بازدید 2559
۱

عامل گرانی های اخیر صنایع لبنیات کیست؟

کد خبر: ۸۴۱۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴ 09 October 2018

بعد از قاچاق سوخت و گوجه فرنگی حالا نوبت به قاچاق یارانه رسیده است. در حالی صنایع لبنی به شدت به شیر و مشتقات آن محتاج هستند، مافیای پرنفوذ شیر، شیرهای تازه را خشک می کند و با سودای درآمدهای دلاری صادر می کند. پارادوکس مضحکی که بهای ندانم کاری آن از جیب مردم و کارگران پرداخت می شود.در دو سه ماهه گذشته یکی از آشفته ترین بازارهای مایحتاج عمومی شهروندان، بازار محصولات لبنی بوده است. افزایش چندین و چندباره عامل گرانی های اخیر صنایع لبنیات کیست؟قیمت های محصولات لبنی یکی از مواردی است که باعث اعتراض مردم شده است.

به گزارش اعتدال، در حالی که دولت و شخص رئیس جمهور تمام تلاش خود را معطوف به ثابت نگه داشتن قیمت های کالاهای ضروری در تنش های ارزی کرده است متاسفانه برخی با سوء استفاده از فضای پیش آمده در حال چپاول منافع عمومی هستند.

دولت در بخش مواد خوراکی از جمله گوشت، دام، لبنیات و غلات با اختصاص میلیاردها دلار ارز به قیمت دولتی تلاش کرده است تا از فشار افزایش قیمت ها در این بخش بکاهد اما با وجود ورود ارزهای دولتی در بازار تحول مثبتی مشاهده نمی شود.

یکی از دلایل عدم توفیق دولت وجود نشت و انحراف در اختصاص یارانه ها است. قاچاق یارانه به صورت سیستماتیک و با حمایت مستقیم برخی وزراء و معاونین آنها تحت عناوین عوام فریبانه و دهان پرکن اساسا باعث شده تا دولت در مهار تورم از پشت خنجر بخورد.

به طور مثال در صنایع لبنی مافیای قاچاق یارانه شیر از یکسو سبب تعطیلی گسترده کارخانجات تولیدات لبنیات شده اند و از سوی دیگر باعث افزایش چند برابری قیمت لبنیات در بازار شده اند.
در حالی که صنایع لبنی کشور به شیر خام نیاز دارند و این نیاز به حدی است که حتی برای تامین این نیاز اولیه شیرخشک صنعتی باید به کشور وارد شود، روزانه صدها تن از شیرخام تولیدی کشور تبدیل به شیر خشک شده و به کشورهای دیگر صادر می شود.

به عبارت ساده تر میلیون ها دلار ارز دلار صرف واردات نهاده های دامی می شود که توسط عده‌ای دیگر به شکل شیرخشک صادر می شود و هر دو بخش واردکننده نهاده های دامی و صادر کننده شیرخشک و متولیان آن زیر نظر وزیر کشاورزی فعالیت می کنند.

عامل گرانی های اخیر صنایع لبنیات کیست؟

ندانم کاری وزارت کشاورزی در مدیریت بازار که منجر به بیکاری گسترده در بخش صنایع لبنی شده است در حالی اتفاق می افتد که مقام معظم رهبری و رئیس جمهور بارها بر حمایت از صنایع تبدیلی تاکید کرده اند و بی توجهی خاص متولیان امر در وزارت کشاورزی در مقابل این رخداد تمسخر آمیز حکایت از وجود دست های پشت پرده‌ای دارد که از آب گل آلود تحریم، ماهی های خود را به قیمت خون مردم صید می کنند.

افزایش خرید شیرخام توسط مجموعه‌هایی که شیرخشک صنعتی در داخل تولید می کنند بعد از جهش قیمت ارز و مقایسه آماری آن قبل از سال 96 با بعد از سال 96 به خوبی نشان می دهد عامل رانتی قیمت ارز از اصلی ترین دلایل افزایش صادرات شیرخشک است که نتیجه آن کمیابی شیر و در تیجه گرانی لبنیات و تعطیلی کارخانجات شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
شیر خشک کشور دست فقط یک نفر است کار سختی نیست
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی