بازدید 8549

پوتین خواستار مشارکت ترکیه در گفتگو‌های قره باغ شد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد ترکیه باید از جمله کشور‌هایی باشد که در گفتگو‌ها به منظور پایان دادن به درگیری‌ها در قره باغ مشارکت دارند.
کد خبر: ۱۰۱۲۰۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲ 30 October 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما به نقل از رویترز، این مطلب در شرایطی بیان می‌شود که جمهوری آذربایجان و ارمنستان روز پنجشنبه مجددا یکدیگر را به هدف قرار دادن غیرنظامیان در داخل و اطراف منطقه کوهستانی قره باغ متهم کردند.

در حالی که گفتگو‌های صلح بیشتری برای این هفته در ژنو برنامه ریزی شده است، اتحادیه اروپا با اعلام این که تشدید خشونت‌ها "غیرقابل قبول" است، خواستار دستیابی به یک راه حل پایدار پس از فروپاشی سه آتش بس شد.
این درگیری‌ها بدترین در نوع خود در جنوب قفقاز از زمان کشته شدن حدود ۳۰ هزار نفر در جریان جنگ سال‌های ۱۹۹۱-۱۹۹۴ بر سر قره باغ است.

این منطقه از لحاظ بین المللی به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته می‌شود، ولی تحت کنترل ارمنی تبارهاست.

قرار است گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، که گفتگو‌های صلح را هدایت می‌کند، روز جمعه در ژنو دیدار‌هایی با وزرای امور خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان انجام دهد هر چند که هیچ یک از طرفین سفر وزیر خود را تایید نکرده است.

سه منبع دیپلماتیک، که خواستند نامشان فاش نشود، در گفتگو با رویترز اعلام کردند مذاکرات اولیه بین فرانسه، روسیه و آمریکا (روسای این گروه) در حال انجام است.

پوتین روز پنجشنبه اعلام کرد: بسیاری از کشور‌ها از جمله ترکیه و شماری از کشور‌های اروپایی باید برای دستیابی به اجماع همکاری کنند.

ترکیه، متحد جمهوری آذربایجان، خواستار ایفای نقش بیشتری در گفتگو‌ها شده است.

پوتین در یک نشست آنلاین سرمایه گذاری در روسیه اعلام کرد: نخستین مرحله متوقف کردن درگیری‏, متوقف کردن کشتار است.

اتحادیه اروپا نیز از دو طرف خواست به "مذاکرات اساسی" برای دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز بازگردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل