بازدید 7366

آيت‌الله خامنه‌اي و تشريح موانع دروني انقلاب

ايشان در تشريح موانع دروني انقلاب به مشكلاتي همچون ضعفهاي «فكري و عقلاني»،راحت طلبي، آسان گيري، آسان پنداري، گريز از چالش، آماده نبودن براي مقابله با مشكلات، برخي عادات و تربيتهاي غلط باقي مانده از دوران ستمشاهي نظير خود كم بيني و ظلم پذيري، بد فهميدن دستورات و مفاهيم ديني از جمله در باب مبارزه با ظلم و در موضوع مهدويت و برخي عقايدخرافيِ ميراثي اشاره كردند و افزودند بسياري از موانع با تلاش مردم و مسئولان برطرف شده اما برخي ديگر همچنان باقي است.
کد خبر: ۱۰۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۰ 03 May 2008
آيت الله خامنه‌اي عدالت را شاخص و معيار همه فعاليتهاي اقتصادي خواندند و خاطرنشان كردند: سرمايه گذاري و كارآفريني، كاري بزرگ و نوعي عبادت است اما مديريت‌هاي قواي مقننه، مجريه و قضاييه بايد مراقبت كنند كه در اين روند، عدالت كمرنگ و فراموش نشود.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر رهبري، آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر انقلاب اسلامي صبح امروز در ديدار بسيار پرشور بيش از 20 هزار نفر از استادان و دانشجويان دانشگاه‌هاي استان فارس، قضاوت صحيح درباره عملكرد انقلاب اسلامي را نيازمند نگاه كلان به «اهداف، موانع دروني و بيروني و مسير طي شده جمهوري اسلامي» دانستند و تأكيد كردند: ايستادگي، تلاش بي‌وقفه، اتحاد، ادامه مبارزه با موانع، و گم نكردن هدف، بدون ترديد تحقق همه آرمانهاي انقلاب را ميسر خواهد كرد.
ايشان جلسه با جوانان دانشجو را بسيار شيرين، نشاط آور و صميمانه برشمردند و در تبيين گذشته، حال و آينده انقلاب، جزيي‌نگري را به معناي برنامه‌ريزي و اقدام، كاملاً ضروري خوانده و خاطرنشان كردند: هنگام داوري درباره حادثه عظيمي همچون انقلاب اسلامي جزيي نگري ممكن است باعث گمراهي و غفلت شود بنابراين بايد از نگاه كلان بهره گرفت.

آيت‌الله خامنه‌اي قضاوت صحيح درباره انقلاب را در مرحله اول نيازمند تأمل در اهداف نهضت عظيم ملت ايران برشمردند و افزودند: هدف مردم از انقلاب اسلامي ساختن ايراني مستقل، آزاد از استبداد و وابستگي، برخوردار از ثروت و امنيت، متدين، بهره‌مند از معنويت و اخلاق و پيشتاز در مسابقه ملتها در زمينه علم و توسعه بود تا به ملتهاي ديگر نيز نشان دهيم كه الگوي جامعه اسلامي وجود دارد و در عمل نيز تحقق يافتني است.

ايشان در تشريح خاستگاه و منبعِ اهداف انقلاب، اسلامي بودن حركت تاريخي ملت ايران را يادآور شدند و خاطرنشان كردند: بر خلاف برخي تصورات و برداشتهاي غلط از اسلام، همه اهداف دنيوي و اخروي انقلاب از خصوصيت اسلامي بودن آن ناشي مي شود چرا كه اين دين مبين دربرگيرنده و تأمين كننده تمامي نيازهاي مادي و معنوي بشر است.

رهبر انقلاب اسلامي تأمل در موانع دروني و بيروني را از ديگر ضروريات داوري درباره عملكرد انقلاب دانستند و تصريح كردند: براساس سنت الهي هر تلاش و حركتي با موانعي روبرو مي شود تا مفاهيمي همچون جهاد و استقامت، معناي حقيقي و عيني يابد كه البته درصورت تحقق اين مفاهيم، سنت الهي پيروزي مجاهدان نيز رقم خواهد زد.

ايشان در تشريح موانع دروني انقلاب به مشكلاتي همچون ضعفهاي «فكري و عقلاني»،راحت طلبي، آسان گيري، آسان پنداري، گريز از چالش، آماده نبودن براي مقابله با مشكلات، برخي عادات و تربيتهاي غلط باقي مانده از دوران ستمشاهي نظير خود كم بيني و ظلم پذيري، بد فهميدن دستورات و مفاهيم ديني از جمله در باب مبارزه با ظلم و در موضوع مهدويت و برخي عقايدخرافيِ ميراثي اشاره كردند و افزودند بسياري از موانع با تلاش مردم و مسئولان برطرف شده اما برخي ديگر همچنان باقي است.

آيت‌الله خامنه‌اي در تبيين موانع بيروني انقلاب خاطرنشان كردند: صف آرايي اشرار و ضد انقلاب و همه كساني كه به نحوي از انقلاب متضرر شده بودند و 8 سال جنگ تحميلي از جمله موانع بيروني بودند كه البته ملت ايران به معناي حقيقي كلمه، اين تهديد بزرگ را به فرصتي عظيم براي رشد و پيشرفت تبديل كرد اما به هر حال تحميل جنگ طولاني بر ملت ايران، خسارات و صدمات بزرگي را دربر داشت.
ايشان توطئه هاي ابرقدرتها و بسيج همه امكانات سياسي – اقتصادي و رسانه اي امريكا را براي ضربه زدن به ملت ايران از ديگر موانع بيروني خواندند و تأكيد كردند: با توجه به موانع بزرگ و متعدد دروني و بيروني، عملكرد انقلاب و حركت ملت به سمت تحقق اهدافش، بسيار خوب بوده است.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به بروز برخي موانع جديد دروني و بيروني در مقابل انقلاب اسلامي افزودند: مصرف زدگي، تجمل پرستي و مسابقه اشرافيگري كه متأسفانه امروز در جامعه وجود دارد از جمله موانع دروني است كه بايد با همت بيشتر مردم، مسئولان و رسانه ها، اين مشكلات حل شود.
آيت الله خامنه اي در تبيين ادامه صف آرايي موانع بيروني نيز خاطرنشان كردند: امريكا امروز با همه توان سياسي،اقتصادي، تبليغاتي و با همه نفوذ بين المللي خود در مقابل ملت ايران صف كشيده است كه اين رويارويي علاوه بر سياست مسئولان امريكايي مبني بر «ايجاد دشمن خارجي براي پوشاندن ضعفها و شكستهاي داخلي»، در اين واقعيت ريشه دارد كه ملت ايران، با برافراشتن پرچم استقامت و بيداري ملتها، روند سلطه گري جهاني امريكا را با خطري جدي روبرو كرده است.

ايشان براي تبيين آينده تقابل انقلاب با «موانع دروني و بيروني»، به تشريح نقاط قوت نظام در مقايسه با اوايل انقلاب پرداختند وافزودند: تجربه بيشتر، مديريتهاي قوي تر، تواناييهاي علمي به مراتب پيشرفته تر، قدرت تحرك اقتصادي گسترده تر، درك غلط بودن پيروي از الگوهاي شرقي و غربي توسعه و پي بردن به ضرورت تدوين نقشه توسعه اسلامي – ايراني كه البته تدوين آن بايد با جديت بيشتري همراه شود از جمله نقاط قوتي است كه اگر با برخي شرايط و خصوصيات همراه شود غلبه ملت ايران بر همه موانع را به ارمغان خواهد آورد.

آيت الله خامنه اي با دعوت از محيط‌هاي دانشجويي و دانشگاهها براي بررسي و جمع بندي مطالب اراه شده در اين ديدار و استنتاج راه حل‌ها افزودند: البته راهبرد كلي مشخص است و بر تلاش و مجاهدت جوانانه و پيگير همه ملت و مسئولان تكيه دارد.
ايشان خاطرنشان كردند: اين راهبرد كلي در محيطهاي دانشجويي در درس و تحقيق و نظريه پردازي، نگاه كلان به اهداف انقلاب، و هوشياري كامل و مراقبت دائم براي جلوگيري از سوءاستفاده دشمنان از رويدادها و مسائل دانشجويي و دانشگاهي، ظهور مي يابد.
رهبر انقلاب اسلامي، تدين دانشجويان را نيز بسيار مهم خواندند و خاطرنشان كردند: توجه و توكل به خدا، معنويت، و انس با قرآن و ادعيه از جمله صحيفه سجاديه به تلاش علمي دانشجويان و داشگاهيان بركت مي دهد و باعث شكست نقشه هايي مي شود كه كاهش انرژي ديني و انقلابيِ جامعه دانشجويي را هدف گرفته اند.

رهبر انقلاب اسلامي اتحاد ملت در محيط‌هاي مختلف از جمله محيط‌هاي دانشجويي را از ديگر شروط غلبه بر موانع و «تحقق اهداف انقلاب» خواندند و خاطرنشان كردند: رقابت مثبت تشكلهاي دانشجويي، ضروري و خوب است اما اختلاف سليقه ها در هيچ محيطي نبايد باعث جنجال بر سر مسائل كوچك شود.
ايشان تأكيد كردند: تلاش علمي، اتحاد، تدين و پيشرفتهاي اقتصادي توأم با عدالت، نيازهاي اساسي اين مقطع از انقلاب است كه اگر با نگاه نوآورانه همراه شود بي شك شكست دشمنان و شتاب گرفتن روند تحقق اهداف انقلاب را به همراه مي آورد.

آيت الله خامنه اي در همين زمينه عدالت را شاخص و معيار همه فعاليتهاي اقتصادي خواندند و خاطرنشان كردند: سرمايه گذاري و كارآفريني، كاري بزرگ و نوعي عبادت است اما مديريتهاي قواي مقننه، مجريه و قضاييه بايد مراقبت كنند كه در اين روند، عدالت كمرنگ و فراموش نشود.
آيت الله خامنه اي همچنين با ابراز خرسندي از مطالبات جديِ علمي، اجتماعي، سياسي و آرمانيِ دانشجويان نخبه و نمايندگان تشكلهاي دانشجويي، برخي نكات را متذكر شدند و افزودند: در بحث حمايت از نخبگان، وجود سازوكاري مشخص ضروري است و مسئولان، پيگيرِ انجام دادن صحيح اين موضوع هستند و نبايد در برخي مسائل دچار شتابزدگي شد.

ايشان، مسئولان آموزش عالي را به بررسي و اجرايي شدن پيشنهاد دانشجويان مبني بر تشكيل پژوهشگاههاي دانشجويي توصيه كردند و افزودند: در بحث تصميم سازي و تصميم گيري، محيط هاي دانشجويي بايد با فكر و زبان و عمل، بر تصميم سازي و ايجاد گفتمان متمركز شوند و فضاي هدايت شده اي را براي مسئولان تصميم گير به وجود آورند.

آيت الله خامنه اي جوانان دانشجو را به مطالبه بي وقفه عدالت فراخواندند و تأكيد كردند: عدالت طلبي شأن دانشجو و جوانِ مؤمن است و حتي يك لحظه نبايد فراموش شود اما در اين زمينه نبايد بر مصداقها متمركز شد چرا كه ممكن است اين مسئله با اشتباهات يا كمبود اطلاعات همراه شود و فرصتي را براي برخي اشخاص قانون دان اما قانون شكن فراهم كند.
توجه بيشتر به علوم پايه و رسيدگي به مشكلات دانشگاه پيام نور و بررسي طرحهاي دولت در دانشگاهها قبل از اجرا از ديگر پيشنهادهاي دانشجويان بود كه آيت الله خامنه اي مورد اشاره قرار دادند.

ايشان در زمينه نقش دانشجويان تأكيد كردند: نظام اسلامي و اينجانب، بعد از پروردگار متعال، به جوانان مؤمن، پرنشاط و آرمانگرا تكيه كرده ايم و اطمينان داريم كه همه شعارها و اهداف انقلاب به همت شما جوانان، حتماً تحقق خواهد يافت.

در ابتداي اين ديدار كه بزرگترين اجتماع دانشجويان در حضور رهبر انقلاب اسلامي بود شماري از استادان و دانشجويان دانشگاههاي استان فارس، ديدگاههاي خود را درباره مسائل مختلف علمي، دانشگاهي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي بيان كردند.

آقايان و خانمها:
دكتر سيدضياءالدين تابعي – استاد دانشگاه علوم پزشكي و چهره ماندگار
امين امامزاده – دانشجوي نخبه دانشگاه شيراز و برگزيده مسابقات مخترعان جهاني
منصور كنعاني – نماينده بسيج دانشجويي
سعيده پوراحمد – دانشجوي نخبه دوره دكتراي دانشگاه علوم پزشكي
سعيد زَهيري – نماينده انجمن اسلامي دانشجويان
سيده جنان هاشميان – دانشجوي نخبه دانشگاه پيام نور
علي عباس آبادي – نماينده جامعه اسلامي دانشجويان
و محمد امين – دانشجوي ممتاز دانشگاه آزاد اسلامي
در سخنان خود بر اين نكات تأكيد كردند:
- ايجاد فرهنگستان جامع علوم و هنر در شيراز
- گسترش اختيارات و استقلال دانشگاهها
- مديريت متمركز تحقيقات در كشور و افزايش امكانات تحقيقاتي دانشگاهي
- ارزش گذاري حقيقي فكر و نوآوري در مراكز تصميم گير و حمايت واقعي و سازمان يافته از نوآوري و ابتكار
- ضرورت توجه كامل به الگوي ملي توسعه و پيشرفت در تدوين برنامه پنجم توسعه
- انتقاد از كند بودن روند اجرايِ طرحها و ايده هاي مورد نياز همچون مهندسي فرهنگي
- تأسيس پژوهشگاههاي دانشجويي و گسترش تشكلهاي علمي دانشجويي
- توجه بيشتر به تأمين نيازهاي فرهنگي و معنوي دانشگاهها
- ضرورت عدالت خواهي قواي سه گانه، توجه مستمر به محرومان، ساده زيستي مسئولان و مبارزه بي امان و همه جانبه با مفاسد اقتصادي
- وحدت همه تشكلهاي دانشجويي با هر ديدگاه و سليقه در دفاع از آرمانهاي انقلاب و حقوق ملت ايران
- بررسي طرحها و ايده هاي دولت قبل از اجرا در دانشگاهها
- رعايت عدالت در تخصيص امكانات و تسهيلات براي همه دانشگاهها
- ضرورت ايجاد تحول در فرهنگ عمومي
- فعال سازي كرسي هاي آزادانديشي و نظريه پردازي
- و حساسيت بيشتر مديران دانشگاهي به جنبش نرم افزاري و توليد علم

وزير علوم، تحقيقات و فناوري نيز در اين ديدار در گزارشي از رشد كمي و كيفي آموزش عالي، به افزايش شمار دانشجويان كشور از 170 هزار نفر در ابتداي انقلاب به 3 ميليون و 300 هزار دانشجو اشاره كرد و گفت: در سال 57 در استان فارس حدود 2 هزار دانشجو مشغول تحصيل بوده اند كه اين آمار در سال جاري تحصيلي به بيش از 170 هزار نفر رسيده است.
زاهدي با تشريح روند گسترش تحصيلات تكميلي، به افزايش رتبه علمي ايران براساس شاخص هاي مراجع بين المللي نمايه سازي اشاره كرد و افزود: سران سازمان كنفرانس اسلامي، جمهوري اسلامي ايران را به عنوان مركز رتبه بندي دانشگاه‌هاي جهان اسلام انتخاب كرده اند كه مقدمات اين كار مهم آماده شده است.

در اين ديدار وزير علوم، تحقيقات و فناوري - وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، رئيس نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه، رؤسا و اساتيد دانشگاههاي شيراز و دانشجويان دانشگاه‌هاي استان فارس از جمله دانشجويان دانشگاه‌هاي پزشكي، فني، علوم انساني و پايه، پيام نور و آزاد اسلامي حضور داشتند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس