بازدید 12530
۳

اکران آنلاین رستاخیز در محرم و صفر، فرصتی که از دست رفت

به تازگی علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد فارابی در پاسخ به اینکه فارابی چقدر برای خرید این سهم هزینه کرده، گفته است: «ما ۶۰ درصد این فیلم را خریداری کردیم که مبلغ پرداخت شده برای آن تقریباً ۱۷ میلیارد تومان بود. فیلم، شرکای خارجی و هزینه‌های تولید بسیار بالایی هم داشت...»
کد خبر: ۱۰۰۸۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰ 12 October 2020

اکران آنلاین رستاخیز در محرم و صفر، فرصتی که از دست رفتبا وجود طرح مطالبه اکران آنلاین فیلم سینمایی «رستاخیز» به عنوان محتوایی متناسب با ایام محرم و صفر، این فیلم سینمایی از سوی سازمان سینمایی به عنوان مالک اصلی در طول دو ماهی که سپری شد در مسیر اکران قرار نگرفت؛ اتفاقی که بنا بر اظهارات مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به واسطه عدم موافقت و همراهی سازندگان فیلم رخ نداد و در شرایطی که نسخه‌ای از فیلم روی اینترنت وجود دارد، یک فرصت سوزی رخ داد.

به گزارش «تابناک»؛ فیلم سینمایی «رستاخیز» آخرین ساخته احمدرضا درویش ـ که از مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا را روایت می‌کند ـ داستان شگفت انگیزی دارد که «تابناک» پیش از این در گزارشی به آن پرداخته بود. در شهریور ۱۳۹۸ و مدتی پس از پرداخت سنگین سازمان سینمایی به مالکان این فیلم، نسخه عربی این فیلم لو رفت و قاچاق شد. این نسخه آنچنان مورد توجه قرار نگرفت، اما در نهایت آن‌هایی که از سر کنجکاوی در پی دیدن این فیلم بودند، این امکان را یافتند و رستاخیز عملاً به یک فیلم سوخته برای اکران عمومی تبدیل شد.

به تازگی علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد فارابی در پاسخ به اینکه فارابی چقدر برای خرید این سهم هزینه کرده، گفته است: ما ۶۰ درصد این فیلم را خریداری کردیم که مبلغ پرداخت شده برای آن تقریباً ۱۷ میلیارد تومان بود. فیلم، شرکای خارجی و هزینه‌های تولید بسیار بالایی هم داشت. با ارزیابی و بررسی هیأت حکمیت، این رقم معین شد و سازمان سینمایی تصویب کرد که بخشی از سهام را بنیاد سینمایی و بخشی را موسسه رسانه‌های تصویری از شرکا خریداری کند. امروز با ادغام موسسه رسانه‌های تصویری و بنیاد فارابی، ما مالک ۶۰ درصد این فیلم شده‌ایم.»

اکران آنلاین رستاخیز در محرم و صفر، فرصتی که از دست رفت

در این میان کارگردان این فیلم ادعا کرد که نتفلیکس خواستار اکران بوده، اما یک رقم کلی پرداخت می‌کند و مابه ازی هر بار پخش رقمی نمی‌دهد؛ اما سندی منتشر نکرد که نشان از درخواست نتفلیکس برای اکران فیلم «رستاخیز» داشته باشد و در این زمینه تردید‌هایی وجود دارد که تنها با انتشار سند معتبر قابل رفع است! با همین ادعا، عوامل این فیلم در ادامه درصدد راه اندازی یک سامانه برای اکران این فیلم برآمدند که امکان سرقت از آن وجود نداشته باشد که طبیعتاً چنین سامانه‌ای قابل تعریف نیست، چون اگر چنین قابلیتی وجود داشت، سامانه‌هایی چون نتفلیکس از آن استفاده می‌کردند.

در این جا سازمان سینمایی ورود کرد تا این فیلم را اکران کند و با توجه به آنکه با وجود حذف فیلم از یوتیوب، نسخه فیلم در کانال‌های تلگرام در دسترس است، پیش از آنکه فیلم فاقد ارزش تجاری شود، با اکران آنلاین بخشی از بودجه بیت المال بازگردد و خسارت وارده به حداقل کاهش یابد. در همین راستا علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در سلسله نامه نگاری‌هایی با سازندگان فیلم از سال ۹۸ تاکنون، ایده‌های عجیب مطرح را غیرعملیاتی خواند و خواستار اکران آنلاین شد.

کارگردان و تهیه کنندگان این فیلم همچنان اکران را به راه اندازی آن سامانه و جلوگیری از قاچاق فیلمی موکول می‌کنند، حال آنکه نسخه فیلم اکنون در کانال‌های تلگرامی یافت می‌شود. از قضا همزمان با ایام محرم، این فیلم سینمایی بار دیگر در کانال‌های تلگرامی دست به دست شد و به مرور آن‌هایی که این فیلم را ندیده‌اند و کنجکاو تماشایش هستند، این اثر را می‌بینند و در زمان اکران این فیلم، همان فروش محدود نیز تحقق نخواهد یافت. این محرم بهترین فرصت برای اکران آنلاین فیلم بود و «تابناک» نیز به متولیان امر پیشنهاد کرد این فیلم را اکران کنند، اما چنین نشد.

هرچند رستاخیز ممکن است حتی برای گروهی از عاشقان مولا نیز به واسطه نوع روایتش تاثیرگذار نباشد و کارکردش می‌تواند حداقلی باشد، به هر ترتیب به عنوان اثری با مضامین عاشورایی محصولی قابل عرضه رسمی در این ایام بود تا بدین ترتیب محتوایی مناسبتی نیز عرضه شده باشد. با این حال، چنین نشد و طی ماه‌های محرم و صفر از این ظرفیت و فرصت برای نمایش فیلم و بازگرداندن بخشی از سرمایه‌ی آن بهره برداری مناسب صورت نپذیرفت.

تابش در پاسخ به اینکه آیا «رستاخیز» در صورت اکران می‌توانست چنین فروشی در گیشه داشته باشد، گفته است: «اگر فیلم در عرضه خارجی زودتر ورود می‌کرد، تهیه‌کننده حرف ما را گوش می‌داد و همراهی می‌کرد و قطعاً در اکران پلتفرمی می‌توانست درآمد خیلی خوبی داشته باشد، اما مخاطب داخلی احتمالاً آن میزان استقبالی را که پیش‌بینی‌شده بود، از فیلم نداشتند. «رستاخیز» اتفاقاً جزو مجموعه آثار خاص سینمای ایران است که تا سال‌ها می‌تواند درآمد کسب کند، اما این درآمدزایی فوری و خیلی سریع نیست.»

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
درود بر روان استاد شجریان روحش شاد
اینجا سرزمین فرصتهای سوخته است
رستاخیز گرفتار سطحی فهمی بعضی شده واز اکران داخل ایران رنج میبرد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان