بازدید 11392
بلاتکلیفی میلیونی با تمرکزگرایی در وزارت آموزش و پرورش

لاپوشانی ایرادات «شاد» و وزارت خانه به کمک پیام‌رسان‌های دیگر!

در شرایطی استفاده از چندین نرم افزار و پیام رسان به دانش آموزان دیکته شده که حتی چگونگی استفاده ایمن از این نرم افزار‌ها و پیام رسان‌ها و مسائل مهمی مانند حریم خصوصی و هشدار‌های اخلاقی به ایشان گوشزد نشده است؛ مسائلی ضروری که باید به دانش آموزان تعلیم داده شود، اما وزارت آموزش و پرورش از انجامش شانه خالی کرده است.
کد خبر: ۱۰۰۵۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶ 29 September 2020
تابناک اجتماعیتدریس در سال کرونایی چگونه انجام می‌شود؟ این سوالی است که این روز‌ها از بسیاری از دانش آموزان و والدینشان پرسیده می‌شود، اما کمتر کسی جواب صاف و ساده‌ای به آن دارد، حتی مسئولان آموزش و پرورش!

به گزارش «تابناک»؛ بیست و چند روز بعد از شروع سال تحصیلی جدید، هنوز تکلیف بسیاری از دانش آموزان و کلاس‌های درس مشخص نشده است، چون فارغ از مشکل اینترنت و عدم دسترسی بسیاری از دانش آموزان به گوشی‌های تلفن همراه هوشمند، «شاد» دچار مشکلاتی جدی است که مانع از برقراری ارتباط میان بسیاری از معلم‌ها و دانش آموزانشان می‌شود؛ اشکالی بزرگ که بخشی از آن از ابتدا با شبکه اجتماعی دانش آموزی یا شاد بوده است؛ شبکه‌ای که برای تدریس مجازی ساخته نشده و به رغم آنکه در نسخه اخیر امکان پخش زنده هم در اختیار کاربرانش قرار داده، همچنان برای برگزاری یک کلاس درس به صورت آنلاین، نواقصی بسیار جدی دارد و دورنمایی برای رفع آن هم ترسیم نشده است.

البته سوای این اشکالات، ظاهرا شاد دچار مشکلات زیربنایی و بنیادی نیز هست. این را می‌شود از گلایه‌های پرشمار اولیای مدارس و دانش آموزان از عدم دسترسی به شاد در ساعات آموزشی دریافت که موجب شده تصمیماتی مانند شیفت بندی برای توزیع مراجعان به آن در دستور کار قرار گیرد؛ تصمیمی که نتوانسته ضعف سرور‌های این پیام رسان ویژه را پوشش دهد.

مجموعه عواملی که موجب شده از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور و تعطیل شدن مدارس و رونمایی از شاد برای تدریس مجازی، استفاده از نرم افزار‌ها و بستر‌های دیگر آنلاین، در دستور کار مدارس قرار گیرد و هر دانش آموز مجبور به ساخت چند اکانت در شبکه‌های اجتماعی و نرم افزار‌های ارتباطی در تلفن‌های همراه هوشمند شود.

گسیل داشتن دانش آموزان به دنیای بی مرز اینترنت که به خودی خود اشکالات پرشماری دارد و ظاهرا خیلی زود است که رفع آن‌ها در دستور کار قرار گیرد! این را می‌شود از فقدان هرگونه برنامه درسی برای آموزش اصول استفاده از پیام رسان ها، حتی در حوزه امنیت کاربران دریافت که احتمالا تا همینجا هم بسیاری از خانواده‌ها را دچار مسائل و دردسر‌هایی کرده است.

به تعبیر بهتر، در شرایطی استفاده از چندین نرم افزار و پیام رسان به دانش آموزان دیکته شده که حتی چگونگی استفاده ایمن از این نرم افزار‌ها و پیام رسان‌ها و مسائل مهمی مانند حریم خصوصی و هشدار‌های اخلاقی به ایشان گوشزد نزده است. مسائلی ضروری که پیش از این هرگز به هیچ شهروندی آموزش داده نمی‌شد، اما حالا که کرونا تغییراتی شگرف در همه امور از جمله در آموزش پدید آورده، باید به دانش آموزان تعلیم داده شود.

این در حالی است که وزارت آموزش و پرورش تاکید دارد، تنها شاد برای تدریس در مدارس کافی است و عملا با این کار، دو پیام آشکار به جامعه مخابره می‌کند؛ نخست اینکه تمایل دارد همه چیز را ید کنترل خود و به صورت متمرکز حفظ کند و دوم آنکه اگر آسیبی به واسطه استفاده از انبوه پیام رسان‌های مختلف متوجه دانش آموزان شد، مسئولیتی متوجهش نباشد!

ساز و کاری برای لاپوشانی اشکالات شاد، که اگر به جای یک نرم افزارِ پر اشکال، بستری برای توسعه و رفع نقص یک نرم افزار کامل دانش آموزی به صورت متن باز می‌بود، احتمالا به سرعت ارتقا می‌یافت و نواقصش رفع می‌شد، با انبوه پیام رسان‌های بومی و غیربومی، آن هم در شرایطی که اگر در این مسیر هر اشکالی بروز کند، احتمالا تقصیر دانش آموزان و اولیای ایشان است و بس.

درست مثل اشکالات دیگری که ممکن است در نتیجه نواقص و کمبود‌های نظام آموزشی در کشورمان بروز کند؛ چه این نواقص کهنه و قدیمی باشند و مثلا به تربیت افراد دیپلمه‌ای منجر شوند که حتی برای امور روزمره زندگی آموزش کافی ندیده اند و چه عیب و اشکالات جدیدی باشند که با کرونا فرصت بروز و نمود یافته و از جمله آن‌ها عدم دسترسی کسر بزرگی از دانش آموزان کشورمان به اینترنت و ناتوانی شان در تهیه گوشی هوشمند باشد!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۰
انحصار در هر چیزی موجب فساد و عقب ماندگی است . بجای ایجاد رانت برای سازندگان سامانه شاد و قراردادن یک بازار 13 میلیونی در اختیار یک نسخه ناقص از پیام رسان تلگرام که به هیچ وجه قابلیت استفاده جهت مقاصد اموزشی را ندارد. می توان بستر توسعه سامانه های کلاس مجازی را برای بخش خصوصی باز گذاشت و به مدارس اختیار داد به انتخاب خودشان از سامانه های عرضه شده استفاده کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
وزارتخونه طرح های بخش خصوصی را رد کرده و انحصارا شاد را رسمیت داده که غیر خصوصی است
بهترین شبکه برای آموزش با تمام امکانات و امن، تلگرام است که با لجاجتی کودکانه فیلتر شده است
هنوز مثل تلگرام نیومده

قاضی دستور دهنده فیلترینگ تلگرام به اتهام فساد توی زندانه ولی تلگرام هنوز فیلتره !!؟!؟؟؟!؟!

عجب مملکتی داریم !!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
خیلی ساده ای که فکر میکنی اون دادستان مسوول اصلی فیلترینگ تلگرامه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
ایول دورف
ارجمند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
تلگرام برنامه خوبی است ولی نه برای استفاده دانش اموزان به عنوان مدرسه مجازی
لطفا چشمهایتان را باز کنید و حقیقت را ببینید که چقدر کانال های پورن در تلگرام زیاد است آیا حاضرید بچه هایتان را با این کانالها تنها بگذارید ؟؟؟؟؟! پس اجازه بدهید که امنیت بچه ها کمی تا قسمتی هم که شده برقرار بماند
جالبه دخترم زده ترک گروه. الان میرم به مدیرش میگم اینو ببر تو گروه میگه من نمیبرم خخخ. خوبه دیگه هیشکی عین خیالش نیست میری آموزش پرورش میگه به ما مربوط نیست به مدیر مربوطه اون باید درست کنه. مملکت بی صاحب این میشه دیگه. هرکی برا خودش شده همه کاره که هیشکی بهش نظارتی نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
جناب لطفا کم اطلاعی یا بی اطلاعی خودتون رو به خیک کشور نبندین...
دختر من بارها اشتباهی از کلاس و گروه، لفت داده بود، ولی براحتی معلمش و حتی خودش تونست وارد کلاس بشه.
کلاس چهارم ابتدایی هستند دخترم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
اگر با سیمکارت دیگری وارد شووید مشکلتان حل می شود و همینطور می توانید چند بار از نصب خارج شده و دوباره احراز هویت کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
شما با ارزیابی عملکرد وزارتخونه تماس بگیرید، حودشون پیگیری میکنن
ارج
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
آقای رامین عزیز دختر شما اشتباه کرده که ترک گروه را زده و بعد اون را هم تایید کرده یعنی تایید حذف را هم زده پس باید تبعات آن را قبول کند ولی بازه راه چاره با خودتان است می توانید از قسمت تنظیمات شاد بالای سمت چپ علامت سه نقطه عمودی را بزنید و خروج را بزنید و بعد مجددا با همان شماره موبایل وارد شوید
ورود به مدرسه من
افزودن کاربر
کد ملی
تاریخ تولد
.. و به این ترتیب همه کلاسه مجددا قابل دسترس ایشان خواهد بود
پرنیان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
دوستان همیشه به این راحتی نیست اگه دانش آموزی
کلاس یا مدرسه اش عوض شه علاوه مدیران دو مدرسه سامانه سنادو سرورهای شاد باید به روز شوند که مدت زمان و متولی نامعلوم وغیر ملموس دارند اگر دچار شده باشید این طوری به آقا رامین حمله نمی کردین.
معلم تبریزی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
جناب رامین وقتی برنامه شاد اردیبهشت ماه راه اندازی شد اد کردن دانش آموزان توسط معلم مربوطه ویا یکی از مدیران گروه امکان پذیر بود اما متاسفانه امسال معلوم نیست چکار کرده اند که تقریبا اد کردن دانش آموزان توسط معلم مربوطه ودیگر مدیران گروه خیلی مشکل و حتی غیرممکن است، و این مربوط به مدیر مدرسه ویا حتی منطقه آموزش پرورش نیست برای برطرف کردن این مشکل فعلا تنها را ه این است که شاد را حذف و دوباره نصب کنید
وقتی که استراتژی غلط باشه نتیجه همین میشه وقتی که اصل بر کلاس حضوری گذاشته میشه یعنی کلاس مجازی مورد توجه نبوده و نتیجه همین سردرگمی میشه. متاسفانه مسوولین رده بالا به جای اینکه تدوین گر استراتژی باشند بیشتر دنباله رو اطرافیانی هستند که چندان کارشناس نیستند و نتیجه عدم وجود آینده نگری مناسب آموزش غلط خواهد بود.
یعنی دریغ از یه کامنت مثبت...
همش یا از تیرانا میایید یا از کم اطلاعی خودتون...
من با سه فرزند مشغول انجام تکالیف و کلاسهای آنلاین فرزندانم هستم...
این که وقت گیر شده برای والدین، درسته واقعا...ولی این همه آه و فغان شماها که چی!؟
پاسخ ها
پرنیان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
چرا به هموطنت تهمت میزنی در شهرهای بزرگ شاد حضور و غیاب هم نمیکنه
مزخرفی محض و بدون کارایی و ایمنی به نام شاد؛ تنها برای گرفتن رانت و لجبازی با بهترین پیام زسانهای خارجی ، به جهت دریافت اطلاعات حساس کاربران ،
من که از شاد راضی هستم.فقط تنها مشکلش کندی سرعت در برخی ساعت هاست.وگرنه که پخش زنده و بات تکلیف و حضور غیاب و ...مواردی هست که در تلگرام و دیگر پیام رسان ها نیست.شاد واقعا محیط خوب و کاربردی هست.انصاف داشته باشید و اینقدر حسادت نکنید.
الان توی بقیه کشورها چی استفاده میکنن؟
یکی از دبیران می گفت مدیر مدرسه به آنها دستور داده که از واتس آپ استفاده کنند. به منطقه شکایت کردم گفتند چه اشکال داره ؟ گفتم مگر وزیر نگفته که حتما باید از شاد استفاده شود و بخشنامه شده . گفتند وزیر کیلویی چند؟
نمی دانم چه وضعی است .
یعنی خاک همه ووهان بر سر وزارت اموزش و پرورش ایران.
بزگترین وزارتخانه ایران که 19 میلیون نفر زیر مجموعه دارد وب زرگترین بودجه ی کشور را دارد ، بعد از یکسال نتوانسته است یک نرم افزار ساده برای استفاده بچه ها درست کند. هر تستی می خوساتند بکنند باید قبل از مهرماه انجام می دادند . یک وزیر ناکارامد یعنی همین.
هر کلاس درس 35 دقیقه،
برای فرستادن یک ویس یک دقیقه ای حداقل چند دقیقه زمان لازم هست
دانش اموز کلافه، معلم کلافه و....
نرم افزار شاد نرم افزاری است که کارشناسان آموزش و پرورش برای تدریس مجازی انتخاب کرده اند و تمام تلاششان این است که ایرادهای آن را برطرف کنند و باید به آنها فرصت داد چون حجم کار بسیار بالاست و خیلی از ایرادها مربوط به کاربران است و همینطور نداشتن سخت افزار لازم خیلی از دانش اموزان
معلمان هم بدشان نمی آید که همه چیز را گردن برنامه بیاندازند و خودشان را مبرا از تقصیر بدانند.
سیاه نمایی زیادی باعث حل مساله نمی شود بلکه حل مساله را به خطر می اندازد بهتر است نگاه های بیش از حد منفی را کنار بگذاریم و فرصت بدهیم تا در شرایط بحرانی کنونی کارشناسان برنامه بتوانند ایراد ها را حل کنند و قطعا حل خواهند کرد انشاالله
در ضمن مشکل اصلی فعلا مشکل اقتصادی و بی عدالتی شدید اقتصادی بین اقشار مختلف است و این وظیفه اصلی مسئولین است که از بی خیالی مفرط خارج شوندو نشان بدهند که نابینا نیستند و می بینند !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
آقا یا خانم ارجمند وقتی یک برنامه را کپی می کنید بهتر از این نمی شود شما با یک برنامه آنالیزر اندروید مدول های این برنامه را ببین می بیند که کپی کاری است . شما همچین می گید کارشناسان انتخاب کرده اند که انگار بیل گیتس بوده است .
ما که با چوب و شلاق و زیر دست معلم مجبور به درس خوندن بودیم عاقبت شدیم فوق لیسانس کم سواد با مدرک
خدا رحم کنه به دانش آموزی که با شاد غمگین میشه
خوش بختانه مدرسه بچه های ما از امکانات دیگه استفاده می کنند وبصورت سوری بچه ها فقط در شاد قراضه عضو هستند . اگه بخوایم منتظر به روز رسانی آموزش پرورش باشیم بیشتر از این از دنیا عقب می مونیم....
وقتی مسوولین رده بالای کشور ازجمله وزیر ارتباطات اعتقادی به توانایی داخلی ندارند و میدان وامانده را در اختیار خارجی ها گذاشته اند( واتس آپ و اینستاگرام) مردم هم برای استفاده از شاد دلگرمی ندارند
مدیر دبیرستان فردوسی تهرانسر دانش آموزان. را مجبور به استفاده از اینستاگرام می کند!!!
از آنجاییکه از گوشی والدین و واتساپ استفاده می‌شود چه بسا پیامی آبرو بر به اشتباه ارسال شود شاد خوبیش این بود گروه و کانال بزرگترها نداره و پاکه. دقت کنید یه پیام غیر درسی هم اشتباه بره بده و چون همه آنلاین اند پاک نمیشه در ضمن اگر با دوربین کار ندارید لنز را بپوشونید ارسال اشتباهی ویدیو در هند گران تمام شد البته گوشی برای بازی دست بچه بود با اتصال داده یا وای فای روشن و دوربین با لنز بدون پوشش. لعنتیها به خاطر جاسوسی خودشون جلوی
لنز محافظ و درپوش نذاشتند خودتون از این برچسبهای کوچیک بزنید.
لااقل کمک کنید ترخیص شوند من شنیدم تو گمرک همه کالا ها و سرور ها دپو شده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس