بازدید 30926
بانک مرکزی: عبور کشور از دوران اوج کرونا

بخشنامه‌ای از ساختمان شیشه‌ای میرداماد؛ در روز‌های کرونایی بیشتر به شعب بانک‌ها مراجعه کنید!

در ۱۱ اسفندماه سال گذشته بود که بانک مرکزی در راستای کاهش مراجعات مردم به شعبات بانک‌ها برخی اقدامات را انجام داد؛ از جمله این اقدامات افزایش سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت از مبلغ سی میلیون ریال در هر شبانه روز از مبدا هر کارت به پنجاه میلیون ریال بود. اما در ۳۰ اردیبهشت ماه سال جاری تصمیم دیگری گرفته شد.
کد خبر: ۹۸۳۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵ 09 June 2020

بخشنامه ای از ساختمان شیشه‌ای میرداماد؛ در روزهای کرونایی بیشتر به شعب بانک ها مراجعه کنید

تابناک اقتصادیدر 29 بهمن ماه سال گذشته بود که شیوع ویروس کرونا در کشورمان رسما تایید شد. اولین بیماران مبتلا به این ویروس در استان قم شناسایی شدند و رفته رفته این ویروس منحوس به سایر استان های کشور نیز شیوع پیدا کرد.

به گزارش تابناک اقتصادی، از آنجا که تنها راه مقابله با ویروس کرونا، کاهش رفت و آمدها و تجمعات انسانی بود، نهادهای مختلف تصمیم گرفتند با راهکارهایی میزان رفت و آمدها و تجمعات مردم در سطح جامعه را کاهش دهند.

بانک ها از جمله مکان هایی بودند که اولاً با مراجعات بسیار مردم رو به رو بودند و ثانیاً به دلیل وابستگی اقتصاد کشور به آن ها، امکان تعطیلی آن ها وجود نداشت. به همین دلیل، بانک مرکزی در یازدهم اسفندماه سال گذشته تصمیم گرفت با تغییر برخی روال عادی، حتی الامکان از حضور فیزیکی و مراجعات گسترده مردم به شعب بانک ها بکاهد.

روابط عمومی بانک مرکزی در یازدهم اسفندماه 1398 اعلام کرد: با توجه به شرایط خاص بهداشتی کشور و در راستای مدیریت، کنترل و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، اقدامات لازم برای تسهیل استفاده هم‌میهنان محترم از درگاه‌های غیر حضوری و کاهش مراجعات حضوری مردم به شعب و دستگاه‌های خودپرداز به صورت موقت پیش بینی و به شبکه بانکی ابلاغ شد. این اقدامات به شرح زیر بود؛

  • سقف مجاز انتقال وجه كارت به كارت (شتابي و درون بانکي) از طريق درگاه‌هاي اينترنتي و خودپردازها از مبلغ سي ميليون ريال در هر شبانه‌ روز از مبدا هر كارت به پنجاه ميليون ريال افزایش یابد. لازم به ذکر است میزان کارمزد انتقال وجه بیش از سی میلیون ریال برابر با کارمزد انتقال وجه سی ميليون ريالي است.

 

  • سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت از طریق پرداخت سازها از ده میلیون ریال به سی میلیون ریال با حصول اطمینان از انطباق شماره ملی دارنده کارت و شماره ملی دارنده سیم کارت انجام دهنده تراکنش قابل افزایش است. با توجه به خطرات ناشی از سوء استفاده‌های احتمالی در صورت عدم اعمال کنترل فوق، افزایش سقف انتقال وجه مجاز نیست.

 

  • امکان تمدید تاریخ انقضای کارت‌های بانکی بدون نیاز به مراجعه حضوری مشتری به مدت سه ماه از تاریخ انقضا بلامانع است. ضروری است اقدامات لازم برای احراز هویت غیرحضوری و اطلاع‌رسانی به مشتریان صورت پذیرد.

 

  • طبق روال سال‌های گذشته و به منظور کاهش مراجعات مردم به شعب و دستگاه‌های خودپرداز افزایش سقف برداشت نقدی درون بانکی از دو میلیون ریال به پنج میلیون ریال بلامانع است. لازم به ذکر است این اقدام در راستای کاهش مراجعه مشتریان به شعبه صورت می‌گیرد و علی رغم ایجاد امکان فوق ضروری است اطلاع رسانی مناسب در راستای کاهش استفاده از اسکناس به مشتریان صورت پذیرد.

 

  • تعداد تلاش‌های متوالی ناموفق رمز دوم در هر شبانه روز به پنج بار افزایش یابد.

همچنین چند روز بعد در تاریخ 19 اسفندماه 98، باز هم دامنه این خدمات افزایش یافت و بنا بر اعلام مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی سقف کارت به کارت انتقال وجه به ۱۰ میلیون تومان در ابزارهای خودپرداز، کیوسک، اینترنت بانک و همراه بانک افزایش بافت.

این اقدامات بانک مرکزی و اجرای آن ها باعث شد تا مراجعات مردم به بانک ها کاهش یابد و در نتیجه دولت تا حدودی در شیوع ویروس کرونا موفق ظاهر و روند مبتلایان به این ویروس روز به روز نزولی تر از گذشته شد.

با کاهش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا، در سی ام اردیبهشت ماه سال جاری بود که بانک مرکزی تصمیم گرفت با ابلاغ بخشنامه ای به بانک ها، سقف تراکنش های بانکی را به حالت عادی خود بازگرداند.

بازگشت سقف تراکنش های بانکی به حالت عادی!

این بانک در بخشنامه جدید خود، شرایط سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت، تمدید کارت‌های بانکی و سقف برداشت نقدی از خودپردازها از اول خرداد ماه سال جاری را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

روابط عمومی بانک مرکزی، در همین راستا اعلام کرد، با توجه به عبور کشور از دوران اوج بيماری کرونا و رعایت نکات بهداشتی لازم توسط شعب بانک‌ها، موارد ذیل بایستی از یکم خرداد 1399 بر اساس بخشنامه‌های شرايط عادی اجرا شود؛

  • سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت (شتابی و درون بانکی) از طریق درگاه‌های اینترنتی، کيوسک و خودپردازها حداکثر به مبلغ سی میلیون ریال در شبانه روز

 

  • سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت از طریق پرداخت‌سازها به مبلغ ده میلیون ریال

 

  • سقف برداشت نقدی از خودپردازها (داخلی و شتابی) به مبلغ دو میلیون ریال

 

  • تمدید کارت‌های بانکی پس از احراز هويت حضوری

همچنین علیرضا قیطاسی دبیر شورای هماهنگی بانک‌ها در نامه‌ای خطاب به مدیران عامل بانک‌ها در مورخه سی ام اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرد: احتراماً پیرو نامه شماره ۱۰۳/ ه ب مورخ ۲۰ .۱. ۹۹ این دبیرخانه در مورد نحوه فعالیت شعب بانک‌ها با حضور دو سوم پرسنل به صورت شیفت بندی، چرخشی و دورکاری به استحضار می‌رساند، موضوع در جلسه اصلی مورخ ۹۹.۰۲.۲۱ شورای هماهنگی بانک‌ها مطرح و مقرر شد از ۱ .۳. ۹۹ کلیه کارکنان صنف و ستاد بانک‌ها در محل خدمت حاضر شوند و فقط ساعت کار کارکنان اناث دارای فرزند زیر ۸ سال و همکارانی که بیماری زمینه‌ای دارند، روزانه دو ساعت تقلیل یابد.

به هر صورت با این تصور که کشور از دوران اوج کرونا عبور کرده است، فعالیت بانک ها و سقف تراکنش های بانکی به حالت عادی قبل از شیوع ویروس کرونا بازگشتند. همین موضوع باعث شد تا تعداد مراجعات مردم به شعبات بانک ها از ابتدای خرداد ماه سال جاری افزایش یابد و این شاید یکی از عواملی بود که باعث شد تا دوباره تعداد مبتلایان کرونا در کشور به روزهای اوج  خود بازگردد و به عبارت بهتر، موج دوم شیوع ویروس کرونا در کشور کلید بخورد.

سعید نمکی وزیر بهداشت در ۱۳ خرداد ماه سال جاری طی مصاحبه‌ای با بیان اینکه بار‌ها از مردم درخواست کرده‌ایم که وضعیت ویروس کرونا را عادی ندانند، خاطرنشان کرد: احساس می‌کنم مردم عزیزی که در روز‌های دیگر مانند سیزده‌بدر به ما کمک کردند و در خانه ماندند الآن اوضاع را عادی انگاشته‌اند. خواهشم از مردم و مسئولین این است که این را باور کنند که ویروس کووید ۱۹ در کشور فعال و در حال گردش از اقلیمی به اقلیم دیگر است و ممکن است دوباره ما را گرفتار کند.

رئیس جمهور نیز ۱۷ خرداد ماه در ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهار داشت: "مردم باید مطلع باشند که این اپیدمی طولانی خواهد بود و ما یک پایان مشخص برای پایان این اپیدمی نداریم. این ویروس ابعادی دارد که هرچه می‌رویم جلو روشن‌تر می‌شود. اوایل در اسفند ماه امیدی ایجاد شد که گرمای هوا این ویروس را از بین می‌برد یا به تدریج ضعیف می‌شود، در حالی که می‌بینیم به لحاظ علمی این چنین نیست. نباید در ذهن مردم این طور تصور شود که با احتیاط و رعایت فاصله اجتماعی و دستورالعمل‌ها این مشکل تا پانزده روز یا یک ماه دیگر حل می‌شود؛ این تصور باید به طور کامل از جامعه حذف شود.

هر چند از یک سو نمی‌توان فعالیت بانک‌ها را کامل متوقف کرد و از سوی دیگر نیز گفته می‌شود، ویروس کرونا حالا حالا‌ها مهمان کشور است و نمی‌توان برای همیشه در شرایط قرنطینه ماند، بنابراین به نظر می‌رسد که بانک مرکزی بهتر است حتی الامکان برخی شرایط فعالیت بانک‌ها را به همان شرایط ابلاغی تاریخ یازدهم اسفندماه سال گذشته بازگرداند تا از مراجعات غیرضروری به بانک‌ها کاسته شود.

به عنوان نمونه می توان حداقل سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت از طریق پرداخت سازها از ده میلیون ریال به حداقل سی میلیون ریال افزایش یابد یا سقف مجاز انتقال وجه كارت به كارت (شتابي و درون بانکي) از طريق درگاه‌هاي اينترنتي و خودپردازها از مبلغ سي ميليون ريال در هر شبانه‌ روز از مبدا هر كارت به حداقل پنجاه ميليون ريال افزایش یابد. همچنین تمدید کارت‌های بانکی به روش غیر حضوری انجام شود. آنچه مهم و ضروری است، بازطراحی رفت و آمد مشتریان بانک ها در عصر کروناست. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۳
اینکه دوباره این محدودیتها را گذاشتند چه حسنی دارد جز ضرر برای مردم؟؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
هیچی. شعب پر آدم شده. باجه ها نصفه کار میکنن و بخاطر سهام و بورس هم یه عده دیگه ریختن تو بانکها. خودش شده معضل. اعتراض هم میکنی میگی چرا باجه ها کار نمیکنن هرچیزی جواب میشنوی جز اونی که باید بشنوی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
این کار نشان می دهد بانک مرکزی قدرت کافی برای کنترل جرم را ندارد به همین علت از کند کردن تبادلات بانکی برای کنترل جرم استفاده می کند !
كي به كيه بنده خدا تو اين كشور
امروز جهت کارت به کارت مبلغ بالای سه میلیون مجبور شدم دو بار سوار تاکسی بشم یک ساعت در بانک معطل بشم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
یک ساعت خیلی خوبه! من برای گرفتن کارت جدید بانکی 3 ساعت تو صف بودم
کارمندها هم با این سیستم نوبت دهی خیلی خیالشان راحت شده و ریلکس کار میکنند و کاری ندارند چند نفر و برای چه مدتی تو صف معطل هستند
اصلا تصمیم گیران بانک مرکز ذره ای فکر نکردند که این بخشنامه چه عواقبی خواهد داشت!!!!!!!! از دیگر سو افزایش مبلغ تراکنشها چه مشکلی ایجاد میکنه که دوباره کمش کردند؟؟؟؟
یک کار دیگر که مراجعات به بانکها را خیلی زیاد می کند، پرداخت سود مجامع شرکت های بورسی است. سجام را راه اندازی کردند که سود را به حساب بریزند لکن اکثر شرکت ها هنوز می گویند به بانک ها مراجعه نمایید. باز در این میان اینترنت بانک ملت خوب است که می توان سود را غیرحضوری گرفت ولی سایر بانک ها باید مراجعه حضوری نمود.
جالب اینجاست که موقع گرفتن پول از آدم ها هیچ سقفی برای خودشون قائل نمیشن اما وقتی همون آدم برای گرفتن پول خودش مراجعه میکنه بصورت قطره چکونی پولش رو پس میدن و میگن ما نسبت به خودت بهتر میدونیم که صلاحت چیه . فعلا" همین قدر برات کافیه ... همه این کارها رو هم به بهانه جلوگیری از پول شویی آقازاده ها و اقوام و آشنایان و دوستان انجام میدن و اون وقت کارگر بدبخت برای برداشت حقوق خودش که چند سال در بانک پس انداز کرده و حالا میخوات ازش استفاده کنه باید هر روز بره تا اگر بخشنامه جدیدی صادر نکرده باشن هر روز یه قسمتی از پول کارگر بدبخت رو بهش پس بدن
من متوجه نمیشم. چرا همه چی ده برابر شده ولی سقف برداشت وجه نقدی و کارت به کارت همون مونده؟!! چرا باید اینقدر مردم علاف بانک بشن. چیزی که براشون مهم نیست وقته. شرایط عادی هم بود هم این وضعیت عجیب بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
بخاطراینکه چول شویی نشه.
ازسال 83 که من کارت بانکی دارم همه چی 30 برابر شده ولی سقف برداشت همون200. مهمترازان میزان کارت به کارت که بسیار درامور روزمره برخی مشاغل کاربرد دارد ازهمون 10 سال پیش که اختراع شده 3 میلیونه که مشکلات زیادی واسه مردم ایجاد میکنه. واقعا مسئولان بانک مرکزی مسائل به این سادگی رو متوجه نمیشن چطور به عنوان تخصصی ترین نهاداقتصادی کشور مسائل پیچیده رو حل میکنند.؟؟ تعجبی نداره که اقتصادمون به این روز افتاده.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
دقیقا این سقف ۳ میلیون خیلی خنده داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
همه چی ؟؟؟ نرخ تسهیلات بانکی نه تنها افزایش نیافته است که کمتر هم شده است آنزمان 24 درصد بود واکنون 18 درصد است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
ناشناس ۱۷:۵۶
کدوم نرخ تسهیلات کاهش داشته؟ رفتم بانک تجارت، وام ۱۸ درصد اعلام شده رو رسماً با سود ۲۴ درصد و نامه کسر از حقوق میدم. مطمئنی ایران زندگی می کنی؟
در یکی از حساب های من حدود 2 میلیون و دیگری حدود 6 میلیون پول هست. نگران سقف کارت به کارت نیستم. گویا دولت عزمش رو جزم کرده برای بی پول کردن ما
جهت تمام شده اعتبار عابر بانک ملت مراجعه کردم داخل و خارج بانک پر از مراجعه کننده بود و فقط دو کانتر پاسخ ملت بدبخت بودند . سه ساعت کارم طول کشید...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
اکثر بانکها همینن و به هیچ وجه پاسخگوی این کارشون نیستن. اوایل که باجه ای شده بود، همه باجه ها همه کار انجام میدادن الان باز ورداشتن جداکردن و یه سری باجه گذاشتن واسه کارهای خاص که اکثرا بیکارن، یه سری باجه هم مثل تراکتور کار میکنن
واقعاً مشکل بزرگی درست کرده بانک مرکزی
جالبه كه مسوولين محترم هم فقط دارند به مردم هشدار مي دهند خب همه جا كه بازه مردم چه كار كنند؟!!
گویا دولت می خواد که همه مردم مریض بشوند و از این طریق ایمنی جمعی به وجود بیاید!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
نه اینطوری پول در بانک بیشتر میمونه،!!
واقعا چی فکر کردی!؟ مگه اصلا ما مهم هستیم!؟ مگه اصلا جون ما مهم هست!؟
روزی ۲۰۰۰۰۰ تومان از عابر بانکها بشود گرفت واقعا کم است و این مقدار نقدی از عابر بانک بتوانی بگیری مربوط به ۱۰ سال پیش بوده و ۱۰سال پیش روزی ۲۰۰۰۰۰ تومان خیلی بوده ولی الان یک خرید که انجام دهی خیلی بیشتر از اینها پولش میشود.
من شب عید فطر برای فطریه ها و کفاره پول نقد میخواستم بگیرم و بانکها عادی شده بود دریافتی نقدی شان و با چه فلاکتی مبلغ مورد نظرم را با کارت به کارت و چند تا کارت بانک گرفتم
پاسخ ها
یحیی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
10 سال پیش نه 20سال پیش
بنده براي يك سوال خيلي ساده زنگ زدم بانك جواب ميدهند بايد حضوري تشريف بياوريد ميگويم مگر قرار نيست براي كارهاي غير ضروري بيرون نرويم با راحتي كامل تلفن را بدون جواب قطع كرد اينجوريه
کارها تو شعبه خیلی کند انجام میشه. کلاً 10 درصد کارمندای شعبه تو باجه ان بقیه به سایر امور رسیدگی میکنن. باید امکانات غیرحضوری بیشتری برای مشتریا ایجاد کنن
اصلا با این رمز پویا، دیگه محدودیت انتقال پول کارت به کارت از طریق اینترنت بانک که برای ورود رمز میاد، برای کارت به کارت رمز میاد، برای تایید رمز میاد خنده داره.
یک زمانی(سال ۸۸) این سقف 3 میلیونی کارت به کارت میشد ۳تا گوشی آیفون، الان آیفون ۲۵ میلیون شده، ان سقف کارت به کارت ثابت مانده.
بانک مرکزی اصلا معلوم نیست دنبال چیه
سلام میشه این تبلیغ کاشت مو رو که تصویر نچسبی هم داره از سایتتون حذف کنین یا کاری کنید همراه خبرها بالا نیاد...ممنون
هی آقا دلتون خوشه / عکس سی تی اسکنم مثبت شد وقرار شد در دهه اول اردیبهشت بمدت دو هفته در منزل قرنطینه باشم از فردای آنروز چاپگر وکامپیوتر رو درب منزل آوردند وقرار شد کارهای بانک را شب به شب بعد از افطار بیاورند وفردا تحویل بگیرند !!! رعایت فاصله اجتماعی هم یک جوک است مشتری دماغ بدماغ مسائل خودش را باز گو میکند و اعطای تسهیلات هم درست شده است مانند برج ده ویازده سالهای قبل / میگویند عقب افتادگی باید جبران شود...
بسمه تعالی
تنها این ها با بی ارزش شدن پول باز همون محدودیت ۲۰۰ هزار تومان را برقرار کردن.
بعضی از قبض ها بالای صد تومنه و با اینترنت و رمز دوم قدیم نمیشه پرداخت کرد باید بری ای تی ام.اس ام اس هم دیر میاد.نرم افزار هم مشکل داره
همه چیز مسخره هست به راحتی از مردم جاسوسی می کنند سامانه جاسوسی از مردم سجام تازه برای دادن اطلاعات کاملا شخصی باید کلی پول هم پرداخت کنی کافی نتی ها شده پر از جمعیت و دفاتر پیشخوان یا برای ثبت نام لگن های ایران خودرو سایپا یا سجام واقعا نمی فهمم چرا وقتی کارت ملی هوشمند هست باز احراز هویت باید بشیم؟؟؟؟؟؟
‏توصیف افراد در ایران:

آن کس که بداند و بداند که بداند
باید برود غاز به کنجی بچراند

آن کس که بداند و نداند که بداند
بهتر برود خویش به گوری بتپاند

آن کس که نداند و بداند که نداند
با پارتی و پول خر خویش براند

آن کس که نداند و نداند که نداند
در پست ریاست «ابدالدهر» بماند...

کشور اسلامی ایران
مطالب ارزنده اي بود ولي ايا اين مطالب را مسولين مربوطه درك ميكنند
هیچ سایتی ندیدم این هممممممممه تبلیغ دور و بر مطلب بذاره!!!! اونم همش چندششششششش!!!!!! کاشت مو و دندون و هر چی چیز حال به هم زنه! خجالت هم خوب چیزیه! میدونم تایید نمیکنین پول پرستی هم حدی داره. مردم ازتون منزجر میشن.
اگرسقف 3 میلیون درکارت بکارت برای مسائل امنتی خودمردم است پس چرا سقف خریدکارتخوان 50 میلیون است. درحالیکه پیگیری سواستفاده درکارت بکارت خیلی آسانتر از کارتخوان است چون حتی کارت مبدا مثلا سرقتی هم باشدکارت مقصد مشخص است. این موضوع اوج نبوغ مسئولان بانک مرکزی رانشان میدهد.
حالا در نظر بگیرید کارمند بانک بد بخت با این شلوغی سهام عدالت وبورس وافتتاح حساب وکاهش تراکنش چی میشه
بایید تمام کارهای غیر ضروری بانک ها غیر حضوری بشه
ویک اجبار دنبالش پشتش باشه
از‌ روزی که وارد کانادا شدم‌حدود ۶ سال قبل تا الان به تعداد انگشتان دست به اداره و بانک برای کارهای معمولی نرفتم و همه چی به طور آنلاین و تلفنی با بهترین سرویس انجام شده ، هیچ‌جایی در این کشور از خودکار جز برای امضا استفاده نمیشه، ای کاش کشور من هم ابنطوری بود ای کاش.قصد دلسوزاندن نداشتم درد دلم رو گفتم.منتشر کن تابناک
واقعا کارمند بانک ها زحمت کش ترین کارمند جامعه هستن توی ای کرونا با جونشون بازی میکن من به عنوان همسر یک کارمند بانک واقعا به سختی شغل همسرم واقفم
و از خداوند می خوام همه را از جمله همسرم را برای شکوفایی دوباره اقتصاد ایران کمک کنه
عزیز من اگر همه کارهای بانکی بصورت الکترونیکی بشه دیگه اون موقع شماها نیاز این همه باجه بانکی که مثل قارچ در همه شهرها رشد کردن رو احساس نمی کنید و بایستی نصفی از این شعب تعطیل بشند.پس بهتره برای حفظ این شعب وقت مردم تلف بشه و مردم متضرر بشند. جالبه هنوز برای هر کاری می خواهید انجام بدید در هر اداره دولتی با اینکه کارت ملی هوشمند اومده میگند کپی شناسنامه و کپی کارت ملی و صدتا کاغذ بازی دیگه.اخه ادم خسته میشه از بس باید کپی بهر جا تحویل بده.دولت فقط به فکر پرکردن جیب خودشه. برای مثال برای ثبت نام و کد بورسی شما یه ده تومن توی سجام باید بدی بعدش دوباره تو احراز هویت (شما بخوان احراز پول گرفتن) باید 10 تومن بدی و تهشم که غیر حضوری شده باید باز بری دفتر پیشخوان تائید کنی و باز 5 تون بدی.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر
آخرین اخبار
وب گردی