بازدید 14079
واكنش مؤسسه فرهنگي پيام آزادگان به پاسخ ده نمكي:

«اخراجي‌هاي 2»، سنخيت و تناسبي با فرهنگ مقاومت آزادگان ندارد

خوب نژاد با انتقاد از فضای کلی اخراجی‌های 2 گفت: آيا اگر فردي از اين گروه نماز نمي‌خواند، يا مي‌رقصيد، يا حتي جاسوسي مي‌كرد، بايد به حساب كل آزادگان گذاشته شود؟ آيا بايد حماسه مهدي طهانيان اسير سیزده ساله، قنبر علي بهارستاني اسير یازده ساله و پدر پيرش، عليرضا احمدي اسير یازده ساله و پدر بزرگوارش و... را فراموش كرد و سراغ ذهن ساخته‌هاي خود رفت؟ به يقين، آنچه در برخي صحنه‌هاي فيلم اخراجي‌هاي دو به نمايش گذاشته شد، حاشيه‌هاي بي‌ارزشي بود بر متن پرمعنا و افتخارآميز دوران اسارت آزادگان.
کد خبر: ۹۵۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۱ 28 April 2010

«تابناک» اجتماعی ـ در پی انتشار پاسخ مسعود ده نمکی به انتقادات حجت‌الاسلام ابوترابی از فیلم «اخراجی‌های 2»، معاون هنري مؤسسه فرهنگي پيام آزادگان در گفت‌وگو با خبرنگار «تابناک»، به اظهارات ده نمکی پاسخ داده است.

خوب‌نژاد به خبرنگار «تابناک» گفت: بنده ضمن اينكه هيچ نمايندگي از جانب آقاي ابوترابي براي پاسخ به واكنش ايشان ندارم، اما بر خود فرض مي‌دانم از ايشان به خاطر اين موضعگيري تشكر كنم. كما اينكه در تماس‌هاي زيادي كه آزادگان با مؤسسه داشته‌اند، از موضع ايشان ابراز خوشحالي و استقبال كردند. البته بنده از ريش سفيدان دفاع مقدس بويژه فرماندهان پر افتخار خواهش مي‌كنم در چنين مواردي نسبت به تنوير افكار عمومي به هر شيوه‌اي كه صلاح مي‌دانند، اقدام نمايند. ضمن اينكه به آقاي ده نمكي به عنوان يك همرزم توصيه مي‌كنم در پاسخ دادن به افراد، ادب و متانت را رعایت نمایند، بويژه اگر اين افراد از اشخاص مورد اعتماد جامعه و مقام معظم رهبري و ايثارگران باشند.

معاون هنري مؤسسه فرهنگي پيام آزادگان افزود: به يقين آقاي ابوترابي داراي اين ويژگي‌ها هستند و افتخار نسبت برادري با اسوه اخلاق و خدمتگزاري، مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمين ابوترابي را دارد و خود ايشان علي الدوام در خدمت آزادگان هستند و آشنايي كامل با موضوعات مختلف آزادگان دارند و قطعا از سر دلسوزي و جلوگيري از انحراف در تاريخ دفاع مقدس، موضع گرفتند.

وی ادامه داد: همچنين انتظار از آقاي ده نمكي، بنده و دیگر دوستاني كه از جنس ما هستند اين است كه اجازه ندهيم كه توسط ما به چهره تابناك دفاع مقدس و حماسه آفرينان آن دوره چنگ انداخته شود. در واقع بنده فكر مي‌كنم حداقل در «اخراجي‌هاي 2» حقايق و واقعيات فرهنگ مقاومت دفاع مقدس ناديده گرفته شده و يا وارونه جلوه داده شده است و به انحراف رفته است. فراموش نكنيم اسارت نيمه پنهان دفاع مقدس است و چون در منظر مردم و نخبگان و هنرمندان اتفاق نيفتاد، هر آنچه در فيلم‌ها و كتاب‌ها نوشته و نمايش داده شود، به عنوان عين واقعيت پذيرفته خواهد شد.

خوب نژاد ادامه داد: آقاي ده نمكي فرمودند من مدرك دارم، ولی منظور ايشان از مدرك را نفهميدم. آيا ايشان در اخراجي‌هاي دو قصدشان افشاگري عليه آزادگان بود و اكنون در برابر انتقادات دلسوزانه و جدي، درصدد ارایه مدارك است كه از نوع برخورد و واكنش ايشان و صحنه‌هاي فيلم چنين برداشتي مي‌شود. البته بايد بگويم آزادگان از هر حيث در ارتفاعي در قله افتخار هستند كه دست هيچ بدخواهي به آنها نخواهد رسيد. اگر منظورشان از مدارك بحث هواپيما ربايي است كه تمام دنيا از اين موضوع اطلاع دارند. در واقع من متوجه هدف ايشان از مدارك و ناگفته‌ها نشدم. ايشان بفرمايند كدام ناگفته‌ها را نمايش دادند جر اينكه بسياري از ناكرده‌ها را به تصوير كشيدند و به آزادگان نسبت دادند.

وی با اشاره به برخی اظهارات ده نمکی، افزود: در جايي ايشان اشاره فرمودند به پژوهشگاهي در زمينه آزادگان تحت نظر خودشان، قطعا ايشان به خوبي مي‌دانند كه دست‌کم بنده از شيوه پژوهش، حجم و منابع ايشان اطلاع كامل دارم و در برخي قراردادهاي ايشان به اتفاق دوستان آزاده، كارفرما بوديم! آيا مدركي زنده‌تر و واقعي‌تر از بنده و دوستان آزاده‌ام وجود دارد و آيا مرجعي صالح‌تر از خود آزادگان براي ترسيم و تعريف فضاي آن دوران وجود دارد؟ ايشان چه اصراري دارند و آزادگان و رزمندگان چه گناهي مرتكب شده‌اند كه بايد سرگذشت‌هاي افتخارآميز خود را بر اساس تعريف قاب دوربين آقاي ده نمكي و با تعريفي ديگر ببينند و تا انسان محترم و فرهيخته‌اي از هر قشري لب به نصيحت و اشكال مي‌گشايد، با پاسخ‌هاي بي‌محابا و گاه حتی جزم انديشه‌هاي ايشان روبه‌رو شود.

متن کامل را در صفحه تابناک اجتماعی بخوانید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۰
به نظر من سرس فیلم های اخراجی خیلی خنده دار هستند اما کاملا سبک و بی معنا هستند حالا گذشته از معنویت اسارت از نظر سینمایی کاملا سبک ساخته شده اند.
اقای ده نمکی مرد مخلصی است ولی کاربلد نه !
ایشان اصولا به اشکالات مطروحه با عصبانیت و فرافکنی پاسخ میدهدنمونه ان صحبت ایشان و دفاع غیرمنطقی ایشان از اشتباهات درون فیلم در موسسه امام خمینی قم بود
که وفتی طرف تو دیالوگش میگه :
حاجی این روزها کمک های جنسی زیادی به جبهه میکنند مواضب باش...
ایشان دائما طفره میرفت
و کلی مثال دیگه
با سلام
من از آزادگان 8 ساله 8 سال دفاع مقدس و از همرزمان مرحوم ابوترابی بزرگوار هستم . بازم جای شکر داره که بعد از 2 سال بالاخره هم موسسه و هم یکی از مسئولان نظام پاسخی هر چند اندک به توهین های اقای ده نمکی در آن فیلم بی محتوا دادند.
پسر 17 ساله من بعد از دیدن این فیلم سوالات زیادی براش مطرح شد و مدام سوال میکند که آیا واقعا این فیلم حقیقت دارد یا نه؟تمام گذشته ما آزادگان زیر سوال رفت !!!!!!!
اين مثلا فيلم، جز توهين به 8 سال دفاع مقدس چيزي نبود
اخراجی های یک حداقل یه پیامهای مثبتی داشت ولی این یکی خیلی لوس و خنک بود!! آدم وقتی روی یه موضوع کمدی کار کنه نباید با ارزشها و مقدسات دفاع مقدس و آزادگان عزیز بازی کنه!!! لابد پیام مثبتش همون سرود ای ایران آخر فیلمه نه؟!!
اشک رزمندگان دربند بوده ی رژیم منحوس صدام را درآوردند، پاکترین انسانها بودند، حیف و صد افسوس که به اینجا رسیده ایم.
سازند فیلم که ظاهرا حروف الفبا کارگردانی رانیز نمی داند چنان فیلم مفتضحی را ساخته که اگر تمامی آزادگان وکارگردانهای سینما جهان جمع شوند نمی توانند آنراجمع کنند به عنوان یک اسیر 8سال کشیده تمامی خیال پردازیهای این تازه به دوران را رد میکنم
ما که دیدیم و لذت بردیم و به روح بلند ازادگان هم صلوات فرستادیم 20 ساله از جنگ میگذرد کدام کارگردان کاری دیدینی در زمینه جنگ و شهدا و اسیران که همگان را به تماشای ان ترغیب کند انجام داده است ( لطفا سانسور نکنید)
اینکه ازادگان متحمل رنج و شکنجه از لحظه اول اسارت شده اند و مقاومت بی نظیر افتخار افرین انها هیچکس شکی ندارد اما برای جوان و نوجوان امروزی با لحن خشک و به اصطلاح پر محتوی چگونه میخواهید ان عزتها را به تصویر بکشانید
واقعا اخراجیهای 2 افتضاح بود
بابا این فیلم هیچ چیزی قابل ذکری نداشت الا یک علامت سوال بزرگ که مردم ما واسه خندیدن تن به چه ذلتهایی میدن
این فیلم فقط بازیگر داشت
شما فقط و فقط خودتان را ميبينيد ... اصلا بقيه مردم مخالف شما حاشيه هستند !!!
من این فیلم رو به تازگی دیدم...

خیلی خیلی ناراحت شدم که در این فیلم اسرای ایرانی رو به این شکل به تمسخر گرفته اند و از اسرای ما که مخلصانه و دلیر برای خاکشان جنگیدند اسیر شدند مقاومت کردند و بعضآ شهید شدند چهره ای معتاد و لات و بی اصالت به تصویر کشیده و به نسلهای جدید معرفی میکنند !!!

چه معنی میتونه داشته باشه که در اردوگاه اسرای ایرانی در عراق جوانان این خاک اون هم در اون زمان بخواهند و بتونند بارانی از سیگار بر روی سر یک اسیر به قول کارگردان خاطی بریزند .. هر رزمنده اسیر در این پلان یک پاکت سیگار از جیبش در میاره و ....!!!!! آقای ده نمکی این درست نیست . به خدا این ظلم در حق مردان بی ادعا و دلاوران این خاکه !! چرا شما باید امنیت پرواز های داخلی ما را در دوره جنگ و در زمانی که کشور در امنیتی ترین حالت خودش به سر میبرده به این مسخرگی به چالش بکشید ؟؟؟ آیا نا کار آمدی مسئولین وقت مد نظر شما بودند یا !؟؟؟

به خاطر این دو فیلم که فکر میکنم ساخته شدنش به این نحو فقط در توان و قدرت شما بود و بس ... شما و شخص شما باید از همه آزادگان و شهدا و همه شیر مردان زمان معذرت خواهی کنید و استغفار کنید .. شاید که دلجویی اندکی از عزیزان شده باشد ..
من اون موقع بچه بودم و چیزی ازون موقع نمی دونم ولی شاید در بعضی موارد این جور شوخی هایی حتما بوده است. ولی مطمئنا غالب قضیه چیز دیگری است. شاید بهتر بوذ این ذهنیت آرمانی از مدافعان وطن این جوری مضحکه نمی شد. والا همه می دونیم محیط جبهه ها شوخی و خوشی هایی هم دارد و زجرهای آن به مراتب بیشتر است. زیاده روی در هر امری اشتباس. جا داره از کار لیلی با من است و آژانس شیشه ای و از کرخه تا راین هم یادی بکنیم. این فیلم ها در ذهن همه ما می ماند. و این اخراجی هاست که فقط فراموش می شود.
این فیلم ازنظرسینمایی اصلاارزشی نداره
8 سال دفاع جانانه رزمنده ها واسه حفظ خاک و ناموس وطن رو نباید اینجوری به تمسخر گرفت.واقعا واسه آقای ده نمکی متاسفم
8 سال دفاع جانانه رزمنده ها واسه حفظ خاک و ناموس وطن رو نباید اینجوری به تمسخر گرفت.واقعا واسه آقای ده نمکی متاسفم
اگر کسی پیدا شد که بهتر از این فیلم در این زمینه و عامه پسندانه ساخت انوقت راجب ارزش این فیلم قضاوت کنید اصل را ول کرده اید به فرع چسبیده اید موضوع یاداوری ان عزیزان در بیان هجو بود وگرنه بزرگی رزمندگان انکار ناپذیر است اما خوب ما هم از دوستان ازاده شنیدیم که منافقین در تلاش برای چند دستگی در اسارتگاه ها بودند همه هم با یک روحیه نه به جبهه رفتند ونه حد مقاومتشان یکسان بود من خود در بیمارستان جبهه شرف حضور داشتم بود قهرمان موجی هم که فحش میداد نه صلوات میفرستاد اما موقعیت درد و اختلال فکری اورا بخاطر موجی بودن همه درک میکردیم
چه اشکالی داره گاهی اوقات از زاویه دیگری به تاریخ نگاه کرد ضمن این کار ده نمکی هم جذاب بود و هم کمی به واقعیت هم نزدیک بود نه کاملا .
پدر این دنیا بسوزد که وقتی تاریخ مصرف کسی تموم بشه چطور شروع می کنند اونو محو کنندبعد این همه مدت یادشون افتاده اخراجی های دو رو نقد کنند بابا یه دفعه برید بزنید توکله طرف راحتش کنید
دوستان سلام
نظر همه محترم ولی فیلم اخراجی ها فیلمی بیش نبود اینطور که شما انتقاد کردین انگار خود اسرا و جانبازان و کلیه کسانی که در جنگ 8 ساله بودن رو به بازی و مسخره بازی در آورده اند نه کمی از دید مردم به قضیه مگاه کنید که 99 در صد مردم به این قضایا فکر نمیکنن فقط از دید یه تماشاگر نه منتقد فیلم به این قضیه نگاه میکنند و در مورد بارااااااااااااااان سیگار که یکی از دوستان اشاره کرد باید بگم مگه توی همین پادگان ها و زندان های داخل کشور عزیزمون سیگار نیست ؟ سیگار که پیش کش همه جور مواد مخدری دیگری هم پیدا میشه به چشم دیدم کسانی رو که رفتن خدمت و یا خدایی نکرده زندان و با چه وضع اسفناکی اونجارو ترک کردن !!!
بیایید کمی ساده تر بیندیشیم چون اندیشه زیاد باعث گمراهی میشه
موفق و پیروز باشید
بابا این چه فیلمی بود که این اقا درست کرده بودزحمات یک عمر بچه های ازاده را به باد دادو یقینا روزحساب وکتاب نزدیک است وباید جوابگی این توهینی که به مقام ازادگان شده را جواب گو باشد
ده نمکی اگرچه رزمنده بوده ولی یک اپورتونیست واقعی هم هست و السلام.
مگه اخراجی های 1 چه گلی به سر رزمنگان غیور ما زد که اخراجی 2 به سر آزادگان سزافراز ما بزند. من نمی دانم آقای ده نمکی چقدر جبهه دارد کار او نشان می دهد زیاد به مفاهیم جبهه و واقعیت های آن آشنائی چندانی ندارد ولی ای کاش این قدر جبهه و دفاع مقدس و آزادگی را به تمسخر نمی گرفت.
فقط اين آقاي ده نمكي ميتواند اين طور فليم ها بسازد وكسي چيزي نگويد وغيرازاين چي ميشد
آقای ده نمکی شیطان تا قیامت فرصت دارد.خیر خواه تو هستم .مواظب باشید مخملباف ثانوی نشوید.خیلی ها پس از رسیدن همه را تقدیم شیطان می کنند واین نیست مگر حجت الهی برغیر مخلصین با فتح لام. والعاقبت لاهل تقوی .والله مع صابرین.
بجاي ايراد گيري اگر واقعا توانائي داريد فيلمي بهتر از اخراجيها بسازيد
فرمانده من در دوران خدمت يك آزاده ارتشي بود، ولي آونچه كه تعريف مي كرد كاملا" با داستان ده نمكي متفاوت بود. مخصوصا" وضع فجيع بهداشتي.
اصولا این فیلم فاقد ارزش هنری خاصی می باشد و معلوم نیست کارگردان چه پیامی را در این فیلم دنبال می کند. متاسفانه وارد شدن ناگهانی و بدون کنترل افراد در بخشهای مختلف و حیاتی جامعه از جمله فیلمسازی از معضلات بزرگ امروز کشور ماست که به مرور تاوان سنگینی در مورد آن خواهیم داد.
ده نمکي مرد با جرات و جسارتي است و فقط او تونست واقعيت ها را به ظهور بکشه.
خدا از اقای ده نمکی نگذرد که ارزشهای دفاع مقدس را به سخره گرفته من بعنوان یک رزمنده چه جوابی به فرزندان بدهم که معنویت جنگ یعنی این فردای قیامت یقه ده نمکی را میگیرم و.......
واقعاً در عجبم از مرام این مردم پست ، اگر فیلمش افتضاح بو پس چرا پرفروشترین فیلم تاریخ سینما شد . کدوم دروغه سالنهایسینمای مملو از آدم یا این کامنت های منظوردار تاکی میخوان جبهه رو برای آدمایی مثل من که با پایان جنگ تازه زندگیشون شروع کردن دست نیافتنی کنند به خدا اخراجیه این تصاویر مصنوعی رو در هم شکست وبهمون فهموند جنگ وجبهه یعنی آدمای معمولی که کنارمون زندگی می کنند دست بردارید از این همه غرض ورزی
"ما که دیدیم و لذت بردیم و به روح بلند ازادگان هم صلوات فرستادیم 20 ساله از جنگ میگذرد کدام کارگردان کاری دیدینی در زمینه جنگ و شهدا و اسیران که همگان را به تماشای ان ترغیب کند انجام داده است ( لطفا سانسور نکنید)" آژانس شیشه ای و لیلی با من است. بس بود؟
تكان دهنده است ...اسيران 11 ساله و 12 ساله !
من این فیلم رو از لحاظ برخورد تازه با موضوع جبهه خیلی قبول دارم ،چه حرف بدی زیده جز واقعیت؟
اما از لحاظ سینما نه فیلم خوبی نیست
آقای ده نمکی تو فیلمهاش به زبان و فرهنگ ترکی هم خیلی توهین و تحقیر کرده. یواش یواش گند فیلمهاش داره در میاد
توي اين فيلم جواد رضويان ارزش فيلم رو به شدت كاهش داد و به نظر من بايد رضويان رو از اين فيلم حذف مي كردند يا ديالوگهاي اون رو حذف مي كردند كه بسيار تهوع آور بود .
ودر كل اسراي اين فيلم كمترين شباهت رو با اسراي واقعي جنگ داشتند
اين فيلم به مقدسات جنگ توهين نموده
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار