بازدید 47393

معایب و مزایا مصرف قهوه در سرماخوردگی

مصرف قهوه در دوران سرماخوردگی می‌تواند سبب افزایش التهابات گلو، کاهش آب بدن و بروز آلرژی شود. با این وجود اگر می‌خواهید به بی‌حالی دوران سرماخوردگی غلبه کنید، نوشیدن یک فنجان قهوه سرحالتان خواهد کرد.
کد خبر: ۱۰۰۳۶۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶ 19 September 2020

فایده و مضرات قهوه چیست؟ - تابناک | TABNAK


به گزارش «تابناک»، اگرچه  قهوه دارای آنتی‌اکسیدان‌های فراوان و خواص بسیار است. با این وجود، مصرف این نوشیدنی در دوران سرماخوردگی صرفا مفید فایده نیست و معایبی هم دارد.


تاثیر مصرف قهوه در دوران سرماخوردگی


قهوه به شما احساس خوبی داده و حس کرختی و بی‌حوصلگی که در دوران سرما خوردگی را کاهش می‌دهد. پیش از این تصور می‌شد کافئین موجود در قهوه سبب ایجاد این حس می‌شود. در صورتی که تحقیقات نشان می‌دهد حتی مصرف قهوه بدون کافئین نیز توانسته منجر به بهبود سرماخوردگی و بی‌حالی این دوران شود. اما خوردن قهوه در دوران سرماخوردگی هم مزایا و هم معایبی دارد.


معایب مصرف قهوه در سرماخوردگی


۱. افزایش التهابات گلو
قهوه دارای مقداری اسید است. اسید‌های موجود در این نوشیدنی ممکن است سبب تحریک گلو شده و التهابات آن را افزایش دهد. البته روش‌های مختلفی برای دم کردن قهوه وجود دارد که می‌تواند سبب کاهش میزان اسید موجود در این نوشیدنی شود. یکی از این روش‌ها نوشیدن قهوه سرد شده است. این مدل قهوه اسید کمتری نسبت به قهوه‌ای که به طور معمول دم شده دارد.

 


۲. کاهش آب بدن
یکی از مواردی که پزشکان در طول سرماخوردگی بر آن تاکید دارند مصرف مایعات فراوان است. قهوه مدر است و مصرف آن سبب می‌شود که آب بدن کاهش پیدا کند. در حالی که برای کاهش سرماخوردگی بدن باید غنی از آب باشد. با توجه به این خاصیت، توصیه می‌شود که به جای قهوه هنگامی که سرماخورده‌اید، آب بنوشید.


۳. آلرژی به قهوه
افرادی که به کافئین حساسیت دارند باید نوشیدنی گرم دیگری را در دوران سرماخوردگی مصرف کنند؛ زیرا در دوران سرماخوردگی، سیستم ایمنی بدن ضعیف‌تر است و مصرف قهوه آلرژی را افزایش می‌دهد.

۴. تداخل دارویی با قهوه
از دیگر موارد مورد توجه هنگام مصرف قهوه، تداخل دارو‌ها با آن است. افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری دارو مصرف می‌کنند، باید با مشورت پزشک این نوشیدنی را میل کنند.


۵. بی‌خوابی
هیچ چیز بیشتر از خواب نمی‌تواند برای درمان سرماخوردگی مفید باشد. قهوه با وجود افزایش هوشیاری، سبب کاهش زمان خواب و استراحت می‌شود. با توجه به این نکته تنها زمانی باید قهوه مصرف کنید که نیاز به تمرکز و هوشیاری دارید.


مزایای مصرف قهوه در دوران سرماخوردگی


۱. احساس سرزندگی
یکی از مشکلات سرماخوردگی، خستگی و افسردگی آن است. این افسردگی سبب می‌شود که بیمار گوشه‌گیر شود و دائم بی‌حال باشد. برای این که شادابی‌تان را مجدداً به دست بیاورید، نوشیدن یک فنجان قهوه راهکار خوبی است. با خوردن قهوه می‌توانید انرژی‌تان را افزایش دهید و بر سرماخوردگی غلبه کنید.


۲. تقویت سیستم ایمنی بدن
سرماخوردگی اغلب به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن رخ می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف مقدار اندکی قهوه می‌تواند در بهبود سیستم ایمنی بدن تأثیرگذار باشد.


۳. کاهش سردرد
در دوران سرماخوردگی، بدن‌درد و سردرد افزایش پیدا می‌کند. برای کاهش سردرد‌های شدید می‌توانید از قهوه استفاده کنید. قهوه مضرات دارو‌های شیمیایی را ندارد و تسکین دهنده است. با مصرف یک فنجان قهوه می‌توانید سردرد را از بین برده و به آرامش برسید.

منبع: پزشکان بدون مرز 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار