بازدید 33505
اتفاقی عجیب در افغانستان

یک کشور و دو رئیس جمهور؛ برگزاری مراسم تحلیف همزمان عبدالله عبدالله و اشرف غنی در افغانستان/ چرا عبدالله حاضر به مصالحه نشد؟

آشفتگی سیاسی در افغانستان همچنان ادامه دارد و امروز در اتفاقی عجیب، این هرج و مرج و آشفتگی سیاسی به اوج خود رسید، به گونه‌ای که پس از به‌ نتیجه نرسیدن مذاکرات ارگ و سپیدار، غنی و عبدالله در مراسمی جداگانه به‌ عنوان رییس جمهور سوگند یاد کردند.
کد خبر: ۹۶۴۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸ 09 March 2020

یک کشور و دو رئیس جمهور؛ برگزاری مراسم تحلیف همزمان عبدالله عبدالله و اشرف غنی در افغانستان/ چرا عبدالله حاضر به مصالحه نشد؟

تحریریه تابناک جهان: آشفتگی سیاسی در افغانستان همچنان ادامه دارد و امروز در اتفاقی عجیب، این هرج و مرج و آشفتگی سیاسی به اوج خود رسید، به گونه ای که پس از به‌ نتیجه نرسیدن مذاکرات ارگ و سپیدار، غنی و عبدالله در مراسمی جداگانه به‌عنوان رییس جمهور سوگند یاد کردند.

پس از آنکه مذاکرات غنی و عبدالله با پادرمیانی آمریکا شکست خورد، ارگ و سپیدار از آمادگی برای برگزاری مراسم تحلیف غنی و عبدالله خبر دادند.

محمد اشرف غنی در ارگ ریاست جمهوری و عبدالله عبدالله در قصر سپیدار، مراسم ادای سوگند ریاست جمهوری را روز دوشنبه برگزار کردند. بلافاصله پس از پایان سوگند آقای غنی، امرالله صالح، معاون اول او و سرور دانش، معاون دوم او نیز سوگندنامه خود را قرائت کردند. در مراسم همزمان، عنایت‌الله بابر فرهمند و اسدالله سعادتی هم به عنوان دو معاون آقای عبدالله سوگند یاد کردند.

مراسم تحلیف آقای اشرف غنی و معاونانش توسط یوسف حلیم، قاضی القضات افغانستان برگزار و مراسم سوگند آقای عبدالله و دو معاونش نیز توسط شهزاده شاهد، روحانی مذهبی انجام شد.

مطابق ماده ۶۳ قانون اساسی افغانستان متن سوگند ریاست جمهوری این کشور بدین شرح است: «بسم الله الرحمن الرحیم، به نام خداوند بزرگ (ج) سوگند یاد می‌کنم که دین مقدس اسلام را اطاعت و از آن حمایت کنم.‌ قانون اساسی و سایر قوانین را رعایت و از تطبیق آن مواظبت نمایم. از استقلال، حاکمیت ملی، و تمامیت ارضی افغانستان حراست و حقوق و منافع مردم افغانستان را حفاظت کنم و با استعانت از بارگاه پروردگار متعال و پشتیبانی ملت، مساعی خود را در راه سعادت و ترقی مردم افغانستان به کار برم.»

سفرای فرانسه،‌ اسپانیا،‌ اتحادیه اروپا، نروژ و ترکمنستان در مراسم اشرف غنی حضور دارند.

همزمان با مراسم سوگند محمد اشرف غنی به‌عنوان رییس‌جمهور افغانستان، عبدالله عبدالله نیز امروز (دوشنبه) در قصر سپیدار به‌عنوان «رییس‌جمهور» سوگند یاد کرد.

یک کشور و دو رئیس جمهور؛ برگزاری مراسم تحلیف همزمان عبدالله عبدالله و اشرف غنی در افغانستان/ چرا عبدالله حاضر به مصالحه نشد؟

در مراسم تحلیف عبدالله عبدالله تاکنون سفرای کشورهای خارجی مقیم کابل مشاهده نشده است؛ اما فضل‌احمد معنوی می‌گوید که در این مراسم مهمانان خارجی نیز حضور دارند.

عبدالله عبدالله خود را بر اساس «آرای بیومتریک‌شده» برنده‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری ششم میزان می‌داند. او نتایجی را که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام شد، نپذیرفت و اعلام کرد، «ثبات و همگرایی» حکومت فراگیر تشکیل می‌دهد.

تیراندازی در محوطه ارگ

تنها دقایقی پس از آنکه غنی سخنرانی خود را آغاز کرد، صدای تیراندازی در محوطه ارگ شنیده شد. غنی که در حال ارائه خطابه‌اش پس از ادای سوگند بود از مردم خواست که از «یکی دو انفجار» نترسند. این تیراندازی سبب شد تا برخی مهمانان خارجی محوطه ارگ را ترک کنند.

اشرف غنی در سخنانی گفت: انتخابات پایان یافته است، عصر سلطه گرایی، گروه گرایی و تهدید نیز پایان یافته است. مردم افغانستان حق دارند هر کسی که خواستند رای بدهند و من به آن احترام می‌گذارم.

اشرف غنی افزود: امروز روز اتحاد است و حریفان دیروز کمک کنند تا دست در دست هم برای آینده و آسایش مردم افغانستان کار کنیم. برای دو هفته دیگر با کابینه به جا مانده از حکومت وحدت ملی کار را ادامه خواهم داد و پس از آن دولتی همه شمول خواهم ساخت‎.

 محمداشرف غنی پس از ادای سوگند، در نخستین دستورش، «یوسف غضنفر» را به عنوان نماینده فوق‌العاده رئیس جمهور در امور توسعه اقتصادی، تجارت و کاهش فقر تعیین کرد. در متن این دستور، جایگاه تشریفات رسمی و حقوق آقای غضنفر همسان با معاونان رسمی رئیس جمهوری آمده است.‎

عبدالله عبدالله: مصالحه نخواهم کرد

در مقابل عبدالله نیز در سخنرانی روز دوشنبه خود گفت: اگر در سال ۲۰۱۴ دولت وحدت ملی را نمی‌پذیرفتم، کشور درگیر بحران می‌شد، ولی اگر این بار دولت برآمده از تقلب را بپذیرم،‌ باید فاتحه دموکراسی را خواند. او همچنین به مردم افغانستان وعده داد تا ضمن برقراری صلح با همکاری کشورهای منطقه، افغانستان را از وجود تروریست‌ها پاک کند و رفاه و آرامش را برای مردم این کشور به ارمغان بیاورد.

وی همچنین در توئیتی نوشت: هیچکس نباید تعهد ما برای دموکراسی واقعی و عزم ما برای برپایی حکومت قانون را دست‌کم بگیرد. سابقه ازخودگذشتگی و مصالح ما نباید بهانه‌ای به دست کسی بدهد که هر چیزی را بدون چون و چرا قبول کنیم. باطل کردن تمام آرای جعلی راه برون رفت (از بحران) است.

این در حالی است که برخی گزارش‌ها از به‌ نتیجه نرسیدن مذاکرات خبر می‌دهند.

طبق گزارش رسانه های افغانستان، هرچند رییس ‎جمهور غنی به عبدالله پیشنهاد ۴۰ درصد کابینه و ریاست شورای عالی صلح را داده ‎است، عبدالله این پیشنهاد را نپذیرفته ‎است، زیرا او خواهان سمت نخست وزیری و یا هم ریاست شورای وزیران است.

بر اساس این گزارش، رییس‌جمهور غنی طرحی را که دربرگیرندۀ سه بخش امنیتی، حکومت‎داری و صلح است، به عبدالله، پیشنهاد کرده است. بر بنیاد این طرح، تمامی وزارت‌های امنیتی به‌ گونۀ اختصاصی به رییس ‎جمهور گزارش می‎دهند و یک عضو شورای امنیت ملی از هم پیمانان عبدالله خواهد بود.

طلوع نیوز افزود: در بخش حکومت‌داری، این طرح آمده ‎است که رییس‎ جمهور یک واحد مستقل اجرایی را برای ایجاد اصلاحات بی درنگ انتخاباتی ایجاد می‎کند و نیز به دادن ۴۰ درصد سهم در کابینه به هم پیمانان عبدالله، متعهد است.در بخش صلح این طرح آمده‏ است که شورای عالی صلح به رهبری عبدالله ایجاد می‏شود، اما او به رییس‎‌ جمهور گزارش خواهد داد. اما به‎ گفتۀ منابع، تاکنون عبدالله این طرح را نپذیرفته است، زیرا رییس‎ جمهور با نقش اجرایی عبدالله در حکومت آینده، موافق نیست.

گروه طالبان اظهار کرد، برگزاری مذاکرات صلح با دولت افغانستان طی روزهای آتی به دلیل برگزاری مراسم تحلیف دو رقیب جایگاه ریاست جمهوری این کشور در روز دوشنبه نامحتمل است. طالبان همچنین از این دو رقیب درخواست کرد به جای این کار بر پایان دادن به جنگ متمرکز باشند.

خبرگزاری صدای افغان (آوا) نیز از کابل در این زمینه گزارش داد: در شرایطی که دکتر عبدالله عبدالله، پیروزی غنی را در انتخابات نپذیرفته است و هر دوی آن‌ها در تدارک برگزاری مراسم تحلیف خود هستند، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است، فکر نمی‌کنیم آنان بتوانند برای مذاکرات میان افغان‌ها آماده شوند، زیرا اختلاف نظرهایی میان این سیاست‌مداران وجود دارد که حتی به برگزاری دو مراسم تحلیف انجامیده است.

وی افزود: به جای تحلیف، از آنان می‌خواهیم بر مذاکرات بین‌الافغانی متمرکز شوند. ما از آنان می‌خواهیم اختلاف نظرهای داخلی را کنار بگذارند، تحلیف را متوقف و در راستای صلح کار کنند.

این سخنگو در ادامه گفت: یک مساله دیگر این است که هیچ گام عملی‌ برای اجرای شرط توافق آمریکا و طالبان مبنی بر آزادی پنج هزار زندانی این گروه از سوی دولت افغانستان صورت نگرفته است؛ اشرف غنی این درخواست را رد کرده است.

مجاهد افزود: دیدار مقامات زندان‌های دو طرف روز شنبه و یکشنبه در دوحه صورت گرفت که نخستین ارتباط مقامات دولت افغانستان و طالبان از زمان امضای توافق خروج در ۲۹ فوریه بود. در حالی که این مذاکرات، گفتگوهای رسمی بین‌الافغانی نبوده، این نشست‌ها جنبه‌های فنی آزادی زندانیان مانند تهیه لیست اسامی آنان را پوشش داده است.

حدود بیست روز پیش، همزمان با اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، دکتر عبدالله عبدالله آن را قبول نکرد و گفت: اعلام پیروزی اشرف غنی بر اساس آرای تقلبی است. او سپس در یک نشست خبری، خود را برنده انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد و گفت: ما پیروزیم و دولت دیگری تشکیل می‌دهیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۱
حق شما ها همون طالبان هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
نمی دونم چرا یاد سال 88 افتادم ؟!؟
نمیدونم !!!!!!!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
ایکاش فیلم ملاقات اردوعان با پوتین را که در سایت انتخاب است
را نگاه می کردید
قشنگ اردوعان و کل وزرایش را دو دقیقه پشت درب اطاق پوتین سر پا نگه داشتند
و بزرگترین توهین و اهانت به او شد
واقعا بیشتر باید مواطب نفوذ روسیه می بودیم
این عبدالله همیشه سر دعوا داره باهمه. پس اسمش باید بشه دعوا دعوا.
چقدر شبیه کشور ما شده شرایطش
دولت سوری
دولت در سایه....
دولت واقعی در سایه ی سایه....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
یک سر سوزن انصاف هم بد چیزی نیست اگر داشته باشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
صوری نه سوری.
تو اولا سواد یاد بگیر بعد کشورت رو محکوم بکن.
ناشناس
| Germany |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
اینو خوب آمدی
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
متاسفم با این تحلیلت. هر دوبتی آمد سیاستهای خودش را پیش برد. مقایسه کنید احمدی نژاد را با روحانی . چگونه .چنین تحلیل کاملا غلط و ضد ملی دارید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
تو هم دست کمی از همونا نداری که این قدر بی انصافی
این نشون میده که از ایران بی دروپیکرتر وجودداره !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
یا آلبانی نشین هستی یا از مریض احوال های داخلی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
ما اگه نعمت رهبری رو نداشتیم الان 15 تا رئیس جمهور خودخوانده داشتیم.
ناشناس
| Bulgaria |
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
خیر بی در و پیکرتر نیست اینجا دهها دولت وجود داره
اینم شانس سیاه ماست یه همسایمون افغانستان با این اوضاع سیاسی یکی عراق با اون اوضاع سیاسی، پاکستان هم که دیگه قابل گفتن نیست. چی میشد همسایه سوئیس و بلژیک و آلمان بودیم!
پاسخ ها
فرهاد
| Germany |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
اگه سوئیس و آلمان و بلژیک همسایه ما بودن,اونوقت ما ایران نبودیم دیگه
مش مشتبا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
اون موقع سوئس هم حرف تو رو میزد ، پس غر نزن و به همین راضی شو ، اگه همسایه سومالی و بورکینافاسو بودیم خوب بود ؟
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
با وضعیتی که درست کردین که دلش میخواد همسایه ایران باشه؟مملکت را ویروس مرگبار کرونا برداشته اگر جرات داری یه سر به سردخانه بیمارستانها بزن و ببین اجساد فوتیهای کرونا را روی هم میچینند.مسئولان کشور در باغها و ویلاهای خوش اب و هوا با تمام امکانات بدور از دغدغه های ناشی از آلودگی ویروس پناه گرفته و مردم را فدای بی لیاقتیهای خودشون کردند. اگر همسایه ما کشوری مثل سوئیس یا آلمان بود بودهرگز ماهان اجازه نداشت چینیهای آلوده به ویروس را به اینجا بیاوردو باعث مرگ ومیر جمع کتیری از هموطنان مظلوم و بیگناه شوندو علیرغم اینکه در رسانه ها میگویند پروازها به چین متوقف شده ولی در سایت شرکت مذکور دیده میشود که همچنان ماهان پرواز رفت و برگشت به پکن و شانگهای دارد.
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
ناشناس 23:39
شما از سردخانه بیمارستانها خبر داری پس شاغل در بخش بهداشتی
از ویلای مسئولین خبر داری پس شاغل بخشهای دولتی هستی
از پروازهای چین خبر داری ...
بیشتر به نظر میرسد سرت توگوشی هست
با طالبان هم ميشوند سه حكومت
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
شاید برای همین هست که ایران هم از در بیانیه راجع به صلح آمریکا با طالبان احتیاط کرده و سعی کرده موضع بیطرفی بگیره
ناشناس
| Germany |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
عالی
جالب اینه که حاکم واقعی انجا هیچ یک از این دو هم نیستند و طالبان هستند.چند مدت پیش که عکس بازدید ترامپ از افغانستان را دیدم که در آن اشرف غنی را مثل پادو در ردیف های پشت در عقب سربازهای امریکایی قرار داده بودند بسیار متاسف شدم
بهترین کار تقسیم وزارتخانه ها و انتخاب وزیران بین این دو نفر
کسی میدونه کدوم عاقبت به خیر شده ای افغانستان رو از ایران جدا کرد؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
فتحعلی شاه
بیشتر وقتش مشغول پیرایش ریشش بود حواسش به مملکت نبود
افغانستان و عراق باید تبدیل به دو کشور بشن، وگرنه تا ابد خونریزیه
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
الان هم دوتا کشورن دیگه
وقتی اختیار کشورتو بدی دست اجنبی همین میشه دیگه.
در آنجا تقلب شد اشرف غنی هم انتخابات را مهندسی کرد .
جهان سوم یعنی این فرهنگ مردم و دعوا فقط سر قدرت نه برای خدمت
چقدر جالبه طالبان به این دو نفر توصیه کرده به جای این کار بر پایان دادن به جنگ متمرکز باشند
هر دو استباه مي كنند
این سیاستمداران از کشور مخروبه ومردم بدبخت چرا دست بر نمی دارند اگر قصد خدمت دارند چه رئیس جمهور ویا وزیر و کیل هم میتواند خدمت کند اینها دعواشان به خاطر پست ومقام است وای بر حال ملت و واقعا آدم دلش به حال افغانستان میسوزد
در ایران رهبری هستند که اجازه نمیدن اختلاف به شکل افغانستان ظهور کند.
حق با عبدالله است .
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
ای وای اشرف دلم برات غش رفت.
تنها چیزی که افغانستان احتیاج داره یک رهبر نظامی مقتدر و مدبر هست که به تمام این آشفتگی ها پایان بده حاکمیت یکپارچه رو به این مملکت برگردونه
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
روسیه تازگیها پیشنهاد داده که میتونه نیروی نظامی وارد افغانستان کنه. یادش رفته که خودشون افغانستان را به این روز بدبخت و سیاه نشاندند
واقعیت تلخ اینه که دموکراسی به درد ما مردم این ناحیه از کره زمین نمیاد...تازه فیس و افاده هامونو کی جمع کنه ...
آغاز روند تجزیه افغانستان و تقسیم آن بین غرب و شرق
ملتی که گرفتار تعصب باشد عاقبتش چنین خواهد شد
این عبدالله یه پا میر حسین موسویه برای خودش
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
کاری به عبداله و میر حسین ندارم ، ولی حاج محمود با اشرف غنی تشابهات زیادی داره
البته اشرف غنی انگلیسی خوب صحبت میکنه ولی به جاش مو نداره
حاج محمود ما انگلیسی ....ولی مو داره
دو دولت و دو رییس جمهور آشکار به مراتب بهتر از وضعیت ما است که دهها دولت و رییس جمهور پنهان داریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
لشکر آلبانی!!
نظری خواستی ندارم فقط متاسفم که این کشور غنی و متمدن ۲۵۰۰ساله دست کیا افتاده
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
یه کم بیشتر ادبیات فارسی مطالعه کن
تو کل منطقه یه نگاه بکنین
هیچ کشوری نبوده که انتخابات رو درست برگذار کرده باشه
از مصر که همپیمان آمریکا هست بگیر تا سوریه که هم پیمان ماست
البته ما به علت داشتن رهبری قوی تا حالا این بلاها سرمون نیومده
وگرنه سال ۷۵ مجلس ریاست جمهوری هاشمی رو مادام العمری میکرده یا سال ۸۸ موسوی برای خودش دولت تشکیل میداده
دموکراسی صاداراتی نیست!!!
مترسم اگه همسایه سوئس میشدیم ترش میکردیم .مسلم جماعت گرفتار همیشگی تاریخ است . ولی افده ها طبق طبق است .
کلا یک میلیون و خرده ای رای دادند و هر کدام چند صد هزار تا رای آوردند شهرها یکی در میان با در اختیار طالبان است یا صحنه درگیری با طالبان. با خروج آمریکا از افغانستان هم همش میفته دست طالبان و هر قوم و قبیله ای در یک گوشه یک کلونی برای خودش درست میکنه. الان دعوای ریاست جمهوری رو من درک نمی کنم.
در خاورمیانه فرهنگ دموکراسی در حد صفراست.
کار آمریکائیهای خبیث است
مرگ بر سیاست ...........................که مردم دنیا راحت شوند مرگ رقدرت طلبان
قابل توجه دوستانی که اصرار بر الکترونیکی کردن انتخابات داشتند و سناریو بعدی هم آشوب بود!!!
با احترام به همه عزیزان و مخاطبین محترم
می خواستم عرض کنم :تنها چیزی که مردم ما در اون نقشی ندارند انتخاب سرنوشت خودشون یا دموکراسی هست . در افغانستان هر اتفاقی بیفته ناشی از فقر فرهنگی و سیاسی و نظام ملوک الطوایفی ست . یک طرف طالبان خودش رو محق حکومت داری می دونه یک طرف وابستگان غرب و یک طرف هم به ظاهر اسلام گرایان که اونا از همشون بدترند چون نتونستند رابطه ای عاقلانه و منطقی بین دین و سیاست پیدا کنند و در اصل کپی ایران ما هستند .
این اتفاق که دو نفر دارند خودشون رو رییس جمهور می دونند هم نقشه امریکا و اثبات این حقیقت که تا اونا نباشند امنیت در افغانستان بوجود نمیاد . و در نهایت هم این طالبان هست که پیروز میدان خواهد شد . الان بازی حکم سه نفرست دو نفر امتیاز بیشتر دارند ولی نفر سوم برنده بازی ست .
دموکراسی تو خاورمیانه فقط در ترکیه وجود داره. اونم تا حدودی.
انتخاباتشون مگه الکترونیک نبود؟؟
روحانی کجایی؟؟؟
برای کشور و مردم کشورمان احترام قایلیم به امنیت کشورمان افتخار می کنیم خدا را شکر مانند البانی نشین های منافقان پوشکی خود فروخته نیستیم که این روزها حضور فراوانی در سایت ها دارند نیستیم
ادمهابی عقب مونده تشنه قدرت فقط دردسر برای کشور ومردم ما هستند
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی