بازدید 27099
با تایید دیوان پادشاهی کویت

«صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت درگذشت/ مدعیان جانشینی امیر کویت چه کسانی هستند؟

امروز (سه‌شنبه)، دیوان امیری کویت، رسما خبر درگذشت «صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر این کشور را تأیید کرد. ساعاتی پیش، فعالان شبکه‌های اجتماعی اخباری را درباره درگذشت صباح الاحمد الجابر المبارک الصباح امیر کویت، به دنبال وخامت حالش در یکی از بیمارستان‌های آمریکا منتشر کردند.
کد خبر: ۱۰۰۵۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۱ 29 September 2020

«صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت درگذشت

بین الملل تابناک: دیوان امیری کویت، امروز (سه‌شنبه)، رسما خبر درگذشت «صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر این کشور را تأیید کرد.

این اعلام درست پس از آن است که منابع کویتی لحظاتی قبل گزارش دادند که تلویزیون رسمی این کشور برنامه‌های خود را قطع کرده و هم‌اکنون در حال پخش آیاتی از قرآن کریم است.

 طارق المزرم سخنگوی دولت کویت پیشتر اخبار منتشره در خصوص درگذشت شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر این کشور را تکذیب کرده بود.

دیوان پادشاهی کویت نیز قبل از این از همگان خواست که اطلاعات مربوط به وضعیت سلامت امیر این کشور را از منابع رسمی دنبال کنند و به اخبار مغرضانه و شایعات در این باره توجهی نکنند.

امیر کویت ۲۳ جولای برای ادامه تکمیل روند درمان خود و بنا به توصیه تیم پزشکان به آمریکا رفت.

امیر کویت همچنین چندی پیش در یکی از بیمارستان‌های کشور خود عمل جراحی موفقیت‌آمیزی داشت.

ساعاتی پیش، فعالان شبکه های اجتماعی اخباری را درباره درگذشت صباح الاحمد الجابر المبارک الصباح امیر کویت، به دنبال وخامت حالش در یکی از بیمارستان‌های آمریکا منتشر کردند.

شبکه های تلویزیونی کویت نیز عصر امروز با تایید خبر درگذشت امیر این کشور با قطع برنامه های عادی خود اقدام به پخش قرآن کردند.

امیر جدید کویت 

چندی پیش به دنبال ادامه اختلال در سلامتی امیر کویت، اختیارات وی موقت به ولیعهدش شیخ " نواف الأحمد " واگذار شد تا در صورت بروز بحران سیاسی، اقتصادی یا امنیتی، وی به جای امیر، تصمیمات فوری بگیرد و این امر ضروری دانسته شد، زیرا ممکن است مدت بستری امیر کویت در بیمارستان چندین هفته ادامه یابد. 

او ششمین فرزند " شیخ احمد الجابر الصباح " دهمین  امیر کویت و از فوریه ۲۰۰۶ ولیعهد کویت است و یکی از برجسته‌ترین نامزدها برای جانشینی برادرش  به شمار می‌آید.   

نواف قبل از تصدی ولیعهدی در دوران سیاسی خود چندین سمت وزیری از جمله وزارت کشور، دفاع و امور اجتماعی و معاونت نخست وزیری را بر عهده داشته است.  

ولیعهد کویت، متولد ژوئن سال ۱۹۳۷ میلادی است و حدود ۸۴ سال دارد و تاکنون چندین عمل جراحی در داخل و خارج از کشور بر روی او انجام شده است و همین موضوع‌ها یعنی سن و  بیماری، شانس او را برای انتخاب جانشین امیر کویت ضعیف می‌کند.   

پیش از این نیز در کویت این موضوع سابقه داشته است، به گونه ای که در سال ۲۰۰۶ پس از درگذشت شیخ "جابر الأحمد الصباح" به دلیل بیماری، شیخ "سعد العبدالله السالم الصباح" ولیعهد کویت برای مدت کوتاهی بر تخت سلطنت نشست اما مجلس شورای ملی کویت او را به دلیل داشتن بیماری و کهولت سن برکنار کرد و سلطنت به شیخ "صباح الاحمد جابر الصباح"  رسید.   

سایر مدعیان جانشینی

 ناصر الأحمد  

فرزند ارشد امیر کویت و در صحنه سیاسی این کشور در صدر قرار داشته و طی چند سال گذشته علاوه بر مقام معاون نخست وزیر، در سال ۲۰۱۷ وزارت دفاع کویت را نیز در اختیار داشت. 

ناصر ۷۲ ساله، اجرای طرح چشم‌انداز ۲۰۳۵ کویت را که هدفش ساخت اقتصاد چند پایه پس از نفت است، بر عهده دارد و برخی کارشناسان او را در صدر نامزدهای جانشینی پدرش می‌دانند.  

این شاهزاده آینده نگر متولد ۱۹۴۸ و از سابقه تاجری برخوردار است و قصد دارد کشورش را به سمت رهایی از وابستگی به نفت ـ که منبع اصلی درآمد این کشور است ـ سوق دهد و علاوه بر اجرای طرح توسعه پنج جزیره کویت و تبدیل آن‌ها به یک مقصد گردشگری، یک شهر اقتصادی در شمال کویت ساخته است.  

در همین حال گفته شده، شاهزاده ناصر الاحمد در کشف یک پرونده فساد بزرگ در رابطه با سیطره بر حدود ۸۰۰ میلیون دلار از صندوق کمک‌های نظامی قبل از آنکه پست وزارت دفاع را بر عهده بگیرد، سهیم بوده است که این مساله منجر به استعفای دولت در نوامبر گذشته شد.  

پس از این اتفاق، امیر کویت، پسر خود را از سمتش برکنار کرد و باعث ایجاد شک و تردید درباره آینده سیاسی این شاهزاده ـ که در حال حاضر تنها پست معاون رئیس شورای برنامه ریزی را دارد ـ شد؛ با این حال انتظار می‌رود رای دستگاه قضایی کویت در پرونده «صندوق ارتش» چهره او را به عنوان یک مقام ضد فساد تقویت و از ولایت عهدی او در آینده حمایت کند.     

 محمد صباح السالم 

شیخ محمد صباح السالم الصباح، معاون نخست وزیر سابق است و در گذشته چندین سمت وزیری که مهمترین آن‌ها خارجی، نفت، دارایی و برنامه ریزی است را در اختیار داشته و نخستین کاندیدای خانواده "السوالم" برای جانشینی امیر کویت است. 

السوالم ۶۴ ساله پس از استعفا از دولت در اواخر سال ۲۰۱۱ نسبت به عدم موفقیت دولت برای مقابله با فساد اعتراض کرد و یکی از نامزدهای جانشینی امیر کویت به شمار می‌آید؛ اما با توجه به کاهش نفوذ "السوالم" در مقایسه با جبهه " الجابر" در قدرت و غیبت چشمگیر "محمد صباح السالم" از صحنه سیاسی، شانس او را برای دستیابی به قدرت از بین می‌برد. 

 جابر مبارک الحمد 

به اعتقاد کارشناسان، همچنین در فهرست کاندیداهای جانشینی امیر کویت نام شیخ "جابر مبارک الحمد الصباح" ۷۷ ساله که در نوامبر گذشته از نخست وزیری استعفا داد، وجود دارد. 

جابر پس از اختلاف نظر با شیخ " ناصر بن صباح الأحمد الصباح " وزیر دفاع و فرزند امیر، از سمت نخست وزیری که بیش از هفت سال در آن بود به دلیل اتهامات فساد استعفا داد.  

وی که از تجربه سیاسی خوبی برخوردار است با ابراز انزجار از تهمت و ادعاهایی که علیه او انجام شده، امر جدید امیر کویت برای تشکیل دولت را رد و تاکید کرد که واجب است اول بی‌گناهی او ثابت شود. 

  أحمد الفهد 

در لیست نامزدهای جانشینی امیر کویت، نام شیخ "احمد الفهد الاحمد الصباح " که آرزوی خود را برای حکمرانی به عنوان وارث پدرش "فهد الاحمد الجابر الصباح" ( در جریان حمله عراق به کویت در سال ۱۹۹۰ کشته شد) پنهان نمی کند، وجود دارد.  

شیخ احمد الفهد الاحمد الصباح ۵۶ ساله نفوذ زیادی در دنیای ورزش دارد و رئیس شورای المپیک آسیا و رئیس فدراسیون هندبال آسیاست. 

سالها پیش، شیخ احمد الفهد با اتهامات فساد از سوی دادستان سوئیس و همچنین اتهامات فساد از سوی پارلمان کویت مواجه شد. 

وی پیش از این وزارتخانه‌های نفت، انرژی، تبلیغات و بهداشت را در اختیار داشت و رئیس آژانس امنیت ملی، معاون نخست وزیری کویت و دبیر کل اوپک بود. 

کارشناسان می‌گویند که مبارزات شخصی و مجادله‌ای که وی در داخل و خارج از کشور برای حکمرانی بر کویت انجام داده و خود را محق دستیابی به سلطنت دانسته، از جمله مواردی هستند که فرصت‌های او را برای انتخاب به عنوان جانشین امیر کویت محدود می‌کند. 

نام‌های دیگری از جمله شیخ "صباح خالد الحمد الصباح" فزند شیخ خالد حمد المبارک الصباح نخست وزیر فعلی کویت نیز در بین لیست جانشینان امیر کویت وجود دارد اما شانس وی بسیار اندک است. 

بر اساس قانون اساسی، در ماده (۱) قانون ارث سلطنت مصوب سال ۱۹۶۴ تصریح شده که فرزندان مرحوم " مبارک الصباح" که از سال ۱۸۹۶ تا ۱۹۱۵ میلادی بر کویت حکومت می‌کرد، میراث دار سلطنت این کشور هستند،ولی این ماده قانونی طریقه انتقال قدرت را واضح مشخص نکرده است و همین باعث می‌شود که آرایش قدرت یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی خانواده حاکم در کویت باشد. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۱۸
خدا رحمتش کند. یک مسلمان واقعی بود
خدا رحمتش کنه
پول ملی کویت را با ارزش ترین ارزهای جهان کرد
مردمش در رفاه هستند
و با دنیا هم در صلح هست
تورم هم نداره
تسلیت به ملت کویت بابت از دست دادن یک فرد دلسوز
خدا رحمتش کنه، برای مردمش رفاه و آرامش فراهم کرد.
خدا رحمتش کنه. روحش شاد. همیشه مردمش را در ناز و نعمت نگهداری کرد....
جای همچین کسی در ایران خالیه. نور به قبرش بباره
خداوند بیامرزد این رهبر بزرگ رو خداوند خیر دنیا و اخرت رو بهش داد.
خوش به حال اسراییل
فکر کنم مایل به عادی سازی روابط با اسرائیل نبود . احتمالا حاکم جدید مایل به برقراری روابط با اسرائیل است.
همیشه فکر می کردم ملت بی بته غربگدا هستند ظاهرا یک طیف دیگه هم داریم که شیخ پرست هستند. آخه نفهم. کشور 1 میلیونی کویت رو با کجا مقایسه می کنی؟ کشوری که 30 دقیقه ای توسط صدام تصرف شد خخخخخ
پاسخ ها
رضام
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
از لمپن بودنت چیزی کسر نمیشه افرین بهت تو مرحله اخر
لمپنیسمی درضمن کویت 5 میلیون 270 هزار نفر جمعیت داره
یک روحانی کاردان برای جانشینی آن مرحوم سراغ دارم
خدا رحمتش کنه .
الله يرحمه و يغمد روحه الجنة. اعظم الله لجوركم يا اهل الكويت
روحش شاد. خداوند هر مسئولی را که به فکر پیشرفت، رفاه و آسایش مردم کشورش هست را بیامرزد.
کامنتها خیلی معنا داره تابناک!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خدا رحمتش کندقدر مردمش می دانست.
من هیچ بدی از او ندیدم. خدایش بیامرزد.
خدا رحمتش کنه.
ولی مثل مسئولین ما نتونست این قدر رفاه رو برای مردم کشورش بیاره.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر