بازدید 6258

۲۱ درصد جمعیت استان لرستان حاشیه‌نشین است

مجموع محلات و پهنه های حاشیه نشین استان ۳۸ مورد شامل ۱۱ محله در خرم آباد، بروجرد ۱۲، دورود پنج، کوهدشت چهار و الیگودرز ۶ محله است که هشت درصد مساحت شهری استان و ۲۱ درصد جمعیت استان را شامل می شوند.
کد خبر: ۱۰۰۳۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵ 19 September 2020

به گزارش تابناک، مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: ۳۸۴ هزار نفر در بافت‌های ناکارآمد میانی، سکونتگاه‌های غیررسمی( حاشیه نشینی) و بافت‌های فرهنگی و تاریخی استان سکونت دارند.

"رضا خالقی" روز شنبه در گفت و گو با ایرنا مساحت بافت های ناکارآمد کشور را ۱۴۰ هزار و ۷۶۷ هکتار برشمرد و افزود:‌ سهم لرستان از این رقم ۲ هزار و ۵۱ هکتار معادل ۱۴ درصد مساحت استان و ۱.۵ درصد کشور است که به تفکیک شامل ۳۴۳ هکتار بافت تاریخی فرهنگی، ۸۰۷ هکتار بافت ناکارآمد میانی و ۹۰۱ هکتار سکونتگاه غیررسمی می باشد.

وی در خصوص وضعیت سکونتگاهای غیررسمی ( حاشیه نشینی) توضیح داد: ۹۰۱ هکتار معادل هشت درصد مساحت لرستان در این وضعیت و ۲۲ هزار و ۲۳۰ نفر معادل ۲۱ درصد جمعیت استان را در خود جای داده است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: مناطق حاشیه نشین در پنج شهر خرم آباد با ۲۱۹ هکتار، بروجرد ۲۱۲ هکتار، دورود ۲۲۸ هکتار، کوهدشت ۱۱۲ و الیگودرز ۱۳۰ هکتار وجود دارد که به ترتیب ۶، ۶، ۱۴، ۱۴ و ۱۰درصد جمعیت این شهرها در این مناطق سکونت دارند.

به گفته خالقی مجموع محلات و پهنه های حاشیه نشین استان ۳۸ مورد شامل ۱۱ محله در خرم آباد، بروجرد ۱۲، دورود پنج، کوهدشت چهار و الیگودرز ۶ محله است که هشت درصد مساحت شهری استان و ۲۱ درصد جمعیت استان را شامل می شوند.

وی در خصوص پروژه‌های ستاد بازآفرینی استان طی سالجاری اظهار داشت: ستاد استان ۱۹ محله هدف در پنج شهرستان خرم‌آباد، بروجرد، دورود، کوهدشت و الیگودرز را برای بازآفرینی شناسایی کرده و مدنظر قرار داده است.
خالقی افزود: برای شهرهای خرم‌آباد و بروجرد سند بازآفرینی و تعیین محدوده‌های ناکارآمد تهیه شده و گونه‌های کارآمد و محدوده بافت‎ها بازنگری می‌شوند.
مدیرکل راه و شهرسازی لرستان ادامه داد: برای مطالعه تعیین محدوده های هدف و تدوین سند بازآفرینی شهر خرم‌آباد ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.
خالقی اظهار داشت: طراحی شهری محدوده امامزاده جعفر بروجرد، محله درب دلاکان و پشت بازار خرم آباد نیز از دیگر پروژه‌های ستاد بازآفرینی شهری است که عملیات اجرایی آنها امسال آغاز می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان همچنین گفت: ۲۰ پروژه بازآفرینی محله‌های شهری استان در دست اجراست که نیمی از عملیات اجرایی طرح‌ها انجام شده است.

خالقی افزود: این پروژه ها با اعتبار ۱۹ میلیارد تومان شامل هفت طرح در خرم‌آباد، بروجرد چهار، دورود چهار، کوهدشت یک و در الیگودرز چهار طرح هستند.

وی ادامه داد: همچنین سال گذشته پنج پروژه در شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد و دورود شامل تکمیل کانال دره غریب، احداث سالن ورزشی و بهسازی شبکه فاضلاب محله دره غریب بروجرد، احداث مرکز توسعه محله گل‌سفید به همراه دیوار حائل آن در خرم‌آباد و احداث مرکز توسعه محله ناصرالدین در دورود افتتاح شد.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان ادامه داد: در مجموع ۶.۲ میلیارد تومان اعتبار برای این پنج پروژه هزینه شده و ۲ پروژه کف‌سازی خیابان‌های آیت‌الله طالقانی الیگودرز و فردوسی خرم‌آباد با چهار میلیارد تومان برای امسال آماده بهره‌برداری است.

خالقی تصریح کرد: یکهزار و ۸۲۰ تن قیر رایگان ازسال ۹۷ برای آسفالت محلات هدف بازآفرینی تخصیص داده و طی ۲ مرحله بین شهرداری‌ها توزیع شده است که سهم خرم‌آباد ۵۰۰ تن، دورود ۳۸۰ تن ، بروجرد ۳۰۰ تن و الیگودرز ۲۴۰ تن بود.

خالقی بیان کرد: بخشی از این قیرها توسط شهرداری ها مصرف شده است و مابقی با طرح های در دست اقدام استفاده می شود.

مطابق برنامه دولت در خصوص بازآفرینی۲ هزار و ۷۰۰ محله کشور طی ۱۰ سال (۲۷۰ محله در سال)‌، این طرح با برنامه های اجرایی شامل توسعه امکانات و خدمات روبنایی در مقیاس محله ای، ارتقای زیر ساخت های شهری و محله ای، بهسازی و ارتقاء فضاهای شهری و محله ای و توسعه قلمروی عمومی و تهیه طرح ها و برنامه های بازآفرینی در مقیاس شهری و محله ای در حال اجرا است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار