بازدید 22257

غرب و جنوب غرب کشور در شرایط پیش اضطراری/ سرازیر شدن ۳ میلیارد مترمکعب سیلاب به سدهای خوزستان در ۵ روز/ پیش‎بینی سیل در ۵ استان

موج بارشی که از راه رسیده از امروز فعالیتش را با شدت آغاز خواهد کرد؛ فعالیتی که با توجه به پر شدن مخازن سد‌ها و ظرفیت رود‌ها و تالاب ها، به شدت نگران کننده به نظر می‌رسد تا جایی که روز گذشته رئیس جمهور به خوزستان سفر کرد و ضمن بازدید از برخی مناطق متأثر شده از سیلاب، جلوگیری از وقوع سیلاب را غیر ممکن خواند.
کد خبر: ۸۸۸۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷ 30 March 2019

هم اکنون هم آن بخش از ظرفیتی از سد‌ها که برای مهار بارش‌های پیش بینی شده خالی نگه داشته شده بود، پر شده و هم پیش بینی‌ها در خصوص رهاسازی آب سدها، رقم خوردن سیلاب در پایین دست است.

به گزارش «تابناک»؛ موج بارشی که از راه رسیده، از امروز فعالیتش را با شدت آغاز خواهد کرد؛ فعالیتی که با توجه به پر شدن مخازن سد‌ها و ظرفیت رود‌ها و تالاب ها، به شدت نگران کننده به نظر می‌رسد، تا جایی که روز گذشته رئیس جمهور به خوزستان سفر کرد و ضمن بازدید از برخی مناطق متاثر شده از سیلاب، جلوگیری از وقوع سیلاب را غیر ممکن خواند.

اظهارنظری که در ادامه آن، روحانی به صراحت از سیلابی شدن پایین دست سد‌ها با باز کردن دریچه سد‌های مملو از آب خبر و وعده داد در صورت بروز خسارت با این اقدام، دولت قبول خسارت خواهد کرد؛ وعده‌ای که پیش و بیش از آنکه امیدبخش باشد، توصیف سیلابی مخرب به نظر می‌رسد!

اوضاعی نگران کننده که نه تنها پیش روی خوزستان، که در انتظار تمامی استان های غربی، جنوب غربی و جنوبی کشورمان است.

استاندار خوزستان خواستار اعلام حالت فوق العاده شد
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۲۳:۰۸

غلامرضا شریعتی روز شنبه در ارائه گزارش آخرین وضعیت خوزستان به ستاد مدیریت بحران کشور که از طریق ویدئوکنفرانس انجام شد، اظهارداشت: از روز‌های سه شنبه و چهارشنبه آورد آب‌های ناشی از بارندگی در روز‌های یکشنبه و دوشنبه دیگر استان‌ها به سمت خوزستان روانه می‌شود و پیش بینی می‌شود استان تا پنج روز بعد از آن نیز بطور حاد دچار گرفتاری‌ها و پیامد‌های مختلف این وضعیت باشد.

رئیس شورای تامین خوزستان افزود: برآورد‌ها دال بر این است که ظرف پنج روز آینده ۲ میلیارد و ۹۵۶ میلیون مترمکعب آب وارد استان می‌شود. بخشی از این آورد‌ها از کارون به سمت دز و کرخه منتقل شده به این معنی که آورد به سمت این دو سد نسبت به پیش بینی‌های قبلی افزایش پیدا می‌کند. طبق پیش بینی‌ها طی ۱۴ روز آینده ورودی سیلاب به استان نزدیک به ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب است که امیدواریم پیش بینی صورت گرفته اشتباه باشد.

استاندار خوزستان با اشاره به افزایش بیشتر حجم آورد آب به سدهای استان طی روزهای آینده از وزیر کشور خواستار اعلام حالت فوق العاده در استان به منظور فعالیت ادارات در تعطیلات پیش رو شد.

نماینده عالی دولت در استان با تاکید بر اینکه ۲۰ فروردین نیز موج جدیدی از بارش‌ها را خواهیم داشت، گفت: تا الان با چنگ و دندان در حال مراقبت و محافظت از شهر‌ها و روستا‌ها هستیم که با این وجود در منطقه بامدژ اهواز ۲ روستا در معرض آسیب بودند و سیل بند آن‌ها شکست.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه ساعاتی پیش یک سیل بند در روستای عصافره از توابع شهر سوسنگر شکسته شد، افزود: به همین دلیل این روستا و یک روستای دیگر به نام ابوفروش در حال تخلیه هستند، ولی با این وجود برای اینکه مانع پیشروی آب در این روستا‌ها شویم ترمیم سیل بند‌ها همچنان ادامه دارد.

نماینده عالی دولت در استان به حجم مخزن سد دز اشاره کرد و گفت: حجم موجود در این سد بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون متر مکعب است. در حال حاضر خروجی سد دز یکهزار و ۸۵۰ متر مکعب بر ثانیه بوده و با این وجود ورودی سد یکهزار و ۱۵۰ متر مکعب بر ثانیه است.

استاندار خوزستان تصریح کرد: همچنین خروجی سد کارون یکهزار و ۳۰۰ متر مکعب بر ثانیه است که ورودی آن به همین میزان ثبت شده و از همین بابت باید تاکید کرد که حجم خالی مخازن سد‌های استان در شرایط مناسبی نیست، اما با خروجی‌های درحال انجام سعی می‌شود که اوضاع به ویژه در سد دز بهبود پیدا کند.

شریعتی مهم‌ترین نگرانی موجود در استان را ناشی حجم بالای آب ذخیره شده در سد دز اعلام کرد و گفت: آورد آب‌ها و مدل‌های جدید نشان می‌دهد که آورد آب در سد دز رو به افزایش است. در صورت تداوم این روند ممکن است مجبور شویم که خروجی دز را به ۲ هزار متر مکعب بر ثانیه هم برسانیم و این شهر‌ها و روستا‌های بیشتری را در سطح استان تهدید می‌کند. در این صورت در مقطع اهواز یک هزار و ۳۰۰ متر مکعب از رودخانه کارون و ۲ هزار متر مکعب هم از دز عبور می‌کند.

جوان ۱۹ ساله اهوازی در کارون غرق شد
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۲۳:۰۵

فرماندار شهرستان کارون گفت: یک جوان ۱۹ ساله اهوازی عصر روز شنبه در رودخانه کارون غرق شد.

معصومه خنفری شنبه شب در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: این جوان که شناگر ماهری نیز بوده در کنار رودخانه کارون در شهرستان کارون درحال بازی با فرزندش بوده است. پس از افتادن توپ فوتبال در رودخانه این فرد قصد خارج کردن توپ از آب را داشته که در رودخانه غرق می‌شود.

به گفته فرماندار شهرستان کارون تا این لحظه جسد این جوان از آب خارج نشده است؛ بنابراین گزارش، تصاویری از درگیری مردم محلی با غواصان سازمان آتش نشانی در محل این حادثه منتشر شده است، فرماندار کارون علت این امر را ناراحتی بازماندگان این جوان عنوان کرد.

تخصیص ۵ میلیارد تومان برای تجهیز مدارس سیل زده گلستان
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۱۷:۴۳

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش گلستان، مهرالله رخشانی مهر معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان توسعه و تجهیز مدارس در جلسه بررسی وضعیت مدارس آسیب دیده ناشی از سیل که در سالن وحدت آموزش و پرورش شهرستان اق قلا برگزار شد گفت: از دیرباز، مدارس مکان مقدسی برای تعلیم و تعلم بوده است اما با توجه به حوادث اخیر پیش آمده، آشکار شد که علاوه بر آن، مدارس پایگاه های مدیریت بحران نیز هست.

وی افزود: روند آموزشی و تربیتی دانش آموزان نباید تحت تاثیر عوامل بحرانی قرار گرفته و مختل شود از این رو در نظر داریم هر چه سریع تر 50 کانکس جهت تشکیل کلاس درس به مناطق سیل زده ارسال کنیم تا در فاصله بازسازی و ترمیم مدارس، روند آموزشی دانش اموزان ادامه پیدا کند.

رخشانی مهر اضافه کرد: 3هزار میز و نیمکت برای مدارس آسیب دیده از سیل گلستان، در حال بارگیری و ارسال است.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ساخته شدن تعداد زیادی مدرسه در استان توسط خیرین مدرسه ساز، گفت: دست همه خیرین محترم مدرسه ساز را به گرمی می فشاریم و از همه آن ها می خواهیم تا بار دیگر دست به دست هم داده و آموزش و پرورش را در راه بازسازی مدارس یاری کنند.

این مقام مسئول در ادامه خاطر نشان کرد: با دستور وزیر آموزش و پرورش 5 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز سیستم های گرمایشی مدارس آسیب دیده به آموزش و پرورش گلستان اختصاص پیدا کرده است.

اعلام آماده باش سازمان مدیریت بحران کشور
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۱۷:۲۷

اسماعیل نجار معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره اقدامات پیشگیرانه در خصوص ورود سامانه بارشی جدید از فردا یکشنبه (۱۱ فروردین ۹۸) به کشور اظهار داشت: سازمان مدیریت بحران کشور یک سازمان هماهنگ کننده، سیاستگذار، هدایت کننده و نظارت کننده بر ایجاد آمادگی و مقابله در مقابل انواع حوادث است.

نجار افزود: بر همین اساس از رؤسای کارگروه‌های ۱۴ گانه عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور و استانداران سراسر کشور خواسته شده است تا با تدابیر پیشگیرانه و تشکیل جلسات ستاد بحران در دستگاه و استان‌های مربوطه نسبت به آمادگی حداکثری در برابر شرایط جوی حاکم بر کشور اقدام کنند.

خیریه‌ها اجازه توزیع مستقیم اقلام در مناطق سیل‌زده را ندارند
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۱۶:۱۱

محمدعلی کوزه‌گر معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی بر اساس قانون می‌تواند در خصوص جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای سیل‌زدگان اقدام کند، اظهار داشت: هیچ منع قانونی و محدودیتی برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی نداریم. به کمیته امداد و هلال‌احمر اعلام کرده‌ایم که سهم مددجویان ما را از کمک‌هایی که جمع کرده‌اند، به ما بدهند و باید ببینیم این امر محقق می‌شود یا خیر. این خیریه‌ها کمک‌های خود را به بهزیستی ارائه می‌دهند و ما نسبت به توزیع آن اقدام می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه جمع‌آوری کمک‌های مؤسسات خیریه در سیل اخیر، با نیت خاص سیل بوده و به بهزیستی گلستان ارائه کرده‌اند، گفت: در مجموع این خیریه‌ها اجازه جمع کردن کمک‌ها را دارند اما باید به نهاد مربوطه در استان بدهند، البته خودشان اجازه توزیع را ندارند. بهزیستی توزیع کمک‌ها توسط مؤسسات را در استان‌های سیل‌زده ممنوع کرده و فقط برای توزیع باید به نهادهای مربوط ارائه شود و خودشان شخصاً اجازه اقدام ندارند.

اسامی ۴۲ نفر فوتی در حوادث سیلاب‌های اخیر
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۲

شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور  اسامی جانباختگان حوادث اخیر را به شرح زیر اعلام کرد:

مرحله اول بارندگی‌ها؛ ۹ نفر / (روزهای پایانی سال ۹۷)

استان مازندران:
۱- مبینا روشن قیاس ۳۶ ساله / روستای دارابکلا
۲- جواد عباسپور / روستای دارابکلا
۳- کیوان وحدانی / ۲۷ ساله (بر اثر سقوط سنگ ناشی از بارش)
۴- محمد هاشمی ۳۴ ساله / بهشهر
۵- فاطمه طاهری ۲۹ ساله / بهشهر

استان گلستان:
امیرمحمد اسمعیل زاده (کلاله)
زینب تیموری فرزند علی

استان خراسان شمالی:
نقی کاووسی فرزند رمضانعلی / ۳۶ ساله
طالب نیکل فرزند صفر / ۲۸ ساله

موج دوم بارندگی‌ها / نوروز ۱۳۹۸

استان فارس:
۱. مهدی برامکی فرزند حمزه (شیراز)
۲. لیلا رنجبر فرزند مظفر (شیراز)
۳. رضا (پویا) برامکی فرزند مهدی (شیراز)
۴. نیلوفر گودرزی فرزند هیببت الله (مرودشت)
۵. مهدی اکبرزاده فرزند مجید (مرودشت)
۶. محمود حقیقت فرزند علی آقا (کرج)
۷. یاسین حقیقت فرزند محمود (کرج)
۸. ساناز کیانی فرزند عطالله (آمل)
۹. محسن استوار فرزند حبیب الله (شیراز)
۱۰. محمودرضا ناصری فرزند قباد (شیراز)
۱۱. سپهر زاهدی فرزند آرش (شیراز)
۱۲. کیامرث قاسمی فرزند اله مراد (شیراز)
۱۳. راحله تیموری فرزند عبدالستار (اصفهان)
۱۴. محمد کریم بردبار فرزند علی اکبر (شیراز)
۱۵. لعیا نریمانی فرزند محمد (اصفهان)
۱۶. خدیجه ابراهیمی فرزند قربانعلی (آمل)
۱۷. زهرا عاقل زاده فرزند عبدالحسین (شیراز)
۱۸. فریده مولودی فرزند علی اصغر (سعادت شهر)
۱۹. حسین احدی فرزند عباسقلی (شیراز)

 

گلستان:
احمد عبدالحسینی فرزند علی
نازمحمد خالدی، فرزند عبدالله
عبدالعظیم نیانی
بهرام تاتاری
تاج قلی جهانی

کهگیلویه و بویراحمد:
محمد امین زرین کلاه، فرزند حسین علی ۱۶ سال (گچساران)
میر عسکر حسینیان فرزند کهزاد ۵۰ ساله

لرستان:
پرستو مراد پور، ۲۱ ساله (کوهدشت)
ابوالفضل کاظمی، ۲۵ ساله (الیگودرز)

خوزستان:
فرزاد عالیوند، فرزند محمد زمان (مسجد سلیمان)

سمنان:
سیف الله ارغوانی بیدختی فرزند احمد ۷۶ ساله (استان سمنان)

کرمانشاه:
بهنام ویسی فرزند کاکاعزیز (سرپل ذهاب کرمانشاه)

همدان:
فاطمه بسطامی ۱۲ ساله فرزند محمد (ملایر همدان)

خراسان رضوی:
مصطفی نورا ۷ ساله فرزند شیر احمد (مشهد خراسان رضوی)

پرداخت تسهیلات کم‌بهره به اصناف سيل زده
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۱۴:۵۱

وزیر صنعت معدن و تجارت امروز در بازدید از شهرک صنعتی آق قلا گفت: از واحد‌های تولیدی و اصناف خسارت دیده در سیل اخیر با پرداخت تسهیلات حمایت می‌شود. میزان پرداخت تسهیلات برای اصناف، تا سقف ۴۵ میلیون تومان وام قرض الحسنه است.

رضا رحمانی افزود: برای واحد‌های تولیدی نیز با توجه به میزان خسارت‌های وارد شده تسهیلات پرداخت می‌کنیم. 185 واحد تولیدی در شهرک آق قلا فعال بود که بخش زیادی از آنها در حادثه آسیب دید و از امروز فعالیت سه واحد از سر گرفته شد.

حاشیه‌نشینان کشکان و منطقه گزکو پلدختر منازل خود را ترک کنند
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۱۴:۴۵

شهردار پل‌دختر گفت: حاشیه‌نشینان کشکان و منطقه گزکو پلدختر نسبت به تخلیه اموال و وسایل ضروری خود اقدام کنند.

‌صمد چراغی پور در گفت‌وگو با تسنیم در پلدختر اظهار داشت: با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی و بارش‌های شدید در روزهای یکشنبه و دوشنبه این هفته و احتمال طغیان رودخانه کشکان، از مردم پل‌دختر تقاضا داریم از تردد در مسیر رودخانه خودداری کنند.وی افزود: اهالی و ساکنان کوی سازمانی‌ها و سایر شهروندانی که در مسیر رودخانه کشکان در منطقه عمومی کاوکالی ساکن هستند نسبت به جابه‌جایی افراد سالمند و خردسال و وسایل نقلیه و اموال ضروری به سایر نقاط امن اقدام کنند.

انجام تمهیدات لازم برای مقابله با سیل در سنندج
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۱۴:۱۴

حشمت الله صیدی، شهردار سنندج صبح امروز در جلسه فوق‌العاده شورای شهر سنندج که با موضوع تمهیدات و اقدامات انجام شده شهرداری به منظور مقابله با وقوع احتمالی سیل برگزار شد، گفت: در حال حاضر مهمترین دغدغه ما ناحیه‌های منفصل شهری و شهرک‌های اغماری هستند که بدون هیچ‌گونه مجوز ساخت و سازی در چند سال گذشته در بستر رودخانه‌ها و حتی رودخانه‌های خشک شده سال‌های گذشته، ساخت و ساز در آنها صورت گرفته و افراد بسیاری در این مناطق سکونت دارند.

وی یادآور شد: در این چند روز اخطار کتبی و حتی در بسیاری از موارد به صورت چهره به چهره به صاحبان این خانه‌ها نسبت به تخلیه منزل مسکونی خود به طور موقت اعلام شده و حتی مدارسی که از آموزش و پرورش برای اسکان مهمانان نوروزی در نظر گرفته شده بود، هماهنگ شده که در اختیار این خانواده‌ها قرار گیرد.

صیدی در ادامه گفت: مناطقی مانند نایسر، ننله و شهرک کوثر دوشان از جمله مستعدترین نواحی هستند که در صورت وقوع احتمالی سیلاب بیشترین آسیب پذیری را خواهند داشت. همچنین با توجه به پیش بینی‌های اداره کل هواشناسی بارش باران از بعد از ظهر امروز برای سنندج پیش بینی شده و با توجه به اینکه از امشب و فردا نیز این بارش‌های افزایش می‌یابد مسیرهای ورودی پارک جنگلی آبیدر سنندج مسدود می‌شود تا در صورت وقوع حادثه سیل برای شهروندان و مسافران نوروزی اتفاقی نیافتد.

مهار ۵ سیلاب توسط سد دز
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۱۴:۰۶

مدیرعامل سد و نیروگاه دز با اشاره به بارندگی‌های سیل‌آسای ماه‌های اخیر گفت: پنج سیل مهیب در چهار ماه گذشته توسط سد دز مهار شد.

سعید رئوفی‌نسب با بیان اینکه سد دز اهمیت بسیار ویژه‌ای در کنترل سیلاب‌ها و تولید برق دارد، گفت: نیمه اول سال ۹۷ با خشکسالی مطلق و در نیمه دوم آن با ترسالی مواجه شدیم که ادامه این ترسالی به امسال نیز کشیده شد و سد دز توانست پنج سیل مهیب در چهار ماه گذشته را مهار کند.

کمک ۱۴ میلیارد تومانی مردم به سیل‌زدگان تا صبح امروز
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۱۳:۵۸

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه روزانه ۸۵۰۰ نیروی هلال احمر در استان‌های مختلف در امداد رسانی سیل درگیر بودند گفت: تا امروز صبح رقم کل کمک نقدی به حساب های هلال احمر ۱۴ میلیارد تومان بوده است، کل هزینه‌های هلال احمر تا امروز حدود ۲۵ میلیارد تومان بوده است، گزارش کامل هزینه کرد تمام مبالغ و از آن جمله ۱۴ میلیارد تومانی که مردم به هلال احمر کمک کردند، بعد از حادثه منتشر خواهد شد.

بازدید فرمانده نیروی دریایی ارتش از مناطق سیل زده
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۱۳:۴۵

امیر دریادار حسین خانزادی با حضور در مناطق سیل زده استان گلستان و گفتگوی صمیمی با مردم روستاهای آق قلا و گمیشان، دستور ویژه جهت تامین کلیه اقلام و نیازمندی های مورد نیاز و همچنین رسیدگی و استقرار بیشتر تیم های پشتیبانی، عملیاتی و درمانی را به فرمانده ناوگان شمال صادر کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه با اشاره به حضور یگان های پروازی در این مناطق افزود: با هماهنگی های به عمل آمده تخلیه سیل آب های شهرستان های آقا قلا و گمیشان در حال انجام است و همچنین با حضور متخصیص و مهندسین نداجا در این مناطق ظرفیت های لازم جهت لایروبی گرگان رود در دست اقدام است.

تخلیه 45 میلیون متر مکعب از آب سدهای ایلام‌‌
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۱۳:۳۴

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام، از تخلیه 45 میلیون متر مکعب آب از سدهای ایلام خبر داد.‌ علی پور احمد در گفت و‌گو با تسنیم در ایلام، اظهار داشت: برای پیشگیری از خسارت سرزیز شدن سدها بر اثر وقوع بارش‌ها، اقدامات لازم صورت گرفته است.‌‌ مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام گفت: تاکنون از سه سد«چم گردلان»،«کنگیر» و «دویرج» 45 میلیون متر مکعب آب تخلیه شده است.‌

ایجاد فضای خالی در سد دز و کرخه
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۱۳:۰۰

مدیر بحران خوزستان اعلام کرد: با توجه به هشدار‌های هواشناسی برای ۱۱ و ۱۲ فروردین در حال ایجاد فضای خالی در سد دز و کرخه هستیم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حاجی زاده در ارتباط با شبکه خبر گفت: تاکنون مشکل خاصی نداشته ایم و آب رهاسازی شده به طور کامل مدیریت شده است.

سیل «‌مین» و «‌خمپاره‌های زمان جنگ» را نمایان کرد‌‌
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۱

بارش باران‌های سیل آسا در استان ایلام موجب نمایان شدن « مین» و « خمپاره»‌های زمان جنگ شد، ادواتی که سیل موجب نمایان کردن آنان شده است، شامل «مین» ضد تانک، «خمپاره»‌های انواع «مهمات m9» و «آرپی جی 7» باقیمانده از میادین مین و تله‌های انفجاری است که بارندگی و سیل موجب عیان شدن آنان شده است. ‌این اداوات که در مسیر رودخانه کنجانچم مهران و رودخانه چوار روئیت شده‌اند توسط واحدهای چک و خنثی در حال بررسی بوده و شهروندان عزیز استان ایلام که در حال در صورت مشاهده ضمن پرهیز از دستکاری و نزدیک شدن مراتب را به واحدهای انتظامی و نظامی منعکس نمایند و از هرگونه اقدام خودسرانه پرهیزکنند.‌

غرب و جنوب غرب کشور در شرایط پیش اضطراری/ سرازیر شدن ۳ میلیارد مترمکعب سیلاب به سدهای خوزستان در ۵ روز/ پیش‎بینی سیل در ۵ استان

وقوع بارش یک‌ساله در کرمانشاه ظرف چند روز آتی صحت ندارد
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۱۲:۳۴

علی محمد زورآوند، معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه گفت: سامانه بارشی فعالی از اواخر وقت امروز (۱۰ فروردین) وارد جو استان خواهد شد که بارش‌های گسترده و قابل توجهی به همراه دارد و امکان طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها را ایجاد می‌کند.

وی میانگین بارش ناشی از این سامانه را برای استان کرمانشاه ۷۰ تا ۸۰ میلی‌متر اعلام کرد و یادآور شد: پیک بارش این سامانه نیز در نهایت ممکن است در نقاط پربارش استان به ۱۳۰ میلی‌متر برسد. برخی مطالب منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر اینکه بارش این سامانه به اندازه یک سال است مردود است چنی ون چیزی به هیچ عنوان صحت ندارد.

پیش بینی افزایش مجدد سطح آب در آق قلا
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۱۲:۱۸

محمدجواد آذری جهرمی در اینستاگرام با انتشار نقشه تغییرات مناطق سیل زده استان گلستان در حد فاصل چهارم تا نهم فروردین ماه، نوشت: بنابر اطلاعات ماهواره‌ای و مقایسه مساحت مناطق سیل زده در ۵ روز اخیر، اگر چه محدوده سیل در آق قلا کمی کاهش یافته، اما در گمیشان به شدت افزایش یافته است.

وی افزود: برف بالا دست در حال ذوب شدن است و پیش بینی می‌شود سطح آب در آق قلا مجدد افزایش یابد.

غرب و جنوب غرب کشور در شرایط پیش اضطراری/ سرازیر شدن ۳ میلیارد مترمکعب سیلاب به سدهای خوزستان در ۵ روز/ پیش‎بینی سیل در ۵ استان

بر اساس این گزارش، مساحت منطقه سیل زده در استان گلستان در روز نهم فروردین ماه در حالی نزدیک به ۳۲ هزار هکتار برآورد شده که در روز چهارم فرودین ماه سطح منطقه سیل زده در این استان نزدیک به ۲۴ هزار هکتار بوده است که نشان می‌دهد طی پنج روز سطح مناطق سیل زده چیزی حدود ۸ هکتار افزایش یافته است.

این در حالی ست که پژوهشگاه فضایی ایران در چند روز گذشته با انتشار گزارشی ضمن پیش بینی ذوب شدن پوشش برفی، از احتمال تشدید آب گرفتگی و وقوع سیلاب در استان گلستان خبر داده بود.

تصاویر هوایی از آخرین وضعیت سیل در گمیشان و ترکمن صحرا
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۱۲:۰۸

منطقه گمیشان در استان گلستان همچنان در محاصره سیل قرار دارد و با توجه به مسدود بودن مسیرها، محموله‌های امدادی صرفا به وسیله بالگرد به مردم گرفتار این منطقه رسناده می‌شود. آن‌طور که رئیس جمعیت هلال‌احمر اعلام کرده، قرار است امروز حداقل یک مسیر زمینی به روی مردم محاصره در سیل گمیشان گشوده شود.

خطر وقوع سیل در دورود جدی است
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۱۱:۳۲

فریبا بهاری، سرپرست فرمانداری دورود در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه خطر وقوع سیل در دورود جدی است، بیان کرد: اطلاع‌رسانی گسترده‌ای در سطح شهر و روستاها انجام شده است. از طریق کمیته اطلاع‌رسانی، بلندگو و فضای مجازی حتی بخش خبر و آتش‌نشانی اطلاع رسانی به ۱۵ منطقه از سطح شهر که در مجاورت رودخانه هستند انجام دادیم. در روستا از طریق بخشداران و دهیاران و پیامک، اطلاع‌رسانی به سرپرست خانوارهای روستاها انجام شده است.

وی افزود: مردم باید هشدارهای داده شده را جدی گرفته و آنها را رعایت کنند. ساکنین روستاهای سنگر، قلعه کارضا، یوسف‌آباد، امیرآباد، فرمان‌آباد، خسروآباد، گوشه پل، سری‌ساتی، بحرین، منوچهری، صفا، عزت‌آباد، قلعه ضرغام، بلوار آیت‌الله بروجردی، کوی همت، کوی کارمندان سیمان، کوی شهرداری، فرهنگیان و الغدیر باید هر چه سریع‌تر منازل خود را ترک کنند.

این مسئول تصریح کرد: امیدواریم با توجه به زمان باقی‌مانده و اعلام شده در پیش‌بینی‌های هواشناسی، تخلیه این مناطق انجام شود.

 

سیل در تهران خیلی جدی نیست
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۱۱:۱۵

احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی درباره وضعیت آب‌وهوایی تهران در امروز شنبه گفت: امروز بعد ازظهر هوای تهران نیمه ابری است. در شمال استان تهران و ارتفاعات البرز بارندگی رخ خواهد داد و هم اکنون نیز بارش برف و باران در این مناطق ادامه دارد. این شرایط تا امروز بعد از ظهر برقرار است.

وی ادامه داد: اما امروز برای خود شهر تهران بارش پیش‌بینی نمی‌شود، باد آرام در تهران خواهد وزید و هوای نسبتا خوب بر شهر حاکم خواهد بود. بیشینه دما امروز به حدود 17 درجه سانتی‌گراد خواهد رسید و کمینه دمای امروز صبح تهران در حدود 10 درجه سانتی گراد بوده است. بنابراین تهران امروز در شرایط مطلوب دمایی است و از منظر وزش باد نیز با مشکل خاصی روبرو نخواهد بود.

پیش‎بینی سیل در ۵ استان
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۱۱:۱۴

احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی از ورود سامانه جدید بارشی به کشور از روز امروز خبر داد و گفت: این سامانه ابتدا از مناطق غرب وارد کشور شده و شدت آن از یکشنبه بعد از ظهر تا حوالی ظهر روز دوشنبه احساس خواهد شد. این سامانه به تدریج از سمت غرب، به سمت جنوب غرب، شمال غرب و شمال کشور حرکت خواهد کرد. شدت سامانه در استان‌های کرمانشاه، ایلام، خوزستان و چهارمحال و بختیاری رخ خواهد داد و این سامانه با شدت کمتر در اندازه نقاط کشور نیز اثر خواهد گذاشت.

وظیفه افزود: بیشینه بارش‌ها در شمال و شرق خوزستان، لرستان و چهارمحال بختیاری خواهد بود و بیش‌ترین بارش‌ها در یکشنبه بعد از ظهر تا دوشنبه ظهر در این مناطق رخ خواهد داد. بر این اساس احتمال سیل به خصوص در استان‌های لرستان، خوزستان.، چهارمحال بختیاری، ایلام و کرمانشاه وجود دارد؛ کانون بارش‌های این سامانه در این مناطق قرار دارد و رودخانه‌های بزرگ در این مناطق به شمال خوزستان، به خصوص دز و کرخه متصل می‌شود که ظرفیت آن‌ها تقریبا پر است.

وی افزود: در این مناطق احتمال سیل بالاتر است. ضمن اینکه علاوه بر سیل‌های مربوط به رودهای بزرگ، احتمال وقوع سیل‌های موقتی ناشی از رگبار در مسیل‌های کوچک نیز وجود دارد. این احتمال حتی در استان‌های شمالی تر مانند زنجان، همدان، تهران نیز وجود دارد، هرچند این احتمال خیلی جدی نسیت. با این حال احتیاط در این مناطق لازم است.

 

آغاز موج جدید بارش‌ها، تا ساعاتی دیگر
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۱۱:۱۳

اصغری، کارشناس هواشناسی گفت: از امروز شاخه شرقی سامانه جدیدی به ایران نفوذ می‌کند و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد از سمت شمال غرب ابر‌های باران زا ظاهر شده اند و در بسیاری از مناطق بارش‌ها شروع شده است. هرچه زمان جلوتر می‌رود این ابر‌ها وسعت بیشتری را در بر می‌گیرد؛ آذربایجان غربی و شرقی و کردستان اولین مقصد بارش‌های نسبتا سیل آسا خواهند بود.

وی افزود: از روز یکشنبه مردم در کردستان، همدان، زنجان، استان مرکزی، کرمانشاه، قزوین، چهار محال و بختیاری، لرستان، کهکیلویه و بویراحمد، سواحل دریای خزر، قم، اصفهان، البرز، خوزستان و تهران منتظر بارش باشند و به طور کلی سرتاسر نیمه غربی را این شرایط جوی در بر می‌گیرد. احتمال وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها و آبگرفتگی معابر عمومی در استان‌های مرتبط با کوه‌های زاگرس بسیار زیاد است.

این کارشناس هواشناسی با بیان اینکه در چهارمحال و بختیاری، شمال و شرق خوزستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، کهکیلویه و بویر احمد، همدان، کردستان و آذربایجان غربی شدت بارش‌ها نسبتا قابل توجه خواهد بود، افزود: یکی از هسته‌های بارش در اردبیل و سواحل غربی دریای خزر واقع می‌شود. این شرایط را با ۲۴ ساعت تاخیر در بخش‌های مرکزی‌تر مانند شرق اصفهان خواهیم داشت.

وی گفت: احتمال تگرگ و صاعقه هم وجود دارد. کسانی که در فضای باز رفت و آمد می‌کنند باید مراقب باشند و در تهران هم امشب هوا ابری و بارانی خواهد بود و در ادامه کاهش دما هم خواهیم داشت. فقط بخشی از کشور که یکشنبه و دوشنبه بارندگی نخواهد داشت منتها الیه جنوب شرق است، یعنی بخش‌هایی از هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان خواهد بود. سه شنبه شاخه اصلی موج ایران را جاروب می‌کند و خارج می‌شود.

۵۸ روستا در قزوین در معرض خطر سیل
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۱۱:۰۶

اکرم نجفی، مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین گفت: در استان به دلیل این که از قبل تدابیر لازم برای مقابله با سیل و آب گرفتگی معابر انجام شده بود، در بارش‌های اخیر مشکلی نداشته‌ایم و هیچ‌گونه تلفاتی از لحاظ انسانی و احشام در استان گزارش نشده است.

وی ادامه داد: لایروبی پل‌ها و دهانه‌های رودخانه‌ها در استان توسط اداره کل راهداری و حوزۀ مدیریت بحران استانداری انجام شده و مشکلی طی روزهای اخیر نداشته‌ایم، تنها یک مورد تخریب جادۀ یوزباش چای بود که با اقدام به موقعی که عوامل بخشداری و راهداری داشتند از تخریب بیشتر آن جلوگیری شد.

نجفی افزود: در حوزۀ روستاها براساس اعلام ادارۀ کل مدیریت بحران استانداری، 58 روستای استان در معرض خطر سیل قرار دارند که با اقداماتی که انجام شده و آماده‌باش تمام نیروهای عضو دستگاه‌های شورای بحران استان، در نقاط پرخطر، ماشین آلات لازم مستقر شده‌اند.

آخرین آمار متوفیان حوادث جوی در کشور
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۱۰:۲۷

احمد شجاعی، رئیس پزشکی قانونی کشور در ارتباط با آمار کشته شده‌های حوادث جوی در کشور طی روزهای اخیر اعلام کرد: در مازندران 5 نفر، خراسان شمالی 2 نفر، مشهد یک نفر، ملایر همدان یک نفر و سرپل ذهاب نیز یک نفر به دلیل سیل جان خود را از دست داده‌ اند.

وی افزود: در استان گلستان نیز 7 نفر جان خود را از دست داده‌اند که 5 مورد از ‌آنها مربوط به واژگونی قایق بود، همچنین در کهگیلویه و بویراحمد 2 نفر، لرستان 2 نفر، شیراز 19 نفر، خوزستان یک نفر و سمنان نیز یک نفر جان خود را از دست داده‌اند.

شجاعی با بیان اینکه در مجموع 42 نفر به دلیل سیل و حوادث ناشی از آن جان باخته‌اند خاطرنشان کرد: تشخیص هویت همه این افراد انجام و شناسایی کامل صورت گرفته است.

اعلام آماده باش کامل در استان مرکزی
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۱۰:۰۶

سید علی آقازاده، استاندار مرکزی از برگزاری جلسات مستمر روزانه ستاد مدیریت بحران در مرکز استان و تمامی شهرستان های استان خبر داد و گفت: براساس پیش بینی های سازمان هواشناسی در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری شاهد وقوع رگبارهای پراکنده ای در نقاط مختلف استان خواهیم بود اما شدت بارش ها براساس پیش بینی ها در موج دوم کمتر از بارش های صورت گرفته در موج اول خواهد بود.

وی از آمادگی دستگاههای اجرایی استان در موجب دوم بارش های نوروزی خبر داد و افزود: انتظار مجموعه دولت از مردم این است که مانند همیشه با ستاد مدیریت بحران همکاری کنند و توصیه ها را جدی بگیرند. از شهروندان و مسافرین نوروزی می خواهیم در مسیل و حاشیه رودخانه های استان توقف نکنند و در هنگام تردد از محورهای استان به ویژه نقاط سرد و کوهستانی نسبت به تجهیز کامل خودرو اقدام کنند.

استاندار مرکزی در خصوص آخرین وضعیت پذیرش رودخانه ها و سدهای استان از سیلاب های احتمالی در موج دوم بارش های نوروزی نیز گفت: هم اکنون رودخانه های استان با ظرفیت حداکثری منابع آبی مواجه هستند و احتمال خطر طغیان رودخانه ها با شدت بارش ها در موج دوم وجود دارد.

 

جان باختن ۳ تن در سیلاب های اخیر خوزستان و لرستان
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۱۰:۰۳

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات در گفت‌وگو با فارس، در ارتباط با گزارش حوادث جوی در خوزستان و لرستان، اظهار داشت: 17 شهرستان آبادان، اندیکا، اندیمشک، اهواز، ایذه، باغ ملک، باوی، بهبهان، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شوش، شوشتر، گتووند، لالی، مسجدسلیمان و هفتگل درگیر حوادث جوی در خوزستان شده‌اند.

وی با بیان اینکه 96 شهر، روستا، منطقه عشایرنشین و محور کوهستانی امدادرسانی در آن صورت گرفته است، گفت: 3230 نفر در این 17 شهرستان اسکان اضطراری یافته و 9 نفر مصدوم شده‌اند.

سلیمی خاطرنشان کرد: یک نفر در مسجد سلیمان به دلیل این حادثه جان خود را از دست داده و امدادرسانی در شهرستان‌های خوزستان همچنان ادامه دارد. 202 شهر، روستا،‌منطقه عشایرنشین و محور کوهستانی در لرستان امدادرسانی در آن صورت گرفته و 2 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

فرماندار دزفول: خطری دزفول را تهدید نمی‌کند
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۰۹:۴۴

محمد حیدری در پاسخ به این سئوال که خطری مردم را تهدید می‌کند یا نه، به تسنیم گفت: خطر همیشه هست مردم باید هوشیار باشند، همه مدیران آماده بوده و در صحنه حاضر هستند البته خطر در کمین ماست و کوچکترین غفلت باعث ضرر و زیان جبران ناپذیری می‌شود. احتمال خطر را نباید نادیده بگیریم و ما تدابیری در این زمینه اندیشیده‌ایم که بخشی از این تدابیر در اختیار ما بوده بخشی دیگر نیست؛ کنترل رودخانه‌های فصلی و میزان حجم ورودی آب‌ها غیرقابل پیش‌بینی بوده است.

وی با اشاره به سرازیر شدن آب در جاده ساحلی بیان کرد: خطری مردم را تهدید نمی‌کند ارتفاع در حال کم شدن است و سعی ما بر این بوده که این میزان ارتفاع حفظ شود. سازمان‌های مربوطه روزانه هشدارها را با بلندگو در رودخانه و جاده‌های ساحلی به مردم هشدار می‌دهند؛ با توجه به همزمان بودن بارش‌ها و سیلاب‌ها با عید نوروز و سرایز شدن میهمانان نوروزی به شهر زیبای دزفول، مردم برای تفریح به کنار رودخانه رفته که در این زمینه مشکلاتی را برای ما به وجود آورده است.

حیدری با اشاره بازدید از روستاهای در معرض خطر سیلاب افزود: تاکنون هیچ روستایی در محدوده شهرستان دزفول تخلیه نشده است. از دو روستای بنه علوان و دیلم سفلی بازدید کردیم با وجود شرایط سختی که در حال حاضر بر ما تحمیل شده است ضریب امنیت همه روستاها مناسب که ما کنار رودخانه داریم یک ضریب قابل قبولی است فلذا شایعاتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است قابل قبول نیست.

وی با اشاره به ظرفیت بالای سد دز و شایعات منتشر شده در فضای مجازی بیان کرد: سد دز از ضریب امنیت قابل قبولی برخوردار بوده و هیچ خطری این سد را تهدید نمی‌کند و مردم نیز به شایعات منتشر شده در فضای مجازی توجه نکنند.

 

دومین بازدید سرلشکر جعفری از مناطق‌ سیل‌زده گلستان
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۰۹:۴۱

سردار عزیز جعفری دقایقی قبل برای دومین بار در یک هفته اخیر به گلستان آمد تا از مناطق سیل‌زده و روند تخلیه و خروج سیلاب از شهرها و روستاهای استان بازدید کند. حضور در شهرستان‌های سیل‌زده گمیشان و آق‌قلا و بازدید از روند احداث کانال‌ها برای خروج آب از شهرها و روستاها و همچنین لایروبی مصب گرگانرود از دیگر برنامه‌های سردار جعفری در سفر به گلستان است.

سرازیر شدن ۳ میلیارد مترمکعب سیلاب به سدهای خوزستان در ۵ روز
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۰۹:۳۳

رضا اردکانیان، وزیر نیرو با حضور در برنامه زنده "تیتر امشب" شبکه خبر اظهار داشت: بر اساس پیش بینی‌هایی که با هماهنگی هواشناسی کشور انجام گرفته آخرین برآوردها حاکی از این است که طی پنج روز آتی (از یازدهم تا شانزدهم فروردین ماه) در اثر بارش‌هایی که خواهیم داشت، حدود سه میلیارد متر مکعب وارد مخازن سدهای خوزستان می‌شود.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که شده است حدود ١.٢ میلیارد متر مکعب آن ظرفیت خالی سدها را پر خواهد کرد و مابقی یعنی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب آن تخلیه خواهد شد؛ این تخلیه به آن معناست که طبیعتاً در پایین‌دست سدها خروجی قابل ملاحظه‌ای خواهیم داشت.

وی ادامه داد: پیش‌بینی‌ها این است که از سد دز حدود 2000 متر مکعب در ثانیه و از سد کرخه احتمال خروج 1000 مترمکعب در ثانیه وجود خواهد داشت، طبیعتاً در پایین‌دست یعنی در مقطع اهواز جریان عبوری تا دبی حدود 3000 متر مکعب بر ثانیه خواهد رسید.

اردکانیان با بیان این که می بایست با آمادگی کامل با این شرایط مواجه شویم افزود: خوشبختانه ستاد مدیریت بحران استان خوزستان تحت مسئولیت استاندار کار و فعالیت شبانه روزی خودش را از مدت ها قبل آغاز کرده و در ارتباط نزدیک با همه شهرستان‌ها بخش‌ها و روستاها در حال کاهش اثرات سیلاب است.

وی با اشاره به بارش‌های وسیع صورت گرفته در سطح کشور گفت: در کشور نسبت به متوسط 50 ساله بیش از 30 درصد افزایش بارش و نسبت به سال قبل بیش از 145 درصد افزایش داشته‌‌ایم که نتیجه این بارش‌ها رواناب قابل ملاحظه‌ای را به وجود آورده است. مخازن سدها چیزی حدود 50 میلیارد متر مکعب گنجایش دارد و کل حجم آب ورودی در سال جاری آبی یعنی از مهرماه سال گذشته تاکنون نزدیک به 35 میلیارد متر مکعب است.

وزیر نیرو ادامه داد: این میزان ورودی به مخازن سدها در مقایسه با سال گذشته که حدود 12 میلیارد متر مکعب بوده 23 میلیارد متر مکعب افزایش داشته است. از این میزان افزایش، حدود 18 میلیارد متر مکعب سهم استان خوزستان است. این استان دارای 10 سد بزرگ است و استان با اهمیتی است. 80 درصد این سدها به لحاظ ارتفاع و حجم مخزن بعد از انقلاب اسلامی ساخته شده و ظرفیتی نزدیک به 23.5 میلیارد متر مکعب دارد، یعنی حدود نیمی از مخازن سدهای کشور در این استان است و نقش بسیار مهمی در کنترل سیلاب دارند در عین حال که تولید برق، مصارف شرب، کشاورزی، صنعت و همچنین حقابه‌های زیست محیطی را از طریق همین مخازن و مدیریت آنها تامین می‌کنیم.

بی خبری از وضعیت ۲ مفقود شده واژگونی قایق در کارون
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۰۹:۳۰

واپسین ساعات روز گذشته خبر رسید که یک قایق موتوری در حدفاصل روستای ده شیخ و روستای ثریا از توابع بخش سوسن شهرستان ایذه در حال جابجايی ۵ نفر از اهالی منطقه بوده که واژگون شده است؛ رویدادی که موجب شده از ۵ سرنشین این قایق، ۲ تن مفقود شوند.

در پی این حادثه، خدادادی، مدیرعامل هلال‌احمر خوزستان گفت: جست و جو برای یافتن این ۲ نفر با حضور تیم ۵ نفره امداد و نجات هلال احمر ایذه و سایر دستگاه‌های امدادی در جریان است.

به رغم سپری شدن ساعات زیادی از این رویداد، هنوز خبری از سرنوشت این مفقود شدگان در دست نیست.

افزایش خروجی حوضه کارون و مارون از امروز
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰

داریوش بهارلویی، مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان به مهر گفت: میزان آب موجود در مخازن سدهای استان خوزستان ۱۹ هزار و ۸۵۸ میلیون مترمکعب است. خروجی کرخه ۶۵۰ مترمکعب بر ثانیه و سد دز نیز یک هزار و ۷۵۰ متر مکعب بر ثانیه است و در حال حاضر حجم کنترل سیل تمامی سدهای خوزستان یک هزار و ۴۵۰ میلیون متر مکعب است.

بهارلویی در پایان با اشاره به تفاوت خروجی سدها گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، هماهنگی با مدیریت بحران و استانداری و همچنین با توجه به دستور رئیس جمهور مبنی بر واگذاری مدیریت سیلاب پیش رو به وزیر نیرو و جلسات برگزار شده از روز شنبه روند افزایشی خروجی در حوضه کارون بزرگ و مارون وجود دارد.

مناطق پایین دست سد «مروک» در معرض خطر جدی سیلاب
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۰۸:۲۵

سید موسی خادمی، استاندار لرستان بامداد شنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران لرستان با اشاره به اینکه ورود سامانه بارشی جدید از سه نقطه مهم برای استان مشکل ساز است، اظهار داشت: روزهای یکشنبه و دوشنبه حجم و شدت بارندگی در استان بالاست و حاشیه رودخانه‌ها در معرض خطر سیلاب قرار دارند.

وی با بیان اینکه تمام نقاط حادثه خیز در مسیر رودخانه‌ها مشخص شده است و باید بین نهادها و دستگاه‌ها تقسیم کار کرد تا سریع‌تر نسبت به رفع آنها اقدام شود، تصریح کرد: طی چند ساعت آینده باید بسترهای گذر آب را تسهیل کنیم و مقطع عبور آب را افزایش دهیم.

استاندار لرستان یادآور شد: با توجه به ورود آب سد کمال صالح و اضافه شدن آب‌های دشت سیلاخور و در نتیجه پر شدن گنجایش سد مروک و سرریز شدن آب، مناطق حاشیه و پایین دست این سد در معرض خطر جدی طغیان رودخانه و سیلاب هستند.

وی بر لزوم تخلیه منازل مسکونی که در معرض خطر سیلاب قرار دارند تاکید کرد و یادآور شد: اهالی آنها باید توسط دستگاه‌های ذیربط در مناطق امن اسکان یابند. همچنین ضرپرت دارد عشایر کوچ نشین که وارد استان شده‌اند به مناطق امن و دور از اطراف رودخانه‌ها هدایت شوند.

احتمال وقوع سیل در ۳ شهرستان لرستان
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۰۸:۱۸

سیدموسی خادمی، استاندار لرستان در جلسه مدیریت بحران استانداری لرستان که روز گذشته با حضور وزیر بهداشت برگزار شد، گفت: مجموعه دولت در روزهای گذشته با تماس‌های مکرر همواره پیگیر مسائل استان بودند. در چند روز اخیر تلاش کردیم با کارهای موقت مشکلات اولیه را برطرف کنیم و نیازهای غذا و دارو را در مناطق سیل زده برطرف کنیم.

وی افزود: سیل خسارت‌های زیادی به حوزه زیرساخت لرستان وارد کرده که انتظار داریم هیات دولت در بحث جبران خسارت ایستگاه‌های پمپاژ و همچنین استمهال وام‌های بانکی سیل زدگان توجه داشته و این موضوع را به تصویب برساند. مردم در بحث تامین و جبران خسارات نگرانی‌های داشتند که مبادا لرستان در این زمینه کمتر دیده شود که ما از همان روز اول پیگیر این موضوع بوده‌ایم. جبران خسارات بر اساس ضابطه خواهد بود و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

خادمی در ادامه گفت: بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته از فردا سامانه جدید بارشی وارد لرستان می‌شود که در 3 نقطه لرستان را دچار مشکل می‌کند. مناطقی از خرم‌آباد، حاشیه رودخانه کشکان و شهر دورود ممکن است دچار مشکل شوند. باید برای عبور جریان آب تلاش شده و از هر چیزی برای جلوگیری از طغیان آب استفاده شود. نباید هیچ کسی در مناطق هشدار در منزل بماند و حتی اگر لازم باشد به اجبار باید منازل را تخلیه کرد تا مشکلی پیش نیاید.

تخلیه برخی مناطق اهواز صحت ندارد
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۰۸:۱۰

فرمانداری اهواز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیرو شایعه‌ای در فضای مجازی در خصوص تخلیه برخی از مناطق شهر اهواز به دلیل زیاد شدن آب کارون، این فرمانداری اعلام می‌دارد که هیچ گونه خطری شهرستان اهواز را تهدید نمی‌کند و میزان آب ورودی به رودخانه کارون کاملاً مدیریت شده و با نظارت و کنترل دقیق در حال رصد است.

در این اطلاعیه تاکید شده است: این فرمانداری از افرادی که با شایعه سازی قصد ایجاد ناامنی و تشویش اذهان عمومی دارند حق پیگیری را برای خود محفوظ می‌دارد. کلیه اخبار و اطلاعات فقط از طریق روابط عمومی فرمانداری و خبرگزاری‌های رسمی به عموم مردم رسانده می‌شود.

جاده ساحلی دزفول زیر آب رفت
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۰۸:۰۵

نیمه شب دیشب جاده ساحلی دزفول و بخش‌هایی از بوستان‌های ساحلی دووه و رعنا براثر افزایش دبی و جریان رودخانه دز به ۱۷۰۰ مترمکعب بر ثانیه به زیر آب رفتند. بنا بر اعلام شرکت بهره برداری از منابع آب شمال خوزستان، دبی رودخانه دز به دلیل رها سازی آب پشت سد دز، در حال افزایش است.

غرب و جنوب غرب کشور در شرایط پیش اضطراری/ سرازیر شدن ۳ میلیارد مترمکعب سیلاب به سدهای خوزستان در ۵ روز

خطر سیل در کدام استان ها وجود دارد؟
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ - ۰۸:۰۰

غرب و جنوب غرب کشور در شرایط پیش اضطراری

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۰
باز ستاد بحران غافلگیر میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۰
اون موقعی که سنگ آب کارون را به سینه میزدن و از انتقال آب به حوزه مرکزی انتقاد میکردن حالا ۳ میلیارد متر مکعب آب باید حروم بشه و به خلیج فارس بریزه برای اینکه نمایندگان خوزستان مخالف انتقال آب به حوزه مرکزی بودن این۳ میلیارد سه سال میتوانست آب سه استان چهار محال یزد و اصفهان را برای سه سال تاُمین کند.حالا برین برنج بکارین در حاشیه کرخه و کارون
جواد از کرمانشاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۰
ناشناس 14:32 بیخودی جو سازی نکن.
انتقال بین حوضه (نه حوزه) یه کار کاملا شکست خورده اییه. فلات مرکزی بدلیل قدرتی که در ارکان اجرایی کشور داره خیلی بیش از اونی که فکر کنی، منابع سایر نقاط کشور رو به یغما برده.
خیلی بیشتر از این آبی که بقول شما در حالت طبیعیش با ریختن به خلیج فارس حروم شده، با استقرار صنایع آب بر
در دل کویر حروم کردید

پس دست از منابع شمال و غرب و جنوب و جنوب غرب بردارید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۰
همین تابناک آتیش بیار معرکه شده بود وفریاد وامصیبتا برای انتقال آب وخشکی کارون سر میداد,اینم نتیجه تنگ نظری وخودخواهی خوزستانیا,میلیاردمیلیارآب داره هدر میره وخسارت میزنه درصورتیکه میتونست مرکز ایران را سیراب کنه
کاملا آماده غافلگیری مسولین هستیم
خدا هم تو ناکارامدی مسئولين ايران مونده. باران مياد سيل ميشه نمياد خشكسالي.
سدها رو باید در تابستان کاملا تخلیه میکردید و میگذاشتید کشاورزان بدبخت از آب آنها استفاده کنند و اگر نیاز به تعمیر و لایروبی داشتند آنها را انجام میدادید. رودخانه ها را لایروبی میکردید نه که الان تنها راه کاری که به ذهنتان میرسد تخلیه سدها و هدر دادن این نعمت خدادیو تنابود کردن زندگی مردم است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۰
پروفسور اینقدر به این مخ صفر کیلومترت فشار نیار از
آببندی می افته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۰
پروفسور اگه همه آب سد ها را تخلیه میکردن بعد از کجا آب میاوردی مگه همیشه اینطوری بارون میاد.
باران رحمت اللهی هستش، مشکل از مسولین هستش که دست تو طبیعت بردن و این زمین رو دستکاری کردن
باران رحمت اللهی هستش، مشکل از مسولین هستش که دست تو طبیعت بردن و این زمین رو دستکاری کردن
بهتر بود ستاد بحران یا هر نهاد مسئول دیگری، در کنار هشدارها نسبت به ارائه برنامه ها یا راهکارهایی که در دست اجرا دارند و یا قرار هست اجرا کنند، اقدام کنه تا لااقل دلمون خوش باشه یکی به فکر هست. این که در مورد خطرات اطلاع رسانی بشه و هشدار داده بشه لازمه ولی اصلا کافی نیست.
اصلا در کشور ما همه چی غافلگیر کننده شده. من یک راهی پیدا کردم که از این بن بست بیرون بیاییم. چند تا برج بسازیم که بتونیم بیشتر پولدار بشیم و آسفالت کردن هم نباید فراموش بشه. خدارو شکر که من اینقدر با هوشم و میشه راهی برای جلوگی ی از غافلگیر شدن پیدا میکنم. تابناک عزیز امیدوارم که کامنت منو نشون بدی،سپاس.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۰
ناقلا نکنه تو هم ژن خوب داری که اینقدر باهوشی؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
من که متوجه نشدم. امیدوارم سایت تابناک که این نظر رو نشر داده خودش متوجه شده باشه.
ما با قدرت توانستیم ابرهای دزدیده شده توسط اسرائیل را آزاد کنیم و کشورمان را سیراب
ایکاش از این شانس استفاده های بهتری غیر از ریخته شدن به دریا میشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۰
اگر گذاشته بودند تونل بهشت آباد به بهره
برداری برسد حالا این همه حجم اضافه آب به حوزه زاینده رود منتقل میشد نه اینکه سیلاب شود وعلاوه بر خسارت بی استفاده راهی دریا شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۰
اصلا نگران این مساله نباشید. زیرا حجم آب بیش از ظرفیت سدهاست و هر چه هم سر ریز بشه میره تالابهای خشک شده رو احیاء می کنه. تالابها و دریاچه ها و مردابها بوسیله همین سیلابهای فصلی بوجود امده اند و باقی مانده اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۰
ناشناس ۱۵:۰۴ما اصلا نگران نیستیم ما بیشتر نگران برنج کاری های تو در حاشیه کرخه و کارون هستیم که به خاطر طمع امثال شما حالا زیر سیل فنا میشود هستیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۰
کدوم تالاب تو مسیرشه?همش داره میریزه به دریا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
ناشناس 21:46
تالاب هورالعظیم
تالاب شادگان
و سایر کانون های ریزگرد
ضمنا برنج کاری در فصل تابستان انجام می شود
اگر این رو هم نمی دونی برو از برنج کاران لنجانی بپرس
مهدی
| Germany |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
چه شانسی؟
برای ما زلزله ،سیلاب،،جنگ،و فاجعه ،شانس شده است.
غافلگیری رو غافلگیر میکنه
تو این کشور منافع منطقه ای داره کشور و اکوسیستم را نابود میکنه آبی که وارد دو سد کرخه و دز شد در ۷۲ ساعت سه میلیارد متر مکعب بود که سه سال میتوانست آب سه استان چهار محال یزد و اصفهان را تاُمین کند ولی حالا به خلیج فارس میریزد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
اصفهانیها چقدر به فکر چهار محال و بختیاری و یزد هستند
نمونش بیش از یست بار قطع مسیر انتقال آب خوزستان به یزد توسط اصفهانیهاست
زنده باد طبیعت که در حال احیای منابع طبیعی و زیست گاه های آبی و جغراقیای از بین برده شده کشور است. ببار همیشه ببار.
انشالله همانطور که خانه های ویران شده فلسطینیها هزینه باز سازش را میدهید همین کار را هم برای مردم خودمان هم بشود و قدری از رنج آنها بکاهد۰
پاسخ ها
پرویز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۰
اول اقازادها،دوم فلسطین ویمن،سوریه وعراق واگرچیزی ماندبه مردم ایران
چرا اینقدر نق می زنید آقاجان یکی از وعده ها بعد از چند دهه محقق شد این همه آب مجانی به شما داده ناراحتید؟!!!!!!! خب مردم عرضه نداشتند از این آب مجانی استفاده کنند مسئولان مقصرند؟!!!!!!!! فقط دوست دارید به شما آب بفروشند و هر سه ماه گرانش کنند و ده تا تبصره فلان و آبونمان و سهم فلانی و فلان کس و فلان جا رو زیر قبض آبتون بنویسند تا ده برابر آب مصرفی پول بدید؟؟؟؟!!!! این همه آب مجانی داده شده برید کیف کنید تا مسئولان هم تعطیلات عید و سفر دسته جمعی فرنگشون به هم نخوره و مجبور نشن برای شوآف برن تو آب و عکس یادگاری و تبلیغاتی بگیرند و توصیه و دستور الکی صادر کنند!!!!
خدا را شکر که در ایران قحط الرجال نداریم ................ جهل الرجال داریم!
با این همه ناکارآمدی مطلق و فساد گسترده متعجم مسئولان با چه رویی ادعا می کنند در حال پیشرفت هستیم!!!!! البته احتمالا منظورشان وضع خود و خانواده هایشان باید باشد چون مردم این پیشرفت ها را در ایران نمی بینند.وقتی تقسیم بودجه که می شود انگار مال غنیمتی دستشان افتاده است صدها نهاد و شخص و سازمان و ارگان که معلوم نیست چه کاری می کنند هزاران میلیارد تومان بودجه می گیرند اما در سیل و زلزله و این حوادث هیچ بودجه ای برای کمک به حل مشکلات مردم وجود ندارد.
کلا ملت ایران در اضطرار هستند!!
این کار خداست
وقتی نگاه ملی در کشور نباشد نتیجه اش این می شود این
متاسفانه مسئولین خوزستان و چهار محال به مردم خود نیز رحم نمی کنند زیرا بخش از جمعیت این دو استان در اصفهان زندگی می کنند واقعا باید گفت حیف نون
نماینده های خوزستان الان باید جوابگوی باشن که با جار و جنجال مانع انتقال اب استان چهار محال بختیاری به فلات مرکزی ایران می شدند
فلات ایران شامل چند کشور است. چرا فقط ایران زیر آبه؟
آدم شرمش میاد بگه هموطن شماست... مردم گرفتار سیل هستند بعد نشستید نظر کار شناسی بلغور می کنید؟؟؟؟!!! حوضه رو حوزه مینویسی و نظر میدی؟؟ یه نگاه به نقشه کنید بعد نظر بدین... کلا هر کی یه گوشی دستشه و فکر میکنه خبره در همه اموره
اگر اصفهانیا اب بخواهند در فصل پر آبی و سیلاب آب ببرند نه در فصول بی آبی و خشکسالی از سرچشمه های کارون و دز سرقت کنند و مردم خوزستان در زیر گرمای 60 درجه از تشنگی فقط از پسابها و فاضلابها اب بخورند و مجوز کشت به کشاورزان خوزستان داده نمشه.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار