بازدید 2971

ماسک، محافظ جان و اقتصاد

علی شمس اردکانی
کد خبر: ۱۰۰۷۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴ 05 October 2020

فوت 211 بیمار طی 24 ساعت و رسیدن شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور به ۲۶ هزار و ۹۵۷ نفر نشان می‌دهد که هنوز ایرانی‌ها موضوع رعایت دستورالعمل و توصیه‌های مرتبط با ویروس کرونا را جدی نگرفته اند. ۳۰ استان در وضعیت قرمز یا هشدار کرونا قرار گرفته‌اند و آمار شیوع و مرگ ناشی از این ویروس در سطح بالایی است.

در این میان استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز و استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

بر اساس این آمار به نظر می‌رسد که هموطنان نکاتی را که متخصصان و جامعه پزشکی مدام بر آن تأکید می‌کنند، جدی نگرفته‌اند و موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در محیط سربسته را بخوبی رعایت نمی‌کنند.

در حالی که عواقب نادیده گرفتن این پروتکل‌ها را حتی در سطح بین‌المللی دیده‌ایم. برای مثال در روزهای اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در جریان مناظره انتخاباتی بدون ماسک روی صحنه آمد و پس از کنایه به بایدن درخصوص ماسک زدن، مشخص شد که او نیز به بیماری کرونا مبتلا شده است و این موضوع در سخنرانی‌های بعدی نامزد دموکرات‌ها، یعنی جو بایدن، مورد تمسخر قرار گرفت و بایدن از مردم خواست ماسک بزنند، دستان‌شان را بشویند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

در این مدت، رفتار و نحوه لجبازی ترامپ با رعایت پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی در مقابله با این بیماری مانند یک کودک 9 ساله بود و به نظر می‌رسید که عقل و سواد او در این سطح است.

اما بیماری کرونا و میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی فقط روی سطح سلامت افراد تأثیر ندارد. اقتصاد نیز بشدت درگیر این بیماری است. فعالیت‌های اقتصادی و کسب ‌و کارهای مختلف با هر تغییری در رفتار مردم و میزان رعایت پروتکل‌ها درگیر این بیماری می‌شوند که از جمله پیامدهای منفی شیوع ویروس کرونا است.

آسیب‌های کرونا تمام اقشار جامعه را در معرض خطر داده اما به در این میان، بعضی از افراد آسیب‌های اقتصادی به مراتب بیشتری از سایرین می‌پذیرند. آسیب‌هایی که با رعایت استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی قابل مدیریت است و با یک روحیه مسئولیت پذیری می‌توان به حفاظت از جان هموطنان و اقتصاد کشور کمک کرد.


اصناف و ارائه دهندگان خدماتی نظیر گردشگری جز بخش بشدت آسیب‌پذیر اقتصاد هستند که ممکن است ادامه این وضعیت و رعایت نشدن پروتکل‌ها از سوی مردم، به مرور این مشاغل را به تعطیلی بکشاند و در آینده شکاف اقتصادی را افزایش دهد. در این خصوص شاید مسئولان کشور باید اجرای پروتکل‌ها را با جدیت بیشتری دنبال کنند و الزامات تندی را برای آن در نظر بگیرند.

در همین حال می‌توان یارانه کتاب و نشریات را افزایش داد تا آگاهی مردم نیز افزایش یابد و پایه‌های جامعه تقویت شود. همانطور که امام علی علیه السلام در وظایف دولت و حکومت «ساختن انسان» و تربیت آدم‌ها را ذکر می‌کنند. لذا می‌توان یک تهدید را تبدیل به فرصت کرد.

منبع: روزنامه ایران

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل