بازدید 11887

ظن حرکات موزون، مانع اجرای سرود ناشنوایان در نمایشگاه قرآن شد!

ناشنوایان و کم شنوایان که بر اساس برخی آمار رسمی، جمعیتشان در ایران بیش از 500 هزار نفر است، گویا در جامعه ایرانی آنقدر مظلومند که حتی مسئولان هم چندان آشنایی با حال و روز و شرایط منحصر بفرد آنها ندارند؛ افرادی که تنها مسیر ارتباطی شان با دیگران به واسطه حرکات دست صورت می گیرد و برخی مسئولان این عمل را با حرکات موزون اشتباه می گیرند.
کد خبر: ۸۰۳۰۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۶ 27 May 2018
ظن حرکات موزون، مانع اجرای سرود ناشنوایان در نمایشگاه قرآن شد!ناشنوایان و کم شنوایان که بر اساس برخی آمار رسمی، جمعیتشان در ایران بیش از 500 هزار نفر است، گویا در جامعه ایرانی آنقدر مظلومند که حتی مسئولان هم چندان آشنایی با حال و روز و شرایط منحصر بفرد آنها ندارند؛ افرادی که تنها مسیر ارتباطی شان با دیگران به واسطه حرکات دست صورت می گیرد و برخی مسئولان این عمل را با حرکات موزون اشتباه می گیرند.
 

به گزارش «تابناک»، ناشنوایان و کم شنوایانی که در حال حاضر در کشور زندگی می‌کنند، جدا از کمبود‌هایی که در حوزه رسیدگی به مشکلات و تأمین نیاز‌های اولیه شان مثل تهیه سمعک و اقدامات درمانی اولیه دارند، اکنون با موجی از بی توجهی و نا آشنایی مسئولان با شرایط جسمانی خود نیز دست و پنجه نرم می‌کنند و همین درد و رنج آن‌ها را در جامعه دو چندان کرده است.

هرچند در برهه‌های زمانی مختلف و به واسطه اقدامات متعدد مسئولان اجحاف و بی عدالتی در حق این گروه از معلولان جامعه بروز کرده و ثابت شده است که هم مسئولان و هم عامه مردم نسبت به دشواری‌های زندگی این افراد و نیز نوع برخورد با آن‌ها با اشکال اساسی رو به رو هستند، اقدام اخیری که در نمایشگاه بین المللی قرآن در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) رخ داد، حکایت جدیدی بود که اوج فاصله میان مسئولان و این معلولان را نشان داد.

در همین رابطه، در روز‌های اخیر و در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، اتفاقی رخ داد که باور آن در ذهن هر شخص مسئول و غیر مسئولی که آشنایی اندکی با سبک و نوع زندگی ناشنوایان و کم شنوایان دارد، سخت است.

در این نمایشگاه و هنگامی که گروهی از دختران ناشنوا و کم شنوای انجمن ناشنوایان تهران برابر هماهنگی‌های قبلی و با روز‌ها تمرین و آماده سازی، قصد اجرای سرود در صحن اصلی نمایشگاه را داشتند، از سوی مسئولان اجرایی نمایشگاه موآخذه شدند و با بیان اینکه نوع حرکات ناشنوایان شبیه به حرکات موزون است، از اجرای آن جلوگیری شده است.

در همین باره، مربی این گروه از ناشنوایان و کم شنوایان در ویدئویی که در فضای مجازی دست به دست می‌شود، گفت: بعد از اجرای دو سرود در مورد امام رضا (ع) و ماه مبارک رمضان به ما اطلاع دادند که دیگر سرود اجرا نکنید، چون حرکات و اشاره شما برابر حرکات موزون است. این در حالی است که این حرکات اتفاقاً معنوی و در برابر زبان صحبت کردن آن‌ها بود.

این مربی افزود: با اینکه مردم و حاضران از این دو اجرا استقبال کردند، مسئولانی که با زندگی ناشنوایان چندان آشنایی ندارند، حقوق این افراد را آن هم در ماهی که قرار است با هم مهربان باشیم پایمال کردند.

نگاهی کوتاه به یکی از اجرا‌های این گروه از دختران ناشنوا و کم شنوا که اتفاقاً با حجاب کامل روی صحنه رفته بودند، نشان می‌دهد که این افراد با حرکات دست خود در حال بیان عبارات سرودی هستند که از طریق بلندگو در صحن پخش می‌شود و این حرکات در میان ناشنوایان و کم شنوایان در واقع همان زبان ارتباطی آن‌هاست.

قطعاً این افراد برای اجرای چنین سرود‌هایی در نمایشگاه بین المللی قرآن با توجه به محدودیت‌های جسمی، ساعت‌ها و روز‌ها تمرین کرده اند و تلاش فراوانی برای آماده سازی آن‌ها از سوی مربی شان صورت گرفته است.

اینکه مسئولان اجرایی نمایشگاه این اجرا را حرکت موزون ببینند و با دستوری سختگیرانه از اجرای دوباره آن و نیز اجرای سرود‌های جدیدتر جلوگیری کنند، نشان روشنی از چند موضوع مهم غم انگیز در جامعه کنونی است که بی شک شرایط زندگی را برای این افراد سخت‌تر خواهد کرد.

مسئولان با این تصمیم خود به خوبی عدم آشنایی و درک خود را از نوع و سبک زندگی و زبان ارتباطی ناشنوایان به جامعه و این افراد نشان دادند و اثبات کردند که هنوز پس از ده‌ها سال شعار حمایت از معلولان، در جامعه ایرانی مسئولانی وجود دارند که با الفبای حمایت از ناشنوایان نیز بیگانه هستند.

این اتفاق که حتماً خسارات‌ روحی فراوانی به این دختران ناشنوا و کم شنوا وارد خواهد کرد، همچنین نشان داد که در میان مسئولان و متولیان حوزه فرهنگ کشور، مدیرانی هستند که مرز و تفاوت میان حرکت موزون و زبان ارتباطی ناشنوایان را نمی‌دانند و چه بسا با نوع سخن گفتن ناشنوایان که در آن استفاده از حرکات دست اجتناب ناپذیر است، نیز امکان تحریک شدن و پاره کردن افسار اخلاق را دارند.

 
تعداد بازدید : 1204

شاید این اقدام، یعنی ممانعت از اجرای سرود ناشنوایان و کم شنوایان در نگاه اول موضوعی کوچک و غیر مهم تداعی کند، اما از آن جهت که نمونه‌ای از خروار‌ها بی احترامی و تضییع حقوق این افراد در جامعه است، جای توجه و بررسی جدی دارد و اشاره به آن خالی از لطف نیست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۶۹
عجب بدبختی، آقا چرا داریم هی عقب گرد میکنیم؟
تو این وضعیتی که الان دچارش هستیم این مسائل واقعا دیگه نباید پیش بیاد. این دست مدیران نمیدونن که بازخورد منفی این کارا بیشتره؟ یا نکنه از قصد دارن این اقدامات رو برای تهییج جامعه انجام میدن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
چشم وزارت ارشاد روشن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
ترسیدن بلای نجفی سرشون بیاد
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
آخه الان شبکه من و تو و بی بی سی و ... هم که این کوته فکری این آدما را به تمسخر میگیره اینا میگن این شبکه هامشکل دارن خوب برادرم من شما عاقل باش کسی به شما خرده نمیگیره
خداوکیلی حق داشتن این کلیپ تو چیزهاب و ایکس ویدئو نره خیلیه!
خدا شفا بده و یکم شادی و خوش بختی به این مردم بده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
ایده بنده اینه که؛ کسانی که این تصمیمات رو میگیرن برای مدتی برای کار در شالیزار که زن و مرد کنار همدیگر کارمیکنند وعرق میرند و همانجا نماز می خوانند و از خستگی وقت هم برای منقلب شدن ندارند ،برای دوره کارآموزی فرستاده بشن ، بعدا وارد مناصب بشن و پشت میز بشینند و به فکر تصمیمات مهم باشند.
اولا مگه نمایشگاه قرآن نیست چه ربطی به موسیقی داره؟ دوم معلولین خوب و نازنین برای ما عزیزند مشکل از کارگردان این گروه است که نمیداند چه کاری را کجا اجرا کند. ما که نشانه ای از قرآن و تفسیر در این کار ندیدیم خواهر من کسی نگفته عزا بگیر ولی در نمایشگاه قرآن هر کاری که به ذهن شما می رسه که نباید اجرا کنی
پاسخ ها
m87
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
انشاالله با همفکرت ابوبکر بغدادی محشور بشی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
چه ربطی داره؟!نمایشگاه قرآن معنیش این نیست که توش همه دارن قرآن میخونن که!
ناشناس
| United States |
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
منفیها رو بشمار
مجید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
شعر و موسیقی در مورد راز و نیاز با پروردگار هستش که اتفاقا از صداو سیما در ایام ماه مبارک رمضان هم پخش شده. احتمالا این خانمای ناشنوا رو به عقیده شما باید توی یه اتاق دربسته میکردن و بهشون میگفتن ختم قران بفرمایید.صداتون هم بیرون نیاد.
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
حالا جوش نخور ، این بنده خداها هم نتونستن اجرا کنن و نذاشتن که اجرا کنن که شما ناراحت بشی اصلا حرف این مقاله هم همینه که میگه چرا نذاشتن.بعدشم اگه بخوای اینطوری تفسیر کنی اصلا باید گفت که توی این وضعیت مردم نمایشگاه قران برا چیشونه ؟
گر از درد بمیریم رواست....
آدم واقعا زبونش ازبیان اینهمه کوته فکری قاصره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
کوته فکری ان است که فکر کنیم هر چی فرهنگ فرنگی است خوب است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
خداییش درست میگید.
افرادی مثل این فردی که زیر کامنت شما پیام گذاشته مصداق بارز کوته فکرین. بنده خدا فکر میکنه صحبت با زبان ناشنوایان فرهنگ غربیه!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
ناشناس 23 :44 اگر بیان کلمات توسط ناشنوایان که با حرکات دست صورت می گیرد فرهنگ غربی است باید برای کوته فکرانی مانند شما هم کم نیستند گریست.
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
رقص رقصه.از کجا معلوم که این یک طرح و توطئه خارجی برای تغییر فرهنگ مردم نیست؟آیا یک ناسنوا نمی تواند تحریک آمیز باشد؟چرا به عمق مسئله فکر نمی کنید.ما خیلی ساده بتید باشیم که این مسائل را نفهمیم.
چقدر بدبختیم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
شما احتمالا بدبختی
ما که بدبخت نیستیم
لطفا به دیگران توهین نکنید
خدایا، در این ماه مبارک شفاشون بده!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
انشالا
برخی بیماران جنسی هستن و برای جامعه خطرناکن؛
دایم التحریکن؛
خداوند به همه عقل عطا فرمایند انشاالله!
اینقدر خندیدم وقتی این خبرو خوندم که اخرش زار زار به بدبختیمون گریستم
کافر همه را به کیش خود پندارد
پاره کردن افسار اخلاق رو خوب اومدی تابی جون!
مسئولان از این امر مطلعند ولی کلا کسی حوصله دردسر ندارد. در واقع همیشه این ظن وجود دارد که نکنه با این بهانه بهشون گیر بدهن و از نون خوردن بیفتند وگرنه اکثرشون مطلعند ولی دچار خود سانسوری شده اند
دیگه از خنده و گریه گذشته.
بنده فقط پوکر فیسم الان!
فقط تاسف ازاین همه کج سلیقگی وتحجر
باید بخندیم یا گریه کنیم
واقعا انسان حیران می ماند . ما در قرن ۲۱ زندگی میکنیم
همه مردم مهم نيستن ،ناشنوابان هم جزو همين مردمند ديگه.كلا الان ظاهرا سوريه و لبنان و عراق ميبين ،نه ايران
چیزی که ما دیدیم در بعضی از حرکات این ها حق دارند گیر بدهند
اجرای رقص به صورت زیر پوستی در اجرای ناشنوایان
تابناک خودتی
هر چند در این کشور قوانین دلبخواهی است
نمونه اش رقص در فیلم ها و یک جای دیگر برخورد و یا مانند متن اهنگهای خوانندگان که دارند به صورت علنی میگویند برقصید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
لطفا به روانپزشک مراجعه کنید دوست دایم التحریک!
بنظر من خیلی زیبا بود واصلا معادل رقصیدن نبود.رقص خودش اجزایی دارد که در اینجا ندیدم.
مسخره اید همتون
در کشور اسلامی حرام است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
کدوم اسسسلام!؟
تاسف . كار به كجا رسيده كه با اينهمه حجاب و زبان ايما و اشاره تحريك ميشوند.
وقتی ما میگوییم بعضی از تصمیم گیری ها در کشور ما توسط افراد کم سواد رخ میدهد شما از انتشار آن خودداری میکنید ولی در این نوشته ، خودتان به زبان دیگر همین حرف را میزنید. به نظرم بهتر است دادستان محترم که در موارد مختلف به دلیل پایمال شدن حقوق مردم وارد صحنه شده و اقداماتی نمودند ، در این مورد هم که حق بخشی از جامعه پایمال شده و مورد بی احترامی قرار گرفتند ، وارد عمل شده و با متخلفین برخورد نمایند.
عزیزی می‌گفت وقتی خطوط قرمزت فاقد منطق کافی باشند، هر روز توسعه پیدا می‌کنند!!!
ناشنوایان با زبان اشاره میتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند ، معلوم نیست این تنگ نظری از جهالت است یا رذالت؟
واقعا خجالت اوره .. دیگه شورشو دراوردن ... اقا یه وزارت خونه سانسور ایجاد کنن ، قوانین بدن بیرون حداقل مردم تکلیفشون از لوگو باشگاه گرفته تا زحمات چنین انسانهای مظلومی مشخص باشه ... چقدر تلخه حال اون بنده خداها ..
اینا با چیا تحریک می شوند
یادش بخیر در نه چند سال گذشته هر چی زنان سنگین تر می بودن ارزش بود و طلاق کمتر وازدواج با دوام بیشتر بود ولی الان....…
هی روزگار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
اینکه طلاق کمتر بود معنیش این نیست که خانواده ها سالم بودن یا آدما خوشبخت بودن.
پای صحبت خانمهای مسن بشینید اکثرشون حسرت میخورن از ظلمهایی که توسط شوهرشون و خانواده به خاطر زن بودن بهشون روا شده!
نمیشه انتظار داشته باشید زنها خودشونو فدای مردها کنن و بشینن تو خونه که آمار طلاق بیاد پایین!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
طلاق بخاطر بیکار شدن مزمن و اعتیاد ایجاد میشه بیشتر
جمع کنید کاسه کوزه رو
دستت درد نکنه تابناک. با اون ظن حرکات موزون
یعنی می خواستم بگم با این تیتر کلی خندیدم:)))
یادم نمیاد آخرین بار کی اشک ریختم. بعد از دیدن این کلیپ اشکم در اومد. هدایا چرا ما اینقدر بدبختیم...؟؟؟...
يه كم مورد داشت!
اینها دشمن شادی و موسیقی و رقص هستند
واقعا بایستی از این کوته فکری نالید
جامعه ما انقدر بدبخت شده که از حرکات حتی به قول اینها موزون چند خانم چادری تحریک میشوند.تا کی بد اندیشی.بعد میگویند چرا در جامعه خشوت زیاد هست.ما از احساس خوب ناراحتیم و از غم دلشاد.چرا فکر میکنید هیچکس نمی فهمد و شما اقلیت ها فهمیده اید.
الهی چقدر دلم سوخت ...خدایا بر علمان بیفزا ...
تابناک تا حالا ۱۰ بار کامنت گذاشتم منتشر نکردی
تا حدودی حق با مسئولین هم هست که کارشون بیخ پیدا نکنه. ماجرای آقای نجفی شهردار تهران که یادتون هست مجبور به استعفا شد.
والله بنظر من شرم آور هست كه اين همه بدبختي هست اونوقت بفكر چي هستن !!!!!
يعني عقب افتادگي ذهني تا اين حد?!!!!!!!!!
خدا خیرشون بده قطعش کردند، اگه تحریک می شدم روزه ام باطل می شد
نمی دانم چه بگویم.حتی دیگر فکر هم نمی توانم بکنم.اوج کوته فکری برخی واقعا دیوانه کننده است.
الفاتحه به خودمون؟؟؟!!!
برخی تو خونشو ببینی همه چی پیدا میشه به جز یه جو اعتقاد به خدا وپیامبر حواستون به این ادما باید باشه
کسی که اطلاع نداره نمیدونه حرکات موزون چیه مگر اینکه خودش مرتب حرکات موزون انجام میده.
خوب کاری نداره که ، همشون رو بیارن بازجویی کنن !!!! بعد تمام مشکلات خود به خود حل میشه ، تازه خاوری هم میاد خودشو تحویل میده !!
مملکت پر از بیمار جنسیه! چه زود همه چیز تحریکشون میکنه!!!!
زبان اشاره ناشنوایان فقط با دست و کمی حرکات صورته، نه قر کمر.
لطف میکردید در متن خبر مینوشتید
این برنامه بدستور آقا یا آقایان ..... قطع شد.
والا از فردا همگی انکار خواهند کرد و داستان کی بود کی بود من نبودم ... از سر گرفته خواهد شد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی