بازدید 36319

درآمد چند ده میلیاردی یک شرکت دانش‌بنیان با اجاره پارکینگ فرودگاه!

درباره استقبالی سخن می‌گوییم که ماهانه حدود 150 هزار تراکنش با آن انجام می‌شود؛ عددی که در سال به حدود دو میلیون تراکنش می‌رسد و ناگفته پیداست، چه حجم بزرگی از گردش مالی را شامل می‌شود و چه حجمی از سود برای فعالان در این بخش به دنبال دارد. اعداد و ارقامی بزرگ که موجب شده شاغلان در این عرصه به شرکت‌های موفق اقتصادی و پر سود تبدیل شوند.
کد خبر: ۸۰۱۰۰۳
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵ 21 May 2018
شرکت دانش بنیان چیست؟ بد نیست پیش از خواندن این مطلب، اندکی در این باره بیندیشید و سپس واقعیت را با تصوراتتان مقایسه کنید و شگفت زده شوید!

به گزارش «تابناک»؛ در سال‌های اخیر و با گسترش روزافزون خدمات بانکی بر بستر‌هایی مانند تلفن همراه در جهان، در کشورمان شرکت‌هایی پا به عرصه وجود گذاشتند که توانستند در زمانی کوتاه، راه صد ساله بروند و برای خود اسم و رسمی بزرگ دست و پا کنند؛ از جمله شرکت‌هایی که بر بستر USSD فعالیت می‌کنند.

مجموعه‌هایی که شیوه کار با آن‌ها برای اغلب آشناست؛ شیوه شماره‌گیری ستاره (*) به علاوه یک عدد مشخص و بعد فشردن دکمه مربع (#) در تلفن‌های همراه که می‌توان به کمکش شارژ خرید، قبض پرداخت کرد و.... شیوه‌ای تقریبا جدید برای انجام برخی امور بانکی که با استقبال شدیدی در کشورمان مواجه شده است.

درباره استقبالی سخن می‌گوییم که ماهانه حدود 150 هزار تراکنش با آن انجام می‌شود؛ عددی که در سال به حدود دو میلیون تراکنش می‌رسد و ناگفته پیداست، چه حجم بزرگی از گردش مالی را شامل می‌شود و چه حجمی از سود برای فعالان در این بخش به دنبال دارد. اعداد و ارقامی بزرگ که موجب شده شاغلان در این عرصه به شرکت‌های موفق اقتصادی و پر سود تبدیل شوند.

مجموعه‌هایی قدرتمند که برای تأسیس و دریافت مجوز‌های فعالیتشان، به شیوه‌های مختلف دست انداخته شده است؛ از جمله استفاده از عناوینی مانند «دانش بنیان»؛ نامی که احتمالا استفاده از آن مزایای نوشته و نانوشته زیادی به دنبال دارد که یکی از آنها، ورود به برخی عرصه‌های اقتصادی خاص است.

درست مثل راهی که یکی از شرکت‌های به اصطلاح دانش بنیان برای در اختیار گرفتن انحصار فروش بلیت در برخی ورزشگاه‌ها برای مسابقات یک رشته ورزشی خاص، طی نمود و به سودی هنگفت رسید؛ تجارتی پرسود که حالا نمونه شاخص دیگری از آن افشا شده است.

درآمد چند ده میلیاردی یک شرکت دانش‌بنیان با اجاره پارکینگ فرودگاه!

بر اساس گزارشی که «صبحانه» منتشر کرده، یکی از شرکت‌های فعال در عرصه پرداخت‌های USSD ـ که از قضا این شرکت نیز «دانش بنیان» لقب دارد ـ توانسته کسب و کاری بسیار متفاوت و البته پرسود برای خود دست و پا کند که نه ارتباطی با دانش دارد و نه به حوزه فعالیت‌های پرداخت و بانکی مرتبط است.

درباره شرکتی سخن می‌گوییم که به مدد تبلیغات فراوان تلویزیونی و محیطی، بسیار نام آشناست، اما کمتر کسی می داند که پیمانکار پارکینگ فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) نیز هستند و علاوه بر آن، در برخی عرصه‌های دیگر اقتصادی نیز فعالیت دارند؛ فعالیتی که در مورد پارکینگ یاد شده، تنها در بخش هزینه اجاره، ده میلیارد تومان در سال را شامل می‌شود.

هزینه‌ای که البته در مقابل درآمد پارکینگ چیز خاصی نیست؛ مجموعه پارکینگ هایی با ظرفیت توقف 13 هزار خودرو که کمترین هزینه توقف روزانه در آنها (بر اساس نرخ نامه سال 96) 13 هزار تومان است و در حالت بیشینه به 24 هزار تومان می‌رسد؛ یعنی اشغال تنها بخشی از پارکینگ ها در سال کافی است تا مبلغ اجاره و سود هنگفتی به اجاره کننده برسد.

سود هنگفتی که روانه جیب شرکتی می‌شود که خود را دانش بنیان معرفی می‌کند اما به جای حوزه دانش، ترجیح داده پارکینگ اجاره کند و با سود آن احتمالا به کسب و کارهای جانبی دیگرش برسد. انگار نه انگار که ساز و کار دولتی اعطای لقب دانش بنیان به منظور دیگری طراحی شده نه حمایت از شرکتی که تنها ارتباطش با دانش، پسوند «دانش بنیان» است که در بروشورهایش از آن استفاده کرده و چه بسا رانتی که به این واسطه بهره مند شده است!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۴۴
انتشار یافته: ۶۶
دانش بنیان شده که از معافیت مالیاتی چند ساله و وام بهره مند بشه
"مجموعه‌هایی قدرتمند" واژه مناسب است.

دانش بنیان یک واژه است که ربطی به دانش ندارد.بیشتر شرکتهای فناوری اطلاعات از دانش در کارشان استفاده می کنند ولی به آنها مجوز دانش بنیان داده نمی شود و معدود خاصی می توانند از این واژه استفاده کنند.
دانش بنیان برای فرار مالیاتی است. خیلی از شرکتهای دیگر که تحت دانش بینان کار میکنند همین طور هستند.
ساختار مالی منظمی دارند که گزارش مالی شون الان آماده است
همه تا تیر ماه تو سر و کله شون میزنند این گزارش رو در بیارند
سلام
یکی از دلایل ورشکستگی و محو شدن واحدهای تولیدی از جمله خود بنده بعنوان نمونه که از ابتدای سال کارگاهم را بعد از سالها تولید علی الخصوص کالا هایی برای اولین بار در ایران به دلیل نداشتن نقدینگی و عدم توانایی در دریافت حداقل ۲۰۰ میلیون وام بانکی تعطیل نمودم وحتی توان پرداخت قبض برق ۱۸۰ هزار تومانی را هم ندارم همین آشفته بازار و بی عدالتی در کشور ما بوده واز دولتی قبل بوده و هنوز هم ادامه دارد.
از اين قبيل شركت هاي قلابي دانش بنيان زياده كه حتي با وارد كردن اجناس خارجي و سرهم كردن ادعاي توليد داخل دارند و وام هاي كلان ميگيرند. فساد عامل اصلي عقب افتادگي و ترمز پيشرفت در اين مملكته . همه جاش ميلنگه
به نظر من معافیت مالیاتی شرکتهای دانش بنیان اجحاف در حق سایر شرکتها است. به جز شرکتهای خدماتی مگر بقیه شرکتها بر اساس دانش و تجربه کار نمیکنند؟ جالب اینجاست که در این مورد شرکتی که کار خدماتی انجام میدهد دانش بنیان گرفته و معافیت مالیاتی دارد.
معافیت مالیاتی اگر بنا هست داده شود هم فقط برای تولید محصولی که بر اساس آن شرکت دانش بنیان شده باید داده شود نه هر فعالیت دیگری که انجام دهد.
نام شرکت و مدیران آن ؟
تو دیگه چرا این حرف رو میزنی؟ یه سر برو بنیاد نخبگان و ببین معیارهای نخبگی چیا هست تا بفهمی چرا شرکت دانش بنیان کاری بجز پارکینک داری بلد نیست!!!
این رو بفرستید برای سورنا ستاری که هی دم از شرکتهای دانش بنیان و نوابغ و توان داخلی میزند. البته در اینکه اینان دانشمند و نابغه هستند شکی نیست ولی دانش و نبوغ آنها در زمینه های خاص است و ربطی به رشته علمی ذکر شده در عناوین و مدارک دانشگاهی آنان ندارد.
چرا توضیح ندادید که کار اصلی شرکتهای دانشبنیان چیست؟
آیا این شرکت به عنوان دانش بنیان ثبت شده است؟
آیا مدارکی دارید که ثابت کند از رانت استفاده کرده اند؟
در مورد اینکه میگویید کار بر بستر ussd ربط خاصی به دانش بنیان بودن ندارد حق با شماست.
آیا در برگزاری مناقصه مشکلی وجود داشته است؟
خیلی وقت پیش گفتم که برخی از این شرکتها فقط عنوان دانش بنیان را دارند و در پوشش آن از مزایای مختلف آن استفاده کرده و گذشته از این کارهای دیگری میکنند! حالا اگر این شرکتها به طریقی -معمولا حضور یک آقازاده یا یک نورچشمی یا یک... - رانتی هم وجود داشته باشد که دیگر مسئله کاملا فرق میکند! به شکل عجیب و غریبی در ایران هر طرحی که ظاهرا خوب است و میتواند به مردم کمک کند، خیلی زود به فساد کشیده میشود...
نوش جونش به شما چه
تابناک یا خبر رو ثبت نکن یا اگه میکنی اسم ببر.چیستان و معما که نیست؟هست؟
ژن برتر ند
ضمنا مالیات آستان قدس باید تمام و کمال پرداخت گردد

بابا مهربونه ولی خرج داره مملکت.....
همه چیز را توی این مملکت به مسخره گرفتند. تحت هر عنوانی یک عده با رانت هر کاری میکنند و دید عموم را در همه زمینه ها منفی کردند.... صادر کننده نمونه، وارد کننده نمونه، تولید کننده نمونه، کار آفرین، دانش بنیان،...
مدیریت و امکانات فرودگاهی که مایه آبروریزی جهانی است همین را هم لازم دارد و نه بیشتر، دقت کردین فرودگاههایی ازاین دست در جهان با این امکانات ابتدایی فقط برای هواپیماهای کوچک آموزشی و سم پاش استفاده می‌شوند؟
معني شركت دانش بنيان رو نميدونستم كه الان كاملا متوجه شدم.
فقط متاسفم
همان دلال هایی هستند که اسم دانش بنیان برای خود انتخاب کرده اند و الا کو دانشی و کجاست بنیانی. همه چیزمان به همه چیزمان می اید!!!
شما با کاسبی مشروع مشکل دارید؟واز انطرف انتظار دارید در این فضای پر ابهام اقتصادی که از هر تریبون وسایتی به سرمایه وسرمایه دار حمله میشود جذب سرمایه خارجیکنید؟ واقعا خندند بر ان دیده که اینجا نشود گریان
پاركينگ؟ آدم تو بيابان پارك كنه راحت تره، خدمات پاركينگ تقريبا زير صفر است
دانش استفاده از فرصت ها خودش نیمی از بنیان اقتصادی ایران است.
همه جا شده رانت و فساد
هدف این نوع نامگذاری ها سو استفاده از قوانین مالیاتی است.
در این حوزه با استفاده از نام دانش بنیان ز تخیفات مالیاتی حتی 100 درصدی اشتفاده می شود.
این نوع از سواستفاده ها با حمایت تمام قد رانت خواران انجام می شود.
ميگم انگار همه چی شده دوز و كلك
انصافا كسي هم هست كه صادقانه كار كنه!!!؟؟؟
اگر منو شما هم توانايي همچين كاري را داشتيم حتما انجام ميداديم!!
دانش بنیان ، یعنی مالیات صفر ، برا همین خیلی از شرکتها به صورت داتش بنیان ثبت میشن تا مالیات پرداخت نکن ... مثل مزایای ثبت شرکت در کیش با یه خط تلفن و فقط یک میز ...
دلت خوشه اینها را مینوسی خوب که چی؟
دمشون گرم میتونن
بابا جان این جا سنگ رو سنگ بند نیست کلا کشور کن فیکون شده کسانی که با بالاها در ارتباطند خوش به حالشونه و بقیه علمه مردم بیچاره این خوش به حال ها
دوست عزیز
مثل اینکه درآمد برخی شرکت های خصوصی به مزاقتان خوش نیامده. این نوع درآمد بهتر از اختلاس و دزدی از بیت المال است.
شرکت های دانش بنیان واقعی را راه نمی دهند انوقت شرکت های نمایشی از مزایای ان بهره مند می شوند . دست ننم درد نکنه با این کار و بارش !!!
چه فایده وقتی اسم شرکت نمیگید
واضح هم خ ف نمیزنید که معلوم بشه خلاف کرده یا یا ن
تحریم ها باعث‌شده راه های دور زدن رو به خوبی فرا گرفته افق های نویی را در این عرصه به دنیا عرضه کنیم.
دانش بنیانش کشته داره . بخاطر مالیات ندادن دانش بنیان کردن .
لوث کردن کارها ، هنر مدیران متقلب است و رانت باز است
تعجبی نداره
آقا چرا اينطوري مي نويسيد. اول شرکته بعد دانش بنيان. اگه پول درنياره که نمي تونه ادامه بده. کار بدب هم که نمي کنه. خوب پارکينگ را داره مي چرخونه. حالا اگه دانش بنيان هست نبايد پارکينگ بچرخونه؟ شما اول برو ايين نامه دانش بنيان شدن را ببين بعد.
واااا چرا تعجب کردی تابی جون؟
این چیزا که خیلی عادی شده ، کل امور کشور همینه الان فدات شم
تو این مملکت فقط رانت و انحصار حکم میکنه. به دلیل همین انحصار گرایی، فساد تا مغز استخوان همه چیز و همه کس رو آلوده کرده و ریشه این مملکت رو خشکانده.
متاسفانه تو کشوری هستیم که همه جور کلاهبردار توش هست دوتابعیتی که به خاطر منافعش یا کشور رو به باد داده و میده یا بچه های مسئولین به اسم مدیر و نخبه شرکتها پول پارو می کنند به مردم عادی برسه همه جور اذیت و ازار وجود داره.
من ی شرکت دانش بنیان دیگه میشناسم چند میلیارد وام کم بهره گرفته داره کیت تست تشخیصی ای ژنتیکی را که در داخل نمونه کمتر پیشرفته ترش در حال ساخت است از دیار فرنگ وارد میکند و جالب اینجاست که از دولت هم شاکی بودند که زیاد حمایتشان نمیکنند و وزارت بهداشت مخالف فعالیت انها بوده و جلوی وزارت بهداشت تجمع راه انداختند
ای ریاکاران به ظاهر طرف حق در حال خدمت رانت دار
من شرکت تولید خیارشور می شناسم که ازاسم دانش بنیان استفاده می کنه
مخ ایرانی جماعت فقط تو دور زدن قوانین خوب کار میکنه کاش از این افراد استفاده میشد برای دور زدن تحریم ها
شرکت های به اصطلاح دانش بنیان شیرازه کار را از بین برده است. بدون منافصه کار می گیرد و تنها چیزی که ندارد پایه گذتری دانش برای تولید است. اغلب هم با پارتی و بدون ضابطه هم از شرکت دانش بنیان کار می گیرند و بعد استخدام دولتی هم می شوند در دانشگاه ها این است ساختار اداری کاری و آموزشی و کار زایی مدیران حرف بزنی اینها پرتوی از مدیریت لایتناهی هستند.
دانش بنيان !!!!!!!!؟
کی به کیه
حالا شما برو ببین این شرکتها مال چه اشخاصی هست ، حتما قوم و خویش مسئول و آقازاده و وابسته به فلان نهاد قدرتمند و اینجور داستانها ست ، وگرنه من و شما بعنوان اشخاص عادی هرچقدر هم تخصص و حتی سرمایه داشته باشیم ، این کارهای سودآور و در عین حال بسیار ساده رو به ما نمیدن !!! مال اطرافیان مسئولین ست !!!
دانش بنیان هم شده یه محل رانت خواری !!! اینجاست که باید گفت همه چی رو فساد گرفته ...
تابناك تو نووفهمي اينا ژنهاي خوب هستن د دانش دارن عقل دارن نميرن دنبال تحقيق
يعني قبلا رفتن تحقيق كردن ديدن نون تو اين كاره
الباقي كشك است ، بنابراين دارن نون دانش و تحقيق و ژن خوبشونو مي خورن
فقط رانت . فقط رانت . فقط رانت
مرگ بر امریکا
آیا فساد یا خطایی کرده؟!درآمد داشته مالیات آن را هم طبق همین صورت مالی به دولت پرداخته مشکلتون دقیقا"چیه؟مشکل اسم دانش بنیانه؟چرا ما اینقدر بخیل هستیم؟؟
شرکتهای دانش بینان سه دسته نوپا، صنعتی و تولیدی دارد. دسته نوپا مربوط به کسب و کارهای تازه هست. دسته صنعتی مربوط به شرکتهایی هست که فعالیتهای مختلف (مثلا تولید نخ) دارد و بخشی از تولیدات آن محصول دارای ویژگیهای دانش بنیان است (مثلا نخهای مهندسی شده ضد آب ) و دانش بنیان تولیدی که همه محصولات تولیدی دارای معیار دانش بینان است.
هر شرکت تنها روی فعالیت دانش بنیان خود که هر سال به صورت دقیق از طرف کارگروه دانش بنیان و اداره داراریی ارزیایی میشود از معافیتها استفاده میکند و حتی در اظهار نامه مالیاتی دقیقا مشخص شده که درامد مشمول دانش بینان و غیر مشمول کدامند.
شاید این شرکت از نظر توسعه فناوری ussd دانش بنیان محسوب شده ولی دلیلی ندارد که هیچ فعالیت دیگر اقتصادی نداشته باشد و سایر فعالیتهای وی نه مشمول امتیازات دانش بنیانی میشود و نه معافیت دارد.
در ضمن طبق اقرارنامه ای که همه شرکتها امضا و به کارگروه صلاحیت دادند،حق استفاده از نام دانش بنیان در تبلیغات خود ندارند.
امتیاز دانش بنیان که راحتی نیز به دست نمی آید کمک زیادی به شکل گیری کسب و کارهای نوپا کرده است. خواهشمند است در تهیه اخبار به گونه ای عمل نشود که عملکرد هم کارگروه صلاحیت و هم آبروی سایر شرکتها دانش بینان زیر سوال رود
شما مثلا دارین افشاگری میکنین...از چی میترسین که اسمه این متخلفه بزرگو نمیارین؟؟؟
من به جرعت میگم تمامی شرکتهای دانش بنیان به نوعی موناژ کار هستند . اینکه شما مثلا 10 سانت شلنگ یک وسیله را تولید کنید میشه تولید؟؟؟ یا اینکه از دستگاههای هوشمند از چین به صور CKD بیارید و مونتاژ کنید میشه تولید یا دانش؟؟؟؟ ما فقط به دنبال دور زدن همدیگر هستیم و بس.
خوب احتمالا شرکت متعلق به بچه ها و نوه های وزیرهاست دیگه. چرا اینقدر به این آقازاده ها گیر میدین وقتی اتفاق خاصی نمیفته
خب داره با دانش سرشار و بنیادینش پارکینگو میگردونه و درآمد زایی می کنه! چه اشکالی داره عزیزم :)))
از سرو روی همه جا فساد میباره
آقا ما چطور می تونیم یکی از این دانش بنیاد ها را درست کنیم خیلی هم تحصیلکرده هستم. دیپلم ردی دارم
دقیقا بیشتر شرکت های قدیمی از این پسوند یک شبه استفاده کرده و شرکت های استارتاپ ما را منهدم کردند
البته کالا و محصول دانش بنیان شناخته می‌شوند نه شرکت. ولی انتظار نداشته باشید که دوستانی که کالا و خدمات شرکت‌ها را به دروغ دانش بنیان می‌کنند از دوستانی که در مورد نوشته خود در تحقیق نمی‌کنند با سواد تر باشند. آن‌ها دنبال سکه خود می‌گردند و شما به دنبال کلیک روی آرتیکل خود.
ژن خوب
از جمله مزایای شرکت دانش بنیان بودن برخی معافیات های مالیاتی و بهره گیری از منابع صندوق های حمایت از این شرکت ها با بهره های بسیار پایین است.
بسیارعالی
ای کاش این درامدها به بیت المال میرفت نه تو جیب یه عده خاص
ای کاش کسی بود که جلوش رو میگرفت
عزیز جان اول فرق پیش پرداخت هزینه رو با درآمد یاد بگیر بعد شر بپا کن.
این بیچاره ها که داری بهشون می تازی و منم باهاشون صنمی ندارم. 101 میلیارد سود نبردن 101 میلیارد هزینه کردن به امید اینکه از کارشون سود ببرن.
البته قبول دارم موضوع کاری که انتخاب کردن بی ربطه و اون جوری که تو فرودگاه این خدمات ارائه میشه نیاز به بنیان دانشی نداره.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی