بازدید 16456

دلیل اختلاف معنادار قیمت بازاری با واقعی گوشت گوسفند چیست؟ سود ۴۰ درصدی به جیب چه کسانی می‌رود؟

آمار‌ها نشان می‌دهند که میزان تقاضا برای گوشت قرمز در سال گذشته به ۳۲۲ هزار تن رسیده است که این مقدار با میزان تقاضای گوشت قرمز در سال ۱۳۷۴ برابری می‌کند. همچنین آمار‌ها نشان می‌دهند در یک دهه اخیر، سهم هزینه انواع گوشت از متوسط هزینه سالانه خانوار حدود ۲ درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۱۰۰۰۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶ 02 September 2020

دلیل اختلاف معنادار قیمت بازاری با واقعی گوشت گوسفند چیست؟ سود ۴۰ درصدی به جیب چه کسانی می‌رود؟در چند سال اخیر و بهتر بگوییم در دهه اخیر، شرایط اقتصادی ایران به دلایلی از جمله اعمال تحریم های ظالمانه مناسب نبوده و همین موضوع بر سطح درآمد مردم تاثیر گذاشته است. از طرفی نیز رشد چشمگیر قیمت ها باعث شده است تا قدرت خرید مردم واقعاً کاهش یابد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ نمود کاهش سطح درآمد مردم و همچنین رشد چشمگیر قیمت‌ها را می‌توان در کاهش مصرف و سهم هزینه‌ای اقلام در سبد مصرفی خانوار‌ها مشاهده کرد؛ هر چند شاید کاهش بُعد خانوار در میزان مصرف خانوار‌ها بی تاثیر نبوده باشد، اولاً این کاهش آنقدر نبوده که بتواند سطح مصرف را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و ثانیاً بیشتر مردم قطعاً با این موضوع موافقند که اوضاع بد اقتصادی بر زندگی و میزان مصرف آن‌ها بیشتر تاثیرگذار بوده است.

در این بین، اما افزایش قیمت برخی اقلام اساسی بر میزان تقاضا و مصرف آن‌ها تاثیر بسیاری گذاشته است؛ از جمله این اقلام اساسی می‌توان به گوشت قرمز اشاره کرد.

بنا بر آمار و اطلاعات مرکز آمار ایران، در سی سال اخیر، روند میزان تقاضا برای گوشت قرمز (لاشه قابل مصرف انواع دام سنگین و سبک ذبح شده در کشتارگاه‌های کشور) در نوع خود بسیار جالب بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهند، در سال ۱۳۹۸ میزان تقاضا برای گوشت قرمز پس از حدود چهار سال اُفت پیاپی، در نهایت به ۳۲۲ هزار تن کاهش یافته است؛ رقمی که با میزان تقاضا برای گوشت قرمز در سال ۱۳۷۴ برابری می‌کند!

دلیل اختلاف 20 تا 30 هزار تومانی قیمت بازاری با واقعی گوشت گوسفند چیست؟

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد، سهم هزینه انواع گوشت از متوسط هزینه سالانه خانوار در یک دهه اخیر کاهش یافته است. در سال ۱۳۸۹ سهم هزینه گوشت از متوسط هزینه سالانه خانوار‌ها در اوج مقداری خود یعنی ۶.۸ درصد بوده و سپس با آغاز روند نزولی پس از طی یک دهه به مقدار ۴.۶ درصد رسیده است؛ یعنی کاهش ۲ درصدی سهم هزینه گوشت از متوسط هزینه سالانه خانوار طی یک دهه اخیر است.

دلیل اختلاف 20 تا 30 هزار تومانی قیمت بازاری با واقعی گوشت گوسفند چیست؟

همان گونه که عنوان شد، بخش زیادی از این کاهش تقاضا برای مصرف گوشت قرمز به قیمت آن بازمی‌گردد؛ برای نمونه در یک سال اخیر تقریباً متوسط قیمت گوشت گوسفند روند صعودی داشته و در مرداد ماه سال جاری حتی رکورد قیمت گوشت گوسفند شکسته شده و به کیلویی حدود ۱۰۳ هزار تومان رسیده است.

دلیل اختلاف 20 تا 30 هزار تومانی قیمت بازاری با واقعی گوشت گوسفند چیست؟

افزایش قیمت گوشت گوسفند و رسیدن آن به بالای ۱۰۰ هزار تومان و رکوردشکنی قیمتی در مرداد ماه سال جاری در حالی است که بسیاری بر این باورند که قیمت گوشت گوسفند، باید بسیار پایین‌تر از صد هزار تومان باشد. برخی از دامداران اعلام کرده اند که دام زنده را از آن‌ها ۳۸ هزار تومان خریداری می‌کنند و با این قیمت دام زنده باید قیمت گوشت گوسفند مبلغی حدود دو برابر این ۳۸ هزار تومان باشد. یعنی قیمت هر کیلو گوشت گوسفند باید حدود هفتاد تا هشتاد هزار تومن بیشتر نباشد.

سعید سلطانی مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور طی مصاحبه‌ای با بیان اینکه قیمت هر کیلو دام سنگین ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان و دام سبک ۳۸ تا ۴۰ هزار تومان می‌باشد، گفت: بنابراین، قیمت واقعی هر کیلو گوشت گوسفندی ۸۰ هزار تومان و گوشت گوساله ۶۰ هزار تومان است، حال آنکه، در ابتدا این پرسش مطرح شد، چرا قیمت گوشت گوسفند در مرداد ماه افزایش یافت و رکورد شکنی کرد و سپس این پرسش مطرح است که چرا باید شاهد اختلاف قیمت ۲۰ تا ۳۰ هزار تومانی گوشت گوسفند با قیمت واقعی آن باشیم؟

دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز چیست؟

دلایل مختلفی برای افزایش قیمت گوشت قرمز وجود دارد اما از دید رییس اتحادیه گوشت گوسفندی کشور، نوسانات نرخ ارز یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت بوده است. علی اصغر ملکی در این باره گفت: نوسان نرخ ارز و انگیزه خروج دام به آن سوی مرزها، یکی از علت‌های اصلی گرانی گوشت در بازار است.

وی همچنین افزود: افزایش قیمت علوفه و هزینه جابجایی دام از استان‌های دیگر به سمت تهران، همچنین کاهش قیمت کله پاچه، دل، جگر و سیرابی در فصل گرما، همزمان با شیوع ویروس کرونا موجب شده قیمت گوشت با نوساناتی در بازار رو به رو شود.

دلیل اختلاف ۲۰ تا ۳۰ هزار تومانی قیمت بازاری با واقعی گوشت گوسفند چیست؟

رد پای دلالان در این اختلاف قیمت گوشت قرمز دیده می شود. سعید سلطانی مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور طی مصاحبه ای در دوم شهریورماه سال جاری گفت: افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار به دلیل وجود دلالان و واسطه‌هاست.

وی افزود: این افراد از هر کیلوگرم گوشت قرمز ۴۰ درصد سود می ‌برند! سلطانی گفت: جز چوبداران و واسطه‌ها هیچ کس دیگری بر بازار گوشت قرمز کشور تسلط ندارد.

همچنین وی طی مصاحبه ای در اسفندماه سال گذشته نیز گفته بود: قیمت گوشت توسط دامدار تعیین نمی شود، بلکه دامدار، دامش را به دلال و واسطه گران تحویل می دهد و آنها نیز این دام را تحویل کشتارگاه ها، مراکز بسته بندی و قصابی ها می دهند. در حقیقت بازیگردان اصلی این میدان دلالان و واسطه گران هستند که هم برای گوشت و هم برای آلایش گوشت قیمت تعیین می کنند. سلطانی افزود: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بر قیمت گذاری و عرضه با قیمت مصوب کالاهای تعزیراتی نظارت می کند، ولی در گوشت و آلایش گوشت، این نظارت ها صورت نمی گیرد و وقتی دام از دست دامدار بیرون می آید، مدیریتش با دلالان است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
فقط رشد بورس منتقد زیاد داره ولی رشد قیمت مسکن، خودرو، مواد غذای و ... نه تنها منتقدی نداره بلکه مهر تایید هم میخوره.
بیچاره مردم که با طناب پوسیده بورس به چاه افتادند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
ذشد بورس مصنوعیه ولی رشد بقیه موارد ناشی از افت ارزش پوله
ما هم پیاز حخوردیم هم فلک شدیم یعنی بجای اینکه درتحریم سراغ تولید داخل وخودکفائی برویم درحد ترکیه اونم نفت وگاز نداره کارخونه های ارج و آزمایشو تولی پرسو ایران کاوه وهپکو وهمه رو تطیل کردیم وسراغ قرار داد 25 ساله با چین رفتیم ما با مدیریت اینچنینی ازچاله به چاه عمیق می افتیم
سلطان گوشت کیست ؟
لابد این مورد هم سلطانی چیزی دارد .
فعلا دور سلطان یابی است !
گوشت قرمزچندساله ازسفره ما رفته .مرغ هم پرکشید .هر روز قیمت موادغذایی افزایش پیدامی کنه دولت هم اصلا کوچکترین نظارتی نمی کنه آخه یه مستمری بگیر بدبخت تامین اجتماعی با حقوق زیر 2800 چطور زندگی کنه با این تورم سرسام آور.
دولت فقط زورش به دلارفروشهاوطلافروشهامیرسددرحالیکه واسطه هادربازارگوشت چهل درصدسودمیبرندازسودبادآورده سهام هرلحظه آماده سقوط هم بیشترچون سودسهام موقتی است وروزی همه سهامداران رابیچاره میکندوسوددلاروسکه هم زیادنیست واگرگرفتارشوندباعث دردسرشان میشودولی سودواسطه گری گوشت دائمی وبدون ترس وکسی هم حالیش نیست فقط باعث گرانی وگرسنگی عده ای میشودکه صدایشان بجائی نمیرسد پس آنانیکه علاقه به خوردن مال نامشروع دارید پیش بسوی دلالی گوشت
دلیل اختلاف قیمت خودرو شرکت با بازار چیست
دلیل اختلاف قیمت دلار با بازار چیست
دلیل اختلاف قیمت دارو تو داروخانه با ناصرخسرو چیست
دلیل اختلاف...
.
.
.
مملکت که نیست
سالهاست که تابناک تحلیل های گوناگون راجع به دلیل گرانی اجناس و ارزاق مختلف ارائه می کند. می خواستم عرض کنم که لطفا نمک روی زخم نباشید و بجای این تحلیل های بی فایده، عاملان گرانی ها را دستگیر و مجازات کنید تا شاید مردم فلک زده ما حداقل بصورت کوتاه مدت رنگ و بوی ارزانی را حس کنند
فامیل بنده دامداری داشت ورشکست شد علوفه برای گوسفند گرانتر از سبزی خوردن است دارو ودرمان گاو گوسفند اسفناک قیمت بالایی دارند به خصوص سالهایی که خشکسالی باشد علوفه پیدا نمیشود
این دلال کیست که ایران همه سرخورده اوست
قیمت گوشت هم مثل هر کالای دیگری بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین می شود،هر چند که متاسفانه هنوز هم عده ای فکر می کنند فقط عرضه تعیین کننده قیمت است و بحث را به مباحثی مثل افزایش قیمت ارز و دلالان و قیمت واقعی !!وصل می کنند(اگر نرخ ارز بر قیمت ها موثر است،چرا با کاهش آن قیمتی پایین نمیاید؟).خیلی ساده حجم نقدینگی بشدت بالا رفته و همه قیمت ها افزایش یافته و خود دولت هم اجازه واردات آسان گوشت را نمی دهد،به همین سادگی و هیچ نکته پیچیده ای هم وجود ندارد.
یعنی حکومت نمیتانه دست ۴ تا واسطه رو قطع کنه!!!!!
البته که میتانه و نمی‌خواد بکنه
پس دولت این وسط چکارس؟
ای داد دیگه حوصله خواندن این متنا رو هم نداریم وقتی درست نمیشه چه فایده
تفاوت ماشین کارخونه و بازار چی
و هزار مورددیگه
دلیلش کاملا مبرهن است: کاهش شدید فروش فروشندگان، فروشندگانی که در سال 96 روزانه 10 الی 20 تنه گوسفند میفروختند امروز به 4 الی 5 تنه رسیده و بخاطر کاهش فروش مجبور به افزایش سود کرده اند(این واقعیتی است که وجود دارد هرچند من هم نظرم موافق چنین رفتاری نیست) و بسیاری از قصابی ها بخاطر کاهش شدید فروش این شغل را کنار گذاشته اند
اینکه دلالان هم سهمی بردارند چیز جدیدی نیست.
خب حالا مثل بنزین برای جلوگیری از قاچاق گوشت میاید قیمتشو ۳۰۰ درصد گران میکنید
دلیل اصلی قوانین دست و پاگیر است که برای حمل دام از یک شهر به شهری دیگر مجوز می خواهند و همین مجوز بهانه ای شده برای اخذ رشوه و دلال بازی عده ای بطوریکه تنها عده ای خاص با روشهای دلالی خودشان مجوز اخذ میکنند وافراد ابرو مند وتولید کننده واقعی نمی توانند و همین موجبات سو استفاده خواص را فراهم میکند و قیمت گوشت به دلخواه انان به دست مصرف کننده میرسد مانند دیگر قسمتهای اقتصاد کشور وتنها کسی که در این میان بد بخت میشود تولید کننده زحمت کش و مصرف کننده بیچاره میباشد هر چند با این نوشته ها ره به جایی نمیرسد ولی خالی کردن عقده درونی است که با چشم خود درد را میبینم و لی. . . .
بنظرم منطقیه قیمت گوشت 20 در صد چوبدار میکشه روش 20 درصد هم قصابی. تازه اگه از هزینه های اجاره قصابی برق حمل و نقل صرفنظر کنيم
چرا خودرو ساز میگه قطعه گرونه پراید میشه 100تومن؟
این همه نفت و گاز صادر میشه کجا میره؟
چرا یه راننده ماشین سنگین ماشین ۲۰۰میلیونی رو باید ۳میلیارد بخره این پولا کجا میره.
بنده دامدار هستم جو خریدم کیلویی ۳هزار به ازای هر دام برای زمستون باید ۱۰۰کیلو جو انبار کنیم بعد اونور دام ۳۰کیلویی رو میفروشیم کیلویی ۳۸هزار تومن
حالا دارو بماند دیگه ۴برابر شده
ماشین ۱۰برابر شده
ملک هم همینطور ...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار