بازدید 5916
۴

شوخی مردم با جدیت کرونا

هفت ماه از شیوع بیماری کرونا گذشته و هنوز هم شهروندانی هستند که کرونا را به شوخی گرفته و در قبال آن بی تفاوت هستند در حالی که این بیماری در مقابله با بی‌توجهی مردم، بیش از پیش مصمم می شود و با جدیت به همه‌گیری خود ادامه می دهد.
کد خبر: ۱۰۰۴۲۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۶ 22 September 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، به نظر می رسد اعلام وضعیت سفید کرونا در برخی شهرها نه تنها نتیجه مثبتی در پی نداشته بلکه موجب نوعی آسوده خیالی زودگذر بین مردم و فراموش کردن ضروریات مقابله با کرونا شده است.

با اعلام وضعیت سفید و یا حتی زرد در برخی مناطق، پروتکل های مقابله با کرونا رو به فراموشی و کمرنگ شدن نهاده و مردم به سخنان بی اساسی برمی گردند که کرونا زودگذر و شبیه یک شوخی است، غافل از اینکه اراده این ویروس در جمعیت هایی که کمتر به آن توجه می کنند بیشتر می شود.

متاسفانه هستند عده ای که با یک استدلال بی پایه کرونا را با تمام عواقب و مصیبت هایش انکار می کنند، افرادی که اذعان می کنند تاکنون خود و یا نزدیکانشان به این بیماری مبتلا نشده اند و هرچه دیده و شنیده اند در تصاویر و نوشته ها بوده است.

همین استدلال بچه گانه موجب برپایی مهمانی ها و دورهمی ها شده و بعد از اینکه دهها نفر را به طور همزمان دچار کووید ۱۹ کرد از قالب یک شوخی بچه گانه خارج و تبدیل به واقعیتی تلخ می شود، اما به چه قیمتی؟

لرستان در ماههای گذشته همچون بسیاری از نقاط مختلف کشور در گیرو دار شرایط قرمز و هشدار کرونا بوده است و به نظر می رسد با توجه به آماری که دانشگاه علوم پزشکی و مسوولان استان ارائه می کنند زودتر از آنچه که تصور می شد وارد پیک سوم شیوع این ویروس شده است.

آژیر قرمز کرونا بارها و بارها برای شهروندان لرستانی به صدا درآمده و بیمارستان های استان مملو از افرادی شده که برای یک نفس عمیق و بدون درد تقلا می کنند، بیمارانی که برخی ازآنها کرونا را جدی نگرفته بودند و برخی نیز با وجود رعایت بهداشت کرونا اما به علت بی تفاوتی اطرافیان و سایر شهروندان درگیر شده اند و تمام زحمات و محدودیت هایی که برای خود و خانواده شان ایجاد کرده بودند به هدر رفته است.

با گذشت حدود هفت ماه از تایید شیوع کرونا در ایران هنوز هم عده ای هستند که باور نکرده اند شکست کرونا با قطع زنجیره انتقال آن ممکن است و متاسفانه این افراد بی تفاوت، زنجیره سلامت انسان ها را از هم گسسته اند و هر روز که می شود گره محکم تری به زنجیر شیوع کرونا می زنند.

بیش از ۲۳ هزار لرستانی به کرونا مبتلا شده اند و آمار فوتی ها نیز در این استان از ۵۴۰ نفر گذشته و به گفته مسوولان تعداد بستری ها ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان می گوید:بیماران دارای امراض زمینه ای اگر به کووید ۱۹ مبتلا شوند مرگ آنها قطعی است.

محمدرضا نیکبخت با درخواست چند باره از مردم برای رعایت دستورالعمل ها از جمله استفاده از ماسک و شرکت نکردن در تجمعات افزود: متاسفانه برخی مراسم عزا و عروسی در لرستان آنچنان برگزار می شود که شاید شلوغی آن قبل از شیوع ویروس کرونا سابقه نداشته است.

وی با بیان اینکه آمار مبتلایان، بستری ها و مرگ و میر ناشی از کرونا در لرستان افزایش یافته تاکید کرد استان در وضعیت قرمز قرار دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان نیز گفت: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا توسط مردم ۲۰ درصد کاهش یافته است.

به گفته محمود ثمینی یک هفته گذشته رعایت دستورالعمل های بهداشتی نسبت به هفته های اخیر کاهش داشته است که از شهروندان تقاضا می شود برای جلوگیری از افزایش تعداد مبتلایان، برای استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در تجمعات اهتمام داشته باشند.

شیوع کرونا در حالی لرستان را به سمت وضعیت قرمز سوق می دهد که بسیاری از ناقلان و بهبودیافتگان بیماری کووید ۱۹ قرنطینه را جدی نمی گیرند و در حالیکه خود به ظاهر سالم هستند، سلامت مردم را نادیده می گیرند و زحمات کادر درمان را بی اثر می کنند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: متاسفانه برخی بیماران بهبود یافته کووید ۱۹ که همچنان ناقل هستند، موضوع قرنطینه را جدی نمی گیرند و جان اطرافیان و خانواده را به خطر می اندازند.

مریم کوشکی در گفت و گو با ایرنا افزود: با وجود تعهدات کتبی و پیگیری های مراقبان سلامت اما برخی همچنان اعتقادی به قرنطینه ندارند که در ستاد استانی مقابله با کرونا مصوب شده است با افرادی که خارج از چارچوب این تعهدات رفتار کنند برخورد شود.

وی تاکید کرد: پیش از این دست کم از چهار نفر اطرافیان فرد بیمار تست کرونا گرفته می شد اما اکنون تنها از نزدیکان بالای ۶۰ سال و افرادی که بیماری زمینه ای یا علائم حاد دارند آزمایش گرفته می شود بنابراین موضوع قرنطینه و دوری از اجتماعات عامل مهمی در جلوگیری از شیوع کووید ۱۹ است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در خصوص درمان های بیمارستانی گفت: متوسط دوره درمان این بیماری هفت تا ۱۰ روز است اما این زمان برای بیماران بدحال بیشتر به طول می انجامد.

کوشکی اظهار داشت: برخی بیماران یک هفته پس از بستری به بهبودی نسبی دست می یابند و حال عمومی خوبی دارند که ترخیص می شوند اما باید تا ۲ روز پس از مرخصی از بیمارستان دارو مصرف کنند که داروهای لازم در بیمارستان برای آنها تامین و هنگام ترخیص با دستور پزشک به آنان داده می شود.

وی تصریح کرد: بیماران بدحال به طور معمول باید ۲۱ روز بستری باشند که برخی به دلیل شرایط نامساعد جسمانی مدت زمان بیشتری در بیمارستان نگهداری شده اند اما به هر حال دوره درمان یک تا ۲ روزه پس از ترخیص نیز باید انجام شود و فرد بیمار با داروهای مورد نیاز مرخص می شود.

وی گفت: بخش آموزش بیمارستان ها برای آگاهی بخشی به بیماران کرونا و خانواده آنها فعال است و همراه بیمار باید قبل از ترخیص یک برگه حاوی نکات آموزشی نگهداری و قرنطینه خانگی و اطلاعات لازم را توسط کادر آموزش دریافت کند.

دبیر کنترل و مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی لرستان اضافه کرد: هرچند که بیماران پس از اتمام دارو، بهبود می یابند اما ناقل هستند و باید به مدت ۲ هفته قرنطینه شوند که در این راستا نوع مراقبت و نحوه نگهداری از آنها به انواده ها اطلاع داده می شود.

کوشکی افزود: جداسازی لوازم شخصی، رعایت فاصله گذاری ۲ متری، در صورت داشتن فضا دادن مکان اختصاصی به بیمار و استفاده از ماسک مهم ترین موارد قرنطینه است که باید توسط بیمار و نزدیکان وی رعایت شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیمار قبل از ترخیص بیمارستان باید یک تعهد کتبی داده که تا پایان دوره و منفی شدن تست کرونا در محل قرنطینه یا خانه بماند و در صورت بازگشت علائمی همچون تب یا سرفه به متخصص مراجعه نماید.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان همچنین گفت: برخی افراد نیز نیازی به بستری ندارند و باید در خانه درمان و قرنطینه شوند که در صورت لزوم دارو دریافت می کنند و در مدت ۱۴ روز قرنطینه خانگی، به صورت تلفنی توسط مراقبان سلامت مراکز بهداشتی درمانی رصد می شوند.

کوشکی ادامه داد: در این مدت مسائل لازم برای پیشگیری از ابتلای سایر افراد آموزش داده و در صورت نیاز از آنها خواسته می شود برای اطلاعات بیشتر و اطمینان از روند سلامت فرد و اعضای خانواده، به مراکز مراجعه نمایند.

وی اظهار داشت: در مواردی که منزل افراد فضای فیزیکی محدودی دارد گندزدایی نیز توسط نیروهای بهداشت محیط انجام شود.

وی اضافه کرد: از افرادی که علائم ابتلا به ویروس کرونا اما وضعیت جسمانی مساعدی دارند و به مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته مراجعه می کنند تست کرونا گرفته نمی شود اما آموزش داده می شوند تا قرنطینه مدت زمان لازم با رعایت اصول انجام شود و مشخصات نیز به منظور پیگیری های بعدی مراقبان سلامت در سیستم ثبت می شود.

وی تاکید کرد: پرونده بیماران بستری در بیمارستان ها نیز به مراکز بهداشتی درمانی محل سکونتشان ارجاع داده می شود تا پیگیری های لازم از طریق مراقبان سلامت هر محله صورت گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
شوخی رئیس ستاد با جان مردم
تقصییر مردمه!!!
سلام . اگر از واقعیت های کرونا و مبتلایان و شرایط سخت و اسفناک این بیماری فیلم تهیه شود وبرای عموم مردم به نمایش گذاشته شود شاید عده ای از خواب بیدار شوند .
شوخي هاي امروز موجب گريه هاي فردا بر سر مزار قربانيان است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار