بازدید 11574

اساسنامه خانه سینما برای حفظ مدیرعامل کنونی تغییر می‌کند؟

اگر قرار بر حفظ شاهسواری باشد، باید اساسنامه خانه سینما که مدتی پیش در فضایی چالش برانگیز تغییر کرد و تصویب شد، مجدداً دستخوش تغییراتی شود و به تصویب مجمع عمومی برسد؛ اما آیا صنوف سینمایی با این تغییرات زودهنگام به قصد حفظ مدیرعامل کنونی خانه سینما همراهی می‌کنند یا باید اتفاقاتی دیگر رخ دهد و شاهد معرفی چهره تازه‌ای به عنوان مدیرعامل خانه سینما باشیم؟
کد خبر: ۱۰۰۷۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۵ 07 October 2020

اساسنامه خانه سینما برای حفظ مدیرعامل کنونی تغییر می‌کند؟کوشش‌ها برای حفظ مدیرعامل کنونی خانه سینما در حالی جریان دارد که برای تحقق چنین تصمیمی باید اساسنامه جامعه اصناف سینمای ایران دستخوش تغییر شود؛ تغییراتی که بعید به نظر می‌رسد با توجه به چالش‌های پشت سر گذاشته شده در ماه‌های پیشین در کوتاه مدت قابل تحقق باشد.

به گزارش «تابناک»؛ پس از آنکه هیات خانه سینما درباره تقسیم وظایف تصمیم گیری کرد، اکنون بحث انتخاب مدیرعامل خانه سینما جدی شده که مطابق با اطلاعات «تابناک»، گزینه اصلی منوچهر شاهسواری است. چالش اصلی، اما تبصره ۳ ماده ۳۷ اساسنامه خانه سینماست که در آن تاکید شده است: «تجدید استخدام مدیر عامل حداکثر برای دو دوره متوالی بلامانع است» که تمرکز بر این گزینه را با منع قانونی مواجه خواهد نمود و با توجه به اتفاقات اخیر، می‌تواند واکنش قانونی برخی صنوف را در پی داشته باشد.

منوچهر شاهسواری در دوره هیات مدیره سیزدهم خانه سینما جانشین رضا میرکریمی و در دوره هیات مدیره چهاردهم خانه سینما نیز برای یک دوره دیگر برای همین پست انتخاب شد و بدین ترتیب، دومین دوره مدیرعاملی‌اش را پشت سر گذاشت؛ هرچند شاهسواری در دوره اول کامل مدیرعامل نبود و بخشی از آن دوره بر عهده میرکریمی بود، قانون تفکیکی میان این دو موضوع قائل شده و به لحاظ قانونی، او دو دوره مدیرعاملی‌اش را پشت سر گذاشته است. قانون گذاران، این اقدام را با هدف چرخش قدرت در مدیریت خانه سینما طراحی کردند تا چهره‌های متعددی بتوانند امور صنوف را بر عهده بگیرند.

اکنون اگر قرار بر حفظ شاهسواری باشد، باید اساسنامه خانه سینما ـ که مدتی پیش در فضایی چالش برانگیز تغییر و تصویب شد ـ دوباره دستخوش تغییراتی شود و به تصویب مجمع عمومی برسد؛ اما آیا صنوف سینمایی با این تغییرات زودهنگام به قصد حفظ مدیرعامل کنونی خانه سینما همراهی می‌کنند یا باید اتفاقاتی دیگر رخ دهد و شاهد معرفی چهره تازه‌ای به عنوان مدیرعامل خانه سینما باشیم؟

پانزدهمین هیأت مدیره خانه سینما که روز شنبه پانزدهم شهریور ماه برگزار شده بود، پس از گفت‌وگو و تبادل نظر در خصوص وظایف پیش روی هیات مدیره، انتخابات داخلی صورت پذیرفت که مطابق با پیش بینی «تابناک»، محمد علی نجفی به عنوان رئیس هیات مدیره، علیرضا نجف زاده به عنوان نایب رئیس هیات مدیره، روانبخش صادقی به عنوان دبیر هیات مدیره و علی قائم مقامی به عنوان سخنگوی هیات مدیره خانه سینما برگزیده شدند.

محمدعلی نجفی رئیس هیات مدیره خانه سینما شد / تغییرات جامعه اصناف سینمای ایران ثبت رسمیت می‌یابد؟

در مجمع عمومی بیستم مرداد ماه سال جاری ـ که با حضور اصناف و تشکل های جامعه اصناف سینمای ایران برگزار شد ـ علی قائم‌مقامی، علیرضا نجف‌زاده، روانبخش صادقی، پژمان مظاهری‌پور، محمدعلی نجفی، بهمن اردلان و آتیلا پسیانی به عنوان اعضای هیات مدیره و کامران ملکی نیز به عنوان بازرس خانه سینما انتخاب شدند. علاوه بر این، علی نیک‌رفتار و مرتضی شایسته به عنوان اعضای علی‌البدل هیات مدیره و مسعود شرفی‌کیا به عنوان علی‌البدل بازرس در این جمع حضور دارند.

نتایج مجمع عمومی خانه سینما که در محوطه باز بنیاد فارابی برای حفظ فاصله گذاری برپا شده بود، با اعتراض یازده صنف که به واسطه عدم دریافت کد ثبت از وزارت کار تا زمان برگزاری مجمع انتخاباتی خانه سینما، نتوانستند در این انتخابات نماینده‌ای داشته باشند، همراه شده بود. شدیدترین این اعتراضات از سوی صنف تهیه کنندگان رخ داد که خواستار برگزاری مجدد انتخابات با حضور همه صنوف شدند؛ اما طبیعتاً برگزاری دوباره انتخابات این نهایت صنفی با حضور صنوفی که کد ثبت را دریافت نکرده‌اند، با عدم تایید انتخابات توسط وزارت کار همراه می‌شد و وضعیت را پیچیده‌تر می‌کرد.

خانه سینما در زمان حضور حجت الله ایوبی در سازمان سینمایی بازگشایی شد و پس از آن با برگزاری مجمع عمومی خانه سینما، هیات مدیره خانه سینما تغییر کرد و رضا میرکریمی جای محمدمهدی عسگرپور را در مدیرعاملی خانه سینما گرفت و در ادامه نیز میرکریمی استعفا کرد و جای خود را به منوچهر شاهسواری داد. دوره شاهسواری، دوران پرحاشیه‌ای برای خانه سینما بود و عمده نقدها نیز به تقلیل نقش خانه سینما و تقویت این شائبه بود که خانه سینما به یک اداره کل سازمان سینمایی تبدیل شده است.

با این حال «تابناک» مدت‌ها پیش در گزارشی با انتشار اسنادی نشان داد، تمامی مجامع برگزار شده و هیات مدیره و مدیران عامل انتخاب شده در هفت سال اخیر در ثبت شرکت‌ها و روزنامه رسمی به ثبت نرسیده است. مطابق با اسناد موجود، آخرین بار در سال ۱۳۹۰، هیات مدیره وقت به مدیرعاملی محمدمهدی عسگرپور در خانه سینما ثبت شده‌اند و پس از آنکه در سال ۱۳۹۲باید این اتفاق رخ می‌داد، ماجرای تعطیلی به وقوع پیوسته و پس از بازگشایی نیز با وجود برگزاری چند مجمع عمومی و تغییرات مکرر مدیریتی فوق الاشاره، هیچ یک از این تغییرات ثبت قانونی نشده است.

در واقع مطابق با اسناد رسمی و روی کاغذ، آخرین مدیرعامل خانه سینما محمدمهدی عسگرپور با هیات مدیره‌ای متشکل از محمدمهدی توحیدی، مریلا زارعی، امیر اثباتی، تورج منصوری، محمد سریر، سیروس الوند و مرتضی رزاق کریمی به عنوان مجموع اعضای اصلی و علی البدل هیات مدیره و همچنین سیدمهدی خادم و کیوان کثیریان به عنوان بازرسان اصلی و علی البدل فعال بوده‌اند. با این اوصاف، وقتی امکان ثبت قانونی مدیریت خانه سینما وجود نداشته، اینکه در چند سال چندین بار مجمع عمومی برای انتخاب ترکیب مدیریتی خانه سینما برگزار شده، اقدامی قابل تامل و عجیب است.

همچنین در همین چهارچوب ظاهراً امکان انتقال امضای اسناد خانه سینما نیز وجود نداشته و امور مالی خانه سینما وکالتی از تیم مدیریتی پیشین به تیم مدیریتی فعلی منتقل شده و بعضاً پرداخت‌های عضویت در صنوف نیز به دلیل شرایط خاص خانه سینما، به شکل مرسوم رخ نمی‌دهد؛ وضعیتی که قاعدتاً تا زمان ثبت مدیران خانه سینما در اسناد رسمی و انتقال امضا تداوم خواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار