقت برگشتن... چشم به این امور هم میرسند. عجله که نیست که.
امروز اراک گوجه خریدم یک کیلو هفده هزار تومان نمایندگان انقلابی مجلس همچنان بروند بخوابند
دیگه هر وقت میرم یه چند کیلو پیاز سیب زمینی گوجه و اینا میخرم حداقل یه پنجاه هزاری میشه.
ما هزاران ترامپ در داخل داریم که به مراتب از دونالد ترامپ بیشتر به ضرر مردم مظلوم ایران کار کردن
به نظر میاد تمامی مسئولین ستاد تنظیم بازار و تعزیرات حکومتی بایستی برکنار و نیروهای جدید و داسوز رو سرکار گمارده تا نشان دهنداگر بخواهیم میتوانیم جلوی این گرانفروشی ها را گرفت.. عدم حضور گسترده مامورین برای این موارد موید این است که نمیخواهند کاری انجام بدهند .. ولی بعضی اوقات میبینی مامورین سازمان تعزیرات حکومتی به مغازه هایی مراجعه میکنند که اصلا نیازی به بازرسی و کنترل ندارند و بهبهانه هایی عجیب آنان را جریمه میکنند.
ضمن آنکه از نیروهای اطلاعاتی سپاه و وزارت اطلاعات توقع میرود نسبت به مافیای احتکار و گرانفروشی مایحتاج مهم مردم ورود کنند .
همین امروز گوجه فرنگی از یک مغازه معمولی گرفتم کیلویی 19800تومن.البته گلخانه ای هم داشت کیلویی 29800تومن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
باز زمان یکی سرکوچه شون ارزونتر از بقیه جاها بود ولی الان همه جا ی قیمته.
توجه کردید که هیچ چیزمون دیگه شبیه به آرمان های اول انقلاب نیست
اون زمان میگفتن در سیستم سرمایه داری مرغ رو میریزن توی دریا تا قیمت رو ثابت نگه دارن
ما جوجه ها رو غذای ماهی ها هم نمی کنیم بلکه میکشیم تا مرغ را گران کنیم!!!!!!!
کسی نیست ما را یاری کند؟
لطفا کلمه میلیونها تن رو اصلاح کنید
یک میلیون تن پیاز هم حدود 10 میلیارد دونه میشه.
اگر هر پیاز یک فضای 7*7 سانتی متر هم اشغال کنه میشه 490 میلیون متر مربع
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
حالا شما تن را کیلو بخوان - به اصل قضیه لطمه وارد نمی شود
صدها هزار تن پیاز که ردیفی تا دل کوه امتداد داشتند. هزاران تن گوجه فرنگی همین طورجعبه جعبه تو بیابان رها می شدند. جوجه های بینوایی که جیک جیک شون دل هر شنونده ای را می لرزوند توسط از خدا بیخبران زنده زنده دفن شدند. ماسک هایی که تو این وانفسای کرونا انبار انبار احتکار می شن. گرانی های فزاینده ای که کمر اقشار آسیب پذیر را می شکنه و سرمایه هزاران نفر توی بورس دود می شه میره هوا و صدها مورد دیگه.......گاهی وقتها این فکر ذهنمو مشغول می کنه که:
ما انقلاب کردیم چی بشیم؟؟
کلا در دولت روحانی توجه ویژه ای به لمس واقعی ادبیات کهن ایران برای مردم شده. مثال نه خود خورم نه کسی دهم
بگندونم به سگ دهم را قبلاً با سیب زمینی و حالا هم با گوجه و پیاز کاملا مردم فهمیدند.
متاسفانه روابط اقتصادی ناسالم که بین دستگاههای مسئول و دلالان و تجار از خدا بی خبر شکل میگیره باعث این گرانیهای بی دلیل شده.وقتی که حتی در صورت دستگیری این افراد به راحتی با گذاشتن وثیقه یا خریدن قضات و وکلا و مسئولان دولتی و قضائی از مجازات رها میشن، نتیجش این میشه که هر غلطی بکنن هم هیچ آسیبی بشون نمیرسه و همینطور به راه غلطشون ادامه میدن.اگر چند نفر از این محتکران و افراد فاسد رو اعدام میکردن، اینطور نمیشد و حساب کار دستشون میومد.متاسفانه تساهل و تسامح عمدی داره تیشه به ریشه مملکت میزنه.
از کدام ستاد تنظیم بازار حرف میزنید آنهمه گوجه چرا برگشت داده شد پیاز چرا به این حال ووز افتاد این کار یکی دو سال نیست کشاورز به امان خدا رها شده ومردم دیگر تحمل تغییرات روزانه قیمت را ندارند متاسفانه کشور دچار هرج ومرج قیمت ها وافسارگسیختگی در اقتصاد واداره امور شده وهیچ مسئولی به وظایف خود عمل نمی کند ...
هنوز نمیدانید که قیمت و اقتصاد دستور پذیر نیست بلکه نیاز به ساختار و برنامه ریزی دارد ، من خودم دامدارم وقتی نهاده دامی وارد نمیشود و الان ۳ تا ۴ برابر قیمتش زیاد شده خوب معلومه گوشت و شیر یاید گران شوند
صادرات ممنوع است به محض اینکه مافیای مواد غذایی محصول را به بهای اندک از دست کشاورز بیچاره در می آورد، صادرات آزاد می‌شود، حال پیدا کنید پرتقال فروش را
بجنبید که سیب زمینی هم رفت تو لیست صادرات، کسی بیابون مطمئن سراغ نداره؟
اینا دارن الکی همه چیزو گردن تحریم میندازن افغانستان گوجه اینقدر گرون نیست و چیزای دیگهه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم
آخرین اخبار