بازدید 59534

در درگیری عوامل صداوسیما، چه کسی حقیقت را می‌گفت؟!

با گذشت نزدیک به بیست روز، این ماجرای جنجالی نیز همچون دیگر حواشی سازمان صداوسیما مسکوت ماند و نه خبری از سرنوشت پیگیری قضایی طرفین این دعوا شد و نه اثری از حاصل این کشمکش.
کد خبر: ۱۰۰۰۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲ 05 September 2020

در درگیری واقعی صداوسیما، چه کسی حقیقت را می‌گفت؟!درگیری داخلی که قریب به بیست روز پیش رخ داد، همچون بسیاری از حواشی این سازمان به همان سرعتی که آغاز شده بود، با همان سرعت فروکش کرد؛ اما در آن ماجرای جنجالی که روابط عمومی صداوسیما از سوی برنامه سازان رسانه ملی، متهم به تخریب برخی برنامه‌ها با صرف بودجه شده بود و این ادعا تکذیب و حتی وعده تعقیب قضایی مدعیان داده شده بود، حق با کدام سوی میدان بود و در نهایت پیگیری‌های طرفین به کجا رسید؟!

به گزارش «تابناک»؛ سازمان صداوسیما جزو مجموعه‌هایی است که برای سال‌های طولانی حواشی‌اش را در خود حل می‌کرد و ظهور و بروز بیرونی نداشت یا آنچنان با تاخیر به بیرون درز می‌کرد که جنبه تاریخی یافته بود. از دوره ریاست محمد سرافراز ـ که با دوره گسترش شبکه‌های اجتماعی همزمان شده بود ـ بازی تغییر کرد و بسیاری از حواشی این سازمان به بیرون درز نمود که از قضا عامل درز اغلب این حواشی ـ مستقیم یا غیرمستقیم ـ عوامل مرتبط با این سازمان عریض و طویل بود.

غالب این حواشی به سرعت مدیریت و به فراموشی سپرده شده که شاید مهم‌ترین آنها دستکاری در آرای مردمی برای انتخاب برترین برنامه صداوسیما بود؛ رسوایی که انتظار می‌رفت آمران و عاملانش علنی معرفی شود؛ اما در نهایت هیچ‌کس نفهمید در آن ماجرا چه اتفاقی رخ داد. سرنوشت دیگر حواشی سازمان صداوسیما نیز مشابه بود و آخرین آنها ادعاهای طیف خاصی از برنامه سازان صداوسیما علیه روابط عمومی این سازمان بود که با یک دعوای آنلاین میان طرفین منجر شد و در نهایت یکباره طرفین سکوت کردند!

در درگیری عوامل صداوسیما، چه کسی حقیقت را می‌گفت؟!

وحید یامین‌پور، یکی از مجریان برنامه جهان‌آرا که چند ماهی است پخش آن ـ ظاهراً به دلیل مخالفت عوامل ساخت این برنامه با پخش ضبطی برنامه ـ متوقف شده، قریب به بیست روز قبل در دو توییت به همراه یک تصویر نوشته بود: «چندی پیش کانال «صرفا جهت اطلاع» آن‌چنان‌که در تصویر می‌بینید، ضمن حذف خبر توهین‌آمیز و کذبش علیه [برنامه] #جهان_آرا و #ثریا و عذرخواهی، با شکایت ما شماره کارت پرداخت‌کننده‌ پول را در اختیارمان قرار داد. کارت متعلق به خانم آرزو.ش یکی از کارکنان آقای رنجبران، مسئول روابط‌عمومی صداوسیما بود. تمام اطلاعات در اختیار حراست سازمان قرار داده شده، ولی هنوز معلوم نیست رنجبران با کدام مجوز برای انتشار اخبار کذب به کانال‌ها و پیج‌های زرد اینستاگرام پول پرداخت کرده. نه از ما عذرخواهی و نه مسئول خاطی صداوسیما برکنار شده!»

بلافاصله محمدحسین رنجبران، مسئول روابط‌عمومی صداسیما و مجری برنامه دستخط واکنش نشان داد و توییت یامین‌پور را به ناکامی‌اش در ورود به مجلس ربط داد و نوشت: «جناب یامین‌پور، بعد از گذشت ماه‌ها از جریان‌سازی‌هایی که پیش‌زمینه تلاش ناکام برای فتح مجلس بود، چه اهداف جدیدی شما را ترغیب به تحرکات تازه با توسل به دستاویزهای رنگ‌ و رو رفته هفت ماه پیش کرده است؟ همه فعالان عرصه خبر می‌دانند وقتی ‌پایگاه‌های رسانه‌ای رقیب، خبر در لَه شما درج می‌کنند ـ آن‌هم در آستانه یک رخدادِ انتخاباتیِ مهم ـ قطعا پای دلسوزی و ترحم در میان نیست! (هنوز از آن ایام که جناب‌عالی و دوستانتان #تیتر ‌یک سایت‌هایی چون «انتخاب» و... شدید، خیلی دور نشده‌ایم) واقعیتی چنین روشن، چه نیاز به خبرسازی روابط‌ عمومی #صداوسیما داشته است؟

بسیار روشن است که هدف شما از طرح این اتهامِ مضحک علیه روابط‌عمومی صداوسیما، عوض‌ کردن جایگاه شاکی و متهم از یک سو و خروج از انزوای خبری از سوی دیگر است. بارِ دیگر جهت تنویر افکار عمومی، در پاسخ به تکرار اتهام‌زنی و جریان‌سازی شما و دوستانتان تأکید می‌کنم: هیچ فشاری برای تعطیلی برنامه‌های #جهان‌آرا و #ثریا وجود نداشته و توقف تولید آن به خواست و اراده دوستانتان بوده است که با برخوردی غیرحرفه‌ای، ابلاغ سازمانی را برای تغییر شیوه پخش از زنده به تولیدی برنتافتند.

روابط‌ عمومی #صداوسیما هیچ نقش و منفعتی در این مسیر نداشته و تنها بر اساس وظیفه ذاتی خود به برخی ابهامات ایجاد شده در این زمینه پاسخ گفته است و شخصا معتقدم استمرار چنین برنامه‌هایی، البته در چارچوب ضوابط رسانه ملی ضرورت دارد. اداره کل روابط‌عمومی کارمندی به نام (آرزو.ش) نداشته و ندارد و هزینه‌ای برای خبرسازی علیه یا لَه هیچ فرد یا افرادی پرداخت نکرده و نخواهد کرد. با توجه به اینکه نتیجه سعه‌ صدر در برابر رفتار و ادعاهای خلاف واقع شما، موجب این تلقی اشتباه شده که مکررا می‌توانید برای رسیدن به اهدافتان از این دستاویز استفاده کنید، حتما #شکایت ‌رسمی در این خصوص، در مراجع ذی‌صلاح طرح و پیگیری می‌شود».

بعد از این رشته توییت، یامین‌پور توییت محسن مقصودی، دیگر مجری برنامه ثریا را تحت عنوان هشدار بازنشر داد. مقصودی نوشته بود: «هفت ماه پیش و پس از تعطیلی پخش زنده ثریا و جهان‌آرا، جریانی در... با خبرسازی و هزینه‌ کردن علیه این دو برنامه و خانواده‌های شهدا مرزهای بداخلاقی را جابه‌جا کردند. بنا بر دلایلی حقیر تاکنون نسب به پشت صحنه این جریان سکوت کرده‌ام تا روال قانونی شکایت ما به دادگاه و حراست سازمان به نتیجه برسد. هنوز هم قصد ندارم از کسی اسم ببرم! مجرمین خودشان می‌دانند با جعل خبر و پرداخت هزینه به کانال‌های زرد فضای مجازی، چه کار کثیفی علیه این دو برنامه انقلابی کرده‌اند و لذا همان موقع پس از شکایت ما و ارسال احضاریه دادسرا برای عامل خود، به‌سرعت افراد معروفی را واسطه کرده‌اند تا ما از شکایتمان صرف‌نظر کنیم.

جالب آنکه حالا به‌ جای عذرخواهی مدعی هم شده‌اند. نمی‌خواستم کار به اینجا برسد، اما اگر صبرمان لبریز شود، همه مدارک و شواهد ماجرا را با رعایت مسائل حقوقی منتشر می‌کنم. از جمله صوت مکالمه درخواست واسطه‌ها را که خیلی ماجرا را شفاف می‌کند! اتفاقا صدای یکی از واسطه‌ها خیلی هم برای مردم مشهور است! امیدوارم حراست سازمان صداوسیما (مرکز صیانت) و سایر مراجع ذی‌صلاح قبل از آنکه دیر بشود، با بررسی دقیق ماجرا با افراد خاطی در هر پست و جایگاهی که هستند، سریع‌تر برخورد کنند. بارها گفته‌ام ما تخلف یک فرد یا مدیر را در یک سازمان، به حساب همه آن سازمان و مجموعه نمی‌گذاریم، به شرط آنکه آن سازمان در برخورد با آن نیروی متخلف مماشات نکند و ملاحظه جایگاهش را نکند» و انتهای توییتش را هم با هشتگ #رسانه_ملی به پایان برده بود.

ماجرا زمانی وسعت بیشتری یافت که یامین‌پور در توییت دیگری خبر از حذف آرشیو برنامه‌ای داده بود که خودش زمانی مجری آن بود: «آقای علی‌ عسکری دقیقا با چه چیزی دشمنی دارد؟! این چندصد قسمت به اذعان خود صداوسیما پربیننده‌ترین گفت‌وگوهای سیاسی- فرهنگی چند سال اخیر بوده‌اند. حذف آنها حتی از آرشیو تلوبیون برای جلوگیری از دانلود و دیده‌شدن مجدد به چه دلیل اتفاق افتاده است؟!».

یامین پور توییت امیرحسین ثابتی، از مجریان این برنامه را بازنشر کرده بود که در آن به این اشاره شده بود: «بعد از گزارش روزنامه فرهیختگان مبنی بر اینکه بر اساس آمار تلوبیون، #جهان_آرا پربیننده‌ترین برنامه سیاسی صداوسیما بوده، تمام آرشیو 300‌قسمتی این برنامه که مهم‌ترین مجموعه گفت‌وگوهای سیاسی چند سال اخیر رسانه ملی بود، از سایت تلوبیون حذف شد!» و البته مدتی بعد نوشت: «یکی از معاونان سازمان صداوسیما تماس گرفت و گفت در حذف آرشیو #جهان_آرا از تلوبیون هیچ عمد و غرضی در کار نبوده است‌. قول داد آرشیو بار دیگر بارگذاری خواهد شد. انصاف حکم می‌کرد به احترام پاسخ‌گوبودنشان، توضیحاتشان را منتشر کنم.»

با گذشت نزدیک به بیست روز، این ماجرای جنجالی نیز همچون دیگر حواشی سازمان صداوسیما مسکوت ماند و نه خبری از سرنوشت پیگیری قضایی طرفین این دعوا شد و نه اثری از حاصل این کشمکش. شاید بهتر باشد دست‌کم یک بار شاهد مشخص شدن سرنوشت یکی از حواشی باشیم و در درگیری عوامل صداوسیما، ببینیم چه کسی حقیقت را می‌گفت؟! آیا این پرسش با پاسخ مشخصی همراه می‌شود؟ بعید به نظر می‌رسد!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۷
به ما چه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
دقیقا. این همه موضوع مهم هست خدایی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
نفسشون از جای گرم بلند میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
نرخ تورم چند؟ دعوای اینها به مردم ربط ندارد
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
اگه نتونی با دیگران تعامل منصفانه داشته باشی به زدوی توسط رفتار خودت حذف میشی،
همش جنگ زرگری هست برای تبدیل شدن به ترند شبکه های اجتماعی . وقتی این رسانه باریزش میلیونی مخاطب همراه بشه ، عناصربرای دیده شدن راهی ندارند جز آنکه با جنجال آفرینی خود را در شبکه های اجتماعی مطرح کنند
والا ... دارن مملکت اداره می کنند وضع از این بهتر نمیشه
مملکت ملک خاص یک عده شد و..
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
اگه مملکت خاص یک عده بود الان حسن روحانی رای نمیاورد تا ایران و ایرانی را نیست و نابود کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
ناشناس 12:55 یعنی هنوز نمیدونی هر کسی از فیلتر عبور نمیکنه مگر اینکه خاصصصص باشه ؟
برای همتون متاسفم.
شمایی که فکر میکنی یامین پور یا رنجبران دلسوز کشوره و برای مردم کار میکنه در اشتباهی دوست من. نگاهی به مطالب مطروحه توسط این دو بزرگوار نشون میده هر کدوم تیشه ای در دست گرفتن ..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
یامین پور همیشه موافق تحریمهای بیشتر بوده
راستی از نتیجه دستکاری در آرای مردمی برای انتخاب برترین برنامه چه خبر؟
وقتی صدا وسیما میلی شد وامثال آقای فروغی ورنجبران و ناظمیان مدیر شوند دیگر چه انتظار دارید؟
تمام هویت واسالت ما از بین رفت با این برنامه های بی محتوا وسطحی مخاطبان را رنجاندند والان با هم درگیر هم میشوند هرکس در حیطه تخصص خود فعالیت کند پیشرفت حاصل خواهد شد ولی صدا وسیما سالها از رسالت واقعی خود دور شده وهمه مخاطبان را فراری داده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
معمولا اصالت از بین میره!؟ نه اسالت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
ممد اقا : بد نیست شما یه کمی رو املای فارسیت کار کنی ( اسالت ) و بعد در مورد تخصص در کار افاضات کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
البته » اصالت « صحيح است نه اسالت
محمد
| Netherlands |
۰۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
ناراحتی شماها را که پاسخ نوشتهاید درک میکنم ومیدان که اصالت شماها با یک حرف غلط زیر ورو میشود ولی چه میشود این زبان مادری ما نیست وتحمیل شده ولی شماها باید قذردان ماها باشید که زبان شماها را غلط هم اگر می نویسیم یادگرفتهایم در ضمن اگر در مورد تلویزیون به قول یکی از شماها افاضات کردهایم رشته تخصصی ماست خداوند همه ما را هدایت کند انشاالله
عباسقلی مرزبان مهربان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
،این بنده خدا اشتباها یک کلمه را غلط نوشته شما که زرنگی و املاتم 20ه، نمیبینی یه نفر دیگه ام تذکر داده قبلا یا دلت میخواد صرفا حال یکیو گرفته باشی؟
آخه با وجود اینهمه موضوع مهمتر و درجه اول در زندگی مردم آیا این قبیل موضوعات محلی از اعراب داره ؟!! ظاهرا نیروهای جوان گام دوم هنوز به جایی نرسیده دارن برای رسیدن به هدف از همدیگر و سازمان متبوع نردبان میسازند مسئله ایی که هرگز در نیروهای نسل اول شاهد نبودیم یا خیلی کم رنگ بود اینجا داره علنی و پر رنگ میشه ! و این یعنی درو شدن از شعارهای دو آتشه و در نهایت رفتن به سمت و سوی مسایل مادی و شخصی و قومی و قبیله ایی و ...........بی کلاه ماندن سر مردم ستم دیده .
کجای کارید بابا چهار دهه است هیچکس مسئولیت هیچ چیزی را نمی پذیرد. همه یکجوری رفتار میکنند که انگار مقصر دیگری است و هیچوقت هم قضاوت عادلانه ای نمی شود که مقصر پیدا شود چون برای قضاوت عادلانه باید دروغگوها مشخص شوند
جالب اینجاست که صدا و سیمایی که قرار است ملی باشد، مجری آن رنجبران، به یامین پور می تازد که سایت انتخاب و جریان رقیب از آن حمایت کرده اند. یعنی جریان اصلاحات رقیب این هاست. صدا و سیمای اصولگرایی.
جفتشون آدمهای ناکارامدی هستند و گزارش و برنامه های جهت دار برای جناحشون درست می کنند و کمتر دغدغه مردم دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
یامین پور دقیقا اینه که گفتی
از بین 80 میلیون آدم
اینو از کجا پیدا کردن؟
به نظر شما چند درصد مردم علاقمند به ديدن برنامه هاي صدا و سيماي کشور هستند تا چنين موضوعاتي برايشان اهميت داشته باشد؟
چندتاجوان تلویزیون رابه این روز انداختن انگارمخاطب هم خودشان هستند اونوقت تصورکنیددولت انقلابی جوان چه هاشود!
یه جور نوشته درگیری عوامل صدا وسیما فکر کردم توپ وتانک اوردن.
من خودم بازنشسته صدا و سیما هستم
دوران با در آشپز خانه هم به رنجبران کار نمیدادند
در دانشگاه تدریس هم میکردم
آن موقع به امثال یامیم پور اجازه نمیدادند آشپزی درس بده
هر دو نفر دچار خود بزرگ بینی هستند و
واقعیتهای جامعه را درک نمیکنند
چه بخواهند قبول کنند و چه نخواهند ، مدتهای طولانیست که صدا و سیما ، ارج و قربی بین عموم ملت نداشته و صرفا بخش محدودی از جامعه به آن توجه می نماید که این بخش نیز مرتب در حال کوچک شدن می باشد.
جهت اصلاح این موضوع ، نیاز می باشد تا یک تغییر رویه بنیادین در سیاست های کلی صدا و سیما ایجاد شود که متاسفانه مدیران و سیاست گذاران فعلی صدا و سیما نه قصد اینکار را دارند و نه توان و دانش آنرا.
ادامه این روند موجود ، ضرباتی بسیار مهم و کلان در جامعه ، فرهنگ ، دیدگاه ملت و ... ایجاد خواهد نمود که شرح آن بسیار طولانیست....
کل اجمعین برای قدرت در حال تلاش شبانه روزی هستید. .... همه بهانه است
بیایید برای عبارت "مملکت" یه جایگزین مردمانه تری پیدا کنیم.

آیا ریشه "مملکت" به مملوک بودن کشور برای یک سلطان صاحبقران بر نمی گردد؟
آقایان یامین پور و رنجبران، درهمۀ این سالها در یک ژانر خوب فیلم بازی کردند و آخر سر هم خودشان از پس هم برآمدند!. چنین پایان خوش برای بازی آقایان حمید رسایی و مهرداد بذرپاشم آرزوست!
دعوا بر سر لحاف ملا
جفتشون بچه اند به بلوغ نرسیده اند اگه یه ده سالی در مناطق محروم کار میکردند از سلسله مراتب سازمانی عبور میکردند ویه دفعه خودشون در رسانه ملی نمی دیدند اینقدر گردن کلفتی نمی کردند
جالبه یک جناح تلویزون رو در اختیار داره و ولی عملکرد و استدلالهاشون برای خودشون هم غیرقابل قبوله، اونوقت از مردم چه انتظاری دارن؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست