بازدید 55041

«چالش مومو»؛ هیچ و پوچی که با تاخیر فراوان به ایران رسیده!

هشدار! هشدار! چه نشسته‌اید که خطری جدید از راه رسیده که اگر به آن بی تفاوت باشید، ممکن است داغی ابدی و فراموش ناشدنی بر دلتان بگذارد! این چکیده هشدار‌هایی است که این روز‌ها به شدت باب شده و پای امثال پلیس را هم به ماجرا باز کرده است.
کد خبر: ۱۰۰۹۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۷ 16 October 2020
تابناک اجتماعیهشدار! هشدار! چه نشسته‌اید که خطری جدید از راه رسیده که اگر به آن بی تفاوت باشید، ممکن است داغی ابدی و فراموش ناشدنی بر دلتان بگذارد!

به گزارش «تابناک»؛ آنچه خواندید، چکیده هشدار‌هایی است که این روز‌ها به شدت باب شده و پای امثال پلیس را هم به ماجرا باز کرده است؛ ماجرایی به نام «چالش مومو» که بر اساس روایات‌، اکانتی در پیام رسان واتس‌اپ است که کودکان را به انجام اقدامات خشونت آمیز تشویق می‌کند.

بر اساس این داستان ها، مومو نام عروسک دختری با خنده‌ای عجیب و ژوکر مانند است که تصویرش بر پروفایل آن اکانت نصب شده و در اصل تصویری از یک عروسک به نمایش درآمده در نمایشگاهی در توکیو در ژاپن است که البته تغییراتی روی آن صورت گرفته تا به کمکش «چالش مومو» خلق شود!

«چالش مومو»؛ هیچ و پوچی که با تاخیر فراوان به ایران رسیده!

شاید برای بیان این مطلب یعنی ساختگی بودن ماجرا کمی عجله کرده باشیم و توقع داشتید که بعد از بیان برخی استدلال ها، این چالش را هیچ و پوچ بخوانیم؛ اما اگر اهل گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی و صفحات «حوادث» رسانه‌ها باشید، حتما به یاد خواهید آورید که پیشتر بار‌ها و بار‌ها چنین مطالبی منتشر شده که همه پوچ و دروغین بوده و شباهت‌های غیرقابل انکاری با مومو داشته اند.

به عنوان مثال می‌شود به بازی نهنگ آبی اشاره کرد که چیزی بیش از چند عکس و روایتی هراس آور نبود که به سرعت در کشور‌های مختلف تکثیر می‌شد و نگرانی والدین نوجوانان را در پی داشت. هراسی پوچ و دروغین که شاید جالب باشد بدانید با چالش مومو هم زمان است و قرابت بسیاری دارد، چون نخستین بار مومو هم در سال ۲۰۱۸ میلادی روایت شده است.

داستانی خیالی که یکی از پرشمار قصه‌های دروغین و افسانه‌ای دنیای مجازی است که دست بر قضا شناسنامه دار هم هست، تا جایی که می‌دانیم شروعش در یک روزنامه در اندونزی بوده و بعد از آنکه پلیس ایرلند شمالی درباره اش در صفحه رسمی اش در فیسبوک هشدار داده، به سرعت در سراسر جزیره انگلستان تکثیر شده و به برکت برخی سلبریتی ها، به کشور‌های دیگر راه یافته و بیم و هراس آفریده است.

 
این نمودار تعداد جست‌وجوی «مومو» در گوگل در انگلستان است که «گاردین» منتشر کرده است؛ نتایجی که با پرداختن رسانه ها به این موضوع رشد کرده و زمانی که رسانه ملی آن کشور به ممو پرداخته، نمودار با شیب بسیار زیاد رشد کرده است.
این نمودار تعداد جست‌وجوی «مومو» در گوگل در انگلستان است که «گاردین» منتشر کرده است؛ نتایجی که با پرداختن رسانه ها به این موضوع رشد کرده و زمانی که رسانه ملی آن کشور به ممو پرداخته، نمودار با شیب بسیار زیاد رشد کرده است.

پرونده‌ای که حالا با تاخیر فراوان در کشورمان گشوده شده و دست بر قضا، گشایش آن با آغاز سال تحصیلی کرونایی و استفاده وسیع دانش آموزان از امثال واتس اپ همراه بوده است. در زمانی که گوش‌ها و ذهن‌های بیشتری آماده دریافت این نگرانی و تکثیر آن در ابعاد وسیع هستند و نتیجه آن هم، انتشار سلسله اخباری در این خصوص در هفته اخیر در کشورمان بوده که از بروز این نگرانی خبر می‌دهند و به شرح و بسط آن مشغولند.

البته واکنش پلیس کشورمان به ماجرا بسیار هوشمندانه و عاقلانه بوده است؛ «برخی کاربران واتس اپ از حساب‌های کاربری با شماره ایرانی و بعضا خارجی پیام‌هایی را به زبان فارسی دریافت کرده بودند که از آن‌ها خواسته شده بود در چالش مومو شرکت کنند؛ بررسی‌های گسترده پلیس فتا نشان داد عمده این پیام‌ها با انگیزه ایجاد مزاحمت ارسال شده است.»

این‌ها را رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا گفته و افزوده: «موج جدید مزاحمت‌های مومو ناشی از افزایش حضور دانش آموزان در بستر اینترنت است»؛ حضوری که نگرانی‌های زیادی به دنبال داشته و دارد که بر خلاف امثال مومو، بسیار جدی هستند و لازم است درباره شان با دانش آموزان صحبت شده و به ایشان آموزش داده شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۰
خطری مخرب تر و مرگبارتر از فقر مگه هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
بله ، نداشتن توشه آخرت که آن متشکل از ایمان ، تقوا و همل صالح است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
ناشناس 22:58
شکم گرسنه دین و ایمون سرش نمیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
کرونا بیرون منتظر نشسته. شوخی هم نداره.
بعد اینجا در مورد شخصیت های خیالی هشدار داده میشه.
خسته نباشید به همه. خصوصا پلیس.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
ناشناس 22:58 اینکه گفته می شود از دري كه فقر وارد شود از در ديگر ايمان بيرون مي رود را شنیدی؟.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
بله بیتوجهی به اخرت. بی توجهی به فرزندان و تربیت درست فرزندان. بیتوجهی به خویشاوندان خصوصا والدین و خیلی چیزای دیگه... بیشتر فکر کن بعد حرف بزن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
فقیر نشدی که ایمان و تقوا و عمل صالح یادت بره. این رو از خودم نمیگم یه مروری تونوشته های دینی و سخن پیامبر بکنی پیداش میکنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
وقتی فقر باشه نه ایمانی باقی میمونه نه تقوا
برادر ارزشی حضرت علی میفرمایند فقر از هر دری وارد شود ایمان از در دیگر خارج
. می شود شماام به جای وب گردی برو دنبال عمل صالحت
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
جناب ناشناس22و 58 احتمالا نمیدونن فقر که از در وارد شد دین و ایمان خارج میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
حضرت علی میفرمایید اگر فقر به خانه ای وارد شود ایمان از آن خانه می‌رود البته خیلی ها این حدیث رو به پیامبر هم نسبت داده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
آقای ناشناس 22:58، تا کسی کم سیر نباشه ایمان نخواهد داشت. فقر میتواند منجر به بی تقوایی بشه
خویی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
دوست عزیز داشتن توشه اخرت باشکم گرسنه نمیشود امام جعفر صادق ع میفرمایند فقر از در وارد شود ایمان از پنجره فرار میکند
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
ناشناس 00:59 اخرتم شکم گرسنه سرش نمیشه ...پوس کندن واقعی اونجاس اینجا همش بازیه
ماکه چیزی نفهمیدیم .چی گفت؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
چيزي كه من پدر خانواده درگيرش هستم چگونگي كنترل فرزندانم در اين فضايي هست كه مسببش بي برنامگي آموزش و پرورش هست.
اگه پداختن رسانه به اون اوج میگیره خب شما چرا میپردازید؟
من شخصا نمیدونستم ولی الان فقط نگران شدم
ژاپنی ها تورم ندارن که هر روز باهاش کنار بیان و دم نزنن
واسه همین با مومو و امثالهم ترس تفریحی ایجاد میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
رتبه ی خودکشی دوم ژاپن رو چی میگی؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
خودکشی ژاپنی ها ربطی به ترس از
عروسک نداره
به خاطر کار بیش از حد که باعث افسردگی میشه

به هر حال تا این تعصبات کاری را نداشته باشن که سالها نرخ تورمشون زیر صفر نمیمونه
تابناک بخون ببین میفهمی؟
یه نظارت ساده هم نمیکنید.
اصلا معلوم نیست چه نوشتید. گوگل ترنزلیت؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس 21:50 هستم
| Bulgaria |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
ایول درست گفتی زدی تو خال
احتمالا با پارتی استخدام تابناک شده
ما که نفهمیدیم چی شد اونقدر متن ناقص بود از طرفی هم توی گوشی اونقدر تبلیغات دور صفحه میاد که خود خبر گم میشه
من بیشتر از چالش مومو نگران چالش حسن روحانی هستم.
همه رو گفتین ...غیر از اینکه اصلا اصل ماجرا و داستان چیه؟! ...عملکرد و ساز و کارش چطوره...چی میخواد؟ ...بنابراین حالا ما هم می ریم و به جستجو کنندگان در باره این چالش می پیوندیم و اضافه می شیم ...تا نموداری که منتشر کردین اوج بیشتری بگیره!
سلام، شمارشو بهم بدین حوصلم سر رفته
موافقم
من‌که‌نفهمیدم‌‌چی‌گفتین‌خیلی‌متن‌ناغ
ص‌بود
با سلام خدمت همه کاربران عزیز جون هرکسی که دوست دارید منه فقیر رو آنقدر نرسونید من از ترسم رفتم هم پنجره وهم درب خونه را بستم که مبادا ..... بره بیرون.
ثانیا من نفهمیدم کوکو یعنی اینکه انگور انگور یا منظورش اینه که من من یا شایدم بچه اس هنوز زبون باز نکرده
با عرض معذرت مطلبی بی سر و ته بود.
خواهشا درباره دین مبین اسلام اظهار نظر نکنید
مومو ترسناکه یا انابل خخخخخ مرگ دست خداست مومو کیلو چنده این ها خرافاته خدا از رگ گردن به ما نزدیک تره خودش هوای همه رو داره اگه کسی ترسید ایت الکرسی بخونه ترسش از بین میره
.
بالاخره یعنی چی؟ برا بچه هامون خطرداره یا نه.وجود داره یا نداره؟ شایعه است یا واقعیته؟؟
اگر خودتون دقیق نمی دونید چرا تیتر می زنید؟؟؟؟؟
خب بازم مثل همیشه میرسیم به پاک کردن صورت مساله. من نه تلویزیون دارم نه اخبار چک میکنم اصلا درجریان موج جدید مومو و این بساطا نبودم. امروز برای سی تی ریه چون مشکوک به کرونا بودم رفتم بیمارستان و‌اونجا یه دختربچه حدودا ده ساله رو دیدم که از طبقه دوم پریده بود و مادرش میزد گریان بود و گفت تحت تاثیر چالش مومو اینکار ذو کرده. حالا مطلب به قول دوستان بی سر ته شما میخواد بگه این چالش وجود نداره الکی بقیه رو نگران نکنید؟!
مثل اول که کرونا اومد میگفتن دوتا مورد تو قم بوده الکی بقیه رو نگران نکنید!!
آخه چرا نمیخواین به جای پاک کردن صورت مساله از همون اول راه درست رو یاد بدین. عزیزان درجریان باشید اینطور که معلومه این چالش ترسناک برگشته پیام هاش شاید هیچ خطری واسه یه ادم بالغ نداشته باشه اما ظاهرا نوجوانان رو تحت تاثیر قرار میده فقط خواهشا کنترلتون نامحسوس باشه نه مثل این مادری که من دیدم با تذکر مستقیم باعث کنجکاوی بیشتر دخترش شده بود. بطور نامحسوس حواستون به واتس اپ بچه هاتون باشه. لازمم نیست به خودتون یا بچه استرس بدید. فقط مراقب باشید.
دوستان عزيز چرا هر مسئله اى رو سريع به فقر و دين و ايمان ربط ميديد؟ چالشى كه جون بچه ها رو تهديد بكنه به جاى خودش نگرانى داره، مشكل فقر و تورم به جاى خودش، فراهم كردن توشه آخرت هم به جاى خودش.
با همين مخلوط كردن مسائل و مشكلات در هم و در نتيجه نرسيدن به هيچ نتيجه اى، كار كشور به اينجا كشيده. لطفا به هر مسئله اى در زمان معين و خاص خودش اهميت بديد
منم نفهمیدم این خبر چیست. اگه مهم است و خطرناک لطفا دقیقا بگین موضوع جیه و جطور می شود مواظب بچه ها بود.
خداییش متن سنگینی بود . دکتری ادبیات لازمه .
با سلام
مسئولین دادگستری لطفا این افراد شرور را که موجب سلب آرامش فضای مجازی برای کودکان نوجوانان و جوانان میشود را پیدا کنید و همگی آنها را به اتهام فساد در زمین محاکمه و همه را حتی اگر 1000 نفر باشند تیرباران فرمایید تا درس عبرتی شود که فضای مجازی جای ایجاد ناامنی نیست.
مومو خیلی خطر ناکه هیچ وقت سیوش نکنیت
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل