بازدید 3999

افزایش تقاضا در بازار سکه با توقف معاملات آتی سکه در بورس کالا/ واکنش یک نماینده مجلس به طرح محدودیت عرضه سکه

بازار آزاد سکه امروز در دومین روز هفته با افزایش قیمت همراه بود. به گونه ای که بهای سکه تمام طرح قدیم با رشد قیمت به رقم 4 میلیون تومان معامله شد و هر ربع سکه بهار آزادی نیز از مرز یک میلیون تومان عبور کرد. به نظر می رسد در شرایط فعلی عدم تعادل در عرضه و تقاضا، اهرمی در جهت افزایش نرخ انواع سکه در بازار می باشد و همچنان بازار در انتظار ورود سکه های پیش فروش شده به کف بازار آزاد می باشد.
کد خبر: ۸۳۰۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲ 02 September 2018

افزایش تقاضا در بازار سکه با توقف معاملات آتی سکه در بورس کالا/ واکنش یک نماینده مجلس به طرح محدودیت عرضه سکهبازار آزاد سکه امروز در دومین روز هفته با افزایش قیمت همراه بود. به گونه ای که بهای سکه تمام طرح قدیم با رشد قیمت به رقم 4 میلیون تومان معامله شد و هر ربع سکه بهار آزادی نیز از مرز یک میلیون تومان عبور کرد. به نظر می رسد در شرایط فعلی عدم تعادل در عرضه و تقاضا، اهرمی در جهت افزایش نرخ انواع سکه در بازار می باشد و همچنان بازار در انتظار ورود سکه های پیش فروش شده به کف بازار آزاد می باشد.

به گزارش «تابناک اقتصادی» در بازار امروز یکشنبه یازدهم شهریورماه 97، با وجود عدم تغییر نرخ جهانی طلا به دلیل تعطیلی این بازار، شاهد افزایش قیمت ها در بازار سکه بودیم. بازاری که در هفته های گذشته با ثبات نسبی و به دور از هیجان سپری شده بود و در کنار عرضه سکه های پیش فروش شده بانک مرکزی در شعب منتخب بانکی، تزریق بخشی از این سکه ها به بازار آزاد دور از انتظار نبود. اما امروز در دومین روز هفته از ابتدای فعالیت بازار شاهد افزایش نرخ ها بودیم. روند افزایش نرخ ها نشان از دلیلی داشت که بازار را به سمت رشد قیمت برده بود.

برای آگاهی از دلیل این روند به سراغ محمد کشتی آرای رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر رفتیم تا نظر ایشان را در این باره جویا شویم.

کشتی آرای در گفت و گو با خبرنگار تابناک اقتصادی اظهار داشت: بازار امروز از صبح تحت تاثیر یک خبر به سمت افزایشی شدن پیش رفت. آن خبر، بسته شدن معاملات آتی سکه در بورس کالا بود و تا این لحظه (ساعت 16) هنوز خبری مبنی بر بازگشایی این معاملات منتشر نشده است. وی معتقد است که این اقدام موجب شد تا کسانی که در آن بازار معاملات آتی را دنبال می کردند، به دلیل تعطیلی این معاملات، به سمت بازار سنتی بیایند و با افزایش تقاضا در مقابل عرضه محدود، طبیعتا شاهد افزایش نرخ ها بودیم. هرچند به گفته وی، افزایش نرخ ارز نیز تاثیرگذار بوده است ولی این تغییر مسیر نقدینگی از بازار آتی به سمت بازار نقدی سکه، تاثیر زیادی در روند افزایشی امروز بازار داشته است و باید در انتظار روزهای آتی ماند و احتمال می رود در روزهای آینده شاهد عقب نشینی نرخ از سطح امروز باشیم.

عضو هیات مدیره طلا و جواهر تهران در ادامه این گفتگو به آخرین نرخ‌های امروز بازار سکه و طلا اشاره داشت. به گفته وی، (در ساعت 16) نرخ سکه تمام طرح جدید (سکه امامی) به رقم 4 میلیون و 380 هزار تومان رسیده است. هر سکه تمام طرح قدیم نیز به قمیت 4 میلیون تومان معامله می شود. همچنین هر نیم سکه بهار آزادی در معاملات امروز، به نرخ 2 میلیون و 100 هزار تومان رسیده است. هر ربع سکه بهار آزادی نیز یک میلیون و 51 هزار تومان قیمت گذاری شده است و سکه یک گرمی نیز به رقم 550 هزار تومان معامله می شود. همچنین هر گرم طلای 18 عیار در بازار امروز تا این لحظه، 330 هزار تومان ارزشگذاری شده است. وی به آخرین نرخ جهانی طلا هم اشاره کرد و گفت هر اونس طلای در بازار جهانی فلزات گران بها، در آخرین روز هفته، با افت قیمت به رقم 1202 دلار رسیده است.

واکنش یک نماینده مجلس به طرح محدودیت عرضه سکه

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه طرح محدودیت عرضه سکه الزاما مصوب و قانونی نخواهد شد، گفت: به طور حتم در صورت تصویب این طرح اصلاحاتی صورت خواهد گرفت. محمد حسینی در گفتگو با ایبِنا، با اشاره به اعلام وصول طرح محدودیت عرضه سکه در مجلس، گفت: این نوع طرح ها با توجه به آیین نامه داخلی مجلس بر اساس خواسته تعدادی از نمایندگان و با توجه به شرایط فعلی اقتصادی کشور تهیه می شود.

نماینده مردم تفرش و آشتیان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه همه طرح های اعلام وصول شده در مجلس الزاما مصوب و قانونی نخواهد شد، افزود: در خصوص این طرح نیز به طور حتم در صورت تصویب اصلاحاتی صورت خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه برای تصویب طرح محدودیت عرضه سکه باید تمامی جوانب طرح مورد بررسی واقع شود، تصریح کرد:  حتی اگر در مجلس نیز این طرح مصوب شود اما مورد تایید شورای نگهبان نباشد باز هم قابلیت اجرا نخواهد داشت.

حسینی با بیان اینکه حتی اظهارنظر در حوزه ایجاد محدودیت در بازار سکه یا هر بازار دیگر به ایجاد مباحثی از جمله تحریک تقاضا دامن می زند، گفت: در این زمینه باید با برنامه های کارآمد بانک مرکزی و همچنین تیم اقتصادی دولت همنوا شویم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه طرح هایی همچون طرح محدودیت عرضه سکه اگر هم راستا با بسته‌های جدید بانک مرکزی باشد توفیق بیشتری در اجرا خواهد داشت، افزود: اگر طرح های مجلس و دولت در تقابل با هم باشند به طور حتم در جهت تضعیف هر چه بیشتر وضعیت و شرایط اقتصادی گام برداشته ایم.

حسینی ادامه داد: دولت در خصوص بازار سکه باید تدبیر ویژه‌ای داشته باشد تا از تحریک بی مورد تقاضا و نوسان قیمتی در این بازار بکاهد و مجلس نیز باید در این مسیر همکاری لازم را داشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی