بازدید 16318
۹
پیمانه اقتصادی؛

از «اولین واکنش ترامپ به مقابله به مثل چین در جنگ تجاری» تا «چراغ سبز آلمان برای حذف تعرفه واردات خودروهای آمریکایی»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش بهای نفت با افزایش تولید عربستان و جنگ تجاری میان چین و آمریکا، کاهش بهای جهانی طلا، افزایش 1166 واحدی شاخص کل بورس در هفته یک درصدی بازار سهام، اقدام جدید روسیه در جنگ تجاری با آمریکا، ۱۶ میلیارد دلار نفت سه ماهه فروختیم، آهن ۴۰ درصد گران شد، توقف موقت واردات نفت کره جنوبی از ایران، افزایش تورم سالانه در ترکیه، واردات بیش از ۲ میلیارد دلاری از چین و واردات بیش از یک میلیون تن کالا از امارات را در بر دارد.
کد خبر: ۸۱۴۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۲ 07 July 2018

از «اولین واکنش ترامپ به مقابله به مثل چین در جنگ تجاری» تا «چراغ سبز آلمان برای حذف تعرفه واردات خودروهای آمریکایی»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش بهای نفت با افزایش تولید عربستان و جنگ تجاری میان چین و آمریکا، کاهش بهای جهانی طلا، افزایش 1166 واحدی شاخص کل بورس در هفته یک درصدی بازار سهام، اقدام جدید روسیه در جنگ تجاری با آمریکا، ۱۶ میلیارد دلار نفت سه ماهه فروختیم، آهن ۴۰ درصد گران شد، توقف موقت واردات نفت کره جنوبی از ایران، افزایش تورم سالانه در ترکیه، واردات بیش از ۲ میلیارد دلاری از چین و واردات بیش از یک میلیون تن کالا از امارات را در بر دارد.

کاهش بهای نفت با افزایش تولید عربستان و جنگ تجاری میان چین و آمریکا

روز جمعه قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز قبل ۱۹ سنت کاهش یافت و ۷۷.۲۰ دلار در بازار معامله شد. همچنین معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش ۲ سنتی، بشکه ای ۷۲.۹۲ دلار صورت گرفت. دلایل کاهش قیمت نفت در روز جمعه، افزایش تولید عربستان سعودی و تنش تجاری میان آمریکا و چین گزارش شده است. با این حال وقفه احتمالی در صادرات نفت ایران و سایر تولیدکنندگان خاورمیانه موجب شده است تا قیمت نفت کاهش بسیاری نداشته باشد.

قیمت جهانی طلا روز جمعه کاهش یافت

قیمت هر اونس طلا روز جمعه با 0.3 درصد کاهش به 1253 دلار و 11 سنت رسید. قیمت طلای آمریکا برای تحویل در ماه اوت هم با 0.4 درصد کاهش به 1254 دلار و 10 سنت رسید. هلن لائو، تحلیلگر بازار نفت گفت، تقویت ارزش دلار موجب تضعیف قیمت طلا شده است. وی افزود: «اگر جنگ تجاری بالا بگیرد، ممکن است چین با فروش اوراق قرضه خزانه داری آمریکا اقدام به خرید طلا کند. این اتفاق بزرگی برای بازار طلا خواهد بود.» در سایر بازارهای فلزات گرانبها، قیمت نقره با 0.2 درصد کاهش به 15 دلار و 95 سنت رسید. قیمت پالادیوم هم 0.3 درصد افت داشت و به 945 دلار رسید. قیمت فلز پلاتین هم با 0.6 درصد کاهش به 835 دلار و 50 سنت رسید.

افزایش 1166 واحدی شاخص کل بورس در هفته یک درصدی بازار سهام

دومین هفته از تیرماه 97 برای بورس تهران همراه با رشد 1.04 درصدی شاخص کل بورس سپری شد. روندی که پس از کاهش در اواخر هفته قبل رقم خورد و دوباره شاهد قرار گرفتن نماگر کل بورس در کانال 112 هزار واحدی بودیم.
 
از «» تا «»
 

اولین واکنش ترامپ به مقابله به مثل چین در جنگ تجاری

دونالد ترامپ در اولین واکنش به مقابله به مثل چین با اعمال 34 میلیارد دلار تعرفه 25 درصدی روی بیش از 500 قلم کالای آمریکا گفت تا دو هفته دیگر 16 میلیارد دلار دیگر بر روی کالاهای چینی وارداتی به آمریکا تعرفه وضع می شود. او تهدیدها را علیه پکن فراتر برد و گفت که پس از این اقدام باز هم آمریکا بر روی 200 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین تعرفه در نظر خواهد گرفت و باز هم کسری 300 میلیارد دلاری وجود دارد و با این حساب این اقلام نیز شامل تعرفه خواهد شد. اظهارات ترامپ نشان می دهد او قصد دارد میزان تعرفه ها بر روی کالاهای چینی را تا یازده برابر دیگر بالا ببرد که با این حساب میزان تعرفه بر روی کالاهای چین به مبلغ کل 550 میلیارد دلار خواهد رسید. از سوی دیگر، پیش بینی شده است که با این اقدامات مقابله جویانه ارزش تجارت سالانه میان دو کشور که اکنون بالغ بر 600 میلیارد دلار است به تدریج کاهش یابد. به نقل از ایرنا، همزمان گزارش ها از تلویزیون مرکزی چین حاکی است که شاخص سهام در بازار اوراق بهادار شهر شانگهای در شرق چین یکی از دو بورس مهم این کشور با سه و نیم درصد کاهش برای هفتمین هفته متوالی به پایین ترین رقم در دو سال گذشته رسیده و نرخ یوان پول ملی چین باز هم در برابر دلار تضعیف شده است. /شینهوا

اقدام جدید روسیه در جنگ تجاری با آمریکا

وزارت توسعه اقتصادی روسیه در روز جمعه گفت، در واکنش به تعرفه های آمریکا بر روی آلمینیوم و فولاد، روسیه نیز تعرفه واردات خود روی برخی از کالاهای مشخص آمریکایی را از ۲۵ درصد به ۴۰ درصد افزایش داده است. ماکسیم اورشکین گفت: به ویژه این اقدامات بر روی واردات نوع خاصی از ماشین آلات ساخت و ساز جاده ها، تجهیزات نفت و گاز، فلزکاری و ابزار حفاری سنگ و فیبر نوری اعمال می شود. وی گفته است: خسارات ناشی از محدودیت های تجاری ایالات متحده برای صادرکنندگان روسیه مبلغ ۵۳۷.۶ میلیون دلار تخمین زده شده است. این مبلغ، تعرفه های اضافی ای است که تولیدکنندگان روس موظف هستند در ایالات متحده پرداخت کنند. در حال حاضر، تعرفه های بالاتر ما فقط بخشی از خسارت را، به ارزش ۸۷.۶ میلیون دلار، پوشش می دهد. این جبران خسارتی است که طبق قوانین سازمان تجارت جهانی، روسیه حق برخورداری از آن را دارد. در این رابطه خبرگزاری راشاتودی شرح داده است، اگر سازمان تجارت جهانی حکم به غیرقانونی بودن تعرفه های ایالات متحده دهد، روسیه می تواند بر روی ۴۵۰ میلیون دلار دیگر از کالاهای آمریکایی تعرفه اعمال کند. ۸۷.۶ میلیون دلار کنونی، میزانی است که طبق قوانین سازمان تجارت جهانی روسیه می تواند بدون این تصمیم سازمان وضع کند.

قیمت فروش نفت عربستان کاهش یافت

عربستان سعودی به دنبال درخواست ترامپ از اوپک برای کاهش قیمت نفت، قیمت بیشتر گریدهای نفتی خود را کاهش داد. بر این اساس، شرکت نفتی آرامکو قیمت فروش گرید "عرب لایت" به آسیا را برای نخستین بار در چهار ماه گذشته ۲۰ سنت کاهش داده است.

شانزده میلیارد دلار نفت سه ماهه فروختیم

سخنگوی دولت از درآمد بیش از ۱۶ میلیارد دلاری صادرات نفت در سه ماهه نخست امسال خبر داد. محمدباقر نوبخت با تاکید بر اینکه همه دنیا بر این امر واقف هستند که کشور بدعهد در این توافق‌نامه آمریکاست و  امروز تمامی دنیا این کشور را دولتی منفور می‌دانند، گفت: صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، هفته گذشته اعلام کرد که رشد اقتصادی ایران در چهار سال گذشته فراتر از متوسط منطقه بوده است. وی با اشاره به اینکه این امر محصول تلاش جمعی است و در سه ماهه نخست امسال پیش‌بینی فروش  2 میلیون 410 هزار بشکه نفت به قیمت 55 دلار در قانون بودجه تصویب شده بود بیان کرد: در سه ماهه نخست امسال دولت موفق شد فروش 2 میلیون و 550 هزار بشکه با قیمت بیش از 71 دلار را ثبت کند. معاون رئیس جمهور با بیان اینکه 74 درصد درآمدهای نفتی کشور در سه ماهه نخست امسال افزایش داشته و 21 درصد صادرات کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد مواجه بوده است اظهار داشت: در حال حاضر مشکلات و شرایط خاصی برای کشور ایجاد شده است. /تسنیم

آهن ۴۰ درصد گران شد

در حالی که بازار آهن خرداد ماه پارسال افزایش ۵۲ درصدی قیمت را تجربه کرد و هر کیلوگرم شمش آهن یکباره از ۱۳۵۰ تومان به ۲۰۵۰ تومان رسید، امسال هم این بخش مجددا با افزایش قیمت مواجه شده است که محمد آزاد - رئیس اتحادیه آهن‌فروشان - در این باره به ایسنا، گفت: قیمت میلگرد و آهن طی مدت اخیر ۴۰ درصد افزایش یافته که باتوجه به اینکه حدود ۲۰ درصد از هزینه ساخت‌ساز صرف آهن می‌شود، هشت درصد از گرانی‌های اخیر بخش مسکن، مربوط به افزایش قیمت در این بخش است. به اعتقاد وی، تا زمانی که ارزش ریال تثبیت نشده و از آن کاسته می‌شود، گرانی‌ها ادامه دارد.

بازار اوراق مسکن؛ بازگشت «تسه»ها به مدار رشد

اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) طی معاملات هفته گذشته رشد 8/ 2 درصدی را ثبت کرد و به قیمت 68 هزار و 82 تومان معامله شد. پس از حبس بازه‌ای «تسه‌»ها در زیر مرز ۶۵ هزار تومانی اکنون با ورود به فصل پرتقاضای مسکن شاهد حرکت قیمت‌ها در مسیر صعودی هستیم که می‌تواند با افزایش تقاضای مصرفی تقویت شود. با وجود اینکه تعداد معاملات مسکن تهران افت ۲۲ درصدی را طی معاملات خرداد ثبت کرد، اما تداوم روند صعودی قیمت مسکن در خرداد نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد ۴۵ درصدی را ثبت کرده است. آنچه کاهش حجم فروش واحدهای مسکونی در پایتخت در خرداد ۹۷ را رقم زد، عقب‌نشینی خریداران مصرفی بود، اما دلیل جهش قیمتی در حجم کم معاملات نیز ناشی از وجود تقاضای سرمایه‌ای و سفته‌بازی بوده است.

توقف موقت واردات نفت کره جنوبی از ایران

بر اساس گزارش رویترز، به گفته یک منبع بازرگانی آگاه در آسیای شمالی، مشتریان ژاپنی همچنان به خرید نفت ایران ادامه می دهند و خریداران متعدد تصمیم دارند تا سپتامبر نفت ایران را بارگیری کنند. این منبع آگاه گفت دولت کره جنوبی با فشار آمریکا برای توقف خرید نفت ایران روبروست. دو منبع آگاه دیگر اظهار کردند، کره جنوبی بارگیری محموله های نفت و میعانات ایران در ژوییه را متوقف کرده زیرا مطمئن نیست می تواند از تحریم های آمریکا معافیت بگیرد. به این ترتیب، کره جنوبی در اوت هیچ محموله نفتی از ایران وارد نخواهد کرد که نخستین ماه واردات صفر از اوت سال ۲۰۱۲ خواهد بود که خریداران کره جنوبی پیش از دریافت معافیت از تحریم های واشنگتن، خرید نفت ایران را متوقف کرده بودند.

افزایش تورم سالانه در ترکیه

مرکز آمار ترکیه اعلام کرد بهای مصرف کننده در ترکیه تا پایان ماه ژوئن به ۱۵.۳۹ درصد رسیده است. این تورم بیشتر از تورم ۱۲.۱۵ درصدی دوازده ماه منتهی به ماه می است. بیشترین افزایش قیمت سالانه در بخش حمل و نقل با افزایش ۲۴.۲۶ درصدی مشاهده شده است و بخش مبلمان و لوازم خانگی با افزایش ۱۸.۹۱ درصدی در رده بعدی قرار دارد. همچنین بیشترین افزایش ماهانه قیمت ها نیز مربوط به بخش غذا و نوشیدنی های غیرالکلی بوده که قیمت های آن ۵.۹۸ درصد افزایش یافته است. به نقل از ایسنا، طبق اعلام مرکز آمار ترکیه، در ماه ژوئن به نسبت ماه قبل قیمت ها در بخش ارتباطات ۴.۷۶ درصد، بخش حمل و نقل ۲.۶۶ درصد و بخش لوازم خانگی و مبلمان ۲.۲۴ درصد افزایش داشته است. تنها بخشی که قیمت ها به نسبت ماه قبل کاهش داشته اند بخش کفش و پوشاک با کاهش ۱.۱۵ درصدی قیمت ها بوده است.

واردات بیش از ۲ میلیارد دلاری از چین

بررسی تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی نشان می دهد، کشور چین طی سه ماهه نخست سال جاری ۸۸۶ هزار و ۶۱۳ تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۹۳۵ میلیون و ۸۹۳ هزار دلار به ایران وارد کرده که از این حیث در رتبه نخست کشورهای طرف معامله در واردات به ایران قرار دارد. واردات انجام شده از چین به ایران از لحاظ وزنی ۱۰.۵۹ درصد و از لحاظ ارزش ۲۶.۰۹ درصد از کل ارزش واردات ایران در این مدت را شامل می‌شود. این در حالی است که در سه ماهه نخست سال گذشته میزان واردات از چین به ایران ۹۴۱ هزار و ۱۴۳ تن به ارزش ۲ میلیارد و ۵۵۳ میلیون و ۹۷۱ دلار بوده است که از لحاظ وزنی ۱۰.۸۸ درصد و از لحاظ ارزش ۲۲.۰۷ درصد از کل واردات ایران را شامل می شد. بررسی ها نشان می دهد، میزان واردات از چین در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۵.۷۹ درصد کاهش و از لحاظ ارزشی ۱۴.۹۵ درصد افزایش داشته است. 

واردات بیش از یک میلیون تن کالا از امارات 

کشور امارات متحده عربی طی سه ماهه نخست سال جاری یک میلیون و ۲۴۲ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۹۲ میلیون و ۳۳۹ هزار دلار به ایران وارد کرده است که از این حیث در رتبه دوم کشورهای طرف معامله در واردات به ایران قرار دارد. واردات انجام شده از امارات متحده عربی به ایران از لحاظ وزنی ۱۴.۸۴ درصد و از لحاظ ارزش ۱۵.۰۴ درصد از کل ارزش واردات ایران در این مدت را شامل می‌شود. این در حالی است که در سه ماهه نخست سال گذشته میزان واردات از امارات متحده عربی به ایران یک میلیون و ۱۳۳ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۱۵۴ میلیون و ۸۴۱ دلار بوده است که از لحاظ وزنی ۱۳.۱۱ درصد و از لحاظ ارزش ۱۸.۶۲ درصد از کل واردات ایران را شامل می شد. بررسی ها نشان می دهد میزان واردات از امارات متحده عربی در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۹.۵۹ درصد افزایش و از لحاظ ارزشی ۲۱.۴۶ درصد کاهش داشته است. /مهر

چراغ سبز آلمان برای حذف تعرفه واردات خودروهای آمریکایی

آمریکا و اروپا هر دو اعلام کردند برای حل مناقشه تعرفه واردات خودرو حاضرند امتیازاتی برای طرف مقابل در نظر بگیرند. به گزارش رویترز ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان به خودروسازان آلمانی اعلام کرده است، در‌صورتی‌که اتحادیه اروپا تعرفه واردات خودروهای آمریکایی را حذف کند، از وضع تعرفه مضاعف بر واردات خودروهای آلمانی خودداری خواهد کرد. گرنل که پیش‌تر پیام خودروسازان آلمانی را به ترامپ ابلاغ کرده بود، این بار در دیداری با مدیران ارشد شرکت‌های دایملر، فولکس‌واگن و بی‌ام‌و به آنها اطمینان داد در صورت حذف تعرفه‌ها از سوی اروپا، ترامپ هم تهدیدات تعرفه‌ای خود را پس خواهد گرفت. از سوی دیگرآنگلا مرکل صدراعظم آلمان هم اعلام کرد از کاهش تعرفه واردات خودروهای آمریکایی حمایت خواهد کرد. به گزارش اتوموتیو نیوز مرکل خواستار گفت‌و‌گو با سران اروپایی و دستیابی به موضعی واحد در مورد تعرفه واردات خودرو شده است، زیرا آلمان به تنهایی نمی‌تواند در این خصوص تصمیم‌گیری کند؛ اما تلویحا موافقت خود با حذف تعرفه واردات خودروهای آمریکایی را اعلام کرده است. /دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۹
آلمان براش اهمیتی نداره که تعرفه خودروهای آمریکایی رو صفر کنه؛ چون آلمانیهایی که میخوان ماشین خوب سوار شن میرن بنز و ب‌ام‌و و ماشینهای دیگه آلمانی سوار میشن، ماشینهای ارزون هم بخوان سوار شن میرن ماشینهای فرانسوی رو سوار میشن. هیچکس یه خودروی آمریکایی رو سوار نمیشه.
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
این یک نظر کاملا خام و بدون منطق هست . شما مگه رفتار مصرف کننده تو آلمان رو مطالعه کردید ؟ شاخص های تصمیم گیری مشتری خیلی فراتر و پیچیده تر از نظری هست که شما میگید و اتفاقا بازار خودروهای امریکایی بخاطر عدم ممنوعیت وارداتشون تو اروپا از اقبال خوبی برخورداره
ناشناس
| Australia |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
دقیقا اینجا هم هیچ کسی حاضر نیست ماشین آمریکایی سوار بشه
ما هم باید به جنگ تجاری بپیوندیم و اینهمه طرف مصرف کنندگان ایرانی را نگیریم
تعرفه مثلا 200% به کالاهای کشورهایی که نفت از ایران نمیخرند بخصوص کالاهای غیر ضروری انها بریا کشورمان
بگذاریم نتوانند کالاهایشان را در ایران بفروشند بخصوص برای انهایی که جنس ایرانی نمیخرند
اول از همه بگم م کار درست حسابی ندارم. سه ماه یه بار مجبورم تغییر شغل بدم. حقوق بخور ونمیری هست.

ولی شرف و عزتی که الان داریم رو میشه از همی کشور کره جنوبی دید. بدبختا برا یه خرید فروش باید صد بار از امریکا اجازه بگیرن به بهانه کره شمالی 70 ساله کشورشون اشغال نظامیه.



مثل این می وه فلان پیمنکار بالا سر من به من بگه حق خرید بنزین از فلان باجه رو چون باهاش دشمنم داری.

اگه میخای همیجور با من خوب پول دربیاری.
 " وقفه احتمالی در صادرات نفت ایران و سایر تولیدکنندگان خاورمیانه"
به همین خیال باش...
همه در برابر قدرت امریکا خوار و زبون هستند به غیر از ایران
آهن چرا گران شد؟ سنگ آهن از خودمان سوخت از خودمان آب از خودمان. شرکت هم که دولتی است. پس معلوم می شود کرم از خود درخت است. بیچاره مردم که به چه کسانی اعتماد دارند.
چین با اوم هارت و پورتش داره سقوط میکنه زیر فشار آمریکا ما که تکلیفمون مشخه.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی