بازدید 5608
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: با توجه به اینکه سقف قیمت خودرو‌ها در بازار و سطح خرده و عرضه مشخص نیست، دست اين سازمان برای برخورد با گرانفروشی بسته است.
کد خبر: ۱۰۰۱۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۴ 08 September 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سید یاسر رایگانی در ارتباط تصویری با برنامه گفت و گوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما افزود: زمانی گران فروشی مصداق پیدا می‌کند که سقف قیمت کالا و خدمات، مشخص باشد.

وی اضافه کرد: مبنا برای عرضه خودروساز، قیمت اعلامی شورای رقابت است و در عرضه، متاسفانه با توجه به اینکه سقف قیمت، مشخص نشده است نمی‌توانیم در خودرو مصداق گرانفروشی را تعیین کنیم هر چند که گرانفروشی وجود دارد، چون سقف قیمتی برای خودرو تعریف نشده است بنابراین از نظر قانونی، دست سازمان تعزیرات حکومتی برای رسیدگی به عنوان گرانفرشی، بسته است.

رایگانی گفت: اختلاف قیمت بازار و خودروساز نشان می‌دهد نه خودروساز از این قیمت‌ها راضی است و نه مردم، اما در این میان عده‌ای به عنوان دلال و واسطه در حال مدیریت بازار هستند و سود اصلی به جیب آن‌ها می‌رود.

وی افزود: در ۱۶ ماه گذشته حدود ۲۵ هزار پرونده خودرویی را در سازمان تعزیرات حکومتی، مختومه کردیم که حدود ۸۳ درصد آن پرونده‌هایی هستند که برای ما شفاف بودند و به راحتی توانستیم با آن‌ها برخورد کنیم، اما در وضعیت کنونی با توجه به اینکه سقف قیمتی خودرو‌ها در بازار و سطح خرده و عرضه مشخص نیست، دست سازمان تعزیرات حکومتی برای برخورد با گرانفروشی بسته است.

رایگانی اضافه کرد: اقدامات سازمان تعزیرات حکومتی بر اساس ابلاغیه‌های ستاد تنظیم بازار و قوانین صنفی است که خودرو نیز شامل آن است، اما مبنای قیمت ما برای مبارزه با گرانفروشی خودرو مشخص نیست.

رئیس شورای رقابت هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه وظیفه این شورا، تنظیم دستورالعمل قیمت است، گفت: این شورا تلاش می‌کند با تنظیم دستورالعمل، قیمت تعادلی باشد و به دست مصرف کننده واقعی برسد.

رضا شیوا ادامه داد: از اردیبهشت امسال که مسئولیت تنظیم دستورالعمل قیمت از وزارت صمت، دوباره به شورای رقابت برگردانده شد، حدود ۱۴ ماه پیش از آن هیچ کدام از خودرو‌ها افزایش قیمتی نداشتند.

وی با اشاره به اینکه دستورالعمل را برای همه خودرو‌ها صادر کردیم، گفت: قیمت‌هایی را که اعلام کردیم هم برای مصرف کننده و هم تولید کننده، عادلانه است.

شیوا با اشاره به اینکه قیمت اعلامی ما با بازار آزاد اختلاف زیادی دارد، افزود: وظیفه شورای رقابت این است که در برابر کالا‌های انحصاری، قیمت عادلانه را اعلام و متقاضی واقعی را پیدا کند بنابراین شرط‌های زیادی برای خرید خودرو گذاشتیم، اما با این حال معلوم نیست که آیا همه کسانی که در قرعه کشی برنده می‌شوند متقاضی واقعی خودرو‌ها هستند یا نه؟

رئیس شورای رقابت گفت: اکنون سود منطقی، حدود ۱۰ درصد و هزینه مالی حداکثر تا ۵ درصد را برای خودرو سازان و هزینه معاملات به علت وضع فوق العاده کنونی را در نظر گرفتیم و کاهش ۲ و نیم درصد بهره وری را انجام ندادیم و فعلاً با توجه به وضع ویژه کنونی، کیفیت را هم دست نگه داشتیم.

شیوا افزود: خودروسازان, ۱۷ درصد سود تعیین کرده بود، اما شورای رقابت, ۱۰ درصد سود و ۵ درصد هم هزینه مالی در نظر گرفت بنابراین اختلاف زیادی با خواسته‌های خودروسازان نداریم.

وی با اشاره به اینکه محاسبه تورم با بانک مرکزی است، ادامه داد: انتظار این است که هر خودروساز حداقل برای نیاز سه ماه خود، کالا داشته باشد به همین علت افزایش‌ها را برای هر سه ماه یکبار در نظر گرفتیم.

شیوا با بیان اینکه وضع کشور و ارتباط ما با خارج، ویژه است، اضافه کرد: از نظر علمی و محاسباتی، امکان قیمت گذاری خودرو به صورت روزانه وجود ندارد و نمی‌شود هر ماه قیمت‌ها را تغییر داد.

معاون امور صنایع وزارت صمت هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه ساماندهی وضع تولید و عرضه متناوب خودرو به بازار از جمله وظایف وزارت صمت است، گفت: تولید خودرو در کشورمان تا ۱۶ شهریور امسال رشد داشت و امسال ۳۹۹ هزار دستگاه تولید کردیم در حالی که این رقم، پارسال ۳۳۵ هزار دستگاه بوده است.

امسال از ۳۹۹ هزار دستگاه خودروی تولید شده، ۳۲۴ هزار دستگاه تحویل شده است و خودرو‌های ناقصی که تولید کردیم نسبت به پارسال ۲۴ درصد کمتر بوده است.

مهدی صادقی نیارکی افزود: ورودی صنعت خودروسازی، سیال است و نهاده‌های تولید به صورت روزانه خرید می‌شود و نرخ ارز هم سیال است و ماهیت بورس کالا، سیال و انواع نهاده‌های مصرفی با قیمت‌های روز خریداری می‌شود و دیگر نهاده‌ها هم تابعی از نرخ ارز است.

وی با اشاره به اینکه قیمت را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند، گفت: هزینه‌های مالی در یکی از شرکت‌های خودروساز, ۱۶ درصد و در دیگری حدود ۹ درصد است، اما شورای رقابت، هزینه‌های مالی هر کدام از این شرکت‌ها را ۵ درصد در نظر گرفت و این کمبود بالاخره در جایی خودش را نشان می‌دهد.

صادقی با اشاره به اینکه قیمت کنونی در مقایسه با گذشته، عادلانه تر، منطقی‌تر و واقعی‌تر است، افزود: روش قرعه کشی خودرو‌ها تا زمانی که عرضه و تقاضا متعادل شود ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: ناچاریم در فرآیند عادلانه، متقاضیان واقعی خودرو را شناسایی کنیم و خودرو‌های تولیدی را به آن‌ها اختصاص دهیم.

مرتضی شجاعی کارشناس بازار خودرو نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: نخستین اثر بدعت قیمت گذاری هر سه ماه خودرو، تحریک و التهاب بازار آزاد است.

وی افزود: قرار بر این شد شورای رقابت هزینه تمام شده محصولات را محاسبه و سود متعارفی را برای شرکت‌های لحاظ کند و سپس کسی در بازار حق فروش ۱۰ درصد بالاتر از آن را نداشته باشد، اما این اتفاق در بازار رخ نداده است.
شجاعی با تائید اینکه وحدت رویه در قیمت گذاری شورای رقابت بین خودرو‌ها دیده نمی‌شود، اضافه کرد: در قیمت گذاری‌ها باید بازنگری شود.

کارشناس بازار خودرو در ادامه این برنامه درباره موفق بودن الگوی قرعه کشی خودرو در بازار افزود: سیاست گذاری متناقض در موضوع قرعه کشی خودرو مشکل ساز شده است و در قرعه کشی خودرو سود مشارکت صفر و خودرو ساز هر سه ماه قیمت محصولات خود را بالا می‌برد.

وی درباره قیمت گذاری خودروی دناپلاس توربوشارژ اتومات گفت: زمانی که پیش خریداران تأخیر قابل توجهی در تحویل خودرو داشتند و از طرفی با قیمت‌های فعلی خودروسازان مواجه می‌شوند موج نارضایتی به وجود می‌آید.

شیوا گفت: از زمانی که قرعه کشی خودرو آغاز شد شکایت‌های مردمی حذف شده و قرعه کشی خودرو بهترین مدل در شرایط فعلی است.

وی درباره خودروی دناپلاس توربوشارژ اتومات افزود: دناپلاس توربوشارژ اتومات با دنا پلاس حدود ۱۲۰ میلیون تومان اختلاف قیمت دارد و در دنا پلاس توربوشارژ اتومات حداقل سی قطعه نسبت به دنا پلاس اضافه شده که قیمت این قطعات توسط بازرس مستقل شرکت تأیید شده است.

رئیس شورای رقابت درباره قیمت گذاری خودرو‌های جدید هم گفت: این خودرو‌ها هنوز به بازار نیامده، ولی به محض ورود قیمت گذاری خواهند شد.

صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: در سال ۹۵ خودروسازان بدون قرعه کشی با وام پرداختی از سوی آن‌ها باز هم شاهد استقبال نکردن مردم از خرید خودرو بودند و نهضت نخریدن خودرو ایجاد شده بود، ولی امروز در شرایطی هستیم که مؤلفه‌های بسیار متغیری در آن وجود دارد.
وی افزود: زمانی که قیمت خودرو واقعی و منطقی شود قطعاً متقاضیان واقعی وارد می‌شوند.

وی درباره تنوع تولید خودرو هم گفت: در حال حاضر دو پلتفرم جدید در ایران خودرو و سایپا داریم که این پلتفرم‌ها در نیمه دوم سال رونمایی خواهند شد.

صادقی با اشاره به اینکه شرکت سایپا اولین سدان را تحت عنوان خودرو شاهین عرضه می‌کند هم افزود: این خودرو در سال آینده در کلاس‌های مختلف عرضه خواهد شد و همچنین در شرکت ایران خودرو تولید خودرو‌های جدید در حال انجام است.

وی ادامه داد: به واسطه این که ۳۵ رشته فعالیت مرتبط با صنعت خودروسازی است، صنعت خودرو اولین صنعتی بود که در دور جدید تحریم شد.

معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: کل تعهدات ایران خودرو از امروز ۳۴۳ هزار دستگاه و تعهدات معوق این شرکت در حال حاضر ۴۱ هزار دستگاه می‌باشد، ولی در سال گذشته در همین زمان، تعهدات این شرکت ۳۹۲ هزار دستگاه بوده که معوقات آن ۱۷۹ هزار دستگاه بوده است.

صادقی ادامه داد: تلاش صنعت کشور، قطعه سازان و سیاست گذاران موجب برطرف کردن ۷۷ درصدی تعهدات خودروسازان شده است و همچنین یک ظرفیت مازاد در شش ماهه دوم و سال آینده خواهیم داشت.

وی افزود: کل تعهدات شرکت سایپا در سال گذشته ۴۵۰ هزار دستگاه بوده و امسال ۳۹۰ هزار دستگاه می‌باشد و تعهدات معوق سال گذشته این شرکت ۲۴۰ هزار دستگاه بوده که در حال حاضر به ۷۲ هزار دستگاه کاهش پیدا کرده است.

صادقی ادامه داد: قیمت خودرو در این دو هفته کاذب و هیجانی بوده که یک عده سوداگر در فکر استفاده از این شرایط هستند و قطعاً این قیمت‌ها شکسته خواهد شد.
وی تأکید کرد: افرادی که در این شرایط وارد بازار خودرو شدند حتماً زیان خواهند کرد.

معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: فضای مجازی دارای شورای نظارتی می‌باشد که با دستور قضایی سایت‌های قیمت گذاری خودرو متوقف شدند، ولی در اینستاگرام بعضی از صفحات که دارای دنبال کنندگان بالا هستند هر روز اقدام به قیمت سازی می‌کنند.

اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
منافع مردم مهم است به فکر مردم و گرانی ها باشید !!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
چرا از اعتماد مردم سوء استفاده می کنید معلوم است خودرو نخر مصوب دارد و تا 10 درصد بیشتر از آن می شود سقف قیمتی !!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
جالبه که دولت مردم را سر کار گذاشته
هم وزارت صمت از دولته
هم کارخانجات اصلی خودرو سازی دولتی هستند
و هم تعزیزات حکومتی که زیر مجموعه وزارت دادگستري هست، دولتی است
و از همه جالب تر اینکه دست شان بسته است
واقعا که زهی شرم و خجالت
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
اللهم عجل لوليك الفرج.
سام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
آخه قابل توجیه هست خودشان محاسبه کنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
درب اتاق تعزیرات و گرانفروشان خودرو هر دو در یک وزارتخانه و روبروی هم است. زشت است چشم در چشم می شوند
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
سازمان تعزیرات کجا اقدام مثبتی کرده که در خودرو دستش بسته است هر روز گرانتر از دیروز ماهها است شکل گرفته ؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
در جاهایی که دست شما باز است چه گلی به سر ملت زدین که در این مورد از شما انتظار داشته باشیم؟!!!!!!! کلا مملکت ول شده به امان خدا .از وضعیت مسکن بنالیم، از اوضاع تورم گلایه داشته باشیم ، از فقر و نداری و به باد رفتن چندرغاز سرمایه ای که داشتیم و در بورس به باد رفت شکایت کنیم و........ هزاران بدبختی و فلاکت دیگر که در این مقوله نمی گنجد.خدا خودش سزای مسببان این وضعیت را بدهد. آمین یا رب العالمین
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
اقای سخنگوی تعزیرات دست شما درمورد گرانفروشی خودوها یسته هست ولی درمورد گرانی مرغ و تخم مرغ ومیوه جات نان و...... چی نکنه دراینمورد پاهایتان بسته هست؟ من یس از20بار درمورد نان سنگکی وزن قیمت وکیفت ان درتهرانسر به تعزیزات شکایت کردم رسیدگی نشد الان متوجه شدم پاهایشان بسته هست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
خب اگر تعزیرات نمیتواند به هر دلیلی ورود کند چرا دنبال حل این مسئله بصورت کلی و در طول این سالیان دراز یا حتی در همین مدت کوتاه و بصورت فورس ماژور نیستید مگر شماها حقوق نمیگیرید که از حقوق مردم بی پناه دفاع کنید ؟؟؟
Ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
با سلام
عجیب است وقتی ماشین دارد چند برابر قیمتهای مصوب در مورد خودرو داخلی و قیمتهای جهانی در مورد خودرو‌ خارجی معامله می شود این مصداق گرانفروشی نیست؟!!! در مورد گرانفروشی اولین راه بستن محل گرانفروشی است پس اولین مرحله بستن سایتهای دلالی خودرو است. ایجاد فقط یک سایت مرجع برای اعلام عادلانه و منصفانه خودرو ... اعلام تصمیم برای بررسی ورود خودروی خارجی از طرف یک مرجع رسمی ( همین اعلام میتواند اثرات مثبت زیادی داشته باشد) .... اعلام رسمی و مکتوب قیمت خودرو‌به صنف نمایشگاه داران از طرف وزارت صمت ...
واقعا این همه انفعال عجیب است !!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
این همان بهانه های معروف اسراییلی است وگرنه کدام آدم عاقلی میتواند این حرف های بقول معروف صد تا یه غاز را قبول نماید؟؟؟!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
پس واسه چی حقوق میگیرید؟
شما که دستتون بسته است جمع کنید برید
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
برچسب منتخب
مهسا امینی ربیع الاول باقر نمازی سیامک نمازی محمد هادی زاهدی وفا نیکا شاکرمی
آخرین اخبار