بازدید 24463

چهارشنبه سوري از منظر مراجع عظام تقليد

محمد حسن رضائی
کد خبر: ۸۸۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۶ 06 March 2010
با وجود اظهارات میرحسین موسوی مبنی بر حرکت در مسیر عقلانیت و شرع و به ظاهر اهمیت دادن به فرمایشات علماء و همچنین ادعای ارتباط حسنه معترضین با مرجعیت، وی در مصاحبه ای جالب با سایت خودش (کلمه) عنوان نمود که گسترش آگاهی، استراتژی اصلی معترضین می باشد...!؟

وی با دعوت سراسری هواداران به ظاهر معترض خود به احیای مراسم خرافی چهارشنبه سوری اقدام نمود و طی سخنانی این مراسم را "جشنواره نور علیه تاریکی" خواند.

همچنین وی هدف معترضین را تغییر در چهارچوب نظام دانست و در عین حال بر حضور خیابانی حامیان خود در خیابان ها به عنوان روش های آتی خود تاکید نمود.

چهارشنبه سوري، سنتي از آتش پرستان قديم

متاسفانه اين مراسم كه همه ساله باعث هدر رفتن سرمايه هاي انساني و اقتصادي زيادي شده، نظم و امنيت عمومي را براي شهروندان مختل و خانواده هاي بي شماري را در آغاز سال نو اندوهگين و داغدار مي نمايد؛ سنتي كاملا غلط و خرافي است كه از هيچ گونه پشتوانه منطقي و عقلي صحيحي برخوردار نمي باشد. متاسفانه برخي آگاهانه يا آگاهانه به اسم ترويج و پاسداشت ميراث ها و سنت هاي باستاني، فرهنگ هاي جاهلي كه هيچ گونه جنبه مثبتي در آن وجود ندارد را در بين جوانان گسترش داده و در پشت اين موضوع در صدد ضربه زدن به هويت اسلامي جامعه مي باشند.

 با وجود اقدامات تبليغي كه در رسانه ها و توسط نيروهاي انتظامي براي كاهش خسارات ناشي از اين سنت جاهلي در نظر گرفته شده است اما ريشه كني اين قبيل ناهنجاري ها با كار عميق فرهنگي امكان پذير است.

نظر مراجع معظم: (1)

سوال: خريد و فروش ترقه و انجام چهارشنبه سوري و سيزده بدر به اعتقاد نحسي 13 و احياي مظاهرشان چگونه است؟ متأسفانه اين اعمال مورد تشويق قرار گرفته است؟

حضرت آيت الله العظمی خامنه اي: چهارشنبه سوري و سيزده به در مبناي عقلايي ندارد. (مجموعه استفتائات)

حضرت آيت الله العظمی فاضل لنكراني: در فرض مزبور كه داراي خطرات جاني و مالي است و موجب اذيت و آزار ديگران است و مخالف مقررات و قانون و نظم جامعه است جايز نيست.

حضرت آيت الله العظمی بهجت: اين كارها مشروعيت ندارد.

حضرت آيت الله العظمی تبريزي: هيچ يك از اين امور رجحان شرعي ندارد و تشويق مردم به اين مورد تشويق به دنيا و غافل كردن از آخرت است و اين كه تصور مي كنند اين امور مردم را به حفظ وطن و عزت وامي دارد تصوري باطل است، آنچه مردم را به عزت مي رساند و به حفظ وطن وامي دارد ايمان است و بس.

حضرت آيت الله العظمی صافي گلپايگاني: اشكال دارد.

حضرت آيت الله العظمی سيستاني: اموري كه به جامعه ضرر مي زند و موجب ايذاء مردم است مانند استعمال ترقه و خريد و فروش آن جايز نيست.

حضرت آيت الله العظمی مكارم شيرازي: اين كارها شايسته مسلمان نيست.

در همین راستا و با توجه به تبلیغات گسترده ای که از سوی رسانه های ضد انقلاب، علی الخصوص سایت سازمان منافقین صورت می گیرد، آیت الله العظمی مکارم شیرازی در خلال درس خارج خود در قم به این موضوع پرداخت و خواستار حذف مراسم خرافي چهارشنبه سوري و ممانعت از انجام حركات ناشايست در اين روز شد.

ایشان در ادامه افزودند: متاسفانه در چنين روزي (چهارشنبه سوری) شاهد انجام برخي از حركات ناشايست از سوي قشر جوان هستيم و مسئولان و نهادهاي ذيربط بايد از انجام چنين حركاتي جلوگيري كنند. چهارشنبه سوري يك مراسم خرافي بر گرفته از آيين غلط گذشتگان است و در فرهنگ اسلامي هيچ جايگاهي ندارد. پيامبر گرامي اسلام در بدو آغاز رسالت خود با برخي از سنت‌هاي اعراب جاهلي مخالفت كردند و ما نيز بايد با سنت غلط چهارشنبه سوري مقابله كرده و آن را حذف كنيم. دین مبین اسلام داراي سنت‌ها و آيين‌هاي بسيار خوبي است كه اين آيين‌ها بايد جايگزين آيين غلط چهارشنبه سوري شود. در ايام نوروز كه از اعياد باستاني است، بايد سنت‌هايي همچون ديد و بازديد، صله رحم، كمك به ديگران و … ترويج شود و ما نبايد تسليم سنت‌هاي خرافي گذشتگان شويم. خرید و فروش، حمل و نقل مواد محترقه كه به منجر به ايجاد حادثه و مصدوم شدن ديگران مي‌شود جايز نبوده و منفعت حاصل از آن نيز حرام است.

 (1). سيد محسن محمودي، مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد، انتشارات صاحب الزمان، 1382، ج 1 ص 155- 157
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۰
والا منم با نظر این حضرات موافقم ولی 13 به در یه مراسم خیلی خوبه که همیشه تو ایران بوده.
نباید اصلیت خودمون رو فراموش کنیم.
من ایرانی هستم و ایرانی خواهم بود.
در مورد 4 شنبه سوری هم با نظر مراجع کاملا موافقم چون اصلا جشن نیست .
ای تابناک .... چرا نظرات کاربران را نمایش نمی دهی؟ حتی با همان گزینش شورای نگهبانی که قبلا داشتی؟
....
ای ... ما در ایران آتش پرست نداشته ایم و مردم ایران همیشه یکتاپرست بوده اند، اگرچهارتا کتاب تاریخی بخوانی و بعد مطلب بنویسی بد نیست، مگر ما مسلمانان الان سنگ پرست و خاک پرستیم که شما رزتشتیان را آتش پرست معرفی میکنی؟ فرهنگ اصیل ایرانی را فراموش کرده اید و بعد دربه در شده اید که چگونه از تهاجم فرهنگی جان سالم درکنیم؟ خب فرهنگ خودت را احیا کن...
بالاخره معلوم نشد که شما به گذشته افتخار می کنی یا از آن بیزاری .وقتی بحث نوروز و ... می شود می گویید اعیاد باستانی وقتید بحث روز 13 و روز طبیعت می شود می گویید خرافی و .
متن استفتا به سمت خريد ترقه و خرافات تاكيد دارد ولي آيا آقاي موسوي هم منظورشان ترويج چنين مسائلي بوده است ؟؟ كمي بي طرف باشيم
به نظر من چهارشنبه سوري يك رسم تاريخي است اما بايد مزاحم ديگران نشد
نحوه سوال کردن بسیار مهم است.مشخص است که از همه مراچع در مورد ترقه و ایچاد خطر برای دیگران سوال شده است که چواب آن از پیش معلوم است.بسیاری از کارهایی که در بین مردم متداول است مبنای شرعی و عقلی ندارد مثل پوشیدن لباس سیاه در عزای افراد و یادادن ولیمه ازطرف فرد سوگوار و ....اما به این شدت نهی نمی شود.زنده نگه داشتن رسوم چریی از پاسداشت فرهنگ است.آیا ما شمشیر یک پادشاه ستمگر را در موزه نگه نمیداریم .
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی