بازدید 7734

تاکید وزیر ارشاد بر تنوع زبان و گویش در ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: تنوع زبان و گویش در جغرافیای ایران، یادگار قرن‌ها زندگی در کنار هم و اصل پذیرفته‌شده در قانون اساسی است.
کد خبر: ۱۰۰۹۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶ 14 October 2020


به گزارش  تابناک به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی در تازه‌ترین توئیت خود نوشته است: «تنوع زبان و گویش در جغرافیای ایران، یادگار قرن‌ها زندگی در کنار هم و اصل پذیرفته‌شده در قانون اساسی است.

حفاظت از این تنوع و غنای زبان فارسی، به عنوان جانمایه فرهنگ ایرانی، در برابر واژه‌های بیگانه وظیفه همه ایران‌دوستان است.

ایران با رنگین‌کمان زبان و اقوام، ماندگار و زیباست.»

 

پیش‌تر سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دهمین جلسه شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی که بیستم مهرماه ۹۹ برگزار شد ضمن اعلام مصوباتی از جمله این‌که هر دستگاهی قبل از هرگونه ثبت، نام صنف را که باید فارسی باشد مشخص کند و پس از آن به درخواست‌کنندگان مجوز بدهد، با تاکید بر این‌که در استفاده از اسامی، زبان فارسی باید مورد توجه باشد گفته بود: این اقدام در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش‌های مختلف آغاز شده و حتی تاکید شده که فیلم‌های سینمایی هم باید نام فارسی داشته باشند.

در واکنش به صحبت‌های وزیر ارشاد، برخی آن را نادیده گرفتن قومیت‌ها و زبان‌های دیگر عنوان کردند.

پس از آن، روز گذشته (سه‌شنبه، ۲۲ مهرماه) مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیحی نسبت به «حاشیه‌» ایجادشده درباره استفاده از اسامی فارسی اعلام کرد که نام و نشان‌هایی که در قلمرو و جغرافیای کشور قرار دارند ایرانی محسوب می‌شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها