بازدید 18494
پیمانه اقتصادی

کاهش قیمت دلار در صرافی های مجاز/ افزایش شاخص کل بورس در شروع هفته/ اتحادیه اروپا به دنبال ایجاد یوروی دیجیتال به جای پول نقد/ پیش بینی تحلیلگران و سرمایه گذاران از قیمت طلا

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تغییرات مثبت شاخص بورس نسبت به هفته‌های گذشته، بخشی از نرخ فعلی ارز کاذب است، کاهش قیمت سکه در بازار تهران، ترامپ یا بایدن فرقی به حال دلار نمی‌کند و وضعیت تورم کالا‌های خوراکی در شهریور را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۰۶۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰ 03 October 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تغییرات مثبت شاخص بورس نسبت به هفته‌های گذشته، بخشی از نرخ فعلی ارز کاذب است، کاهش قیمت سکه در بازار تهران، ترامپ یا بایدن فرقی به حال دلار نمی‌کند و وضعیت تورم کالا‌های خوراکی در شهریور را در بر دارد.

افزایش شاخص کل بورس در شروع هفته

امروز شاخص کل با 42425 واحد افزایش معادل 2.82 درصد به یک میلیون و 545 هزار و 851 واحد، شاخص‌ قیمت وزنی - ارزشی با 11125 واحد افزایش معادل 2.82 درصد به 405 هزار و 368 واحد، شاخص کل هم وزن با 3002 واحد افزایش معادل 0.76 درصد به 400 هزار و 576 واحد، شاخص قیمت هم وزن با 1967 واحد افزایش معادل 0.76 درصد به 262 هزار و 491 واحد، شاخص آزاد شناور با 55718 واحد افزایش معادل 2.80 درصد به دو میلیون و 47 هزار و 662 واحد، شاخص بازار اول با 38271 واحد افزایش معادل 3.56 درصد به یک میلیون و 113 هزار و 701 واحد و شاخص بازار دوم با 56726 واحد افزایش معادل 1.81 درصد به 3 میلیون و 192 هزار و 12 واحد رسید. در نیمه دوم داد و ستدهای امروز بورس، در یک میلیون و 355 هزار نوبت معاملاتی، 6 هزار و 857 میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش 68 هزار و 672 میلیارد ریال در بورس معامله شد.

گزارش بورس امروز شنبه 12 مهر 99/ سرانجام شاخص کل هم وزن مثبت شد/ بیشترین افزایش قیمت مربوط به کدام نماد بود؟

گزارش بورس امروز شنبه 12 مهر 99/ سرانجام شاخص کل هم وزن مثبت شد/ بیشترین افزایش قیمت مربوط به کدام نماد بود؟

تغییرات مثبت شاخص بورس نسبت به هفته‌های گذشته

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تلاطم‌های صعودی و نزولی بازار ارز را در هر دو حالت طبیعی ندانست و گفت: خوشبختانه جلسات متعددی در رابطه با بازار بورس در مجلس با حضور مسئولان مرتبط برگزار و مصوبات این جلسات به مرور در وضعیت بازار بورس مشهود می شود. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سرعت تغییرات بازار بورس چندان مطلوب نیست و انتظار است تغییرات با سرعت بیشتری اتفاق افتاد، افزود: تاکید شده است ساز و کار و قواعد بازار متناسب با تحولات بازار تغییر کند، چراکه نمی‌توان با همان قواعد قبلی کار را پیش برد. وی با اعتقاد به اینکه ممکن است تا استقرار قواعد جدید، شاخص بورس همراهی کافی را نداشته باشد و به مسیری دیگری رود، اضافه کرد: هرچند مجموعه تغییرات نسبت به چند هفته قبل بهتر شده، بدین معنا که اگر شاخص بورس منفی است این منفی بودن چندان شدید نیست. طغیانی با ابراز امیدواری از اینکه بورس در هفته‌های آتی وضعیت بهتری پیدا کند، افزود: بازارگردانی‌ها، عملکرد حقوقی‌ها به مسئولیت‌های خود، از جمله عوامل قرار گرفتن بازار بورس در وضعیت قابل قبول و مثبت است. وی بر ضرورت افزایش نظارت بر عملکرد شرکت‌های حقوقی در بورس تاکید کرد و دلیل این تاکید را آگاهی از ساز و کار بورس، قدرت، پول و بازارگردانی آن‌ها دانست.

کاهش قیمت دلار در صرافی های مجاز

در پایان معاملات امروز بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز سطح کشور به نرخ 28350 تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت 28450 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به پایان هفته قبل، 450 تومان کاهش نرخ دارد. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت 33300 تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت 33400 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز پنج شنبه، 550 تومان ارزان‌تر شده است.

بخشی از نرخ فعلی ارز کاذب است

رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به افزایش قیمت دلار و ضرورت تقویت پول ملی، گفت: به طور حتم یکی از وظایف اصلی بانک مرکزی تقویت ارزش پولی ملی در برابر ارزهای دیگر است، تحقق این مسئله به صورت مستقیم بر اقتصاد کشور به ویژه بخش های تولیدی اثر مثبت می گذارد. وی  از تأثیر منفی بالا بودن حجم نقدینگی به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار در تشدید تورم و کاهش ارزش پول ملی یاد کرد و افزود: به طور حتم دولت و بانک مرکزی باید با اجرای سیاست های کلان نسبت به هدایت نقدینگی به سمت بازارهای تولیدی اقدام کنند. وی با بیان اینکه بخشی از نرخ فعلی ارز کاذب است، افزود: افزایش یا کاهش ارزش پول به میزان تورم در کشور وابسته است، یعنی آنکه هر چه قدر روند تورم نزولی شود، ارزش پول ملی تقویت خواهد شد، حال متأسفانه در سال های اخیر تورم به دلایلی همچون استقراض دولت از بانک مرکزی، برداشت بانک ها از بانک مرکزی و نرخ سود سپرده های بانکی تشدید شده است.

کاهش قیمت سکه در بازار تهران

با عقب نشینی نرخ دلار در کانال بیست و هشت هزار تومانی، بهای انواع سکه نیز در بازار تهران کاهش یافت. به گونه ای که هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم 14 میلیون تومان رسید و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) با کاهش نرخ به رقم 14 میلیون و 800 هزار تومان رسید. هر نیم سکه نیز 8 میلیون و 200 هزار تومان و هر ربع سکه 5 میلیون و 250 هزار تومان قیمت گذاری شد. هر سکه یک گرمی نیز به رقم 2 میلیون و 580 هزار تومان رسید.

پیش بینی تحلیلگران و سرمایه گذاران از قیمت طلا

نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان می دهد که تحلیلگران بازار و سرمایه گذاران در پی بهبود اخیر قیمت طلا، به افزایش قیمت این فلز ارزشمند در معاملات هفته جاری خوش بین شده اند. به گزارش ایسنا، اگرچه تحلیلگران بازار و سرمایه گذاران انتظار دارند قیمت طلا هفته جاری به سطح بالاتری صعود کند اما پس از عملکرد ماهانه طلا در سپتامبر که بدترین عملکرد ماهانه در حدود چهار سال اخیر بود، همچنان اندکی احتیاط وجود دارد. در نظرسنجی هفته جاری از کارشناسان وال استریت، ۱۶ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۰ نفر معادل ۶۳ درصد به افزایش قیمت طلا، دو نفر معادل ۱۳ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و چهار نفر معادل ۲۵ درصد نظری نداشتند.

در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران، ۱۱۹۴ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۷۴۹ نفر معادل ۶۳ درصد افزایش قیمت و ۲۴۵ نفر معادل ۲۱ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و ۱۹۸ نفر معادل ۱۷ درصد نظری نداشتند. اکثر تحلیلگران با موفقیت طلا در حفظ حمایت در سطح ۱۸۵۰ دلار، بالا رفتن قیمت این فلز زرد را پیش بینی می کنند. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا هشت دلار و ۷۰ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش یافت و در ۱۹۰۷ دلار و ۶۰ سنت بسته شد اما برای کل هفته ۲.۲ درصد افزایش داشت. طبق آمار بازار داوجونز، قیمت طلا در سپتامبر ۴.۲ درصد کاهش ثبت کرد اما برای سه ماهه سوم ۵.۳ درصد رشد نشان داد. بسیاری از تحلیلگران اظهار کرده اند که ادامه آشفتگی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر آمریکا از قیمت طلا در کوتاه مدت پشتیبانی می کند. نوسانات انتخاباتی، روز جمعه پس از اعلام مثبت شدن تست کرونای دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا به سطح جدیدی رسید. ترامپ اعلام کرد که به مدت ۱۴ روز قرنطینه خواهد بود. افشین نوابی، مدیر معاملات شرکت ام کی اس سوییس اظهار کرد: با این همه ابهامات اکنون به نظر می رسد که طلا حداقل در حال حاضر به کف قیمت رسیده است و وی پیش بینی می کند که قیمت طلا بین ۱۹۲۰ دلار در اوج و ۱۸۷۵ دلار در کف معامله شود.

ترامپ یا بایدن فرقی به حال دلار نمی کند

پیترشف، کارشناس آمریکایی و کارگزار باسابقه بورس وال استریت، گفت: در سه ماهه سوم سال جاری عملکرد دلار تقریبا آئینه عملکرد بازارهای فلزات گرانبها و کالاهای اساسی بوده است. وی تاکید کرد علیرغم آنکه در ماه سپتامبر ارزش دلار رشد کرد اما به طور کلی در سه ماهه سوم روند نزولی را تجربه کرده است. ارزش دلار در ماه سپتامبر دو درصد رشد کرد اما در پایان سه ماهه دوم نسبت به ابتدای آن 3 و نیم درصد منفی شده است. شف که مدیریت مؤسسه سرمایه‌گذاری یورو پسیفیک را نیز در اختیار دارد، ادامه داد ممکن است در سه ماهه چهارم سال جاری شاهد اتفاقات مهمی باشیم. وی ادامه داد من فکر می‌کنم که سه ماهه پیش رو دوره بدی برای دلار باشد و احتمالا این اتفاق در بازار سهام و اوراق قرضه هم روی خواهد داد. به گفته این کارشناس اقتصادی کاهش ارزش دلار در 2021 محتمل است.

شف تاکید کرد اگر این اتفاق در 2021 نیفتد در سال 2022 اتفاق خواهد افتاد. در نهایت من فکر می‌کنم شاخص ارزش دلار به زیر 60 واحد خواهد رسید و اصلا تعجب آور نخواهد بود حتی اگر به زیر 40 واحد برسد. به اعتقاد من دلار با خطر جدی سقوط مواجه است. شف ادامه داد من فکر می‌کنم فارغ از اینکه چه کسی رئیس‌جمهور آینده آمریکا شود و کنگره دست کدام حزب باشد روند دلار نزولی خواهد بود. البته این کارشناس اقتصادی می‌گوید با توجه به اینکه جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گفته مالیات شرکت‌ها را افزایش خواهد داد احتمالا پیروزی وی تاثیر منفی بیشتری در بازارهای سهام در آمریکا خواهد گذاشت.

وضعیت تورم کالاهای خوراکی در شهریور

مرکز آمار ایران تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف خوراکی در مناطق شهریور اعلام کرد.

بر اساس این گزارش در گروه نان و غلات ، اقلام "برنج خارجی درجه یک" و "شیرینی خشک" با ٤,١ درصد  و "رشته آش" با ٣.٣ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. در  گروه گوشت سفید و قرمز نیز، اقلام "کنسرو ماهی تن" با ٨,٥ درصد و "ماهی قزل آلا" با ٦.١ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. در گروه لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن، بیشترین افزایش قیمت مربوط به "خامه پاستوریزه" با ١٢,٨ درصد و "کره پاستوریزه (کره حیوانی) " با ١٢.٠ درصد و "تخم مرغ ماشینی" با ١١.٩ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. در گروه میوه و خشکبار، بیشترین افزایش قیمت مربوط به "موز" با ٢٠,٤ درصد و "مغر گردو" با ٦.٢ درصد افزایش نسبت به ماه قبل است. هم‌چنین در ماه جاری متوسط قیمت "هندوانه" با ٨.٨ درصد و "سیب" با ٦.١ درصد بیشترین کاهش قیمت نسبت به ماه قبل را داشته‌اند. در بین سبزیجات، بیشترین افزایش قیمت مربوط به "خیار " با ٢٢,٣ درصد، "بادمجان" با ٢١.٦ درصد و "عدس" با ٢٠.٣ درصد افزایش نسبت به ماه قبل است. هم‌چنین در ماه جاری اقلام "فلفل دلمه‌ای" با ١٢.٦ درصد و "لوبیا قرمز" با ٩.١ درصد نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است. اما در گروه قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها، بیشترین افزایش قیمت مربوط به "نوشابه گازدار" با ٩,٤ درصد  و "سس مایونز" با ٤.٢ درصد افزایش نسبت به ماه قبل است.

اتحادیه اروپا به دنبال ایجاد یوروی دیجیتال به جای پول نقد

بانک مرکزی اتحادیه اروپا قصد دارد روند آزمایش یوروی دیجیتال را که می‌تواند جایگزین اسکناس شود را آغاز کند.

کریستین لاگارد، رئیس کل بانک مرکزی اتحادیه اروپا، گفت یورو به کشورهای اروپایی تعلق دارد و وظیفه ما این است که از آن حفاظت کنیم. وی با اشاره به گزارش این بانک درباره مزایا و مضرات ایجاد یوروی دیجیتال گفت این بدان معناست که در تلاش هستیم تا مطمئن شویم یورو برای عصر دیجیتال آماده است. ما باید آماده شویم که در صورت نیاز یوروی دیجیتال را عرضه کنیم. در صورتی که شاهد کاهش شدید مصرف اسکناس به خاطر دلایلی نظیر تبعات شیوع ویروس کرونا و فاصله گرفتن مردم از سکه و اسکناس باشیم نیاز به عرضه ارز دیجیتال به خودی خود بیشتر می‌شود. از طرف دیگر در صورتی که شاهد بروز ارزهای دیجیتال دیگری نظیر یوآن دیجیتال باشیم و محبوبیت این ارزها رو به گسترش بگذارد باید روند عرضه یوروی دیجیتال شتاب بگیرند. در ماه سپتامبر اندیشکده Gen که در زمینه فناوری‌های نوظهور تحقیق می‌کند پیش‌بینی کرد که یوآن دیجیتال نمی‌تواند جایگاه دلار را تهدید کند اما می‌تواند به چالشی جدی برای یورو تبدیل شود. این مؤسسه تاکید کرد اتحادیه اروپا باید تا سال 2025 برای جلوگیری از این اتفاق یوروی دیجیتال را عرضه کند. البته هنوز بانک مرکزی اتحادیه اروپا جزئیات برنامه خود برای عرضه یوروی دیجیتال و نحوه استفاده از آن را اعلام نکرده اما احتمالا مبادلات آن به مرکزیت فرانکفورت و یا از طریق یک نظام پرداخت و بانکی گسترده‌تر انجام خواهد شد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
هورا...
اقتصاد کشور شکوفا شد، همه خوب و خوش نغمه زنان
ترامپ یا بایدن مساله این است، واقعن فرقی نمیکنه، کشور در مسیر رشد تعالیه
در صرافی ملی بدون هیچ دلیلی دائم نرخ ارز بالا و پایین میشود و کمترین توجهی به اینکه ممکن است این وضعیت برای کسب و کارها مشکل ساز است ندارند
کاهش همه چیز
ولی بووووووووووووورررررررررسسسسسسسسس افزاییییییشششششش

خحالت بکشید
میدانید پراید ۱۱۱ امروز چند بوده؟؟؟؟
فقط بروید در سایتها ببینید و قیمت نمی گویم
تابی چقدر تبلیغ خرید طلا ودلار میکنی وضد بورسی ایا میدانید تمام سرمایه گذاری در جهت تولید در کشور فقط از مسیر بورس میگذرد وبقیه دلالیها به اقتصاد ومعیشت مردم ضربه میزند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
تا زمانی که واحدهای تولیدی افزایش سرمایه ندهند یک ریال از این پولهایی که وارد بورس میشود به تولید نمیرسد
بانک مرکزی اروپا با این سیاست به دنبال نجات یورو از فروپاشی است که نتیجه ای نخواهد داد. این بانک با این کار می خواهد جلوی یورش مردم به بانکها را بگیرد. قبل از این که این سیاست اعمال شود تورم بالایی در اروپا رخ خواهد داد و مردم برای نجات سرمایه های خود به خرید فلزات گرانبها مثل طلا خواهند پرداخت و قیمت این فلزات سر به فلک خواهد کشید. به دنبال آن باید اصلاحات پولی در اروپا انجام شود که باعث از دست رفتن داراییهای آن افرادی می شود که پول در بانک دارند. ایجاد یورو با فشار آمریکا و برای به زانو در آوردن اقتصاد آلمان انجام شد. من با مطالعه آثار اقتصاددانانی همچون مارکوس کرال به این نتایج رسیده ام. امیدوارم که مسوولین بانک مرکزی ایران برای نجات سقوط پول ملی ایران ذخایر طلای کشور را افزایش دهند و بجای مطالبات ارزیشان از خارجیها از آنان طلب طلا کنند. پاینده ایران.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
اینکه ایجاد یورو با فشار آمریکا و برای به زانو در آوردن اقتصاد آلمان انجام شد از حرفهای عجیب است تنها واحد ولی که تا حدودی میتواند با دلار رقابت کند یورو است و اگر نبود برای امریکا بهتر بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
فروپاشی یورو رویا پردازی است اروپا و سایر کشورهای پیشرفته از بهترین کارشناسان اقتصادی استفاده میکنند و مردم این کشورها به توانایی دولتهایشان اعتماد دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
طلا ونزوئلا را نجات نداد
یه جوری میگن کاعش قیمت دلارانگار ۱۰ هزارتومان کم شده !!! همش ۳۵۰ تومان امدپایین
آقای بورس نورچشمی کجا تشریف دارند؟؟
نگران شدیما !!!!
دولت نوسانش رو از بورس گرفت و رفت از دلار نوسان گرفت حالا دلار پایین میاد و بورس بالا میره و بازم از بورس نوسان یگیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
دولت به بازی با بازارها عادت کرده و باعث بهم ریختن همه بازارها شده
بنده 1 ماهي است كه درگير خريد آپارتمان هسنم. قيمتي كه فروشنده ها ميدن لحظه ايه. در برخي مناطق مرزداران و منطقه 5، متري 80 ميليون فروخته ميشه!!!!! چه اتفاقي تو مملكت افتاده ؟...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست