بازدید 42706
۸

طرز تهیه بولامه یا بولاماق

بولامه یکی از خوراک‌های سنتی استان گلستان است که در ادامه طرز تهیه آن توضیح داده می شود.  
کد خبر: ۱۰۰۲۱۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲ 12 September 2020
طرز تهیه بولامه یا بولاماق

به گزارش «تابناک»، بولامه یا بولاماق یکی از غذا‌های محلی استان گلستان و قوم ترکمن است، که جزئی از فرهنگ و آداب و رسوم این مردم نیز محسوب می‌شود.

بولامه غذایی تقریبا شبیه هلیم است که با برنج، روغن حیوانی و شکر طبخ می‌شود. در رسوم مردم ترکمن و قسمتی از گلستان بعد از زایمان و در هفتمین روز به دنیا آمدن نوزاد، مراسمی برپا می‌شود، که در آن فقط بانوان حضور دارند. در این مراسم بولامه را به عنوان ولیمه می‌پزند.

البته این خوراک خوشمزه را در طی روز‌های سرد زمستان نیز می‌پزند و در وعده صبحانه میل می‌نمایند. بولامه را گاهی با نیشکر هم طبخ می‌کنند. مردم محلی بر این باورند خوردن بولامه در روز‌های سرد زمستان باعث تقویت بدن در برابر سرما می‌شود. لازم به ذکر است پخت این خوراک ساده کمی سخت و نیازمند صبر بالایی است، همچنین غذایی با نام بولاماق کاچی نیز وجود دارد که شبیه بولامه است اما، با آرد و زردچوبه تهیه می‌شود.
 
مواد لازم
  • شکر : 4 پیمانه.
  • روغن حیوانی یا مخلوط روغن و کره : به میزان لازم.
  • برنج نیم دانه : 2 پیمانه.
  • خلال پسته و بادام برای تزیین : به میزان لازم.

 

طرز تهیه

ابتدا برنجی را که از یک روز قبل خیس کرده ایم را در روغن سرخ می کنیم. سپس ، برنج سرخ شده را حدود 8 ساعت با آب فراوان می جوشانیم. در انتها باید برنج کاملا له شده و روغن موجود در دیگ به خورد برنج برود. سپس ، شکر را به غذا اضافه کرده و اجازه می دهیم تا کاملاٌ حل شود. بعد از مدتی که بولامه جا افتاد آن را در ظرف مورد نظر کشیده و با خلال بادام و پسته تزیینش می کنیم.

 
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان 


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۸
من کارتن خوابم شبا تو پارک میخابم تابناک اون وقت از من میپرسه کد پستی محل سکونتت چیه.......... آخه برنج هندی کیلو 20 هزار و روغن حیوونی کیلو 300 هزار تومنو از کجا بیارم تهیه کنم؟ نفست از کجات داره در میاد تابناک جان که این گرمه مارو میسوزونه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
آره با.......... راست میگه دیگه بنده خدا این خورشت قولبولاغ رو چطوری تو این گرونی درست کنیم آخرشم معلوم نیست چی از آب در میاد
ساناز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
گوشیت چه مدلیه؟ هزینه اینترنت و از کجا میاری
طرز تهيه ش رو فراموش كرديد كه
کمی سخت و نیازمند صبر بالا یعنی همون طرز تهیه؟؟؟!!!
پس طرز تهیه ش کجاست؟
ما بولاما رو از آغوز شیر گوسفند درست می کنیم طرز تیه اش رو بلد نیستم ولی برنج و روغن اضافه نمی کنند.
پاسخ ها
212
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
در آذربایجان نیز بولاما را از شیر گاو یا کوسفند)نخستین شیر بعد از زایمان حیوان )در ست می کنند و اونی که اینجا توضیح داده شده؛ با کمی تغییر در روش و وسایل مورد نیاز؛"قویماخ" می گوییم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست