بازدید 18846

بررسی ابعاد فقهی و اجتماعی تاسیس باغ‌پرندگان قم

نشست بررسی ابعاد فقهی و اجتماعی تاسیس باغ پرندگان در قم با حضور استاد درس خارج فقه، محیط زیست و مدیران شهرداری قم برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۰۳۹۷۰
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷ 20 September 2020
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، نشست بررسی مساله فقهی باغ پرندگان قم با حضور امیر سامع معاون خدمات شهری شهرداری قم، حجت الاسلام والمسلمین مهدی طباطبایی رئیس پژوهشکده فقه و محیط زیست در محل احداث این باغ برگزار شد.

در ابتدای این نشست، معاون خدمات شهری شهرداری قم با اشاره به ابعاد مختلف علمی و اجرایی این پروژه گفت: این پروژه در راستای توسعه فضای رفاهی و تفریحی شهر قم در دره باد جنب میدان مفید قم تاسیس شده است که با توجه به شرایط جغرافیایی احداث حداقل چند درجه از داخل شهر قم خنک‌تر است.

وی افزود: در این فضای طبیعی ۱۲ قفس بزرگ برای پرندگان، برکه‌های ویژه، چمن زا و فضای تفریحی برای مردم در نظر گرفته است. این پروژه سعی دارد که با تلفیق فضای تخصصی نگهداری پرندگان و همچنین وضعیت طبیعی این منطقه نمایی زیبا از شهر قم ارایه و در قالب توسعه فضای تفریحی شهر، پازل توسعه‌ای قم را تکمیل کند.

معاون شهردار در این مراسم بیان کرد که سعی شده است که فضایی کاملا طبیعی برای پرندگان در نظر گرفته شود و فضای اسارت گاهی در این زمینه وجود نداشته باشد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی به عنوان منتقد احداث این طرح با اشاره به مباحث قرآنی و روایی گفت: در قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع) به عنوان مبانی اصلی فقه اهل بیت (ع) مباحثی پیرامون ارزش و جایگاه موجودات و همچنین تفاوت تسخیر موجودات به دست انسان و استفاده در حد ضرورت انسان از حیوانات بیان شده است.

وی افزود: امام صادق (ع) در ماجرای نکوهش رفتار مردی که در حال صحبت عادی روی شتر نشسته بود بیان فرمودند که شتر را منبر وعظ خود قرار ندهید، زیرا به حیوان آزار می‌رسد. وصیت امام سجاد (ع) در خصوص رعایت حال شتری که ایشان را ۲۰ بار به حج برده است و ایشان هم حتی یک بار به این شتر شلاق نزده است نشان می‌دهد که حیوانات تنها در حد ضرورت و آن هم با امر و اجازه پروردگار در دست بشر هستند و بیش از آن نباید از آن‌ها کار کشید.

وی گفت: بحث باغ وحش و باغ پرندگان از یک ضعف بزرگ رنج می‌برد و آن هم عدم تطابق با دو عنصر فقه و دین و اخلاق و عناصر انسانی است. در عصر مدرن که باغ وحش‌ها تغییر کاربری می‌دهند و به شکل دیگری در می‌آیند نشان دهنده شکل گیری این عقلانیت است که دیگر مثل گذشته قرار نیست حیوانات را در بند کنیم که آن‌ها در یک قفس به کالایی برای تفریح انسان درآیند.

وی گفت: اینکه بگوییم بهترین شرایط برای پرندگان در نظر گرفته شده است قابل قبول نیست، زیرا چرخه زیستی پرندگان مهاجر غیر خانگی، با هویت حرکت و مهاجرت در هم آمیخته و گویی انسانی را تا ابد در یک خانه بسیار مجلل با همه امکانات اسیر کنیم و چنین گمان کنیم که کاری برای سود او انجام داده ایم.

طباطبایی بیان کرد: زیبنده شهر قم نیست که چنین باغی به محل اسارت پرندگان مبدل شود. اگر می‌خواهیم توریست‌های خارجی را جلب کنیم بیایم این محل‌ها را به محل اطعام حیوانات بی پناهی مثل سگ‌ها قرار دهیم و از کشتن بی دلیل آن‌ها که متاسفانه بدون در نظر گرفتن گناه این کار انجام می‌شود اسلام و مکتب رحمانی و قدسی خود را به دنیا معرفی کنیم. قطعا اگر برخورد بدی با حیوانات داشته باشیم و به آن‌ها ظلم کنیم اثر وضعی در حال و زندگی خود شاهد خواهیم بود.

در ادامه با مباحثی که میان خبرنگاران و مسولان شهرداری و حجت الاسلام طباطبایی و طلاب حاضر در این نشست روی داد مقرر شد که این مباحث در یک فضای گفتمانی مطرح شود و معاون شهردار قم نیز از طرح‌های محیط زیستی ناظر به توسعه فرهنگی و تفریحی شهر با استاندارد‌ها و اولویت‌های فقهی استقبال کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۲
صحبتهای جالبی بود و قابل تامل
اما مدیریت شهری و اجتماعی در محل هایی که تضادی جدی با فقه و اصول نداشته باشد قابل پذیرش است
بعد از میلیارد ها تومان هزینه و وقت و طرح در آستانه افتتاح حالا بحث کنیم آیا این کار درست است یا نه؟ عجب نابغه هوایی هستید..
خیلی خوب است که بزرگان اینهمه به جانوران توجه دارند، ولی کاش کمی از انی همه توجه و دلسوزی را هم به ملت اختصاص می دادند که نان را در خون خود می زنند و می خورند!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
هر کسی باید وظیفه خودش را انجام دهد .برخی برای بی اعتبار کردن مباحث علمی، فوری سراغ اقتصاد می روند. این چه منطقی است؟ علاوه این که فقه ، به معنای سبک زندگی اسلامی است به همین دلیل باید در همه جا زنده و پویا و صاحب نظر باشد. . مثلا اگر شما با فقه آشنا بودی این جمله بی معنی را نمی نوشتی که نان را در خون می زنند و می خورند جملات فراوان دیگری داریم که بتواند گویای مقصود شما باشد.
واقعاً این موضوع باغ پرندگان به روحانیت چه ارتباطی داره ؟
دخالت در هر موضوعی باعث بی اعتبار شدن بیشتر روحانیت میشود .
این یک دام است که برای روحانیت پهن شده است .
به جای این کارها روحانیت به موضوع مبارزه با چپاول و اختلاس و نارضایتی مردم از وضع موجود ، ورود کند و زاویه خود را با مردم کم کند .
به حق چیزهای نشنیده.قم باغ وحش ندارد؟ راه دیگری برای اظهار وجود و فضل پیدا کنید.
اگه اول با پای راست وارد باغ پرندگان بشید و حین ورود سه بار پلک های خود را باز و بسته کرده و به چهارجهت خویش فوت کنید مشکل فقهی و شرعی آن حل میگردد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
مسخره گری کار انسانهایی است که گفتار منطقی در چنته ندارند
چقدر مسخره.... احداث باغ پرندگان هم نشست فقهی میخواد؟؟؟........ خدایا این چه مملکتیه!!!!!!!!!!!!!!!
پس نگه داشتن انسان در یک خانه مجلل هم اصلا پذیرفته نیست!!!!! یعنی اگر چند نفر به مدت ۱۱ سال در یک‌خانه نگهداری شوند، از دید شرع و خدا مورد نکوهش است‌.
پاسخ ها
حمزه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
مگر اینکه مرتکب جرمی شده باشند که اگه اعدام نشوند حداقل محدود شوند.
سلام خیلی بد سلیقگی است بنده به عنوان یک روحانی میگم حالا همه چی حل شده فقط مونده اطهار نطر راجع به باغ پرندگان چرا اصلا الان آنهم یک نشست!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس