بازدید 13220

سه مانع اصلی بر سر راه تولید؛ راهکار چیست؟

رهبر انقلاب به تازگی فرمودند: بارها گفته شده که علاج مشکلات اقتصادی در گرو تمرکز بر مساله‌ی تولید، جلوگیری از سقوط پی‌درپی ارزش پول ملی و بستن رخنه‌هایی همچون قاچاق، واردات بی‌رویه و فساد‌های مالی است. حالا پرسش این است که چه موانع و مشکلاتی بر سر راه تولید وجود دارد و چگونه می‌توان از سقوط ارزش پول ملی جلوگیری کرد؟
کد خبر: ۱۰۰۹۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۶ 18 October 2020

رهبر انقلاب در آغاز سال جاری و در صحبت‌های نورزی خود، سال ۱۳۹۹ را سال جهش تولید نامگذاری و خطاب به دست‌اندرکاران تأکید کردند: "جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به‌ وجود آید".

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ پس از گذشت حدود پنج ماه از این سخنان رهبر انقلاب، ایشان در روز عید قربان در صحبت خود با مردم، یک بار دیگر به جهش تولید و موانع موجود بر سر راه آن اشاره کردند. حضرت آیت الله خامنه ای در این سخنان خود مساله «هدایت نقدینگی به سمت تولید» و همچنین «رفع موانع جهش تولید» را از دیگر اولویت های اقتصاد کشور خواندند و گفتند: عده‌ای از کارشناسان پیشنهاد کرده‌اند رؤسای سه قوه کارگروهی را برای شناسایی و رفع موانع تولید تعیین کنند.

سه مانع اصلی بر سر راه تولید؛ راهکار چیست؟

همچنین رهبر انقلاب در ۲۱ مهر ۱۳۹۹ در ارتباط تصویری که با مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشگاه‌های افسری نیرو‌های مسلح در دانشگاه افسری امام‌علی ـ علیه‌السلام ـ داشتند، فرمودند: مکرراً گفته شده که علاج مشکلات اقتصادی در گرو تمرکز بر تولید، جلوگیری از سقوط پی‌درپی ارزش پول ملی و بستن رخنه‌هایی همچون قاچاق، واردات بی‌رویه و فساد‌های مالی است.

حالا پرسش این است که چه موانعی بر سر راه تولید قرار دارد؟ این موانع بیشتر داخلی است یا خارجی؟

برای پاسخ به این پرسش، می‌توان به گزارش‌های پایش محیط کسب و کار مراجعه کرد. گزارش‌های پایش محیط کسب و کار، نوعی نظرسنجی از فعالان اقتصادی زیرمجموعه اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، تعاون ایران و اصناف ایران در سراسر کشور است و این فعالان اقتصادی پیرامون ۲۸ مولفه نظرات خود را عددی بین صفر (بهترین ارزیابی از مولفه) تا ده (بدترین ارزیابی از مولفه) ارائه می‌دهند و نتایج این نظرسنجی، شاخص ملی محیط کسب و کار ایران در هر فصل را نشان می‌دهد.

آخرین گزارش منتشره در این زمینه ـ که مربوط به بهار ۱۳۹۹ است ـ نشان می‌دهد که به ترتیب سه مؤلفه "غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات"، "بی ثباتی سیاست ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب و کار" و "دشواری تأمین مالی از بانک ها" را به عنوان نامناسب‌ترین مؤلفه‌های محیط کسب و کار و تولید کشور نسبت به سایر مؤلفه‌ها مطرح بوده اند. سه مولفه‌ای که در یک سال گذشته نیز به عنوان سه مانع اول بر سر راه کسب و کار‌ها و تولید تکرار شده و تنها اولویت آن‌ها فرق کرده است؛ سه مولفه‌ای که ریشه آن‌ها به داخل بازمی‌گردد و ربطی به تحریم‌های خارج ندارد.

سه مانع اصلی بر سر راه تولید؛ راهکار چیست؟

همان گونه که ملاحظه می‌گردد، مانع "غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات" در یک سال گذشته به عنوان مهمترین مانع بر سر راه کسب و کار‌ها و تولید از دیدگاه فعالان اقتصادی مطرح بوده است؛ مانعی که عمدتاً به دلیل نوسانات نرخ ارز به خصوص نرخ دلار ایجاد شده است. شاید به همین دلیل بوده که رهبر انقلاب در فرمایش های خود، یکی از علاج مشکلات اقتصادی کشور را جلوگیری از سقوط ارزش پول ملی اعلام کرده اند.

وحید شقاقی شهری، کارشناس مسائل اقتصادی طی مصاحبه‌ای با خبرنگار تابناک اقتصادی اعلام کرد: متاسفانه هزینه‌های تولید ایران وابسته به دلار بوده و این وابستگی حدود ۷۰ درصد است.

برای حل مشکل نوسانات نرخ دلار هم شاید چند راهکار چاره ساز باشد. اولین راهکار تراز تجاری باید جهت مثبت شدن تراز ارزی، مثبت شود؛ یعنی واردات کاهش یابد و صادرات غیرنفتی افزایش یابد. باید جلوی واردات بی رویه کالا‌های لوکس و غیرضرور گرفته شود؛ برای نمونه در ۲۲ مهرماه بود که اعلام شد در سال گذشته به میزان دویست هزار دلار خلال دندان وارد کشور شده است، در حالی که این کالا اولاً در جنگ اقتصادی کالای غیرضرور محسوب می‌شود و ثانیاً این کالا در کشور تولید می‌گردد و نیازی به واردات آن نیست. همچنین موانع بر سر راه توسعه صادرات کالا‌های غیرنفتی نیز باید برداشته شود.

راهکار دوم این که تلاش شود تا ارز‌های صادراتی به کشور بازگردند. هم اکنون اعلام شده است که ۱۶ میلیارد یورو ارز صادارتی به کشور بازنگشته است. همچنین در خبر دیگری اعلام می‌گردد که ایرانی‌ها صدرنشین خرید خانه در ترکیه هستند. با کنار هم قرار دادن این دو خبر، به نظر می‌رسد که بخشی از ارز‌های صادراتی به سمت خرید خانه در ترکیه سوق داده شده است. باید تکلیف ارز‌های صادراتی بازنگشته، معلوم و مشخص شود که سرنوشت این ارز‌ها چه شده است.

راهکار سوم جلوگیری از سفته بازی است. هم اکنون بسیاری خرید و فروش دلار را به منظور کسب سود انجام می‌دهند که این خود به بی ثباتی در بازار ارز دامن می‌زند. با شیوه‌هایی از جمله اخذ مالیات می‌توان این تقاضای کاذب را از روی ارز برداشت.

راهکار چهارم جلوگیری از قاچاق کالاست. افراد برای قاچاق کالا ارز مورد نیاز خود را از داخل و به خصوص بازار آزاد تهیه می‌کنند که این مساله می‌تواند موجب فشار تقاضا و افزایش قیمت در بازار ارز شود. برآورد‌ها نشان می‌دهد، به صورت میانگین میزان قاچاق کالا سالانه بیش از ۱۵ میلیارد دلار می‌باشد.

همچنین "بی ثباتی سیاست ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب و کار" به عنوان دومین مانع بر سر راه کسب و کار‌ها و تولید مطرح بوده است که عمدتاً از تصمیمات یک شبه سیاستگذاران و یا از موازی کار‌های نهاد‌های مختلف نشات می‌گیرد.

"دشواری تامین مالی از بانک ها" هم که سال هاست مطرح است و از عوامل مختلفی چون فریز شدن منابع مالی بانک‌ها در بنگاه داری، سخت گیری در پرداخت تسهیلات از جمله ضامن و ... سرچشمه می‌گیرد.

هم اکنون بیش از ۹۰ درصد تامین مالی تولید بر عهده بانک‌هاست و بازار سرمایه سهمی کمتر از ۱۰ درصد در این قضیه دارد. با حمایت از بازار سرمایه، این بازار می‌تواند اولاً به مثابه اسفنجی در جذب نقدینگی عمل و روزانه ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان نقدینگی را به خود جذب کند و اجازه ندهد که این نقدینگی به سمت بازار‌های دیگر از جمله بازار ارز برود. ثانیاً می‌تواند مشکل تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی را نیز حل کند و یکی از موانعی که سال‌ها بر سر راه تولید و کسب و کار‌ها بوده است برداشته شود.


به هر صورت حل مشکلات تولید کشور، تنها بر عهده دولت نیست و دو قوه مقننه و قضاییه نیز باید به کمک دولت بیایند. همان گونه که رهبر انقلاب بار‌ها مطرح کرده اند علاج مشکلات اقتصادی کشور چرخیدن چرخ تولید است و برای این کار باید موانع و مشکلات از سر راه کسب و کار‌ها و تولید برداشته شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۵
اقا لباسشویی ایرانی هم گرونه میگن مواداولیه از خارجه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
ربط مستقیم و 100 درصدی داره مگه؟ تولید ملی مفت به دست میآید مگر؟ خانه مگر تولید ملی نیست؟ نسخه پزشکان مگر برگرفته از تولیدات ملی نیست؟ کباب مگر تولید ملی نیستو؟

این چه فکر و سطح فکریه در خصوص تولیدات ملی
هر وقت اقتصاد شد اولویت اول تولید هم میشه هدف...
مشکل تولید اصلا نقدینگی وکمک بانکها نیست.مشکل مواد اولیه است.که حتی مواد پتروشیمی که تولید داخلیست بدست تولیدکننده نمیرسه وباید از دلالها وبازار ازاد تهیه کرد.با چند برابر قیمت.مشکل اصلی عدم مدیریت ونظارت بر تخصیص مواد اولیه است.
.... فقط توجیه ... فقط توجیه
اولین مشکل بخشنامه های بانک مرکزی برای واردات و صادرات .یعنی تولید کننده حتما مواد اولیه رو از خارج تامین می کنه دولت باید صادرات در برابر. واردات رو آزاد کنه برای تولید کننده نه اینکه وارد کننده با دلار آزاد واردات کنه و کالای صادراتی رو به قیمت نیمایی به دولت بده این مصادف است با بستن کارخانجات اولین مرحله اینه دومیش پایین آمدن قدرت خرید مردمه که با افزایش هزینه ها دیگر مردم پولی بابت خرید کالا پیدا نمی کنند سومیش عدم حمایت بانکها از تولید و پرداختن به دلالی و واسطه گریه
اقتصاد دولتی و درگیر تحریم هیچ راهکاری برای نجاتش نیست
وقتی دروازه های کشور بر روی همه دنیا بسته هست تولید چجوری جون بگیره
مگه عهد دقیانوسه که هر کسی هر وسیله ای میخواد رو خودش بسازه
ما که داریم به عراق برق می دهیم و پولوشو نمی دن خوب برق را واحدهای تولیدی ارازنتر حساب کنیم که بیکاری کاهش یابد
تولید بی کیفیت نباشه خیلی بهتره
وقتی بنحل ها رو به قیمت دلار و روز دنیا به مردم قالب میشه بهتر که اصل اون وارد بشه
اشتغال باید توام با احترام به مصرف کننده باشه نه به قیمت بنحل و ‌مرگ تدریجی و ‌مستمر مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
شما چی میسازی و جه خدمتی میکنی به مردم ایران و جهان ژنتلمن؟ برادر؟ آقا
تامین اجتماعی و مالیات نه فقط با هزینه هایی که به تولید تحمیل میکنند، بلکه با کاغذ بازیها و بروکراسی های سنگین اداری و دستورالعملها و بخشنامه ها انرژی، درآمد و توان تولید کنندگان را گرفته اند.
با این وضع مملکت تولیدی در کار نخواهد بود ، چون تو تمامی مواد اولیه و قطعات وارد کننده هستیم و ریشمون گیره ! به سایت تولید کننده ها نگاه بندازید همه را زده ناموجود و اونایی هم که موجوده قیمتش نجومیه ! ما فقط مونتاژ کاریم تو تمامی صنایع و نه تولید کننده ! پس وقتی نود درصد قطعات و مواد اولیه وارداتیه چرا خودمونو گول بزنیم ؟ وارد کنیم بدون منت مونتاژ کارهایی نظیر خودرو سازان که خون ملت را توشیشه کردند و هر سال هم با این قیمت ها و فروش ها ناله شان هواست ! بهتره تعطیل بشن و دکان مونتاژ نیم بند را ببندند ! مردم خودرو با کیفیت با قیمت پایین تر بگیرند و خودرو سازان ما بشن قطعه ساز و از پله اول شروع کنند ! در تولید را باید گل گرفت ! نه کیفیت داره و نه واقعا تولید میکنیم و فقط این وسط واسطه گری است...
راه کار ارتباط با همه دنیا و به خدمت گرفتن تکنولوژی ... اما ظاهرا ایران شده میدان تجربه احزاب سیسی تا همه به این تجربه برسند....
دوشنبه ۲۸ مهر ساعت ۹:۰۵
تنها ۵ دقیقه پس از شروع به کارتالاربورس نورچشمی شاخص کل ۲۰ هزارواحد دیگر سقوط کرد وبه کانال یک میلیون وچهارصدهزارواحدی پرتاب شد !!!!!
دیگرتبلیغات شبانه روزی و مصاحبه های روحیه بخش هم کارساز نیست
بورس هرچه به ناحق خورده (رشد۲۰ برابری تنهادردوسال) را داره پس میده
پیش بسوی کانال ۵۰۰ هزارواحدی (:
چهل و چند ساله که می گیم تولید . آقا جان ، واردکنندگان گردن کلفتی که نفس تولید رو بریده اند و به مافیای مخوفی هم برای تولیدد کننده ، تبدیل شده اند ، چه کسانی هستند . یعنی شما نمی دونید که اطرافیان مورد تایید شما این امور را انجام می دهند . چه بدانید و چه ندانید مقصرید و پاسخگوی ملت و نه امت ایران .
سه دلیل عمده شکست تولید در ایران:
1) بانکها
2) مدیران بی تدبیر و بی امید ما
3) ارگان های دولتی
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
با بحث اموزش و تحقیقات هم که بیگانه بیگانه اند
مشکل در تولید نیست . مشکل اقتصاد در بخش بازرگانی و توزیع است .
یک طرح خیلی ساده میدم اگر مسئولین واقعا دنبال رونق تولید و کاهش اندکی از مشکلات مردم هستند همین یک قلم را اجرا میکنند:
1- بسیار سریع و فوری مالیات تولید کنندگان را 2 درصد کاهش و حق بیمه بیکاری پرداخت شده توسط کارفرمایان تولیدی که 4 درصد میشود را دولت شخصا تقبل کند. همین یک قلم کمک بزرگی به تولیدکنندگان و کارفرمایان میکند.
2- برای جلوگیری از سوء استفاده برخی به نام تولید اول از همه از تولید کنندگانی که حداقل دارای 10 سال سابقه پرونده مالیاتی، تولیدی و لیست بیمه تامین اجتماعی هستند، شروع کنند.
3- اولویت اول با تولیدکنندگانی که از هیچ رانت یا سهامدار دولتی بهره نمیبرند و از هیچ گونه یارانه غیر مستقیم در تامین مواد اولیه برخوردار نیستند، باشد.
4- منابع مورد نیاز برای این کار دقیقا محاسبه و از ثروتمندان بالای 100 میلیارد تومان ثروت به عنوان مالیات فعالیت اقتصادی پر سود در کشور اخذ گردد.
5- قانون بدون تبعیض و بدون هیچ گونه تبصره اضافه ای و با چشم پوشی از منافع دور و بریها اجرا شود.
6- اجرای این قانون نیازمند یک تصمیم قاطع، محکم و با پشتوانه در همه ارکان باشد نه مثل طرح اجاره ستاد ملی کرونا که هیچ کس اجرا نکرد.
7- خواهید دید که برخی از سرمایه ها به سمت تولید میرود نه دلال بازی. حداقل اینکه از تولید خارج نخواهد شد.
لباسشویی آلمانی موتورش کره ای هست ، ماشین امرکایی گیربکسش آمانی هست مگه تولید کاملا بومی وجود داره ، میخوایم همه چیزو از اول اختراع کنیم؟؟؟
کدام یک از شرکت های پیشروی آلمانی ، امریکایی و ژاپنی دولتی هستند ؟
حتما داستان کارآفرینان دهه چهل و پنجاه خودمان را بخوانید و درباره آنها تحقیق کنید ،
وظیفه دولتها ایجاد بستر مناسب ، امن و با ثبات برای زندگی مردم است ،
بعد از این مرحله دیگر تصمیم خود مردم است که به کدام سمت و رو بروند ،
اما تاوقتی که همه مایحتاج مردم توسط دولت تهیه و توضیع می شود ، دیکر نمی توان حرفی از پیشرفت و توسعه زد
بروکراسی مالیاتی بخشی از توان تولیدکنندگان، صادر کنندگان و شرکتهای فناور را گرفته
همه وهمه از نتایج کاغذ پاره های تحریم هستند
اگر واقعا می خواهیم ژاپن اسلامی شویم رانت وکاغذ بازی واذیت کردن تولید کننده بیمه ومالیات پدر تولید وسد راه بزرگ تولید معافیت مالیاتی وحمایت صدرصدی ازتولید باعث رشد وشکوفایی کشور میشود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل