بازدید 13617
۷
تصمیم‌های کاربردی دولت، برای مستاجران؛

اجاره نشینی، دوباره خوش‌نشینی می‌شود

یکی از جدیدترین سیاست‌هایی که تا حدودی توانست مانع افزایش مجدد و بسیار زیاد اجاره‌بها در سال جدید شود، قانون تعیین حد افزایش 25 درصدی قیمت‌های اجاره خانه در تهران بود.
کد خبر: ۱۰۰۰۶۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ 05 September 2020

نرخ اجاره خانه درتهران، پس از فرازونشیب‌هایی که در بازارمسکن روی داد به رقمی رسیده که تا حدود یک دهه پیش، قیمت خرید یک واحد آپارتمان بود. از این رو متقاضیان اجاره خانه در تهران و حتی شهرهای بزرگ، فشار اقتصادی زیادی را تحمل می‌کنند و به همین دلیل دولت با ابزارها و سیاست‌های مختلف، سعی در رفع این مشکل بسیار اساسی دارد. در ادامه با برخی از این ابزارها و سیاست‌ها و نحوه به کارگیری آنها در این شرایط اقتصادی آشنا می‌شوید:

ایجاد محدودیت در افزایش نرخ اجاره‌بها

یکی از جدیدترین سیاست‌هایی که تا حدودی توانست مانع افزایش مجدد و بسیار زیاد اجاره‌بها در سال جدید شود، قانون تعیین حد افزایش 25 درصدی قیمت‌های اجاره خانه در تهران بود. این قانون جلوی افزایش نسبی قیمت‌ها را گرفت؛ منتها این قیمت‌ها به نحوی افزایش داشته که بدون اضافه کردن نرخ جدید هم، افراد بسیاری ازعهده پرداخت آن برنمی‌آیند. از این رو باید سیاست‌هایی برای افزایش توان مستاجران در نظر گرفته می‌شد تا در این شرایط نامساعد اقتصادی، کمکی برای اجاره‌نشینان باشد. در کنار این سیاست‌ها باید این مسئله را صورت بنیادی حل کرده تا در بلندمدت شاهد ثبات در نرخ اجاره‌بها باشیم.

اما اگر بخواهیم به ریشه این وضعیت صعودی قیمت‌ها برسیم و آن را ساماندهی کنیم، باید تعادل بین عرضه وتقاضا که به موجب تولید مسکن و افزایش ساخت‌وساز ایجاد می‌شود را بهبود ببخشیم تا در نهایت نرخ اجاره خانه در تهران به ثبات برسد.

اینکه دولت سعی دارد با طرح‌هایی همچون اقدام ملی مسکن این مهم را به ثبات برساند، بر کسی پوشیده نیست، اما شوربختانه توان این طرح‌ها بسیار کمتر از نیاز واقعی جامعه است. چراکه طولانی شدن مدت رکود در صنعت ساختمان، ترازوی تقاضا را بسیار سنگین‌تر از میزان تولید کرده و باید محرک‌هایی ایجاد کرد تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با توجیه اقتصادی قابل قبول وارد این بازار شوند.

شایان ذکر است تولید، توسط بخش خصوصی است که می‌تواند صنعت ساختمان را به رونق برساند و از سوی دیگر پاسخگوی تقاضای موجود در بازار باشد. حال باید ببینیم چرا بخش خصوصی، مثل گذشته از ورود به این حوزه استقبال نمی‌کند!؟

الگوی‌برداری از کشورهای توسعه یافته

نمی‌توان وضعیت کنونی اقتصاد کلان را در نظر نگرفت و به تحلیل و بررسی حوزه‌ای همچون مسکن و بازار اجاره پرداخت. کمی اغراق است که شرایط اقتصادی فعلی ایران را با اوضاع پس از جنگ جهانی در آلمان مقایسه کنیم. اما با نیم نگاهی به تاریخ، می‌توان نکات مثبتی از سیاست‌های دولت وقت آلمان برای ساماندهی بازار اجاره و تامین نیازمسکن مردم، برداشت کرده و با بروزرسانی، آنها را به کار گرفت.

شرایط بحرانی آن روزها، باعث کاهش شدید تولید و افزایش بسیار زیاد قیمت مسکن شد. همینطور خرابی به بار آمده، بسیاری از خانه‌ها را غیر قابل سکونت کرد و تقاضا را برای اجاره خانه افزایش داد. از سوی دیگر، نقدینگی بسیار پایین مردم و حتی دولت جنگ زده، این مشکلات را دو چندان کرد.

در نتیجه دولت آلمان با سیاست‌های محرک و ایجاد فضای سرمایه‌گذاری، همزمان بزرگترین انقلاب صنعتی را پدید آورد و اشتغال ایجاد کرد ودر کنار آن، با پرداخت یارانه مستقیم ومعافیت‌های مالیاتی برای ساخت‌وساز، توجیه سرمایه‌گذاری در بازار مسکن را بالا برد. به طوری که دولت هیچ هزینه‌ای بابت مالیات، یا‌ مجوزهای ساخت دریافت نمی‌کرد و به همین واسطه، سرمایه‌گذاران بسیاری از شهرها و حتی کشورهای دیگر برای کسب منافع مالی به سراغ ساخت‌وساز در مناطق جنگ زده آلمان رفتند.

در کنار این مشوق‌ها، نظام بانکداری نیز با تولیدکنندگان مسکن همراه بود و تسهیلات بلندمدت کم بهره، از محل سودی که در صنایع مختلف کسب می‌کردند پرداخت می‌کرد. همچنین این کشور با تسهیل حمل‌ونقل و ساخت جاده‌ به مناطق قابل سکونت که زمین‌های آنجا متعلق به دولت بود، زمین‌ها را در اختیار سازندگان قرار می‌داد و بخش عمده‌ای از هزینه ساخت مسکن را از دوش سازندگان برمی‌داشت. در نتیجه افزایش عرضه به نقطه‌ای رسید که قیمت مسکن کاهش داشته و در نتیجه اجاره‌بها نیز در کمترین قیمت، به ثبات رسید. به طوری که آلمان همچنان یکی از کشورهای باثبات در بازار اجاره مسکن شناخته می‌شود.

می‌توان گفت متولیان سیاستگذاری بخش مسکن، در وضعیت فعلی اقتصاد کشور ما، می‌توانند برخی از این سیاست‌ها را همچون در اختیار گذاشتن زمین ارزان، مشوق‌هایی همچون معافیت مالیاتی برای ساخت‌وساز و ایجاد جذابیت برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی، به کار گیرند. تامین منابع آن نیز از طریق دریافت مالیات از خانه‌های خالی و بالای 200 متر یا مالیات عایدی بر سرمایه جبران می‌شود.

تسهیلات ودیعه اجاره‌بهای مسکن

همانطور که می‌دانید، بخش عمده‌ای از مشکلات مردم در خصوص تامین هزینه اجاره خانه در تهران، ودیعه‌ای است که موجران دریافت می‌کنند. می‌توان این ودیعه را به اجاره‌بها تبدیل و به صورت ماهانه پرداخت کرد. در حال حاضر هم نرخ تبدیل ودیعه به ازای هر یک میلیون تومان 30 هزار تومان است. جهت تبدیل رهن به اجاره می‌توانید از ابزار تبدیل رهن به اجاره اینپین استفاده کنید.

حال با در نظرگرفتن سخنان وزیر راه وشهرسازی در خصوص مبلغ وام ودیعه مسکن که 50 میلیون با سود 13 درصد عنوان شده، مستاجران می‌توانند روی کاهش ماهیانه 1 میلیون و 500 هزار تومان اجاره‌بها حساب باز کنند. گفتنی است پس از گذراندن مراحل ثبت‌نام و تایید واجد شرایط بودن متقاضی، بانک کارگزار ارائه دهنده این تسهیلات، مبلغ فوق را به حساب موجر واریزمی‌کند و مستاجران تنها مبلغ سود تسهیلات را به بانک پرداخت می‌کنند. در نهایت بانک کارگزار، مبلغ ودیعه را از موجر پس می‌گیرد.

گفتنی است در حال حاضر اجاره خانه در تهران، به خصوص در مناطق میانی شهر با ودیعه 150 میلیون تومان امکان‌پذیر است. در نتیجه این تسهیلات حدود یک سوم مبلغ ودیعه یک واحد 60 متری را پوشش می‌دهد.

افزایش مدت قرارداد اجاره

از سوی دیگر یکی از راهکارهای اساسی که می‌تواند باعث ثبات قیمت خانه شود و همچنین برای مستاجران حس امنیت وآسایش به همراه داشته باشد، افزایش زمان قرارداد اجاره است. به این صورت که قانونی در نظر گرفته شود تا موجران قراردادهای 5 تا 10 ساله با مستاجران منعقد کنند تا جلوی نرخ‌گذاری‌های بدون کارشناسی که از سوی مالکان صورت می-گیرد، گرفته شود و خیال اجاره‌نشینان از بابت افزایش نرخ و زمان جابجایی راحت باشد.

بدین صورت اجاره‌نشینی به امری موجه‌تر تبدیل می‌شود و مستاجران، هم از میزان افزایش و قیمت سالهای بعد اجاره خانه در تهران خبردارند، و هم می‌توانند با برنامه‌ریزی در طول 10 سال به فکر تامین مالی خرید خانه باشند. گفتنی است این قانون مدت‌هاست در کشورهای توسعه یافته‌تر، اعمال می‌شود و همین امر ثبات قیمتی بسیار خوبی برای بازار اجاره آنها به همراه داشته است.

این ماه اجاره‌بهای شما را اینپین پرداخت می‌کند

اینپین، سامانه‌ای پویا و کاملا هوشمند است که در مدت فعالیت خود توانسته اعتماد بسیاری از مردم و مشاورین املاک را کسب کند تا از ابزارها و خدمات این سامانه، برای جستجوی خانه مورد نظر خود استفاده کنند. به طوری که در یک سال اخیر به عنوان بهترین سامانه هوشمند املاک از نظر گوگل شناخته شده و همچنان در صدر جدول قراردارد.
این استقبال حاصل راحتی و امنیتی است که اینپین فراهم کرده تا مشاورین املاک و مردم بتوانند در این بستر، بهترین فرآیند ملکی را برای خرید، فروش و اجاره تجربه کنند. به طور خلاصه، اینپین نیازهای شما را در نظر گرفته و از طریق هوش-مصنوعی، خود به دنبال فایل‌های متناسب با نیاز شما می‌گردد.

اینپین، به پاس قدردانی از همراهی کاربران خود، کمپینی راه‌اندازی کرده تا به قید قرعه، یک ماه اجاره‌بهای یک خانواده اجاره‌نشین را پرداخت کند.

برای بهره‌مندی از این امتیاز، نام و شماره همراه خود در سامانه اینپین وارد کرده و اپلیکیشن اینپین را دریافت کنید. برای شرکت در این قرعه‌کشی عبارت"این ماه اینپین" را در گوگل جستجو کنید و مراحل ثبت‌نام را تکمیل کنید.

در نتیجه می‌توانید، تمام نیازهای ملکی خود را توسط بهترین ومعتبرترین مشاورین املاک منطقه انجام داده و علاوه بر انجام یک معامله ملکی موفق، شانس برنده‌شدن در قرعه‌کشی اینپین را نیز داشته باشید. می‌توانید برای آشنایی با ابزارها و خدمات اینپین وارد سامانه https://www.inpinapp.com شده و به جستجو بپردازید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی /

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷
این همه آسمون ریسمون بافتی فقط به هدف تبلیغ این اپلیکیشن. وگرنه ثابت شده که دولت کمکی به مستاجران نکرده است.
کجا شما خبر دارید که قانون 25% اجرا شده ؟
اگر جایی هست بگید ما بریم اونجا
بنا نیست از جایی الگو برداری کنیم!
مطلب بسیار مفیدی بود بسیار عالی
اجاره نشینی، دوباره خوش‌نشینی می‌شود
سنار بده آش به همین خیال باش...اگه سنار روحانی باشه............شما خوش نشینی رو هم می بینی................

از 370هزار متقاضی وام اجاره فقط حدود400 نفر تونسته اند وام بگیرن.............
وای چه خوب . روزم را ساختید با این خبر خوب :))))
مالکیت شخصی محترم است ومردم نباید تاوان بیکفایتی مسیولان را بدهند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار