بازدید 28113
اتهامات شدید وزیر امور خارجه مراکش علیه ایران؛

چرا رباط مجدد روابط خود با ایران را قطع کرد؟ / وابسته فرهنگی ایران، به جوانان مراکشی، بورسیه تحصیلی در قم می‌داد / ایران در آفریقا هتل و سوپرمارکت می‌خرد

ناصر بوریطه، وزیر امور خارجه مراکش در یک مصاحبه با نشریه تندرو و راست افراطی آمریکایی «بریت بارت» انتقادات تندی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح و اتهامات زیادی را در خصوص دخالت و نفوذ ایران در شمال آفریقا متوجه ایران نموده است.
کد خبر: ۸۳۴۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲ 17 September 2018

ناصر بوریطه، وزیر امور خارجه مراکش در یک مصاحبه با نشریه تندرو و راست افراطی آمریکایی «بریت بارت» انتقادات تندی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح و اتهامات زیادی را در خصوص دخالت و نفوذ ایران در شمال آفریقا متوجه ایران نموده است.

به گزارش «تابناک»؛ بوریطه در مصاحبه‌ای که در بخارست، پایتخت رومانی با نشریه افراطی بریت بارت در مورد ایران و مسائل خاورمیانه داشته، بیان کرده است، از فرصت دولت ترامپ و موضع شفاف و سفت‌وسخت این دولت در برابر ایران استقبال و حمایت می‌کند. وی ابراز امیدواری کرده که در همکاری با دولت ترامپ، مراکش قادر به مقابله با نفوذ ایران در شمال آفریقا باشد.

سابقه روابط تاریخی مراکش و ایران سابقه چندان دوستانه‌ای نیست. روابط تهران و رباط یک ‌بار در سال 2009 قطع شد تا این‌که در سال 2016 مجدداً روابط دیپلماتیک میان دو کشور برقرار شد. با این‌ حال، از اول ماه می سال 2018 مجدداً رباط روابط خود با ایران را متوقف کرد.

بوریطه در خصوص قطع روابط با ایران در سال 2009 به بریت بارت گفته است: ایران در پی نفوذ در مراکش بود و در پی آن بود که سلطه خود در مراکش را ایجاد کند. امروز هم آن‌ها به دنبال یک چنین تلاش‌هایی هستند و در این راستا به جوانان مراکش بورسیه تحصیلی می‌دهند.

چرا رباط مجدد روابط خود با ایران را قطع کرد؟ / وابسته فرهنگی ایران به جوانان مراکشی بورسیه تحصیلی در قم می‌داد / ایران در آفریقا هتل و سوپرمارکت می‌خرد

وی گفته: وابسته‌ای فرهنگی از سوی ایران در رباط داشتیم که به بهانه برگزاری مراسم فرهنگی همچون نمایشگاه کتاب به شهرهای کوچک مراکش سفر می‌کرد و کتاب‌هایی را به جوانان مراکشی می‌داد. ما از خود پرسیدیم: چرا این شخص کتاب‌های ایرانی را در مراکش توزیع می‌کند؟ بعد متوجه شدیم او به جوانان مراکشی بورسیه تحصیلی از سوی ایران می‌دهد. ما از 10 تا 120 جوان را شناسایی کردیم که به آن‌ها بورسیه تحصیلی در قم داده ‌شده است. از 2009 تا 2016 ما روابط خود را با تهران بر سر این بورسیه‌های تحصیلی قطع کردیم.

بوریطه اقدام ایران را تلاش برای منحرف کردن جوانان معتدل سنی به سمت شیعه گرایی افراطی خوانده و بیان کرده است که این اقدام میسیونری ایران در مراکش تبعات وخیمی برای اروپا دارد.

وی گفته: ایرانی‌ها جمعیت پراکنده مراکشی‌ها در اروپا از جمله بلژیک را هدف قرار داده‌اند، چون اروپا به ما اجازه فرستادن ائمه سنی به اروپا را نمی‌دهد، جوانان ما در اروپا به لحاظ دینی به خود واگذار شده‌اند. اکنون این جماعت از سوی ایرانی‌ها و افغان‌ها به سمت اسلام شیعه سوق داده می‌شوند.

بوریطه به شکلی عجیب مدعی شده، حملات تروریستی که در شهرهای اروپایی انجام می‌شود، توسط این افرادی است که از سوی ایران به سمت آنچه وی اسلام افراطی شیعه خوانده، هدایت شده‌اند.

وی همچنین با پرداختن به حزب‌الله لبنان و متهم کردن این گروه به همراه ایران، بیان کرده: آمریکا و اسرائیل حزب‌الله را تنها به‌ عنوان یک تهدید نظامی تلقی می‌کنند؛ اما واقعیت این است که فعالیت‌های حزب‌الله لبنان بسیار فراتر از اقدامات نظامی است و این گروه به ‌عنوان بازوی عملیات قدرتمند ایران در عرب آفریقا فعالیت‌های گسترده‌ای دارد. به ادعای بوریطه، حزب‌الله به‌عنوان ابزار مالی عملیات ایران فعالیت می‌کند.

وی به بریت بارت گفته: شما حزب‌الله را یک تهدید نظامی می‌بینید، اما ما آن را یک تهدید اقتصادی هم می دانیم. آقای تاج‌الدین که سال گذشته در مراکش دستگیر و به آمریکا استرداد شد، در حال پول‌شویی در غرب آفریقا بود. همه منافع مالی ایران از مسیر حزب‌الله در حال سرمایه‌گذاری مجدد در آفریقاست. ایران در حال خرید هتل، سوپرمارکت و مانند آن است؛ پس اقدامات ایران در جنوب صحرا را دست کم نگیرید، به‌ویژه اقدامات مالی ایران را.

وی ادامه داد: چرا این جنتلمن (تاج‌الدین) اهمیت دارد؟ به این خاطر که حلقه ارتباط ایران، حزب‌الله و غرب آفریقا به‌ ویژه جنوب صحراست. برای ایالات‌متحده این یک شکار بزرگ است، چراکه دستور کار مربوط به همه این عملیات را می‌داند. این‌که چطور این پول‌ها سرمایه‌گذاری شده و جریان یافته است.

بوریطه به همین بسنده نکرده و مدعی ارتباط نزدیک بین حزب‌الله لبنان و گروه جدایی‌طلب پولیسارو ـ که بر سر استقلال صحرا از مراکش درگیری‌های زیادی با رباط داشته و دارند ـ شده است. وی مدعی شده که ایران از طریق حزب‌الله اقدام به ارسال مستقیم سلاح به این گروه کرده و مدعی شده که ایران موشک‌های SAM-9 و SAM-11 که موشک‌های زمین به هواست را در اختیار پولیسارو قرار داده است.

بوریطه پیش ‌از این در گفت وگو با فاکس نیوز مدعی شده که بعد از در اختیار گرفتن اسنادی مبنی بر این فعالیت‌های ایران به تهران سفر کرده و خواهان پایان دادن این فعالیت‌ها از سوی ایران شده؛ اما چون مقامات ایرانی اسناد وی را رد کرده و هیچ قولی در خصوص توقف فعالیت و حمایت‌های خود از پولیسارو نداده‌اند، رباط دوباره روابط خود را با ایران در یکم ماه می سال 2018 قطع کرده است.

بوریطه در گفت وگو با بریت بارت نیز مدعی شده که حزب‌الله بعد از این اتفاق عملیات خود در حمایت از پولیسارو را مخفیانه صورت می‌دهد و در منطقه تندوف (مرز الجزایر و مراکش که محل درگیری این گروه با رباط است) از همه خواسته که به لهجه لبنانی صحبت نکنند. همچنین مدعی شده که حزب‌الله سفارت مراکش در بیروت را تحت‌فشار مستقیم قرار داده تا محل سفارت به ‌جای دیگری منتقل شود.

بوریطه گفته سفارت مراکش قرار است از جنوب لبنان به یک منطقه سنی نشین تغییر مکان دهد و از برخی "دوستان" خواسته شده که امنیت سفارت ما را تضمین کنند. وی مدعی شده که ایران از مسیر حمایت از پولیسارو، می‌خواهد این گروه و الجزایر را از یک‌سو و مراکش را از سوی دیگر در مقابل هم و در یک تعارض اساسی قرار دهد تا به این طریق نفوذ و قدرت خود را در شمال و غرب آفریقا افزایش دهد.

وی مدعی شده که طی ده سال گذشته، ایران از مسیر حزب‌الله و وابسته‌های فرهنگی خود نفوذ مذهبی و حضور مذهبی قوی در این منطقه از آفریقا، در مراکش، گینه، ساحل‌عاج، سنگال و گینه بیسائو ایجاد کرده است و بورسیه‌های تحصیلی فراوانی برای تحصیل جوانان آفریقایی در قم ارائه کرده است. مساجد و نهادهای ظاهراً حقوق بشری زیادی هم از سوی ایران در این کشورها ایجاد شده است.

بوریطه با تکرار ادعاهای آمریکا بیان کرده: ایران افتخار می‌کند که چهار پایتخت از کشورهای عربی را تحت کنترل خود دارد. آن‌ها از طریق قطر و یمن و بحرین بر خلیج‌فارس فشار وارد می‌کنند. از طریق سوریه و لبنان در شام حضور دارند و البته غزه و عراق هم جزو این فهرست است.

وی ادامه داده: امروز هم می‌خواهند این کنترل بر جهان عرب را در آفریقا تکرار کنند. ایران فکر می‌کند بهترین راه برای نفوذ پیدا کردن تعارضات و شکاف‌هاست و الان هم منطقه صحرا را پیدا کرده‌اند.

بوریطه قرار است این هفته به واشنگتن سفر کند و حمایت آمریکا را در برابر اقدامات به گفته او تهاجمی ایران در مراکش جلب کند. وی به بریت بارت گفته که در دو موضوع از آمریکایی‌ها توقع حمایت دارد: اول فکر می‌کنم حمایت از بهار عربی به‌ قصد تثبیت وضعیت در جهان عرب از سوی آمریکا اشتباه بود. به نظرم اولین نکته این است که آمریکا به ما کمک کند در برابر اقدامات ایدئولوژیک و مذهبی ایران ایستادگی کنیم و این کار از طریق تقویت کشورهای سنی امکان‌پذیر است.

چرا رباط مجدد روابط خود با ایران را قطع کرد؟ / وابسته فرهنگی ایران به جوانان مراکشی بورسیه تحصیلی در قم می‌داد / ایران در آفریقا هتل و سوپرمارکت می‌خرد

بوریطه تأکید کرده است: این اقدام نباید به ‌مثابه قرار دادن شیعه و سنی افراطی در برابر هم باشد و نباید در متن تقابل عربستان و ایران دیده شود، بلکه حمایت باید از کشورهای سنی معتدل باشد تا در برابر ادعای او مبنی بر تهدیدات مذهبی ایران ایستادگی کنند و این کار باید از طریق ثبات اقتصادی و توسعه این کشورها باشد.

خواسته دوم بوریطه از دولت ترامپ نیز کمک به ثبات وضعیت منطقه صحرا با کمک به پیشبرد طرح خودمختاری این منطقه است.

وی در پایان این مصاحبه، حضور ترامپ در رأس قدرت اجرایی آمریکا را فرصت بسیار مناسبی برای مراکش در راستای مقابله با نفوذ مورد ادعای او از سوی ایران در منطقه غرب و شمال آفریقا دانسته است.

گفتنی است، این مصاحبه روز چهارشنبه هفته گذشته، صورت گرفته و هنوز وزارت امور خارجه ایران، واکنش و بیانیه‌ای در خصوص ادعاها و اتهامات مطرح از سوی وزیر امور خارجه مراکش نداشته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۶
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۷۵
بنده به عنوان شخصی که تحصیلات آکادمیک در حوزه علوم سیاسی دارم، عرض میکنم، نمیتوان با یک دست چند هندوانه را بلند کرد.
شمعی که به خانه رواست به مسجد حرام است.
داره دروغ میگه
المزدور الکفار
جالب بود
بیچاره آفریقا :))
دخالت کردن در امور سایر کشور ها اصلا کار جالبی نیست
سخنان ایشان که با خط دهی از سوی ترامپ همراه است را بشدت محکوم می کنیم
تفرقه بینداز و حکومت کن
غورباقه هفت تیر کش!!!!
عجب آدم ساده لوح و خوش خیالی است. فکر میکند آمریکا دوست اعراب است
طلبه های خارجی قطعا با هزینه ایران مشغول تحصیل هستند.
آمریکا یا عربستان اگر این کارا را بکنند خوبه، اما ایران بکنه بده؟
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است!
وای برکشوری که این شخص وزیرخارجه اش است
از اینکه وزارت خارجه هیچ واکنشی انجام نداده چیزه جدیدی نیست
دیر نیست التماستون
چرا؟
با سلام
سیاست های یک و بام و دو هوای مسئولان ایرانی این بلا را سر ما آورده که یک کشور دره پیت به خودش اجازه می دهد چنین توهین هایی به کشورمان بکند.
به جوانان مراكشي بورسيه تحصيلي مجاني مي دهند ، آنوقت به پزشك ايراني كه براي كسب تخصص به خارج رفته ، ارز لازم براي شهريه دانشگاهش را نمي دهند آنهم با پول خودش . اين مملكت به كجا مي رود؟
این بنده خدا فقط می خواد نوکری شو ثابت کنه.
خاک بر سر این گونه افراد که نام عرب ومسلمان را برخود گذاشته اند
آقای بوریطه اوضاع را مناسب دیده تا با بهانه قراردادن ایران از غرب و بخصوص آمریکا کمک های مالی و اقتصادی دریافت کند. دیواری کوتاه تر از دیوار ایران فعلا پیدا نیست.
واقعا چرا هیچ دوستی برای ما توی دنیا باقی نمونده؟
جای گل به خودیه هنوز داره میسوزه ؟؟!!
پماد هست ولی کم
نوع ادبیات استفاده شده کاملا آشنا است
عجب
تو همه جا دخالت میکنیم یا آباد میکنیم مملکت خودمون یادمون رفته
خاک بر سرت ناصر بوریطه
این شیعیان خودمونو اول درست کنین بعد
ما چکار مغرب داریم ؟
چرا هرکسی که علیه ایران حرف میزند را اتهام میدانیم و او را دشمن ایران میدانیم
عطش انسانها به قدرت تمامی ندارد
خجالت اوره
اینها نگران حکومتهای موروثی و پادشاهی خود هستند.
پول سعودی چه ها که نمی کند...
درود بر ایران
ایران نباید بورسیه به این افراد بدهد تا آنها در قم درس بخوانند ما چرا باید پول این مملکت را در اختیار یه مشت افریقایی قرار یدهیم و جوانان ما بیکار باشند
چون به میزان ظرفیت سیاسی کشور بی توجهیم
واکنش چی نشون بده ایران؟
کمک می خواد نمی دونه چطور بگه... ایرانم که قریونش برم گوشت آماده
احسنت...
یا خدا دنیا متحد برای ضربه زدن به ایران . هیچ دوستی واقعا تو دنیا برامون نمونده
گدایی از عربستان و آمریکا تمام شد، گدایی از اروپا را در لباس دیپلمات و با اتهام به ایران در پیش گرفته اند
خدا به خیر کند
عطای روابط با این کشورهای عربی را له لقایشان ببخشید اینها بجز ضرر و اتلاف هزینه برای ایران چیزی نخواهند داشت
كار رو ديگران ميكنن اونوقت وزارت خارجه بيچاره بايد جواب و بيانيه بده
اینا دیگه کین؟
ازحرفت درباره دردست داشتن پایتخت بحرین به دست ایران معلومه چقدر نادانی.فکرکنم عربستان رو به جای ایران اشتباه گرفته
دولت روحانی باعملکرد بی کفایت وناکارآمد نه تنها در داخل کشوربلکه درجهان هم در انزوای کامل قراردارد ومتاسفانه برای کشوراصلا مناسب نیست درقرن 21 کشوراینقدردرانزوای کامل باشد
این همه اراجیف گفتی که امریکا بیاد پول بهت بده؟ فکر میکنی برای آمریکا الان با ارزش شدی؟
این همه جزئیات داره میگه بازم بگین مدعی شده
صد در صد راست گفته
هیچ نداره اشکنه .......
این آقا به مصر نگاه می کند و تابع اوامر عربستان است.
این میخاد عربستان را بدوشه، هزینه اش هم قطع رابطه با ایرانه.... به درک!
چقدر خوبیم ما!!
با این کشور کوته فکر اصلا نباید کار کرد
آمریکا وعربستان یونجه این یابو را بدجور زیاد کرده که بر علیه ایران عر عر میکند
علاوه بر خاورمیانه کل آفریقا هم واس ماس
سرتون کردین تو برف فکر میکنین مردم نمیدونن بخاطر دلارهای سعودی با ایران قطع رابطه کردین
این بابا کاملا دیوانه است
مراکش از مخالفان سرسخت نهضت اسلامی فلسطین وطرفدارجدی معامله قرن ( نابودی آرمان فلسطین ) است.ودراین ره بیشترین کمک های سیاسی رابه آمریکا واسرائیل کرده ومی کند...
اين يارو انگار مغزش مملو از توهم ميباشد
مراکش به‌عنوان فاحشه خانه اروپا به دلیل بی اعتنایی آمریکا بسیار احساس حقارت می‌کند و بنابرین دارد به دری می‌زند تا یک شب با ارباب بخوابد
خاک بر سرت کنند بیسواد بیشعور اعتای بورس تحصیلی بهانه قطع روابط است ! فقط احمقی مثه این میتونه این حرفای احمقانه رو بزنه !
والله خیرالماکرین
کی اقا زادهها .مبارک باشه درامدش هم خرج عیاشی می شود دیگر .به خزانه برنیمیگردد
در خیلی از کشورها دین به ارث رسیده از گذشتگان، همانند دارایی ارزشمند و ملی محافظت میشود و هر گونه اقدام چالشی، ضد امنیتی قلمداد میشود.
میگویند ایرانیان از نسل افریقاییان بوده اند ولی انقدر دور از نور افتاب نگه داشته شده اند که سفید شده اند...
عجب تحلیلی موشکافانه ای ...
منتظر واکنش وزارت امور خارجه نباشید ؛
این بوریطه عجب خریه...حتماا خودش تحصیلکرده آمریکاست.
لطفا کشورهای دوست و برادر ایران را نام ببرید.
حتما وزارت خارجه همه ادعاهای وی را تکذیب می‌کند.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی