بازدید 54144
بررسی سه سناریو درباره فیلم منتسب به داعش از عوامل حمله تروریستی اهواز؛

عناصر حاضر در فیلم داعش، همان تیم ترور اهواز بودند؟/این عناصر جزو تروریست‌هایی بودند که از صحنه عملیات گریختند؟

پس از آنکه برخی رسانه‌های عربی، از پذیرش مسئولیت حملات تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز توسط داعش خبر دادند، اکنون فیلمی منتسب به داعش منتشر شده که ظاهراً عوامل این حمله تروریستی را نشان می‌دهد؛ اما آیا این فیلم واقعیت دارد و عوامل این حمله تروریستی در این فیلم حضور دارند؟
کد خبر: ۸۳۶۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۴:۲۸ 24 September 2018

پس از آنکه برخی رسانه‌های عربی، از پذیرش مسئولیت حملات تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز توسط داعش خبر دادند، اکنون فیلمی منتسب به داعش منتشر شده که ظاهراً عوامل این حمله تروریستی را نشان می‌دهد؛ اما آیا این فیلم واقعیت دارد و عوامل این حمله تروریستی در این فیلم حضور دارند؟

«تابناک»، مهدی خرم دل ـ در جریان حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز در صبح روز 31 شهریورماه که منجر به شهادت 25 تن و مجروحیت 60 تن دیگر شد، چهار عامل این عملیات تروریستی در همان محل حادثه کشته شدند. با توجه به نشانه‌ها، مسئولان ایران عامل این حمله را گروه تجزیه طلب تروریستی «الاحوازیه» معرفی کردند؛ گروهی که خود از تعدادی گروهک به نام های مختلف تشکیل شده و ریشه آن در تجزیه طلبی در سال‌های پیش و پس از انقلاب اسلامی ایران است.

یکی از عناصر اصلی این گروه تروریستی نیز در گفت و گو با شبکه ایران اینترنشنال وابسته به عربستان سعودی، انجام این حمله را توسط مجموعه این گروه‌های تروریستی تأیید کرد و بدین ترتیب، تردیدی نماند که این گروه تروریستی با برخورداری از روابط و حمایت کاملاً علنی شماری از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، نقش اصلی را در این حمله داشته است؛ گروهی که شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج فارس به دنبال بهره برداری از آنها برای آشوب کشیدن خوزستان بوده و جزو سرمایه گذاری‌ آنها محسوب می‌شوند.

با گذشت ساعتی از این حمله تروریستی و زمانی که مشخص شد، در این حمله غیرنظامیان تماشاگر این رژه به ضرب گلوله هدف قرار گرفته‌اند، اسکای نیوز عربی در خبری مشکوک مدعی شد داعش مسئولیت این حمله را پذیرفته است. ساعاتی پیش نیز فیلمی منتسب به داعش در حساب کاربری در یوتیوب که صرفاً برای آپلود این ویدیو راه اندازی شده و فاقد سابقه بود، ویدیویی از عوامل این حمله تروریستی منتشر کرد که یوتیوب ساعتی بعد این حساب کاربری را بست.

اکنون سه سناریو با توجه به محتوای ویدیو منتسب به داعش قابل تصور است:

الف) عناصر حاضر در فیلم، همان تیم ترور اهواز بودند؟ 

1- عوامل حاضر در فیلم چه به لحاظ تعدادی (سه تن در فیلم حضور دارند) و چه به لحاظ پوششی، شباهتی به تروریست‌هایی که در صحنه حمله کشته شدند، ندارند. دست کم دو تن از عوامل تروریستی، پوشش شخصی (یکی پیراهن سورمه‌ای و دیگری لباس یکدست مشکی با دمپایی) و دیگری نیز لباس نظامی سبز روشن بیابانی بر تن داشته و از نفر چهارم نیز تصویری منتشر نشده است، حال آنکه سه عامل حاضر در خودرو، اساساً لباس تیره سبز نظامی با طرح دیجیتالی بر تن دارند و پوشش این دو گروه قابل تطبیق نیست. با تطبیق ریش و ابعاد چهره ترویست‌ها نیز شباهتی مشاهده نمی‌شود.

عناصر حاضر فیلم همان تیم ترور اهواز بودند؟ / این عناصر جزو تروریست‌هایی بودند که از صحنه عملیات گریختند؟ / اینها اساساً عناصر فعال در حادثه تروریستی اهواز نیستند؟

2- سرکردگان این گروه مسئولیت این حمله را پذیرفتند و با توجه به آنکه این عناصر در اروپا مستقر هستند، پس گرفتن حرف‌شان مسموع نیست. از سوی دیگر ساعاتی پیش از انتشار فیلم منتسب به داعش، یکی از عناصر وابسته به همین جریان تجزیه طلب، نام هر چهار تروریست کشته شده را لیست و منتشر کرده است!

عناصر حاضر فیلم همان تیم ترور اهواز بودند؟ / این عناصر جزو تروریست‌هایی بودند که از صحنه عملیات گریختند؟ / اینها اساساً عناصر فعال در حادثه تروریستی اهواز نیستند؟

ب) این عناصر جزو تروریست‌هایی بودند که از صحنه عملیات گریختند؟

هیچ نشانه‌ای از اینکه این عناصر نیز در صحنه عملیات فعال بوده‌اند، وجود ندارد. در عین حال سوابق نشان داده عوامل تروریستی چه از سوی داعش هدایت شوند و چه توسط دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت شده باشند، تا زمان اطمینان از مرگ‌شان، هویت‌شان توسط داعش افشا نمی‌شود و داعش با سوزاندن عوامل خود، آنها را در معرض دستگیری قرار نمی‌دهد و امکان استفاده مجدد از آنها را به صفر نمی‌رساند.

بنابراین این عناصر نمی‌توانستند بخشی از تیم ترور باشند که از صحنه گریخته‌اند و یا یک گروه پشتیبانی باشند که با وجود عدم ورود به صحنه، فیلم‌شان منتشر شده‌ باشد. همچنین منطقی نیست از عواملی که از صحنه حادثه گریخته‌اند، توسط داعش فیلمی منتشر شود اما از عواملی که در صحنه حمله تروریستی کشته شده‌اند و نقش اصلی را در به خاک و خون کشیدن زنان و کودکان خوزستان داشته‌اند، فیلمی منتشر نشود؛ بنابراین، این سناریو مردود به نظر می‌رسد.


پ) اینها اساساً عناصر فعال در حادثه تروریستی اهواز نیستند؟

این سناریو که به نظر به حقیقت نزدیک‌تر است، بر این رویکرد استوار است که با توجه به هزینه‌های سیاسی، حقوقی و تبلیغاتی، پذیرش این حمله تروریستی توسط گروه تجزیه طلب مورد حمایت علنی چند کشور عربی دیگر، قرار شده هزینه این حمله به گردن داعش سوق داده شود؛ بنابراین، چنین فیلم ساختگی تهیه و برای داعش ارسال شده و داعش نیز با این گروه در قالب «گرگ تنها / Lone wolf» برخورد کرده و با هدف بهره برداری تبلیغاتی از این حمله، این فیلم را به عنوان فیلم عوامل حمله اهواز منتشر کرده است.

البته ممکن است این فیلم حتی برای داعش نیز ارسال نشده و مستقیم در فضای مجازی منتشر شده باشد، چون منشأ این فیلم تا زمان انتشار این خبر در حساب‌های کاربری رسمی و همچنین حساب‌های کاربری عناصر داعش وجود نداشت. در هر حال، به نظر می‌رسد فیلم منتسب به داعش، یک سناریوی ساختگی برای منحرف کردن افکارعمومی و کاهش فشار بر کشورهای عربی حامی گروه تروریستی فعال در اهواز باشد.

در این ویدیو هر سه سناریو را با توجه به داده‌های موجود بررسی کردیم؛

 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۰
انتشار یافته: ۱۲
کار عربستان است
اونقدر ذوق کشتن دارند احمق ها که فک نکردن ممکن است اوضاع برعکس شود و کل ملت این قضیه را محکوم کند.
یک اشتباهی کرده اند و الان دارند در به در دنبال راهی می گردند که ماست مالی کنند چون نتیجه عکس داده آن هم با حمله به شهروندان بی گناه
مساله خیلی سادست . تجزیه طلب ها نگران انتقام ایران و اخراج سرانشون از اروپا هستن پس داعش انداختن جلو که با یه فیلم بی سر و ته هزینه کمتری برای جنایتشون بدن .
کاره عربستان هست و از آنجایی که عملا نمیتوانیم بصورت مستقیم حمله نظامی یا تلافی داشته باشیم که اونم بدلیل پشتیبانی امریکا از آن هست بنابراین بهتر است حوثی ها اقدام به این کار کنند و البته نه با این موشکهای کم خاصیتشان بلکه قویتر.
لعنت به روح ترور و تروریسم . و لعنت بر هر تجزیه طلبی از ایران
نفر چهارم همان فیلم بردار بوده که نتوانسته از خودش سلفی بگیرد. لباس که نمی تواند ملاک شود. لباس که پوست بدن نیست. می شود یکی را پوشید و بعد بلافاصله آن را عوض کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
شما با یک لباس نظامی میری حمله تروریستی کنی، سر صحنه لباست رو عوض میکنی و با لباس شخصه حمله تروریستی میکنی؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
مشخص است هرکسی دوربین را میگیرد و از نفر دیگر فیلم میگیرد. وقتی از جلو فیلم گرفته شده، نگاه کن، عقب یک نفر نشسته، دانشمند
چرا منابع ایران درست چهره عناصر تروریستی رو مثل همه جای دنیا نشون نمیدن؟ همه جا بلافاصله تمام اطلاعات اینجور افراد جمع آوری و منتشر میشه .. اما اینجا حتی در چنین اتفاقاتی هم متاسفانه رسانه های خارجی جلوتر از ما هستن!!! یعنی چی که چهره ها اول توسط داعش منتشر میشه؟
اصولا گروهک الاهوازیه تابع امارات و عربستانی است که افسار و قلاده داعش را نیز در اختیار دارد و بعید نیست آبشخور این گونه فیلم ها یکی باشد.
سناریو ج درست تر به نظر می رسد
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی