بازدید 9650
۲

رد پای پلنگ ایرانی در روستای خواف

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خواف از ثبت تصاویری تازه از پلنگ ایرانی در ارتفاعات روستای دردوی توسط محیط‌بانان این شهرستان استان خراسان رضوی خبر داد.
کد خبر: ۱۰۰۹۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲ 18 October 2020

به گزارش تابناک به نقل از فارس، سعید توانا از ثبت تصاویری تازه از پلنگ ایرانی در ارتفاعات روستای دردوی خبر داد و گفت: در پی اطلاع‌رسانی خبر شکار یک رأس بز توسط پلنگ از گلۀ دامداران روستای دردوی، محیط‌بانان شهرستان بلافاصله به محل اعزام و پس از حضور در محل اتلاف حیوان، منطقه مورد رصد دقیق قرار گرفت. پس از تلاشی یک ساعته یک قلاده پلنگ در ارتفاعات منطقه مشاهده و توسط محیط‌بانان تصویربرداری شد و به منظور پیشگیری از بروز تعارضات پلنگ و انسان، چوپانان محلی بار دیگر از سوی محیط بانان تحت آموزش قرار گرفتند تا چنانچه با این گربه سان ارزشمند مواجه شدند اقدام مناسب انجام دهند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست خواف ادامه داد: تخریب زیستگاه و فعالیت‌های گسترده معدنی در جوار منطقه دردوی از یکسو و هدایت گله دام‌ها توسط چوپانان به قلل ارتفاعات و قلمرو پلنگ از سوی دیگر باعث حمله به دام‌ها و ایجاد خسارت به دامداران محلی شده است. محیط‌بان حمیدرضا عظیم‌پور و محیط‌بان غلامرضا یعقوبی موفق شدند از این گونه ارزشمند تصویربرداری کنند.

پلنگ ایرانی یکی از بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ است که بومی غرب آسیا محسوب می‌شود و در فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت(IUCN ) در طبقه جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارد. اندازه‌ و رنگ پوشش بدن پلنگ ایرانی در مناطق مختلف و در گستره پراکنش پلنگ در ایران، تفاوت قابل توجهی با یکدیگر دارد. طول بدن پلنگ‌ها بطورکلی به ۱۶۰ و گاهی هم به ۱۸۰ سانتی‌متر می‌رسد و طول دُم آنها ۱۱۰ سانتی‌ متر است. وزن پلنگ ایرانی تا ۹۰ کیلوگرم است و ارتفاع آن تا شانه به ۷۵ سانتی‌متر می‌رسد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
آدرس دقیق تر میدادین شکارچیا زحمتشون کمتر میشد
جانم خدا حفظ شان كنه .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر