بازدید 42597

پیامبر(ص) چند فرزند داشتند و سرنوشت آن‌ها چه شد؟

یکی از سؤالات و موارد ابهام‌آمیز در تاریخ زندگی پیامبر (ص) که برای بعضی افراد مطرح است، تعداد فرزندان آن حضرت است. برای اینکه بدانیم پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله چند فرزند داشتند و سرگذشت آن‌ها چه شد، باید به منابع تاریخی و روایی مستندی مراجعه کنیم.
کد خبر: ۱۰۱۲۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰ 31 October 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، بنا بر روایات مشهور، پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله شش فرزند از حضرت خدیجه سلام‌الله علی‌ها داشتند و یک فرزند هم از همسر دیگری به نام ماریه قبطیه. فرزندان ایشان از حضرت خدیجه سلام‌الله علیها، دو پسر به نام‌های قاسم و عبدالله بودند که به همین علت، پیامبر صلی‌الله علیه و آله را «ابوالقاسم» هم می‌خواندند، ولی هر دو در کودکی از دنیا رفتند.

البته در برخی منابع، چهار دختر هم برای رسول گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله نام برده‌اند که برخی از منابع می‌گویند این‌ها جز حضرت زهرا سلام‌الله علیها، فرزندان حضرت خدیجه از همسران پیشین او بوده‌اند، ولی شواهد نشان می‌دهد که این‌ها همه فرزندان حضرت خدیجه سلام‌الله علی‌ها از پیامبر صلی‌الله علیه و آله بوده‌اند.

دختران پیامبر صلی‌الله علیه و آله به نام‌های زینب، بعد از او رقیه و ام کلثوم و حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علی‌ها بوده‌اند. زینب به خواست حضرت خدیجه سلام‌الله علیها، به همسری پسر خاله خود درآمد و دختری هم داشت به نام امامه، که حضرت زهرا سلام‌الله علی‌ها در بستر شهادت، به حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام وصیت کردند با امامه دختر خواهرش ازدواج کند که می‌تواند برای فرزندانش مادری کند.

رقیه و ام کلثوم نیز طبق نقل‌هایی که از منابع اهل تسنن داریم، هر کدام با فاصله‌ای به همسری عثمان بن عفوان درآمدند و در خلال جنگ بدر بود که رقیه از دنیا رفت و بعد از او، ام کلثوم به همسری عثمان درآمد و از او دارای فرزند نشد.

پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله از ماریه قبطیه هم پسری به نام ابراهیم داشتند که بسیار به او علاقه‌مند بودند، اما او هم در هجده ماهگی از دنیا رفت. اراده خداوند بر این بود که نسل پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله از طریق حضرت زهرا سلام‌الله علی‌ها و امام علی علیه السلام تداوم داشته باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان