بازدید 6680

جمهوری آذربایجان نیازی به نظامیان خارجی ندارد

معاون وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در واکنش به گزارش‌های خبری گفت که هیچ‌گونه نیروی خارجی در عملیات‌های نظامی باکو مشارکت ندارند و این کشور نیازی به نیروهای خارجی ندارد.
کد خبر: ۱۰۰۶۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴ 04 October 2020

به گزارش تابناک به نقل از فارس، «آراز عظیم‌اف» معاون وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «تاس» به گمانه‌زنی‌ها درباره اعزام نظامیان ترکیه به آذربایجان و قره باغ برای تقابل با ارمنستان واکنش نشان داد.

این دیپلمات آذربایجانی مدعی شده است که هیچ نظامی خارجی در عملیات‌های نظامی جمهوری آذربایجان مشارکت ندارد و این کشور برای تقابل با ارمنستان نیازی به نیروهای خارجی ندارد.

وی تصریح کرد: «مشارکت هرگونه متخصصان، نمایندگان یا نیروهای نظامی خارجی در عملیات‌های نظامی ما صحت ندارد. جمهوری آذربایجان به کمک‌های این چنینی نیازی ندارد».

عظیم‌اف در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره حمایت آشکار ترکیه از آذربایجان در تقابل با ارمنستان در خصوص قضیه قره باغ کوهستانی توضیح داد: «ترکیه نه تنها به دلایل تاریخی و قومیتی از مواضع آذربایجان حمایت می‌کند بلکه مواضح آذربایجان منصفانه و مطابق با قوانین بین‌المللی بوده است».

وی در ادامه در خصوص مواضع جمهوری آذربایجان در خصوص قره باغ مدعی شد: «موضع آذربایجان بر پایه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و تصمیمات سازمان امنیت و همکاری اروپا و دیگر سازمانهای بین‌المللی است».

معاون وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در ادامه از تلاش‌های روسیه برای کمک به درگیری‌های قره باغ قدردانی کرد.

این دیپلمات جمهوری آذربایجان با این حال در ادامه، با متهم کردن ارمنستان به اشغالگری گفت که میانجیگری‌های جامعه بین‌الملل باید طوری باشد که به اشغال قلمرو جمهوری آذربایجان پایان دهد.

وی در این باره گفت: «ما تلاش‌های فدراسیون روسیه را بعنوان همسایه خود و شریک راهبردی و عضو دائم شورای امنیت و رئیس مشترک گروه مینسک تحسین می‌کنیم. ما معتقدیم که هرگونه تلاش‌های بین‌المللی برای یافتن یک راه‌حل مورد قبول برای درگیری‌ ناگورنو-قره باغ (قره باغ کوهستانی) باید بر پایه یک عامل اساسی باشد. این تلاش‌ها باید بر پایه ضرورت پایان دادن به اشغال قلمرو مستقل جمهوری آذربایجان آغاز شود. جمهوری آذربایجان بر پایه این اصل، حاضر به مشارکت در فرایندهای سازش است».

اظهارات معاون وزیر خارجه آذربایجان در شرایطی مطرح شده است که وزارت خارجه روسیه درباره برخی گزارشات مبنی بر اقدام ترکیه در استقرار شبه‌نظامی سوری و لیبی در قره باغ ابراز نگرانی کرده است.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه روز جمعه هفته گذشته گفت که بیش از ۳۰۰ شبه‌نظامی سوری از طریق شهر «غازی عینتاب» ترکیه به قره باغ منتقل شده‌اند.

اوایل جمعه نیز، «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان گفته بود که ایروان اطلاعاتی در دست دارد مبنی بر اینکه حدود ۱۵۰ افسر عالیرتبه ارتش ترکیه در کنار جمهوری آذربایجان در قره باغ مبارزه می‌کنند.

با این حال روز جمعه، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با «لوئیگی دی مایو» وزیر خارجه ایتالیا تأکید کرد که جمهوری آذربایجان از ارتش ترکیه درخواست کمک نکرده است اما آنکارا آماده حمایت از باکو است.

دور جدیدی از تنش‌های میان باکو و ایروان از یکشنبه دو هفته گذشته (۶ مهرماه) در خصوص منطقه مورد مناقشه قره باغ آغاز شد و دو کشور یکدیگر را به حملات مداوم به قلمروهای خود متهم کردند و این درگیری‌ها علیرغم درخواست‌های بین‌المللی از طرفین برای خویشتنداری، همچنان ادامه دارد.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار