بازدید 15355
۴

فرونشست در اصفهان باید به عنوان امر ملی نگاه شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: لازم است که به پدیده فرونشست در این استان با توجه به ابعاد و تبعات گسترده آن به عنوان یک مساله ملی نگاه شود.
کد خبر: ۱۰۰۰۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳ 02 September 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، به گفته رضا شهبازی مدیر کل دفتر بررسی مخاطرات سازمان زمین‌شناسی کشور، میزان فرونشست در دیگر نقاط کشور به هیچ وجه با استان اصفهان قابل مقایسه نیست و اصفهان بعنوان نماد فرونشست زمین در کشور شناخته می‌شود.

منصور شیشه‌فروش روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استان اصفهان از سال‌های گذشته با پدیده کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی و فرونشست زمین مواجه شده و توسعه بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی در ۲۷ دشت آن ممنوع است.

وی با بیان اینکه در نقاط بحرانی مانند دشت مهیار در هر سال سطح آب‌های زیرزمینی یک متر اُفت پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: میزان فرونشست زمین در این منطقه در هر سال ۱۳ سانتیمتر است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه پدیده فرونشست به تدریج خسارت ایجاد می‌کند، اظهار داشت: در زمان حاضر دشت‌های مختلفی مانند مهیار، بُرخوار، اصفهان، کاشان و گلپایگان تحت تاثیر این پدیده قرار گرفتند.

شیشه‌فروش با تاکید بر اینکه برای مقابله با این پدیده و کاهش اثرات و مخاطرات آن لازم است که نهادهایی مانند وزارت نیرو و سازمان زمین شناسی کشور به این موضوع بصورت یک مسئله ملی نگاه کنند، تصریح کرد: درخواست ما از وزارت نیرو این است که این پدیده در اصفهان را در شورای حفاظت از منابع آب بعنوان یک مسئله ملی مطرح و پیگیری کند و برنامه عملیاتی و کاربردی برای پیشگیری از آن تدوین کند.

وی با بیان اینکه لازم است سازمان زمین‌شناسی کشور نیز پدیده فرونشست زمین در اصفهان را بصورت ملی پیگیری کند، اضافه کرد: بدون شک استمرار جریان آب در رودخانه زاینده‌رود یکی از راهکارهای موثر برای جلوگیری از فرونشست زمین در این استان است.

وی با اشاره به جلسه‌ای که هفته گذشته درباره پدیده فرونشست زمین در اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس مصوبه‌های این جلسه شرکت آب منطقه ای اصفهان باید برای مقابله با پدیده فرونشست زمین با تشکیل شورای حفاظت از منابع آبی در همه شهرستان‌ها برای اجرای طرح تعادل‌بخشی و جلوگیری از برداشت بی رویه آب اقدام کند.

شیشه‌فروش با بیان اینکه همچنین باید نسبت به تشکیل قرارگاه دائمی برای ایجاد طرح‌های تعادل بخشی مصرف آب اقدام شود، اضافه کرد: در این قرارگاه‌ها باید کنترل برداشت آب از دشت‌های ممنوعه و نصب کنتورهای هوشمند در چاه‌های آب پیگیری و اجرا شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی اصفهان نیز برای مقابله با پدیده فرونشست زمین مکلف به توسعه روش‌های نوین آبیاری، ترویج کشت گلخانه‌ای و محصولات کم آب بَر و اختصاص تسهیلات کم بهره به کشاورزان در این زمینه شده است، خاطرنشان کرد: روش‌های نوین آبیاری تا کنون در حدود ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی استان اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان زمین‌شناسی نیز باید نسبت به تکمیل مطالعات خود درباره پدیده فرونشست در اصفهان اقدام کند، افزود: سازمان نقشه برداری کشور نیز باید برای تعیین نرخ فرونشست زمین اقدام کند.

شیشه‌فروش با بیان اینکه اداره کل راه و شهرسازی نیز موظف به تشکیل کارگروهی برای ارزیابی ساختمان‌ها و تاسیسات مختلف در مناطق پُرخطر فرونشست زمین شد، تصریح کرد: این اداره کل باید نسبت به تدوین شیوه‌نامه‌ای برای ایمن کردن ساختمان‌ها و تاسیسات در مقابل این پدیده و احداث سازه‌های مقاوم در برابر آن اقدام کند.

وی ادامه داد: نظام مهندسی ساختمانی نیز در این رابطه باید الگوهای ساختمان سازی را متناسب با پدیده فرونشست در مناطق مختلف استان اصفهان طراحی کند.

مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین شناسی، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز در این زمینه گفت: میزان فرونشست در دیگر نقاط کشور به هیچ وجه با استان اصفهان قابل مقایسه نیست هرچند این چالش در نقاط دیگر کشور هم در سطح بین‌المللی خیلی شدید است.

رضا شهبازی افزود: اصفهان بعنوان نماد فرونشست زمین در کشور شناخته شده و نرخ فرونشست در این استان در سال ۹۵ حدود ۱۵ سانتیمتر در سال ثبت شده است.

وی با بیان اینکه امروز فرونشست‌های مشابهی در نقاط دیگر کشور از جمله تهران و کرج نیز در حال وقوع است، تصریح کرد: در صورتی که فرونشست اصفهان را بطور دقیق بشناسیم، می‌توانیم در سایر نقاط کشور نیز از نتایج آن استفاده کنیم.

تداوم خشکسالی‌ها، کاهش بارندگی‌ها و برداشت بی رویه منابع آب زیرزمینی در دهه‌های اخیر باعث شد تا از حدود ۶۰۰ دشت کشور بیش از ۴۰۰ دشت در شرایط بحرانی قرار گیرند و استان‌های اصفهان، فارس، کرمان، خراسان‌رضوی و خراسان‌جنوبی در صدر مناطق دارای بیشترین تعداد دشت ممنوعه هستند.

استان اصفهان دارای ۳۵ دشت است اما افزایش چشمگیر برداشت آب از سفره‌ها و آبخوان‌های زیرزمینی باعث شده است که ۲۷ دشت در وضعیت نامناسبی از نظر ذخائر آبی قرار گیرند و هرگونه توسعه بهره‌برداری و برداشت جدید در آنها بمنظور تعادل بخشی به منابع آبی، ممنوع شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۴
به نظر می رسد باید جلوی کاشت تابستانه در این دستها گرفته شود . انتقال آب از یک رودخانه دیگر باعث مشکلات زیست محیطی جبران ناپذیر در مناطق دیگر خواهد شد
اون روزهایی که مسیولان این استان حاضر بودن برای ارتقای این استان هر کاری بکنن و از جیب استانهای دیگه هم خرج کنن مساله منافع ملی مطرح نبود ولی الان مهم شده . چه جالب .
وقتی می‌خواهیم بخاطر درآمد بیشتر مردم یک منطقه کویر رو تبدیل به جلگه کنیم و جلگه رو تبدیل به کویر
دارند حاصل از مصرف. آبهای زیر زمینی اصفهان رو هم ملی اعلام کنین. احتمالا منظورش اینه که از چهارمحال و لرستان و دریا و ... براشون آب ببرن اونا هم دوباره آبهای زیر زمینی رو مصرف کنن و ... راه حلش آینه مصرف آبهای زیر زمینی رو قطع کنین. طبیعت خودش آبهای زیر زمینی رو تو چندین دهه جبران می‌کنه.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر