بازدید 2933
گزارش هفتگی تالار شیشه‌ای حافظ؛

کاهش چشمگیر شاخص کل بورس در چهار روز کاری

بورس تهران در هفته ای که گذشت، در مجموع چهار رو فعالیت، بیش از 2900 واحد کاهش یافت و در نهایت از کانال 112 واحد به میانه کانال 109 هزار واحد سقوط کرد. روندی که بیشتر، به دلیل تحت تاثیر قرار گرفتن معامله گران از افزایش عرضه معامله‌گران حقوقی و کمبود نقدینگی، کاهش بهای جهانی فلزات و همچنین اوج‌گیری فصل مجامع رقم خورد.
کد خبر: ۸۱۶۱۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۰ 14 July 2018

بورس تهران در هفته ای که گذشت، در مجموع چهار رو فعالیت، بیش از 2900 واحد کاهش یافت و در نهایت از کانال 112 واحد به میانه کانال 109 هزار واحد سقوط کرد. روندی که بیشتر، به دلیل تحت تاثیر قرار گرفتن معامله گران از افزایش عرضه معامله‌گران حقوقی و کمبود نقدینگی، کاهش بهای جهانی فلزات و همچنین اوج‌گیری فصل مجامع رقم خورد.

به گزارش تابناک اقتصادی، شاخص کل بورس در حالی هفته گذشته را آغاز کرد که پیش از آن در هفته منتهی به 14 تیرماه، توانسته بود رشد 1.04 درصدی معادل 1166 واحدی نماگر کل بورس را به ثبت رساند. اما با شروع هفته در اولین روز فعالیت، یعنی شنبه 16 تیرماه، شاخص کل بورس ریزش 1438 واحدی معادل 1.28 درصد را نظاره گر شد و در پایان روز تحت تاثیر منفی نمادهای معاملاتی فارس (صنايع پتروشيمي خليج فارس)، فولاد (فولاد مباركه اصفهان) ، تاپیکو (س. نفت و گاز و پتروشيمي تأمين)، کگل (معدني و صنعتي گل گهر) و پارسان (گسترش نفت و گاز پارسيان)، به رقم 111 هزار و 51 واحد کاهش یابد.

کاهش چشمگیر شاخص کل بورس در چهار روز کاری

در دومین روز نیز، هرچند از شدت ریزش نماگر کاسته شد و در نهایت شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه هفدهم تیرماه 97، با کاهش 200 واحدی معادل 0.18 درصد به رقم 110 هزار و 851 واحد رسید. در این روز نیز نمادهای معاملاتی نماد معاملاتی کگل متعلق به معدني و صنعتي گل گهر، نماد فولاد متعلق به فولاد مباركه اصفهان، تاپیکو متعلق به س. نفت و گاز و پتروشيمي تأمين، خساپا متعلق به سايپا، شتران متعلق به پالايش نفت تهران و خودرو متعلق به ايران‌ خودرو، بیشترین نقش را در کاهش نماگر کل بورس داشتند.

در ادامه فعالیت بازار سرمایه در هفته ای که گذشت، شاخص کل بورس پس از وقفه یک روزه، در روز سه شنبه نوزدهم تیرماه 97، به نوعی درجا زد و در پایان معاملات این روز، با کاهش 2.44 واحدی معادل 0.00 درصد به رقم 110 هزار و 848 واحد رسید. هرچند در این روز، معامله‌گران بورس، 748 میلیون و 862 هزار برگه بهادار و سهام را در قالب 57 هزار و 533 نوبت معامله و به ارزش 194 میلیارد و 61 میلیون تومان داد و ستد کردند و از طرفی نمادهای معاملاتی کگل متعلق به معدني و صنعتي گل گهر، تاپیکو متعلق به س. نفت و گاز و پتروشيمي تأمين، مبین متعلق به پتروشيمي مبين، آپ متعلق به آسان پرداخت پرشين، وبصادر متعلق به بانك صادرات ايران و نماد خساپا متعلق به سايپا، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشتند.

و در نهایت در آخرین روز کاری بورس تهران در هفته ای که گذشت، شاهد سقوط ۱۳۴۳ واحدی نماگر بودیم. به طوریکه شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه بیستم تیرماه 97، با کاهش 1343 واحدی معادل 1.21 درصد به رقم 109 هزار و 505 واحد رسید. در این روز نیز، نمادهای معاملاتی فملی (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌)، فولاد (فولاد مباركه اصفهان)، فارس (صنايع پتروشيمي خليج فارس)، فخوز (فولاد خوزستان)، کچاد (معدني‌وصنعتي‌چادرملو)، کگل (معدني و صنعتي گل گهر)، وامید (گروه مديريت سرمايه گذاري اميد)، آپ (آسان پرداخت پرشين) و پارسان (گسترش نفت و گاز پارسيان)، بیشترین تاثیر منفی را در افت شاخص کل بورس داشتند. 

اتفاق مهم و تاثیرگذار در روز چهارشنبه، کشف قیمت ۲۴۰۰ تومانی سهم پتروشیمی پارس بود. یه طوریکه در این روز، تعداد 300 میلیون سهم معادل 5 درصد از سهام شرکت پتروشیمی پارس به عنوان پانصد و بیست و دومین شرکت پذیرفته شده در بورس تهران برای اولین بار پس از پذیرش در بازار دوم بورس به روش ثبت سفارش عرضه شد. با پایان دوره سفارش‌گیری و با وجود تعیین کف قیمتی 2280 تومان تا 2400 تومان و همچنین سهمیه در نظر گرفته شده برای هر کد حقیقی و حقوقی تا حداکثر 4 هزار سهم؛ در نهایت هر سهم پتروشیمی پارس به قیمت 2400 تومان کشف قیمت شد. همچنین، سهمیه هر کد معاملاتی در این عرضه اولیه 1898 سهم و در مجموع 182هزار شخص حقیقی و حقوقی توانستند در این عرصضه اولیه مالک این سهم شوند.

مشوق مهم دولتی برای رونق بورس

در ابتدای هفته گذشته شورای هماهنگی اقتصادی کشور مصوبه مهمی داشت که فعالان بازار سرمایه را شادمان کرد.  بر این اساس، قرار است نرخ مالیات فروش سهام به مدت یک سال از ۵/ ۰ درصد به ۱/ ۰ درصد کاهش یابد. در اتفاقی مهم‌تر، مصوب شد تا افزایش سرمایه شرکت‌ها از سود انباشته برای منابعی که در این فرآیند استفاده می‌شوند (سود تقسیم نشده) از پرداخت مالیات معاف باشد. ترکیب این دو تصمیم از یکسو با تشویق معامله‌گران کوتاه‌مدت به فعالیت بیشتر در بازار سرمایه موجب بهبود نقدشوندگی و رونق دادوستد سهام می‌شود و از سوی دیگر، با تشویق شرکت‌ها به اجرای افزایش سرمایه از محل سود انباشته نه تنها سود حسابداری بنگاه‌ها را افزایش می‌دهد، بلکه محرکی مهم در جهت تشکیل سرمایه ثابت و توسعه برای شرکت‌های بورسی فراهم می‌کند. بر اساس گزارش دنیای اقتصاد، انتظار می‌رود با اجرای این دو مصوبه هم به لحاظ بنیادی و هم به لحاظ تکنیکی شرایط بازار سهام از این تصمیمات مهم متاثر شود و تاثیر مثبت آن در فضای بازار سرمایه کشور منعکس شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی