بازدید 9923

«... و دوباره خورشید» تابیدن گرفت

کد خبر: ۸۱۹۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۵ 24 July 2018

آئین رونمایی کتاب «... و دوباره خورشید» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران عصر روز سه شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷ در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شد. در این کتاب که به کوشش بیژن کیانی گردآوری نوشته شده است، می‌توان بخشی از خاطرات، نامه‌‌ها و سروده‌های آزادگان را ملاحظه کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پیام آزادگان، سالن اجتماعات فرهنگسرای اندیشه در روز 26 تیرماه 1396 میزبان جمعی از آزادگان و اهالی فرهنگ بود. "... و دوباره خورشید" که حاصل ۷سال تلاش مستمر و خستگی ناپذیر  نویسنده توانای  آزاده دکتر بیژن کیانی است را می‌توان به عنوان گنجینه‌ای در قفسه کتاب‌های دفاع مقدس نامید. گنجینه‌ای که داستان شور و دلدادگی و استقامت و هوشیاری بخش مهمی از دفاع مقدس را به نمایش می گذارد.

حضور شخصیت‌های برجسته‌ای همچون حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران، دکتر محمدرضا سنگری و دکتر امیرمحمد عباس نژاد به عنوان کارشناسان حوزه ادبیات دفاع مقدس و همچنین نویسنده اثر به همراه جمع کثیری از خانواده معظم شهدا، آزادگان و عموم علاقمندان به این عرصه در این مراسم  حکایت از اهمیت کتاب  و کتابخوانی در حوزه دفاع مقدس داشت.

ابتدای برنامه با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی آغاز و با آیاتی از کلام حق رسمیت یافت.

پخش کلیپی از مصاحبه‌های کوتاه آزادگان سرافراز میهن اسلامی و نقل خاطرات این بزرگواران از خبر ارتحال حضرت امام(ره) و همچنین انتخاب اصلح مقام معظم رهبری به عنوان سکاندار هدایت کشتی انقلاب اسلامی که ارتباط تنگاتنگی با موضوعیت کتاب "... و دوباره خورشید" داشت از بخش های مورد توجه حاضرین بود.

به مناسبت ایام دهه کرامت و میلاد حضرت معصومه(س) و حضرت علی بن موسی الرضا(ع) "محمد رسولی" از شاعران جوان کشورمان که سال گذشته درمحضر مقام معظم رهبری سروده ای را قرایت و مورد تفقد رهبری قرار گرفته بودند، به همین مناسبت سروده‌ای را قرائت و پس از آن شعرحماسی دیگری از دفاع مقدس را اجرا کردند که بسیار مورد توجه حاضران قرار گرفت.

جلسه بررسی کتاب "...و حالا خورشید" با حضور کارشناسان ادبیات دفاع مقدس از مهمترین و اختصاصی ترین بخش برنامه بود.

ابتدا امیرمحمد عباس‌نژاد درباره ادبیات اسارت مطالبی را عنوان کرد: ادبیات اسارت، با اسارت فرد آغاز و از لحظه اسارت، آزادگی شکل می‌گیرد. در حوزه دفاع مقدس سه گونه اسارت وجود دارد: ابتدایی‌ترین ادبیات دسته‌ای از نامه‌ها هستند با کمترین امکانات و  روی کاغذهای سیگار و سیمان که یافت می شده نوشته می‌شد که سند بسیار ماندگاری در این حوزه است. بخش دوم ادبیات اسارت، ادبیات پس از بازگشت آزادگان است که افراد خاطرات اسارت خود را  به صورت خودنگاشت می‌نویسند و سومین گونه بخشی از خاطرات است که با یک مصاحبه کننده فرد گفت‌وگو می کند و حاصل آن یک کتاب می‌شود.

این کارشناس ادبیات در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش رهبری حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌آقا ابوترابی در دوران اسارت نیز گفت: حاج‌آقا ابوترابی فن زنده بودن را به اسرا یاد داد.

وی در خاتمه متذکرشد: کتاب "... و دوباره خورشید" چراغ راهی است برای پژوهشگران و دانشجویانی که در حوزه اسارت فعالیت می‌نمایند.

دکتر سنگری نیز درباره اسارت گفت: خاکریز بزرگ اسارت بخش قابل جدایی‌ناپذیر و هویت بخش دفاع مقدس است که امیدواریم موسسه پیام آزادگان بیش از پیش به آن بپردازد.

وی سپس افزود: قریب ۹هزار آزاده از بازگشت تا به امروز از میان ما رفته‌اند که خاطرات آنان نوشته نشده است. باید از فرصت ها استفاده شود و خاطرات اسارت به نگارش دربیاید.

وی درخصوص کتاب"... و دوباره خورشید" نیز گفت: این کتاب در۵بخش نوشته شده که بخش اول آن لحظه بیم و امید است که البته باید بیشتر به جنبه حسی بودن آن یعنی لحظه شنیدن خبر ارتحال حضرت امام(ره) در میان آزادگان پرداخته می‌شد.

سپس دکتر بیژن کیانی نویسنده اثر درپاسخ به سوال آقای عباس‌نژاد که هدف و انگیزه نوشتن این کتاب چه بوده، با توضیحاتی درباره کتاب گفت: کتاب "و دوباره خورشید" روایت دو واقعه به هم پیوسته است. ابتدا واقعه ارتحال امام که بزرگترین ضربه روحی برای اسرا درطول مقاومت  بود زیرا هیچ حادثه ای به اندازه ارتحال امام از جهت تضعیف روحیه آنان موثر نبود و حادثه دوم که به آن پیوسته می‌شود حادثه انتخاب مقام معظم رهبری است.  کلیت بحث کتاب "اهمیت رهبری" و تاثیر رهبری در حفظ و انسجام روحیه وحدت در فضای اسارت است.

و انگیزه نوشتن کتاب، آنچه در فضای اسارت اتفاق افتاده و از دید مسوولان نیز پنهان مانده در معرض دید مردم قرار بگیرد.

وی درقسمت دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: این کتاب حاصل بیش از ۳هزارساعت مصاحبه و مطالعه ۸۰۰ جلد کتاب درحوزه آزادگان و همچنین نامه ها و اشعار  آزادگان است.

وی تاکید کرد: بنده به عنوان نویسنده هیچ توضیح اضافه‌ای  نداده‌ام اما هرکجا که نیاز به توضیح داشته آن را تفسیر نموده‌ام و سعی بسیار شده آنچه را که اتفاق افتاده با یک بیان خوب و قلم مناسب نوشته شود.

وی درخاتمه با قدردانی از دفترنشر انقلاب اسلامی، مدیران موسسه پیام آزادگان و همچنین دست اندرکاران معاونت پژوهش موسسه پیام آزادگان که از ابتدا تا چاپ این اثر زحمت کشیده بودند قدردانی کرد.

درخاتمه نیز پس از رونمایی کتاب ارزشمند "...و دوباره خورشید" با دستان حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد، نویسنده کتاب به پرسش‌های حاضران درخصوص این کتاب پاسخ دادند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
آخرین اخبار
وب گردی