بازدید 7728
۲
یک کارشناش مسایل منطقه تشریح کرد

اهداف آمریکا از تهدید به تعطیلی سفارتش در بغداد

یک کارشناس مسایل منطقه گفت: گمانه‌زنی‌ها درباره تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد، اهداف راهبردی در پشت خود دارد که بخشی از آن به انتخابات مربوط است، ولی به نظر آمریکا در پی بر هم زدن قواعد بازی در منطقه و جبهه مقاومت است.
کد خبر: ۱۰۰۶۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۱ 30 September 2020
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، حسن هانی‌زاده با اشاره به برخی اخبار درباره تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد اظهار کرد: تهدید آمریکا برای بستن سفارتش در بغداد گمانه زنی‌هایی را ایجاد کرده است اول اینکه آمریکا احساس کرده به دلیل خشم مردم عراق از ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در خطر است و به علاوه مصوبه پارلمان این کشور درباره خروج نیرو‌های نظامی آمریکایی از عراق که قرار بود شش ماه اجرا شود و هنوز اتفاق نیفتاده است این کشور را نگران کرده و به لحاظ فیزیکی خود و نیروهایش را در خطر می‌بیند. به هر حال احتمال درگیری نیرو‌های عراقی با نیرو‌های آمریکایی تحت تاثیر آن اتفاق وجود دارد.

وی ادامه داد: از طرفی این پیش‌بینی وجود دارد که تحت تاثیر شرایط سیاسی و اجتماعی در آمریکا در آستانه انتخابات در نوامبر، ترامپ دست به اقدامات ماجراجویانه بزند و هدف از تعطیلی این سفارت در بغداد می‌تواند این مساله باشد که ترامپ جایگاه خود را در انتخابات بعدی متزلزل می‌بیند. انتخابات در پیش است و ترامپ چیزی در دست ندارد از این رو اینکه دست به ماجراجویی بزند و فرایند را به نفع خود تغییر دهد محتمل است.

این کارشناس مسایل منطقه با اشاره به تحولات چند ماه اخیر به ویژه موضوع عادی سازی روابط کشور‌های عربی منطقه با رژیم صهیونیستی اظهار کرد: رییس جمهور آمریکا سعی دارد از طریق فشار به دولت عراق عادی سازی روابط بین عراق و اسراییل را علنی کند و فشار زیادی از سوی مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به مصطفی الکاظمی است که سریع روابط خود را با اسراییل عادی کند، اما مشخص است که عراق زیر بار نمی‌رود. در عین حال آمریکا سعی دارد از این مساله به عنوان برگ برنده انتخاباتی استفاده کند و احتمالا با تهدید به تعطیلی سفارت در بغداد که می‌تواند بر روابط عراق با کشور‌های دیگر هم سایه اندازد سعی دارد این هدف خود را پیش ببرد.

وی در پاسخ به این که آیا ترامپ از این اقدام احتمالی در راستای انتخابات ریاست جمهوری سعی دارد استفاده کند یا هدفی راهبردی را دنبال می‌کند؟ خاطرنشان کرد: تعطیلی سفارت اهداف راهبردی در پشت خود دارد که بخشی به انتخابات مربوط است، ولی به نظر آمریکا در پی بر هم زدن قواعد بازی در منطقه و جبهه مقاومت است. به نظر می‌آید حل مشکل آمریکا در افغانستان بی ارتباط با این مسایل نیست. شاید آن‌ها سعی دارند در یک نقطه آرامش ایجاد کنند چرا که پیش بینی درگیری در نقطه‌ای دیگر را می‌دهند. در هر حال به نظرم ظرف دو ماه آینده اتفاقات زیادی را در منطقه شاهد خواهیم بود.

این کارشناس مسایل منطقه تصریح کرد: انتخابات آمریکا، انتخاباتی استثنایی در تاریخ آمریکاست و ممکن است درگیری داخلی ایجاد شود، ممکن است ترامپ نتایج را نپذیرد. او سعی دارد تا خود را به دنیا و جهان تحمیل کند.

هانی زاده در پاسخ به این که اقدام احتمالی آمریکا در تعطیلی سفارتش در بغداد چه تاثیری بر روابط دیگر کشور‌ها با عراق خواهد داشت؟ گفت: بله، طبیعی است کشور‌هایی مثل عربستان، امارات و بحرین و هم پیمانان آمریکا احتمالا از این اقدام تبعیت می‌کنند و فشار زیادی وارد می‌کنند به دیگر کشورها. اروپایی‌ها هم ممکن است تبعیت کنند. به هر حال فشار زیادی از سوی هم پیمانان آمریکا وارد می‌کنند که شرایط را بحرانی کنند تا از طریق کودتای نظامی و شورش اجتماعی مانع ثبات و استقرار عراق شوند و بی ثباتی را در منطقه کلید بزنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
بدون شک هدف از تعطیلی سفارت امریکا در عراق و همراهی کردن انگلیس و دیگر کشورها برای ایجاد انشقاق در جبهه مقاومت است، و گرفتن امتیاز رابطه با اسراییل هستند، در حالیکه امریکا هیچگاه از عراق خارج نخواهد شد. چون می دانند خارج شدن از عراق چه معنایی دارد.
شاید هم هدف حمله به ایران است و می خواهد نیروهای خود را از عراق به همین دلیل خارج کند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان