بازدید 3853
وزارت کشور در زمینه حمل و نقل عمومی همواره در کنار شهرداری ها بوده و خواهد بود

آخرین وضعیت کمک به توسعه حمل و نقل عمومی شهری

نشست خبری دکتر جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به مناسبت هفته دولت چهارشنبه ۱۲ شهریور ماه با حضور نمایندگان رسانه ها در سالن پیامبر اعظم(ص) وزارت کشور تشکیل و اهم اقدامات و برنامه های حوزه عمرانی وزارت کشور و سازمان از ابتدای دولت یازدهم تشریح و به پرسشهای خبر نگاران پاسخ داده شد.
کد خبر: ۱۰۰۰۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷ 03 September 2020

به گزارش تابناک به نقل از تیترشهر ، جمالی نژاد در ابتدای این نشست وظایف عمده سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور را پشتیبانی، حمایت، راهنمائی و ایجاد هماهنگی در امور شهرداری ها و دهیاری ها،‌ آموزش کارکنان شهرداری ها و دهیاری ها و نظارت بر حسن اجرای وظائفی که در خصوص شهرداری ها و دهیاری ها به عهده وزارت کشور است و اهم وظایف معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور را هماهنگی در اجرای پروژه های عمرانی ملی در سطح استانها، رسیدگی و نظارت بر امور شوراهای اسلامی و شهر و روستا و هماهنگی و برنامه ریزی در امور حمل و نقل و ترافیک شهری عنوان نمود.



توسعه خدمات شهری و روستائی

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور همچنین به احداث 500 ایستگاه‌ آتش‌نشانی شهری و 924 پایگاه آتش‌نشانی روستایی اشاره نمود.
وی همچنین از ساماندهی 96 محل دفن پسماند شهری و استقرار سیستم جمع‌آوری پسماند در 30 هزار روستای کشور خبر داد.
جمالی نژاد همچنین به کمک دولت به ایجاد تاسیسات زباله سوز در شهرهای نوشهر، ساری و رشت اشاره نمود و گفت:زباله‌سوز 200 تنی نوشهر آماده بهره‌برداری و نیروگاه زباله‌سوز 450 تنی ساری تا پایان سال آماده افتتاح است و نیروگاه رشت سال آینده افتتاح می شود.
وی همچنین از احداث5550 بوستان چند منظوره روستایی ، معادل74 درصد کل بوستان های روستایی کشور، در این دولت خبر داد.
وی در زمینه تامین و تجهیز شهرداری ها و دهیاری ها به ماشین آلات موردنیاز آنها به خرید و واگذاری 4020 دستگاه ماشین آلات خدماتی، 3287 دستگاه ماشین آلات عمرانی و 10 هزار دستگاه تجهیزات آتش نشانی و امداد از سوی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اشاره کرد.


بازآفرینی شهری
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیرکشور درادامه به همکاری های صورت گرفته با وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها به منظور کمک به بازآفرینی شهری اشاره نمود و گفت: در 465 شهر در هزار محله 55 هزار و 104 هکتار بافت های ناکارامد میانی شناسایی و در 175 شهر در 600 محله24هزار و 141 هکتار بافت های تاریخی شناسایی و در 110 شهر و در 1100 محله 61 هزار و 657 هکتار سکونتگاه های غیر رسمی شناسایی شده است.
وی با اشاره به اینکه در کشور ۱۴۱ هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد و از این میزان ۳۲۶۸ هکتار در تهران قرار گرفته است، افزود: دولت و شهرداری در حوزه بازآفرینی توافق کرده اند که ۷۰ درصد منابع مالی تحقق بازآفرینی توسط دولت و ۳۰ درصد مابقی توسط شهرداری تامین شود. تا کنون ۷۵۰۰ میلیارد تومان در این حوزه هزینه شده است اما محدودیت های ریالی روند کار را کمی کند کرده است و باید بدنبال منابع اعتباری جدید بود.

ایجاد و تقویت سامانه های نظارتی
جمالی نژاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ضرورت نظارت و مدیریت بر اقدامات شهرداری ها و دهیاری ها وشوراها گفت: بخش عمده ای از این امور بوسیله سامانه ها صورت می گیرد که برخی از مهمترین آنها در حوزه حمل و نقل عمومی شهری عبارت است ازسامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا)، سامانه یکپارچه صدور سند حمل بار شهری (باربرگ) در شهرهای کشور، سامانه حمل و نقل دانش آموزان (سپند) و سامانه پرداخت خودرو.
وی همچنین به راه‌اندازی سامانه نظارت بر مصوبات شوراهای اسلامی شهر و روستا، راه‌اندازی سامانه جامع دهیاری‌های کشور به منظور ارائه خدمات و تقویت نظارت بر نهاد دهیاری، ارتقاء و به‌روز رسانی سامانه ملی کنترل و نظارت بر طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی کشور، راه اندازی سامانه سماس (سامانه ملی اطلاعات سفر)، سامانه پایش و نظارت بر ساخت و سازهای کشور( سپاس) و راه‌اندازی سامانه جامع داد و ستد روستایی، بوم گردی و گردشگری روستایی اشاره نمود.


ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها کارآیی لازم را ندارد
جمالی نژاد در پاسخ به سوالی در خصوص روند پیگیری اصلاح ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها گفت: متاسفانه در بحث ساخت و سازهای غیر مجاز موضوع به صورت مداوم ظرف سالیان گذشته مطرح می شود و متاسفانه ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها کارآیی لازم را ندارد و با توجه به نقصی که در آن وجود دارد ساخت و سازهای خلاف انجام می شود.
وی اضافه کرد: متاسفانه در ساخت و سازهای خلاف اولین محکوم شهرداری ها و دهیاری ها هستند، در حالیکه مراجع هفت گانه ای در این حوزه دخیل هستند. ساخت و سازهای خلاف در سالیان گذشته شکل گرفته، لذا با وجود نقصی که در این قانون وجود دارد ممکن است باز هم شاهد چنین مواردی باشیم. بسیاری از ساخت و سازهای خارج از پهنه شهرها در حوزه ماموریتی جهاد کشاورزی است.
وی با اشاره به تقدیم لایحه اصلاحی ماده 100 قانون شهرداریها به دولت از سوی وزارت کشور، افزود: در این موضوع شاهد عدم پاسخگویی برخی دستگاه ها به استعلامات شهرداری ها و طولانی بودن فرایند پاسخ برخی دستگاه ها به شهرداریها هستیم. همچنین برخی نظرات کمیسیون ماده 100 توسط دیوان عدالت اداری نقض می شود و این موارد اصلاح آن را بیش از پیش ضروری می کرد.
جمالی نژاد همچنین به تشکیل ستاد ساخت و سازهای غیرمجاز با محوریت وزارت کشور و تشکیل جلسات ملی آن با حضور وزیر محترم کشور و پیگیری موضوعات مرتبط با محوریت استانداران در استان ها اشاره نمود.

کمک به شهرداری ها و دهیاری ها در پی شیوع کرونا
معاون عمرانی وزیر کشور در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات انجام شده در پی شیوع کرونا ویروس و همچنین حمایت های مالی از شهرداری های کشور گفت: کارگروه ویژه ای در سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با شیوع کرونا ویروس تشکیل شد و ضوابط، پروتکل ها و شیوه نامه های متناسب با این شرایط را تدوین و به استان ها ابلاغ نمود.
وی افزود: ضوابط و پروتکل های لازم در حوزه پسماندهای عادی و پسماندهای بیمارستانی تدوین شد و شاهد گندزدایی، ضدعفونی و شست و شوی سطح شهرها و روستاها و ناوگان حمل و نقل عمومی شهری از سوی شهرداری ها و دهیاری ها بودیم و با همکاری سایر دستگاه ها حمایتهای لازم از آنها صورت گرفت و به شهرهای کوچک و میانی و دهیاری ها کمک هایی پرداخت شد و سعی می کنیم از محل ظرفیتهای قانون بودجه سنواتی مثل اوراق مشارکت به زیرساختهای حمل و نقلی شهرهای بزرگ کمک هایی صورت گیرد.

آخرین وضعیت کمک به توسعه حمل و نقل عمومی شهری
جمالی نژاد در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات دولت برای کمک به حمل و نقل عمومی پس از شیوع کرونا گفت: با توجه به تحریم های ظالمانه و برخی محدودیت های مالی توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به سختی صورت می گیرد ولی وزارت کشور در این زمینه همواره در کنار شهرداری ها بوده و خواهد بود و بطور مستمر از طریق دستگاه های ذیربط پیگیر تحقق این موضوعات هستیم.
وی افزود: در حال حاضر امکان تولید اتوبوس در زمیان کوتاه وجود ندارد و همانطوری که در صحبتهای قبلی اشاره شد، پیگیر بازسازی اتوبوس ها به تعداد 5 هزار دستگاه هستیم و برای بیش از سه هزار دستگاه در کلانشهرها و سایر شهرها قرارداد بازسازی منعقد شده است.
وی همچنین با اشاره به فرسوده بودن حدود 70 درصد از ناوگان اتوبوسرانی شهری کشور، گفت: امسال تلاش می کنیم تا شهرداری ها از طریق انتشار و فروش اوراق مشارکت بتوانند هرینه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهری را تامین نمایند.
وی با اشاره به دو طرح مهم تامین واگن مترویی برای کلانشهرهای کشور که از طریق سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور دردست انجام می باشد، گفت: اولین طرح مربوط به تامین 315 دستگاه واگن مترویی برای کلانشهرهای شیراز اصفهان و تبریز با شرکت چینی پوژن می باشد که با توجه به افزایش 25 درصدی از محل قرارداد تعداد آن به 395 دستگاه واگن برای کلانشهرهای مذکور به علاوه شهر قم افزایش یافت. در چارچوب این قرارداد، از سال 1392 تاکنون 100 دستگاه واگن بصورت CBU‌(واردات کامل از طرف چین) تحویل کلانشهرهای شیراز اصفهان و تبریز شده و از مجموع 215 دستگاه واگن باقیمانده PLB(ساخت بدنه و برخی از تجهیزات و نیز مونتاژ و تست در ایران)، ساخت و رنگ بدنه 50 دستگاه واگن در کارخانه ایریکو بعنوان شریک داخلی شرکت پوژن چین انجام شده و با توجه به ارسال قطعات و تجهیزات 20 دستگاه واگن از طرف خارجی و ترخیص آنها از گمرک،‌ مراحل ساخت آنها در کارخانه ایرکو در دست اتمام می باشد.
وی افزود: یکی دیگر از طرح های تامین واگن،‌ قرارداد تأمین 630 دستگاه واگن برای خطوط متروی تهران است که به عنوان فاز اول طرح تامین 2000 دستگاه واگن بر اساس مصوبه شورای اقتصاد و به منظور یکپارچه سازی فنی و شکل گیری زنجیره های تأمین و تولید در داخل کشور جهت تقویت صنایع بومی شکل گرفته است.
وی ادامه داد: قرارداد 630 دستگاه واگن مذکور در سال 97 امضاء و با کنسرسیوم چینی- ایرانی پیمانکار مبادله شده است. با توجه به تکمیل فرایند داخلی اخذ فاینانس، قرارداد مذکور طی سال 99 از طرف بانک مرکزی به موسسه چینی به معرفی شده و هم اکنون در انتظار طی شدن روال کاری مربوطه در چین است.
وی افزود: محل اعتبار واگن‌های مترو از طریق فایناسی بود که در کشور چین داشتیم، تامین خواهد شد. بخشی از فایناس را با پیگیری‌های معاونت عمرانی وزارت کشور آزاد شد و اکنون فضا آماده است تا بتوانیم فایناس را عملیاتی کنیم و پروژه اجرایی شود. بخشی از ۶۳۰ دستگاه واگن به طور مستقیم وارد کشور می شود و بخش اعظمی از آن در داخل کشور با ۵۵ درصد تولید داخل ساخته خواهد شد.
جمالی نژاد همچنین از آمادگی وزارت کشور برای حمایت از طرح تولید واگن ملی با همکاری دستگاه های ذیربط خبر داد.

وزارت کشور پیگیر رفع مشکلات حریم شهرهاست
معاون عمرانی وزیر کشور در پاسخ به پرسشی در خصوص رفع مشکلات حریم شهرها گفت: اخیرا با رصد جریان های مهاجرتی در کشور مشخص شد علی رغم اینکه عموما مهاجرت ها از روستاها و شهرهای کوچک به سمت شهرهای میانی و بزرگ و کلانشهرها صورت می گرفته ولی به تازگی شاهدیم که مهاجرتهایی از شهرهای بزرگ و کلانشهرها به شهرهای میانی و کوچک و روستاها انجام می گیرد و این امر رسیدگی دقیق و کارشناسی به موضوعات حریم و حاشیه نشینی را یادآور می کند.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع استان تهران و پایتخت و متفاوت و پیچیده بودن مباحث حریم در آن، معاونت استانداری تهران و دفتر فنی وزارت کشور مسوول پیگیری این موضوع هستند و باید در این استان به مباحث تقسیمات کشوری هم توجه شود.
وی افزود: شفاف نمودن مسیرها و مرزهای شهرها و روستاهای استان تهران به تعیین تکلیف این مبحث و در نهایت جلوگیری از حاشیه نشینی کمک زیادی خواهد کرد.

پروژه های عمرانی
جمالی نژاد در خصوص پروژه های هفته دولت در سال جاری نیز گفت: با وجود تحریم های ظالمانه و محدویتهای مالی در دهه فجر سال گذشته بیش از ۲۲ هزار پروژه عمرانی در کشور و در هفته دولت امسال نیز بیش از ۱۸ هزار پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر ۵۰ هزارمیلیارد تومان به بهره برداری رسید که حاکی از استمرار روند توسعه کشور و تزریق مالی آنها علی رغم تحریم ها و کرونا است.
وی افزود: طی یکسال اخیر40 هزار پروژه کم هزینه زودبازده با همکاری سازمان بسیج سازندگی در روستاها و شهرهای کوچک اجرایی شده است.
وی اضافه کرد: علاوه بر اینها با توجه به پیش بینی عدم برگزاری مراسم اربعین امسال زیرساخت های اربعین با سرعت پیگیری و اجرا شده که آمادگی برای برگزاری این مراسم در سال آینده نیز محقق شود.
وی با بیان اینکه معاونت عمرانی وزارت کشور مسوول ستاد بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل فروردین ماه سال گذشته بود، به احداث بیش از 66 هزار واحد مسکونی آسیب دیده شهری و روستایی، تعمیر و بازسازی 96551 واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب دیده و هماهنگی جهت بازسازی 1650مرکز آموزشی و مدرسه و 1086 واحد بهداشتی و خانه بهداشت آسیب دیده و بازسازی و بهسازی راههای مواصلاتی آسیب دیده به طول حدود 18 هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی اشاره نمود.

استمرار خدمات در سال آخر فعالیت دولت
جمالی نژاد همچنین گفت: معاونت عمران و توسعه امور شهری ور وستایی وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری که سال آخر دولت دوازدهم را فرصتی خوب برای افزایش خدمات خواندند، با اجرای برنامه (3 *100) +(65) پیگیر تحقق جدی برنامه ها و اقدامات در یکسال باقی مانده هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل