بازدید 6890

کاهش قیمت نفت با افزایش تولید روسیه و عربستان

در روز دوشنبه و با آغاز کار بازار نفت، قیمت نفت نسبت به قیمت بسته شده در هفته گذشته کاهش یافت. دلیل کاهش قیمت نفت در روز جاریافزایش تولید نفت روسیه و عربستان سعودی عنوان شده است. این درحالی است که بالاگرفتن مناقشات تجاری با آمریکا موجب مختل شدن رشد اقتصادی در آسیا شده است.
کد خبر: ۸۱۳۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱ 02 July 2018

کاهش قیمت نفت با افزایش تولید روسیه و عربستاندر روز دوشنبه و با آغاز کار بازار نفت، قیمت نفت نسبت به قیمت بسته شده در هفته گذشته کاهش یافت. دلیل کاهش قیمت نفت در روز جاریافزایش تولید نفت روسیه و عربستان سعودی عنوان شده است. این درحالی است که بالاگرفتن مناقشات تجاری با آمریکا موجب مختل شدن رشد اقتصادی در آسیا شده است.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز جمعه ۱.۲۴ دلار کاهش یافت و ۷۷.۹۹ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش ۴۰ سنتی، بشکه ای ۷۳.۷۵ دلار صورت گرفت.

این در حالی ست که قیمت نفت سبک آمریکا، هفته گذشته با رسیدن به بشکه ای ۷۴.۴۶ دلار به بالاترین نرخ خود از ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ رسیده بود. اما با اظهارات متعدد آمریکا در طول آخر هفته، بازار نفت سیر نزولی در پیش گرفت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، طی توییتی در روز شنبه اعلام کرد که ملک سلمان بن عزیز، پادشاه عربستان سعودی، موافقت کرده بود که تولید نفت خود را افزایش دهد “شاید تا ۲ میلیون بشکه.” اما سپس کاخ سفید طی پیامی این اظهار نظر را پس گرفت و اعلام کرد پادشاه عربستان گفته بود که کشورش می تواند در صورت نیاز تولید نفتش را افزایش دهد.

پژوهش رویترز نشان می دهد که عربستان سعودی تولید خود را از ماه می ۷۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داده است و به تولید ۱۰.۷۲ ملیون بشکه در روز که بالاترین سطح تولید این کشور از نوامبر ۲۰۱۶ است، نزدیک شده.

طبق اظهارات وزیر نفت روسیه در روز دوشنبه، تولید نفت این کشور نیز در ماه جوئن به ۱۱.۰۶ میلیون بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که تولید این کشور در ماه می ۱۰.۹۷ میلیون بشکه نفت در روز بوده است.

آمریکا نیز در طول دو سال گذشته تولید خود را ۳۰ درصد افزایش داده است و به ۱۰.۹ میلیون بشکه در روز رسانده است. این بدین معنی است که این سه تولید کننده، هر یک نزدیک به ۱۱ میلیون بشکه نفت در روز تولید می کنند که پاسخگوی یک سوم از تقاضای نفت در جهان است.

این در حالی است که مناقشات تجاری میان آمریکا و سایر اقتصاد های بزرگ جهان، از جمله چین، هند و اتحادیه اروپا موجب تیره شدن چشم انداز رشد اقتصاد جهانی شده است.

سرمایه گذاران نگران اند که تعرفه های جدیدی که بر صادرات وضع شده است، من جمله بر نفت خام آمریکا، جریان تجارت کالا را مختل نموده و بر روی تقاضا برای نفت اثر بگذارد.

چین، ژاپن، و کره جنوبی به عنوان سه کشور مهم اقتصادی در آسیا گزارش داده اند که در ماه ژوئن سفارشات خود از آمریکا را در پی مناقشات اقتصادی با این کشور، کاهش داده اند.

این در حالی ست که کاهش تولید لیبی، ونزوئلا و کانادا موجب به وجود آمدن اختلالاتی در بازار نفت گشته و نگرانی ها در مورد تعادل بازار نفت را افزایش داده است.

در آمریکای شمالی، مشکلات فنی موجب کاهش عرضه روزانه بیش از ۳۰۰ هزار بشکه نفت از سوی شرکت سینکرود کانادا شده و انتظار می رود این توقف عرضه حداقل تا پایان ماه جولای ادامه داشته باشد.

از سوی دیگر ایالات متحده آمریکا، در راستای سیاست های ترامپ برای بستن راه های درآمدی ایران، از کشورهای جهان خواسته است که تمام واردات نفت خود از ایران را از ماه نوامبر متوقف کنند.

این در حالی ست که برخی از اعضای اوپک در تلاش بوده اند که با افزایش دادن میزان تولید خود در ماه های آتی بتوانند کمبود احتمالی عرضه نفت ایران را جبران کنند و سهم ایران از بازار را تصرف کنند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ماه می گفت که دولت او از توافق "ناقصی" که بین ایران و شش قدرت جهانی در ژوئیه 2015، با هدف مهار قابلیت های هسته ای تهران در ازای لغو برخی از تحریم، صورت گرفته بود، خارج می شود و دستور داد که تحریم های علیه تهران که تحت توافق برجام به حالت تعلیق درآمده اند، دوباره اعمال شود.

هنگامی که از این مقام ارشد پرسیده شد که آیا آمریکا به متحدان خود، من جمله چین و هند، فشاری برای رساندن واردات خود تا ماه نوامبر به صفر وارد ساخته یا خیر، او پاسخ داد: "بله، ما از آنها می خواهیم واردات خود را به صفر برسانند".

بر اساس گزارش های منتشر شده، نهاد اوپک و همپیمانان غیرعضو با هدف کاهش مازاد عرضه نفت در بازار و افزایش قیمت این محصول، از سال ۲۰۱۷ اقدام به کاهش تولید نفت به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز کرده بودند.

در جلسه اخیر اوپک، این سازمان و هم پیمانان آن در مورد افزایش حدود ۱ میلیون بشکه ای نفت در روز (۱ درصد از مجموع عرضه ی نفت در بازار جهانی) به اجماع رسیدند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار