بازدید 42450

پیش‌بینی رئس جمهور آذربایجان از آینده قره باغ

" الهام علی اف "رئیس جمهوری آذربایجان به تازگی شرایط همزیستی مسالمت امیز ارامنه و آذربایجانی ها در قره باغ را مطرح کرد.
کد خبر: ۱۰۱۱۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹ 27 October 2020

 

علی اف در مصاحبه با شبکه تلویزیونی " Rai-۱ " ایتالیا که روز سه شنبه در رسانه های جمهوری آذربایجان بازتاب داشت،‌ گفته که ما آینده قره باغ را به شکل یک منطقه آباد و امن که پس از بازگشت آذربایجانی ها به این منطقه در کنار ارامنه ساکن آن به صورت مسالمت آمیز بسر خواهند برد، می بینیم.

رییس جمهوری آذربایجان با اشاره به این که دید ما در باره آینده قره باغ به این شکل است ، افزود : به نظرم طرفین اگر چه حسن نیت داشته باشند می توان به تحقق این مهم نایل شد، چرا که در حال حاضر در باکو و دیگر شهرهای جمهوری آذربایجان هزاران ارمنی بسر می برند.

علی اف افزود : همچنین در روسیه و گرجستان آذربایجانی ها و ارامنه فعالیت اقتصادی مشترک دارند و در این کشورها ازدواج های میان ارامنه و آذربایجانی ها وجود دارد و بنا بر این به نظرم آشتی امکان پذیر است .

وی در ادامه سخنان خود گفت : برای تحقق این مهم مسئولان ارمنستان باید به سیاست های اشغالگری علیه جمهوری آذربایجان پایان دهند و در این صورت ما با سرمایه گذاری خودمان و نیز با تجربیاتی که در راستای بازسازی کشورمان داریم ، می توانیم قره باغ را به یک منطقه آباد تبدیل کنیم .

علی اف تصریح کرد : برای پیشبرد این اهداف باید پی آمدهای جنگ و اشغال برطرف شود و آذربایجانی ها فرصت بازگشت به آن سرزمینها که در طول قرن ها در آنجا بسر بردند ، فراهم شود و با ارامنه در شرایط آشتی و حسن همجواری زندگی کنند .

رییس جمهوری آذربایجان همچنین با اشاره به این که تحقق این امر چندان هم آسان نخواهد بود و نیاز به زمان خواهد داشت افزود : کشورهای اروپایی که در جنگ جهانی دوم با یکدیگر می جنگیدند و بسیاری از انسانها نیز به قتل رسیدند ، پس از این جنگ به آشتی و صلح دست یافتند و ما در خصوص همه این مسایل مطلع هستیم .

علی اف با تاکید بر این که خصومت و دشمنی نباید برای همیشه در خاطرات حفظ شود و تنفر به یکدیگر ترویج شود، گفت : متاسفانه مبلغان ارمنی در حال حاضر مشغول نفرت افکنی هستند .

وی افزود : باید حسن نیت از خود نشان داد و در این صورت آن اهدافی که اشاره کردم می تواند تحقق یابد و در غیر این صورت ما در هر صورت این سرزمینها را پس خواهیم گرفت و شرایط فعلی میدان نبرد در قره باغ نیز ان را نشان می دهد.

علی اف در پایان گفت : ما سرزمینهای خود را به هر شکلی چه به صورت مسالمت آمیز و چه به صورت جنگ پس خواهیم گرفت و بنا بر این مسوولان ارمنستان باید در این مورد جدی فکر کنند و گامهای سنجیده بردارند .

مناقشه ارمنستان و جمهوری آذربایجان که ریشه در یکی از دردناک ترین حوادث تاریخ ایران و قراردادهای گلستان و ترکمنچای دارد، با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در آغاز دهه ۹۰ میلادی قرن گذشته، به یک معضل منطقه ای تبدیل شد و نیروهای ارمنستان با اشغال قره باغ و بخش هایی از خاک جمهوری آذربایجان، وارد یک جنگ پر تلفات تا سال ۹۴ میلادی به مدت ۴ سال شدند. در این سال با ابتکار گروه میانجی مینسک که کشورهای روسیه، آمریکا و فرانسه آن را رهبری می کنند، دو کشور وارد یک دوره طولانی آتش بس شدند که البته این آتش بس در طول ۳۰ سال گذشته برای چند نوبت شکسته شد.

از ۶ مهرماه امسال ، درگیری های قره باغ باردیگر شروع شده است و برغم دو بار توافق آتش بس که یکبار در مسکو و باردیگر در واشنگتن، برسر آن توافق کرده اند، اما هر بار دو کشور یکدیگر را به نقض آن متهم کرده اند.

برخی جریان ها و بازیگران منطقه ای و بین المللی در این بحران نقش ایفا می کنند و تمایلی به پایان این بحران ندارند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر