بازدید 4640
۲

ماسک‌پوشی بهترین نسخه مهار کرونا در شهرها

آمارهای وزارت بهداشت حاکی از این است که تنها ۴۶ درصد از تهرانی‌ها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و استفاده از ماسک هم در مراکز عمومی نزدیک به ۶۰ درصد و در وسایل حمل و نقل عمومی به ۵۰ درصد رسیده است.
کد خبر: ۱۰۰۷۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹ 05 October 2020

به گزارش «تابناک»، روزنامه ایران نظرات جمعی از چهرهای سیاسی - اجتماعی را درباره مطالبه عمومی در استفاده اجباری از ماسک بررسی کرده است: این شواهد نشان می‌دهد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان تهران نسبت به میانگین کشوری در وضعیت نامناسبی قرار دارد شاید همین بی‌مبالاتی برخی از شهروندان و هموطنان‌مان است که رئیس جمهوری دستور اجباری شدن ماسک در کشور را صادر کرده است.

با بحرانی‌تر شدن وضعیت بهداشتی پایتخت و افزایش قربانیان و تعداد مراجعات به بیمارستان‌ها و افزایش مبتلایان و جانباختگان کووید ۱۹ در کشور و بویژه تهران، اعمال محدودیت و تعطیلی یک هفته‌ای در سطح استان تهران در دستور کار قرار گرفته است و هفته آینده قوانین مربوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی با قوانین سفت و سخت‌تری اجرایی خواهد شد.

اما از توصیه‌ها و هشدارهای مسئولان درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک که بگذریم بررسی و گفت‌وگوی ما با مردم گویای این نکته است که آنها هم از عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی بقیه افراد جامعه بشدت گلایه‌مندند و زدن ماسک تبدیل به یک مطالبه اجتماعی شده است.

در همین زمینه ایرج حریرچی، معاون درمان وزارت بهداشت ضمن گلایه از وضعیت فعلی و استمرار آن عنوان کرده است که تاکنون ماسک اجباری نبوده و فقط در اماکن، ادارات و مغازه‌ها اجباری است اما رئیس جمهوری در جلسات چهارشنبه، پنجشنبه و روز گذشته به این موضوع تأکید داشت و قرار است کمیته انتظامی و کمیته بهداشت ستاد مقابله با کرونا موضوع مربوط به استفاده از ماسک را نهایی کنند و از هفته بعد استفاده از ماسک در تهران اجباری شود.

خیز کرونا به خاطر بی‌توجهی‌ها!

صادقی مدیر یکی از فروشگاه ه های بزرگ تهران در این باره می‌گوید: با جهش کووید ۱۹ و افزایش آمار نگران کننده مبتلایان ومرگ و میر ناشی از شیوع بیماری کرونا در تهران و استان‌های کشوردر دو هفته اخیر طبیعی است که سیل بیماران به سمت بیمارستان‌ها بیشتر شود.

او می‌افزاید اما نباید فراموش کرد با توجه به فرارسیدن فصل سرما و احتمال بیماری آنفلوانزا و پایین آمدن سن بیماران بویژه کودکان و نوجوانان، متأسفانه خیلی از مردم شیوه نامه‌های بهداشتی از جمله پرهیز از سفرهای غیرضروری، استفاده از ماسک، پرهیز از تجمعات و شستشوی مدام دست‌ها را جدی نمی‌گیرند و ما باید چوب بی توجهی آنها را بخوریم.

حمید قادری کارمند وزارت آموزش و پرورش هم با تأکید بر اینکه استفاده از ماسک باید تبدیل به حرکت عمومی و مطالبه مدنی شود، می‌گوید بی توجهی به شیوع کرونا، نزدن ماسک و رفت و آمد بی محابا در مراکز خرید و فروشگاه‌های بزرگ درسطح شهر و نادیده گرفتن خط قرمزها باعث شده تا فوتی‌های کرونا هر روز بیشتر شود در حالی که به اعتقاد کارشناسان بهداشت با زدن ماسک می‌توان تا ۸۵ درصد از شیوع و انتقال بیماری به دیگران جلوگیری کرد.

نصرتی کارگر بازنشسته تأمین اجتماعی درباره رفتار مردم با کرونا می‌گوید: توقع دارم همه ماسک بزنند، فاصله اجتماعی را رعایت کنند و اگر بیمار هستند اعلام کنند. بیماری را در محیط کار مخفی نکنند. این بیماری شوخی با کسی ندارد. ما خودمان نباید با جان خودمان و دیگران بازی کنیم. البته موضوع اجرایی شدن پروتکل‌های بهداشتی هم بسیار مهم است. مردم خیلی جدی این موضوع را رعایت نمی‌کنند. سفر می‌روند، رستوران می‌روند و در پارک‌ها حضور دارند. خب تا وقتی این اتفاق‌ها می‌افتد ما نمی‌توانیم شاهد کاهش این بیماری در سطح جامعه باشیم. خودم از مردم می‌خواهم اگر کرونا مثبت شدند، حداقل در خانه چند روزی بمانند و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنند.

خانم حمیدی هم کارمند یکی از ارگان‌های دولتی است. او درباره حضور مردم در ادارات می‌گوید: ماسک باید از همان ابتدای شیوع کرونا اجباری می‌شد ما در روزهای اول ارباب و رجوع داشتیم که بدون ماسک به اداره مراجعه می‌کرد اما حالا حداقل خیال‌مان داخل سازمان بابت ماسک راحت است. البته وقتی بحث ماسک می‌شود برخی‌ می‌گویند که بسیاری پول ندارند که ماسک بخرند. رسانه‌ها باید به مردم آموزش دهند که چطوری از پارچه ماسک درست کنند خیلی وقت‌ها بستن پارچه هم کفایت می‌کند.

جریمه، نسخه موقت مهار بیماری کرونا در تهران

محسن‌ هاشمی، رئیس شورای شهر تهران درباره اعمال پروتکل‌های بهداشتی می‌گوید: وضعیت شهر تهران بسیار بحرانی است برای همین فکر می‌کنم ابتدا باید یک تعطیلی دو هفته ای در شهر داشته باشیم همه دستگاه‌ها و ادارات تعطیل شوند و البته مسئولان راه‌ها را ببندند تا مردم به سفر نروند و بعد از آن اعمال جریمه کنیم. اگر کسی ماسک نزد یا توجهی به پروتکل‌های بهداشتی نداشت، او را جریمه کنیم. مردم هم باید بدانند که این اعمال جریمه برای سلامت حال خودشان است. با این همه وضعیت بسیار خطرناک است و از مردم می‌خواهم که پروتکل‌های بهداشتی را به صورت جدی تر رعایت کنند.

عدم آموزش درست مسائل بهداشتی به شهروندان

شهلا کاظمی‌پور جامعه‌شناس هم دراین باره معتقد است: مردم باید به طور جدی پروتکل‌ها را رعایت کنند و تا وقتی مردم این موضوع را جدی نگیرند هیچ اتفاقی برای کنترل این بیماری در کشور نمی افتد البته حالا خیلی بهتر از قبل شده است. با این حال قبول دارم برخی از مردم هم در این باره کوتاهی می‌کنند و تا موقعیتی پیش می‌آید سریع سفر می‌روند. این را هم بگویم مردم وضعیت‌های بحرانی بهداشتی را آموزش ندیده‌اند. انگار مسائل بهداشتی برای مردم هنوز تفهیم نشده است. چون مردم در کشوری زندگی کرده‌اند که از دیرباز مسئولانش همیشه به دنبال درمان هستند تا پیشگیری. بارها دیده‌ام که افراد ماسک زده‌اند اما این ماسک یا زیر بینی است یا زیر چانه‌هایشان قرار دارد. یا شستن دست بسیار مهم است و برخی مواقع افراد فراموش می‌کنند این کار را انجام دهند.

لزوم افزایش تسهیلات دولتی به مردم

اردشیر گراوند، جامعه‌شناس نیز با اشاره به اینکه تشویق و تنبیه را باید با هم داشته باشیم، به «ایران» می‌گوید: سیستم مدیریت کشور باید در ارائه تسهیلات بویژه در مقوله حمل و نقل فعالانه‌تر عمل کند و ساعات کاری دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها با فاصله بیشتری از یکدیگر باشند، همین امر، ترددها را توزیع می‌کند. بیش از ۴۰ درصد کارمندان ادارات می‌توانند دورکار باشند، این در حالی است که در حال حاضر اکثر کارمندان باید سر کار بروند. ضروری است که دولت از اقشاری که به هر دلیلی بویژه دلایل اقتصادی مجبور هستند، سر کار بروند حمایت‌های ویژه داشته باشد تا این قشر هم مجبور نباشند هر روز تردد داشته باشند. چنانچه سیاست‌های تشویقی به درستی اعمال شود، قطعاً در بازه زمانی کوتاهی شاهد کاهش آمار مبتلایان و مرگ میر ناشی از بیماری کرونا خواهیم بود.

فرهنگ‌سازی گام اول مهار کرونا

عیسی امینی، حقوقدان نیز با اشاره به اینکه مسأله مبارزه با بیماری همه‌گیر کرونا یک مسأله اجتماعی روز است، به «ایران» می‌گوید: همه آحاد جامعه علاقه‌مند هستند که به نوعی در اجرای این هدف بزرگ کمک کنند، زیرا کل جامعه در معرض خطر قرار دارد. در این خصوص دو بعد وجود دارد، ابتدا رعایت مسائل بهداشتی و دیگری اجرای مقررات بهداشتی. اگر بخواهیم برای مردم مسئولیت قائل باشیم، می‌توانیم مسئولیت جزائی، مسئولیت انتظامی، مسئولیت مدنی و مسئولیت اخلاقی و اجتماعی را مطرح کنیم.

مهمترین مسئولیتی که باید مطرح شود، مسئولیت اخلاقی و اجتماعی است. فرهنگ مردم باید به حدی برسد که رعایت بهداشت به امری شخصی و وجدانی تبدیل شود، در این میان سوق دادن مسئولیت‌هایی که با ارتقای فرهنگ حل می‌شود، به سمت مسئولیت‌های جزایی، فقط در استثنائات و موارد ضروری انجام می‌شود.

وقتی در حیطه مسئولیت جزائی ورود می‌کنیم، در نهایت بتوانیم همتراز با تخلفات رانندگی، شهروندان را جریمه کنیم، این در حالی است که در صورت پایین بودن فرهنگ حتی با جریمه کردن شهروندان در خیابان‌های شهر، افراد ممکن است در خانه‌ها و اماکن خصوصی به عنوان مثال جشن تولدها و یا دورهمی‌های مختلف گرد هم بیایند و با همین کار مسبب شیوع بیماری باشند.

در خصوص مسئولیت‌های انتظامی هم به عنوان مثال در ادارات و سازمان‌ها می‌توان به صورت نظامی واحد قانونگذاری کرد و در این زمینه تعریف نظامات هیچ اشکالی ندارد. ولی در نهایت بهترین راه حل این است که زیرساخت‌ها و فرهنگ را آماده کنیم. منظور از زیرساخت یعنی دسترسی سهل یا مجانی مردم به امکانات متنوع و در این رابطه وسایل بهداشتی از جمله ماسک و مواد ضدعفونی کننده و ... فرهنگ‌سازی نیز که باید به صورت ریشه‌ای تقویت شود، در این مقوله به خاطر داشته باشیم که برقراری مجازات یعنی در ارتقای فرهنگ عقیم هستیم.

نوبت‌بندی دوباره کارمندان تهرانی برای کاهش کرونا

استاندار تهران هم می‌گوید: نوبت‌بندی و دورکاری کارمندان برای کاهش تراکم جمعیت در مترو و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی دوباره باید در تهران اجرا شود.

محسنی بندپی با تکذیب لغو دورکاری در شهر تهران می‌افزاید دورکاری در تهران لغو نشده است. تمام دستگاه‌هایی که زمینه دورکاری دارند همچنان می‌توانند از این امکان استفاده کنند. البته افراد بالای ۶۰ سال، کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و مادرانی که کودک خردسال دارند، همچنان می‌توانند از امکانات دورکاری بهره‌مند شوند. اما آنچه تغییر کرده، نوبت‌بندی است. با توجه به قانون ۳۰ درصد از کارمندان برای حضور در ادارات منع شده بودند که در حال حاضر به دنبال این هستیم که بتوانیم برای اشخاص عادی این ظرفیت را مجدداً بازگردانیم.

محسنی بندپی در ادامه می‌گوید: آموزش در دانشگاه‌ها که همچنان غیرحضوری بود و مدارس هم از دیروز ۱۲ مهرماه تعطیل شده و از حالت اختیاری خارج شدند. به این نتیجه رسیدیم که عوامل دخیل در افزایش شیوع کرونا را بیشتر کنترل کنیم و تراکم جمعیت باید در تهران کم شود.

استاندار تهران با اشاره به اینکه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در تهران پایین‌ترین رتبه کشوری را به خود اختصاص داده است، اظهار می‌دارد: این رتبه پایین به دلیل رعایت نشدن موارد بهداشتی و ماسک نیست، ولی وقتی هر روز واگن‌های مترو یک میلیون نفر را جابجا می‌کنند، چاره‌ای جز تراکم بین مسافران وجود ندارد. البته در حال حاضر ۴۸۰ هزار نیروی ستادی دستگاه‌های اجرایی استانی و ۱۶۰ هزار نفر هم کارمند ملی داریم که در تهران فعالیت می‌کنند. اگر بتوان یک سوم از این جمعیت یعنی حدود ۲۰۰ هزار نفر را به صورت روزانه به وسیله دورکاری کاهش داد؛ هم تراکم جمعیت کاهش می‌یابد و هم از شیوع بیشتر کرونا جلوگیری می‌شود.

استاندار تهران درباره تخلف صنوف در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی می‌گوید: کد رهگیری در مغازه‌ها وجود دارد که به سامانه نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی وصل است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
جا دارد وزارت بهداشت یا هر ارگان مسئول دیگری در مورد تولید و توزیع ماسکهای استاندارد وارد عمل جدی شود، حیف است کسانی که رعایت می کنند با زدن ماسک نا مناسب دچار بیماری شوند.
من شنیده ام حتی ماسکهایی که از طریق داروخانه ها توزیع میشوند ممکن است استاندارد نباشند، لطفا دولت حالا که دست روی دست گذاشته در این یک مورد فعال عمل کند.
اقا من يه سوال دارم. چطوريه که اگه يه سري بريزند بيرون سطل زباله آتش بزنند دولت و مجموعه حاميت به سرعت قائله را به جرم بر هم زدن نظم عمومي جمع مي کنند و با اتش زنندگان برخورد شديد مي کنند. خوب حالا هم همان است به خدا با اين تفاوت که آتش اين عده اي که رعايت هيچ چيزي را نمي کنند آتش پنهان است. دارد اموال عمومي در بيمارستانها را مي سوزاند دارد اقتصاد کشور را ضعيف تر مي کند دارد تعداد خانواده هاي بي سرپرست را افزايش مي دهد که اين خود تا سالها تبعات و هزينه دارد بابا دارد آدم مي کشد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل