بازدید 8886

سکته مغزی شایع‌ترین تظاهر عصبی بیماری کرونا

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، سکته مغزی را شایع ترین تظاهرات عصبی بیماری کرونا دانست و گفت: سکته مغزی عارضه کشنده ای است که بر اثر ابتلا به این بیماری ایجاد می شود.
کد خبر: ۱۰۱۲۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸ 30 October 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، ۲۹ اکتبر (هشتم آبان ماه) روز جهانی سکته مغزی نامگذاری شده تا ضمن آشنایی بیشتر مردم با این بیماری، بهانه ای برای توجه بیشتر به آن در جامعه باشد.این روز فرصتی مناسب برای ارتقای آگاهی مردم برای حفظ سلامتی خود است تا با پیشگیری از ابتلا به این بیماری، زندگی سالم و پرنشاطی را سپری کنند.

محمود رضا اشرفی متخصص مغز و اعصاب و فوق تخصص اعصاب کودکان روز پنجشنبه به مناسبت روز جهانی سکته مغزی اظهار داشت: هر چند تظاهرات عصبی معمولا دیرتر از عوارض تنفسی در بیماری کرونا خود را نشان می دهند اما سکته مغزی نخستین علامت عصبی ناشی از ابتلا به این بیماری است که هم در کودکان و هم در بزرگسالان بروز پیدا می کند.وی ادامه داد: در شرایط فعلی اگر افراد به خصوص کودکان دچار سکته مغزی شوند باید تست های کرونا روی آنان انجام شود تا مشخص شود که این بیماری باعث این تظاهرات بالینی شده است یا خیر.اشرفی با اشاره به اینکه ابتلا به سکته مغزی بر اثر کرونا در دنیا هم گزارش شده است، افزود: این بیماران حتما باید داروهایی مانند آسپرین و هپارین مصرف کنند.

علل سکته مغزی در کودکان و بزرگسالان متفاوت است

وی، علل سکته مغزی در کودکان و بزرگسالان را متفاوت اعلام کرد و گفت: علل بروز سکته های مغزی به دو دسته اصلی تقسیم می شود که دسته اول، خونریزی داخل مغز و دسته دوم، کم خونی و نرسیدن خون به مغز یا ایسکمیک است. اشرفی ادامه داد: در بزرگسالان احتمال سکته های مغزی به دلیل ایسکمیک بیشتر است اما در کودکان هر ۲ علت به طور مساوی، در بروز این عارضه نقش دارند. این متخصص بیماری های مغز و اعصاب افزود: خونریزی داخل مغز در کودکان عمدتا به دلیل ناهنجاری های عروقی انجام می گیرد.

سکته های مغزی ایسکمیک در کودکان قابل درمان است

وی ادامه داد: هرچند دلایل بروز سکته بر اثر کم خونی متعدد است اما این نوع سکته مغزی در کودکان، قابل پیشگیری و درمان است.وی گفت: این نوع سکته مغزی در کودکان شیوع کمتری دارد و مهمترین علت سکته های ایسکمیک در کودکان مشکلات قلبی و عروقی است. به عبارتی بیشتر مواقع علت سکته های مغزی منشا قلبی دارد.عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: یکی از اولین کارهایی که در هنگام سکته مغزی در کودکان انجام می شود، مشاره قلب، اکو و کارهای مربوط به قلب است.

بیماری های خونی می تواند عامل بروز سکته های مغزی در کودکان باشد

وی با اشاره به اینکه بیماری های خونی می تواند سبب سکته های مغزی در کودکان شود، گفت: بیماری های روماتیسمی و التهاب عروق هم می تواند سبب سکته های مغزی شود.اشرفی تاکید کرد: وقتی کودکان دچار سکته مغزی شوند، قلب، کم خونی و روماتیسم باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد. بیماری های متابولیک هم می تواند تظاهرات سکته های مغزی در کودکان داشته باشند.وی افزود: بیماری مویا مویا می تواند سکته های مکرر مغزی بدهد. به عبارتی این بیماری به یک سکته ختم نمی شود. خیلی وقت ها این سکته ها به صورت کامل بهبود پیدا نمی کنند و عوارضی را به جا می گذارند.اشرفی تاکید کرد: با انجام عمل جراحی می توان از این عارضه پیشگیری کرد تا شاهد سکته های مکرر در این بیماران نباشیم.وی ادامه داد: اگر عامل زمینه ای برطرف نشود، سکته مغزی تکرار می شود به عبارتی جلوگیری از تکرار سکته مغزی با تشخیص علت زمینه ای، بسیار مهم است.

فشار خون و دیابت از علل سکته مغزی در بزرگسالان است

وی ادامه داد: علل سکته مغزی در بزرگسالان فشارخون، چربی بالا، دیابت و اختلال در سیستم انعقادی خون است که در کودکان هم ممکن است دیده شود.وی اظهار داشت: کنترل چربی خون، فشار خون، افزایش فعالیت فیزیکی و مصرف رژیم غذایی مناسب، استفاده کمتر از مواد قندی، نمک و چربی می تواند کمک موثری در رفع این بیماری داشته است.عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به مردم توصیه کرد که روزانه فعالیت ورزشی داشته باشند و از مصرف غذاهای ناسالم به شدت خودداری کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر