بازدید 11037
۵
پیمانه اقتصادی؛

از «روش تعیین قیمت ارز در بازار ثانویه» تا «افزایش قیمت ۹ گروه مواد خوراکی در هفته منتهی به ۱۵ تیر»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون افت دویست واحدی شاخص کل بورس پیش از تعطیلی یک روزه، بازار سکه با افت اندک همراه شد، اروپا در جنگ تجاری با آمریکا ساکت نمی‌ماند، اوپک ظرفیت مازاد عرضه برای جایگزین کردن نفت ایران را ندارد، قیمت مرغ به سکوی ۹ هزار تومان پرید، آینده مبهم خودروسازان آمریکایی در چین و واردات سه میلیون دلاری مربا و ژله به کشور را در بر دارد.
کد خبر: ۸۱۴۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 09 July 2018

از «روش تعییت قیمت ارز در بازار ثانویه» تا «افزایش قیمت ۹ گروه مواد خوراکی در هفته منتهی به ۱۵ تیر»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افت دویست واحدی شاخص کل بورس پیش از تعطیلی یک روزه، بازار سکه با افت اندک همراه شد، اروپا در جنگ تجاری با آمریکا ساکت نمی‌ماند، اوپک ظرفیت مازاد عرضه برای جایگزین کردن نفت ایران را ندارد، قیمت مرغ به سکوی ۹ هزار تومان پرید، آینده مبهم خودروسازان آمریکایی در چین و واردات سه میلیون دلاری مربا و ژله به کشور را در بر دارد.

افت 200 واحدی شاخص کل بورس پیش از تعطیلی یک روزه

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه، با کاهش 200 واحدی معادل 0.18 درصد به رقم 110 هزار و 851 واحد رسید. تالار شیشه‌ای در دومین روز کاری هفته، باز هم شاهد روند نزولی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 60 واحدی معادل 0.18 درصد به رقم 33 هزار و 641 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز همانند روز شنبه، با افت 73 واحدی معادل 0.39 درصد، عدد 18 هزار و 592 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 53 واحدی معادل 0.39 درصد به رقم 13 هزار و 381 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 539 واحد کاهش معادل 0.44 درصد را رقم زد و به سطح 121 هزار و 368 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 131 واحد کاهش معادل 0.16 درصد به رقم 81 هزار و 377 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 481 واحد کاهش معادل 0.22 درصد همراه بود و عدد 222 هزار و 53 واحد را به نمایش گذاشت. نماد معاملاتی کگل متعلق به معدني و صنعتي گل گهر با 82 واحد کاهش، بیشترین نقش را کاهش شاخص کل بورس داشت.

از «» تا «»

بازار سکه با افت اندک همراه شد

روز گذشته، قیمت سکه تمام طرح قدیم، با کاهش ۲۰ هزار تومانی به رقم ۲,۶۶۰,۰۰۰ تومان رسید. همچنین هر سکه تمام طرح جدید در بازار، ۲,۸۷۷,۵۰۰ تومان ارزشگذاری شد که نسبت به نرخ پایانی روز شنبه، ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان ارزان شده است. این سکه در یازدهم تیرماه ۹۷ به سطح ۳ میلیون و ۴۶ هزار تومان رسیده بود. هر نیم سکه نیز با کاهش قیمت همراه شد و با افت ۳ هزار تومانی به رقم ۱,۳۸۲,۰۰۰ تومان رسید. اما ربع سکه با رشد ۵ هزار تومان به قیمت ۷۲۰ هزار تومان فروخته شد. هر سکه یک گرمی نیز بدون تغییر در جایگاه ۳۹۵ هزار تومان قرار گرفت.

روش تعییت قیمت ارز در بازار ثانویه

مدیرکل سیاست ها و مقررات ارزی بانک‌ مرکزی درخصوص تقسیم بندی کالاهای دریافت کننده ارز و چگونگی تخصیص آن به هر کدام از گروه های کالایی گفت: طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی در چهارشنبه هفته گذشته، بازار ثانویه ارز تشکیل شده است و صادرکنندگان غیرنفتی با توجه به سیاست های ارزی جدید به 2 دسته‌ 80 و 20 درصدی تقسیم می‌شوند. وی ادامه داد: 80 درصد‌های به طور عمده صادرکننده‌ محصولات پتروشیمی، مواد معدنی و فولاد هستند و ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه‌ نیما با نرخ بر مبنای 4200 تومان عرضه می‌کنند. کسرایی پور درباره شیوه تعیین نرخ ارز در بازار ثانویه نیز گفت: سازوکار پیش بینی شده به این صورت است که خریداران ارز یعنی همان واردکنندگان دارای ثبت سفارش کالاهای گروه سوم، در سمت تقاضا و صادرکنندگان 20 درصدی یا خُرد نیز در سمت عرضه قرار می‌گیرند. وی افزود: در این میان صرافان مجاز، به عنوان واسطه در خرید و فروش ارز ایفای نقش می‌کنند و این عرضه و تقاضا، قیمت را در بازار تعیین خواهد کرد. این‌مقام بانکی افزود: همچنین پیش بینی می‌شود با اجرایی شدن کامل این موضوع، قیمت ارز روند کاهشی داشته باشد. وی درباره سهم بازار ثانویه ارز از بازار نیز توضیح داد: بر اساس آمارهای سال گذشته و تعرفه‌ دیده شده، گروه سوم کالایی (کالاهای عمدتا مصرفی) نیاز به معادل 5.5 میلیارد دلار خواهند داشت؛ پیش بینی ما این است که این بخش توسط صادرکنندگان 20 درصدی به خوبی تأمین خواهد شد. /ایرنا

وزیر دارایی فرانسه: اروپا در جنگ تجاری با آمریکا ساکت نمی‌ماند

برونو لو مایر، وزیر دارایی فرانسه، روز یکشنبه گفت ایالات متحده باید منتظر پاسخی قوی و یکپارچه از سوی اروپا به هرگونه افزایش تعرفهٔ بیشتری باشد و هشدار داد که جنگ تجاری از پیش شکل گرفته است. لو مایر گفت: اگر فردا افزایش هایی بر روی تعرفه هایی مانند تعرفه های صنعت خودرو، از جمله ماشین صورت گیرد، واکنش ما باید متحد و قوی باشد تا نشان دهندهٔ آن باشد که اروپا قدرتی متحد و مستقل است." او در یک کنفرانس اقتصادی در جنوب فرانسه به این نکته نیز اشاره کرد که جنگ تجاری شکل گرفته است و بیان داشت:”دیگر پرسش این نیست که جنگ تجاری شکل خواهد گرفت یا خیر، بلکه جنگ تجاری از پیش آغاز شده است.” / رویترز

اوپک ظرفیت مازاد عرضه برای جایگزین کردن نفت ایران را ندارد

شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که اوپک ظرفیت مازاد برای جایگزینی افت تولید نفت ایران را ندارد و رئیس جمهوری آمریکا باید سیاست خود را در قبال ایران تغییر دهد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، دوباره در حساب کاربری خود در توئیتر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را به دلیل بالا بردن قیمت نفت، سرزنش کرده است. اوپک دستاویز خوبی برای فرافکنی رشد قیمت نفت در آمریکاست، اما وادار کردن این سازمان به افزایش تولید، قیمت‌ها را برای مدتی طولانی پایین نگه نمی‌دارد. راه پایین آوردن واقعی قیمت‌ها برای ترامپ این است که سیاست خود را در برابر ایران تغییر دهد. حقیقت ساده این است که ظرفیت مازاد کافی در جهان برای جبران توقف کامل صادرات نفت ایران وجود ندارد. محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، در سال ۲۰۱۶ میلادی ادعا کرد عربستان می‌تواند به سرعت تولید روزانه نفت خود را به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه برساند و ظرف ۶ تا ۹ ماه می‌تواند این رقم را به ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه افزایش دهد. پس از آن مصاحبه نیز چیزی نگفت که نشان دهد این ارقام تغییر کرده‌اند. با این همه، دیگران اینقدر خوشبین نیستند. آژانس بین‌المللی انرژی در آن زمان اعلام کرد که فراتر رفتن از تولید روزانه ۱۱ میلیون بشکه، مستلزم افزایش تولید پرهزینه از میدان‌های فراساحلی عربستان است. طبق ارقام رسمی اعلام شده از سوی اوپک، بالاترین میانگین ماهانه تولید نفت عربستان، تولید ۱۰ میلیون و ۷۲۰ هزار بشکه در ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ میلادی بوده است. هر رقمی بالاتر از این، قلمرو ناشناخته به شمار می‌آید. این به آن معنا نیست که افزایش تولید نفت عربستان غیر ممکن است، بلکه به معنای ابهام در این زمینه است. /شانا

قیمت مرغ به سکوی ۹هزار تومان پرید

قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار خرده‌فروشی و برای مصرف کننده نهایی به 8900 تومان تا 9200 تومان در تهران افزایش یافت، به‌طوری که مهدی یوسف‌خانی رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی قیمت تعیین‌شده این اتحادیه در سطح خرده‌فروشی را 8550 تومان اعلام کرده است. بنا به گزارش میدانی خبرنگار تسنیم، قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم مرغ در خیابان جمال‌زاده شمالی تهران نیز به دو نرخ 8900 تومان و 9200 تومان در دو فروشگاه مختلف به‌فروش می‌رسد. بر اساس اعلام این اتحادیه قیمت هر کیلوگرم مرغ در عمده‌فروشی و فروش درب کشتارگاه 7950 تومان و توزیع در واحدهای صنفی 8100 تومان و قیمت خرده‌فروشی مرغ شمال در شهر تهران 8400 تومان و قیمت عمده مرغ کشتار شمال در میدان بهمن 7600 تومان است. این در حالی است که ستاد تنظیم بازار، چندی پیش قیمت کف و سقف قیمت مرغ را  7100 تومان تا 7800 تومان اعلام کرده  و گفته بود که  اگر قیمت مرغ به بیش از این قیمت برسد دولت به عرضه گوشت مرغ اقدام می‌کند و اگر به کمتر از 7 هزار و 100 تومان برسد گوشت مرغ را از تولیدکنندگان می‌خرد. بنابراین گزارش با وجود اختصاص ارز یارانه‌ای 3800تومانی به واردات خوراک دام و طیور ذرت و سویا در بازار افزایش قیمت داشته به‌طوری که بر اساس گفته فعالان بخش خصوصی قیمت هر کیلوگرم ذرت به حدود 1200 تومان و کنجاله سویا به 2600 تومان تا 2700 تومان رسیده است.

واردات ۳ میلیون دلاری مربا و ژله به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی در سال ۹۶ حاکی از آن است که در این مدت بیش از ۶ هزار تن مربا، ژله، مارمالاد، پوره و خمیر میوه وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم مربا، ژله، مارمالاد، پوره و خمیر میوه به کشور، ۳ میلیون و ۱۶۵ هزار و ۳۷۷ دلار، ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۱۰ میلیارد و ۷۱۹ میلیون و ۶۵۲ هزار و ۹۶۶ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. بر اساس آمار گمرک این حجم مربا، ژله، مارمالاد، پوره و خمیر میوه به کشور از ۹ کشور جهان از جمله اسپانیا، امارات متحده عربی، ایتالیا، بلژیک، تایلند، ترکیه، فرانسه، هلند و یونان وارد ایران شده است. به نقل از میزان، گفتنی است بیشترین حجم واردات مربا، ژله، مارمالاد، پوره و خمیر میوه به ایران از کشور اسپانیا با حجم بیش از ۴ هزار تن و ارزش دلاری ۲ میلیون و ۲۱۱ هزار و ۹۹۶ دلار بوده است.

تولید خودرو نزولی شد

برخلاف چند ماه اخیر که تیراژ ماهانه تولید خودرو صعودی بود در خرداد ماه امسال تولید انواع خودرو ۱۹.۶ درصد کاهش یافت. در این مدت تولید انواع خودرو از ۱۳۴ هزار و ۸۰۲ دستگاه در خرداد ماه سال گذشته به ۱۰۸ هزار و ۳۳۴ دستگاه کاهش یافت. خرداد ماه امسال تولید انواع سواری نیز ۲۰.۴ درصد کاهش یافته و از ۱۲۷ هزار و ۸۵۹ دستگاه در خرداد ماه ۱۳۹۶ به ۱۰۱ هزار و ۷۹۱ دستگاه رسید. تولید انواع ون نیز نزولی بوده و با افت ۱۹.۳ درصدی از ۱۱۴ دستگاه در خرداد ماه سال گذشته به ۹۲ دستگاه کاهش یافت. خرداد ماه امسال تولید انواع وانت هم با کاهش ۱۵.۶ درصدی همراه بوده و از ۵۲۹۲ دستگاه در خرداد ماه ۱۳۹۶ به ۴۴۶۷ دستگاه رسید. به گزارش ایسنا، در این مدت تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس اما برخلاف سایر انواع خودرو افزایش یافته و با رشد ۱۵۰.۶ درصدی از ۸۳ دستگاه در خرداد ماه سال گذشته به ۲۰۸ دستگاه افزایش یافت.

آینده مبهم خودروسازان آمریکایی در چین

اعمال تعرفه واردات خودرو از آمریکا به چین، خودروسازان آمریکایی نظیر فورد، جنرال‌موتورز و تسلا را با آینده‌ای مبهم مواجه کرده است. به گزارش بلومبرگ وضع تعرفه‌های مضاعف بر واردات خودروهای آمریکایی صادرات این خودروها به چین را بسیار مشکل کرده است. شرکت فورد اعلام کرد با وجود اجرایی شدن تعرفه‌ها تمایلی به افزایش قیمت محصولاتش برای مصرف‌کنندگان چینی ندارد و ترجیح می‌دهد سهم بازار خود را در سطح کنونی حفظ کند. به نقل از دنیای اقتصاد، فورد و جنرال‌موتورز که پیش از این با سرمایه‌گذاری در چین ظرفیت تولید ایجاد کرده‌اند، حالا ناچار خواهند شد برای حفظ سهم خود از بازار خودرویچین میزان تولید خود در خاک این کشور را افزایش دهند، اما ممکن است با مخالفت قانون‌گذاران چینی روبه‌رو شوند. چین یکی از مهم‌ترین بازارهای بزرگ فورد و جنرال‌موتورز محسوب می‌شود. فورد در ماه‌های اخیر شاهد افت فروش محصولاتش در بازار چین بوده و اعمال تعرفه‌ها این خودروساز را در شرایط دشوارتری قرار داده است.

افزایش قیمت ۹ گروه مواد خوراکی در هفته منتهی به ۱۵ تیر

بانک مرکزی خلاصه نتایج گزارش متوسط قیمت خُرده فروشی برخی از مواد خوراکی در هفته منتهی به پانزدهم تیرماه را منتشر کرد که نشان می دهد نرخ لبنیات ۰.۲ درصد، برنج ۰.۶ درصد، حبوب ۰.۲ درصد، سبزی های تازه ۴.۸ درصد، گوشت قرمز ۰.۵ درصد، گوشت مرغ ۰.۸ درصد، قند و شکر ۱.۵ درصد، چای ۰.۱ درصد و روغن نباتی ۰.۳ درصد نسبت به هفته قبل از آن افزایش و نرخ تخم مرغ ۱.۸ درصد و میوه‌های تازه ۱.۵ درصد کاهش یافت. همچنین براساس اعلام بانک مرکزی، قیمت خُرده فروشی لبنیات در هفته منتهی به پانزدهم تیر نسبت به هفته مشابه سال قبل ۱۲.۵ درصد، تخم مرغ ۴۷.۱ درصد، برنج ۵.۷ درصد، حبوب ۱.۲ درصد، میوه‌های تازه ۵۲.۳ درصد، سبزی‌های تازه ۱۵.۱ درصد، گوشت قرمز ۲۳.۹ درصد، قند و شکر ۱.۳ درصد، چای ۱۹.۳ درصد، روغن نباتی ۸۷ درصد رشد داشت؛ البته نرخ گوشت مرغ ۳.۱ درصد در این دوره زمانی کاهش داشته است. /مهر

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۵
هرچه بخواهي از خوراكي تا لوازم برقي وووو گران شده از مدیران هم در مورد ارزاني وفراواني غير از کذب چيز ديگري مانشنيده ايم
قیمت همه چیزچندبرابرشده نرخ تورم همچنان تکرقمی و۸ درصده !!! واقعاملت راچی فرض میکننداقایان؟!
خجالت اوره واقعا...فقط ۹ قلم کالا گرون شده..میری جلو میوه فروشی فقط باید نگاه کنی...سوپرمارکت همینطور...قطعات و لوازم خودرو و کامپوتر و گوشی و ...........اونوقت می گید ۹ قلم.....
کارگران افغانی: دیگر ایران برای ما نمی صرفد!

کاش مواد خوراکی و مایحتاج ما بازنشستگان و دیگر مستضعفان هم حکم ارز ، سکه و خودو را داشت تا برای تامین آنهاهم مسولین و دستور ویژه میدادند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر