بازدید 19113

۴ عاملی که سقط جنین را به مرز بحران رسانده است

در سال گذشته تعداد سقط‌ها تقریباً با یک‌سوم میزان تولد‌ها برابری داشت! طیف آماری از ۳۵۰هزار تا ۶۰۰هزار سقط در سال برای کشور ما گفته شده است؛ به‌عبارت دیگر روزی حداقل ۱۰۰۰ سقط جنین! در این مطلب به بررسی ۴ عامل کلیدی مسبب سقط در کشورمان پرداخته‌ایم.
کد خبر: ۱۰۰۵۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰ 27 September 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، کشور ما در آستانه بحران بزرگ کاهش جمعیت قرار گرفته است به‌گونه‌ای که در زمان حاضر نرخ رشد جمعیت با رسیدن به زیر یک درصد و نرخ باروری زیر ۲ نوزاد، پایین‌ترین وضعیت خود در طول تاریخ ایران را تجربه می‌کند!

زنجیره‌ای از علت‌ها چنین وضعی را به وجود آورده است؛ به‌دلایل مختلف تصمیم به ازدواج کم شده است یا خیلی دیر اتفاق می‌افتد، زوج‌هایی که دیر موفق به ازدواج می‌شوند یا خیلی دیر اقدام به فرزندآوری می‌کنند یا بسیاری از آن‌ها به داشتن یک فرزند اکتفا می‌کنند و متأسفانه تعداد زیادی هم گرفتار مشکلات ناباروری و پروسه سخت درمان آن هستند.

کرونا و کاهش احساس امنیت اقتصادی نیز مزید بر علت شده است؛ میان این زنجیره علل ناامیدکننده عامل اسف‌بار دیگری وجود دارد که در سال‌های اخیر سهم خود را در خلق آمار هولناک جمعیتی کشور بسیار بالا برده است؛ نطفه‌هایی شکل می‌گیرند و می‌توانند جزء جمعیت کشور باشند و تبدیل به نیروی فعال و سرزنده این کشور شوند، اما در همان ابتدای حیات یافتن، جانشان گرفته می‌شود!

در سال گذشته تعداد سقط‌ها تقریباً با یک‌سوم میزان تولد‌ها برابری داشت! طیف آماری وسیعی از ۳۵۰ هزار تا ۶۰۰ هزار سقط در سال برای کشور ما گفته شده است؛ به‌عبارت دیگر روزی حداقل ۱۰۰۰ جنین سقط می‌شود! آن هم در شرایطی که در سال ۹۸ کشور ما کاهش بیش از ۱۷۰۰۰۰ هزار تولد را تجربه کرده است!

پدیده دلخراش «سقط جنین عمدی» علاوه بر حیث جمعیتی آن که در این مقاله مورد توجه است، زنگ خطر افول اخلاقی و انسانیت را به صدا در می‌آورد و باید به‌جد مورد توجه دست‌اندرکاران فرهنگی و مسئولان امر قرار گیرد.

تصور عمومی این است که سقط جنین عمدی بیشتر مربوط به بارداری‌های غیرمشروع است در حالی که آمار‌ها رقم سقط جنین بارداری‌های غیرمشروع را تنها ۱۰ درصد این آمار هولناک تخمین زده‌اند و این یعنی پدر و مادر‌هایی که به هر دلیلی تصمیم می‌گیرند جنین به‌وجودآمده از ازدواج مشروع خود را از بین ببرند!

علل مختلفی برای این پدیده ذکر می‌شود؛ به‌خلاف تصور، شرایط اقتصادی جزء عوامل اولیه اقدام به سقط جنین عمدی یا سقط جنایی نیست و بالاترین علت آن نوع نگرش به زندگی و فرزندآوری است؛ توجه به این نکته می‌تواند در محاسبات مسئولان امر نقشی مؤثر داشته باشد.

فارغ از لزوم بررسی ریشه‌های سقط جنین، در ادامه به ذکر عللی می‌پردازیم که موجب سهولت اقدام به سقط جنین و در نتیجه بالا رفتن عجیب آمار آن طی سال‌های اخیر شده است:

۱. خلأ اطلاعاتی در جامعه درباره پیامد‌های سقط جنین: متأسفانه در زمان حاضر خانواده‌های ایرانی به‌ویژه مادران، اطلاع دقیقی از پیامد‌های وخیم جسمی، روحی و ابعاد شرعی سقط جنین ندارند؛ اطلاع‌رسانی دقیق در این باره نشده است و بسیاری از مادرانی که مرتکب این جنایت می‌شوند، حتی از جنایت بودن آن بی‌اطلاع هستند (!)، این‌که جنین چه قبل از ولوج روح (چهارماهگی) چه پس از آن موجودی زنده با حق حیات است و خالق آن، اختیار جانش را به هیچ کس نسپرده است!

این‌که فرآیند سقط جنین، فرآیندی خطرناک، غیرقابل پیش‌بینی و گاه غیرقابل کنترل است و در موارد بسیاری می‌تواند منجر به ناقص شدن زنان و حتی مرگ مادر شود؛ آسیب‌های روحی که یک مادر پس از این اقدام پیدا می‌کند نیز غالباً تا آخر عمر همراه او خواهد بود؛ این‌ها مواردی است که افراد بسیاری از آن بی‌خبرند.

شاید نیاز است با توجه به آمار بالای اقدام به این امر غیرشرعی، مراجع عظام تقلید در تشریح و تأکید بر عدم جواز این اقدام ورود کنند و نیز موارد محدود جواز را تبیین کنند؛ لازم است تبعات حقوقی سقط جنین به جامعه اطلاع داده شود و این تصور که هیچ عقوبتی در انتظار خاطی یا خاطیان نیست، اصلاح شود همچنین معاونت آموزش وزارت بهداشت باید فعالانه آثار سوء جسمی و روانی سقط بر مادران را گوشزد کند.

۲. سهولت دسترسی به دارو‌های سقط جنین: متأسفانه این دارو‌ها در زمان حاضر به‌راحتی قابل تهیه هستند بدون اینکه افراد از عوارض مصرف آن مطلع باشند؛ در شرایط تحریم دارویی واردات آسان این دارو‌ها شوخی تلخ ماجراست! عوارض جبران‌ناپذیر مصرف این دارو‌ها از نقص عضو تا عقیم شدن و حتی مرگ مادران حتماً باید موجب شود بر فروش آزاد این دارو‌ها نظارتی سختگیرانه‌تر اعمال شود.

۳. عدم وجود نظارت دقیق بر عملکرد ماما‌ها و پزشکان حوزه زنان و زایمان: متأسفانه باید این سؤال را مطرح کرد؛ چه‌کسانی بازار این جنایت را رونق داده‌اند؟! حال آنکه رصد این افراد با وجود تبلیغات رنگ و وارنگشان در فضای مجازی به هیچ وجه کار سختی نیست؛ با توجه به شرایط خطیری که کشور به‌لحاظ جمعیتی پیدا کرده، لازم است دستگاه قضایی مجازات این افراد را با شدت مضاعفی پیگیری کند؛ اشاره و ابراز تأسف آیت‌الله رئیسی بر آمار بالای سقط جنین در روز پزشک می‌تواند امید ورود ویژه قوه قضاییه به این موضوع و اعمال مجازات‌های سختگیرانه‌تر را به وجود بیاورد.

۴. سقط‌های قانونی یا درمانی که منشأ عقلی و پزشکی محکمی ندارند: در سال‌های اخیر به‌دلیل ورود روش‌های جدید غربالگری جنین به روند مراقبت‌های بارداری، این امر نقشی قابل‌توجه در بالا رفتن تجویز‌های پزشکی سقط داشته است که به‌صورت کاملاً قانونی صورت می‌پذیرد؛ مراجعه به بخشنامه پزشکی قانونی و فهرست نواقصی که در این بخشنامه به آنان اشاره شده است تا پزشکان را از موارد تجویز سقط مطلع کند، حقایق تلخی را آشکار می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۹
نطفه‌هایی شکل می‌گیرند و می‌توانند جزء جمعیت کشور باشند و تبدیل به نیروی فعال و سرزنده این کشور شوند، اما در همان ابتدای حیات یافتن، جانشان گرفته می‌شود!
چه نگاه کثیف و سودجویانه ای به فرزند انسان دارید.
بدون شک مردمانی که در این شرایط نکبت بار از تولید مثل جلوگیری میکند بسیار با فهیم، دانا و با وجدان و عاقلتر از آن هستند که برای شما برده تولید کنند.
مردمانی که اینجا از حداقل های رفاه بی بهره هستند چرا باید دست به جنایت تولید مثل بزنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
یکی نیست بگه شما چه گلی به سر همین نیروهای جوان فعال و سرزنده فعلی
زدین و چطور وارد چرخه کار و تولید کردین که حالا نگران جنین هایی هستین که 20 سال دیگه تبدیل به جوان امروزی بشن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
"تبدیل به نیروی فعال و سرزنده این کشور شوند، پ"
"فعلا که نیروهای جوان وسرزنده موجود دارن با بیکاری و فقر دست و پنجه نرم میکنن
دلیل اصلی : اصرار و لجاجت احمقانه برادران بر افزایش جمعیت که حذف توزیع رایگان لوازم جلوگیری از بارداری رو در پی داشت. فهم این موضوع اصلاً نیاز به مدرک دکترا نداره که منابع آبی و غذایی و زیرساخت اقتصادی ایران به هیچوجه جوابگوی حتی نصف همین جمعیت فعلی هم نیست. منتها اصرار به افزایش جمعیت دارن، چون به نیروی انسانی فقط به چشم سرباز نگاه می‌کنن، نه یک انسان با حق داشتن آب، هوا، غذا و اشتغال.
پاسخ ها
سجاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
هزار لایک .... اما آیا کسی هم این کامنت هارو میخونه ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
اگه غم نوشته هاي مردم خوانده ميشد كه وضعمان اين نبود
مقاله ای برای برده پروری. جناب نویسنده آیا از اوضاع حال و آینده فرزندانی که فعلاً متولد شده اند و جان سالم از سقط جنین به در برده اند چشم انداز روشنی دارید که از سقط جنین ها حرف می زنید. شما اول برای بهتر و مطلوب تر شدن بستر زندگی تلاش کنید و بعد به فکر میمان
به حالت سنتی برگردین و زن ها را برگردانید به خانه همه چیز درست می شود و اگر همین راه را بروید وضع بدتری را باید متصور باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
الان به نظر شما پس اوضاع افغانستان بسیار مطلوب هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
چشم !
برمی گردیم دوران قاجار
شما هم مثل خروس چهار تا عقدی بگیر و هزار تا صیغه و صبح تا شب بچه ی بد بخت و بیچاره پس بینداز تا یه مشت مغز نخودی مثل خودت نسل آینده ی این مملکت باشند !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
افغانستان هم مانند شما دارد سقوط می کند وقتی دارد از شما یاد می گیرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
خدا رو شكر شما مسئوليتي نداري با اين همه درك و فهم
حالا نه اینکه نطفه هایی که تو دو سه دهه پیش سقط نشدن ، الان تبدیل به نیروهای فعال و سرزنده شده اند ، جمع کن بابا خودتو .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
فعلا برای آقازاده هاشون کارگر و کلفت و نوکر و گوشت دم توپ لازمه که بال بال می زنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
آفرين ، عالي گفتي
تست هوش:
با شخصی سر صحبت باز شد. بسیار خوشحال و مشعوف بودند. جویا شدم. گفتند جناب آقای جهانگیری فرمودند «تا پایان سال ارز 4200 تومانی اختصاص می یابد».
این شخص چند سال دارد؟
موارد 1 تا 3 را میشه درک کرد. اما در مورد شماره 4 کاملا مخالفم. نویسنده متن چطور به خود اجازه داده در مورد مسائل علمی با این قاطعیت ورود کند و آن را حقیقتی تلخ بنامد؟
در راس همه چیز برای سقط جنین نا امیدی از آینده / فقر اقتصادی هزینه های بالا پارازیت و الودگی محیط در راس عوامل سقط هستند که مهمترین عاملش ضعف کشور داری است /
نویسنده تنها راحل حلی که به ذهنش می رسه اعمال زور و اجباره !
مردم را مجبور کنید که بچه ها را نگهدارند
ماماها و دکتر ها را نحت نظر بگیرید که اقدام به سقط نکنند
داروهای سقط را از دسترس دور کنید
مردم را از تبعات سقط جنین بترسانید
به عقل ایشون خطور هم نمی کنه که شاید مردم مشکلاتی دارند که مایل به بچه داشتن نیستند !
مثلا مشکلات اقتصادی !
آینده ی مبهم نامعلوم !
شرایط فرهنگی نامطلوب و جامعه ی غمگین با انواع امر و نهی و بکن نکن های بی منطق !
و هزاران مشکل دیگه که هم باعث سقط جنین شده و هم فرار مغز ها و هم فرار مردم عادی که دستشان به دهنشان می رسه !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
هزار لایک
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
اين مسئولين و اين روزنامه نگاراشون فقط در همين حد ياد گرفتن
نویسنده محترم عامل اقتصادی را ناچیز شمرده است واین نشانگراینستکه ایشان ازوضعیت اقتصادی جامعه بیخبراست ...اگرآسایش مالی برای احادجامعه رخ دهد مطمئنا زادوولد هم رونق میگیرد...آنهایکه مردم را تشویق به فرزندآوری میکنند فکرمیکنندوضعیت مالی مردم مثل وضعیت خودشان خوبست مردی که ازصبح تانیمه شب مشغول کاراست نه مرد خانه است نه میتواند پدروپرورش دهنه مناسبی باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
باعث خنده ما شدی
در خانواده های فقیر فرزند اوری بیشتر است
دیگه برای جنگ نیاز به نفر نیست یک موشک کار صد هزار نفر رو انجام میده .
به آمار بالای خودکشی های جوانان مایوس وبیکار دقت کنید تا دریابید که این جنین های مظلوم سقط شده شاید خوش شانس تر بوده اند.
بابا آقازاده رعیت لازم دارند چرا نمی نمی فهمین !!!
الان قیمت هر دانه پوشک (برای استفاده یک بار کودک)1300تا3500تومان هست و کودک روزی 5تا ده عدد نیاز داردیعنی روزانه6500 تا35000و در ماه195000تا1050000تومان.این فقط پوشک تنها ست.لباس و و وسایل مخصوص کودک و دارو و درمان و تحصیل و...... یعنی چی مسایل اقتصادی تاثیر ندارد؟
بابا جهنم واقعی اینجاست چرا باید یکی دیگه رو بیاریم ب این جهنم و بدبخت کنیم؟والا ما یه یچه داریم تو خرج پوشکش موندیم،نویسنده اصلا از قیمت پوشک خبر داره عایا؟از بقیه هزینه های بچه دار شدن خبرداره؟بابا ولمون کنید بچه نمیخوایم دیگه،یه جوری شرایط اقتصادی رو بی اهمیت جلوه میده انگار خودش اینجا زندگی نمیکنه و رنج مردم نمیبینه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار