بازدید 3383

برنامه‌ وزارت علوم برای جذب دانشجوی خارجی

کد خبر: ۷۸۶۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۱ 02 April 2018

حوزه آموزش عالی در بهمن ماه سال گذشته شاهد رویدادهایی بود که مهمترین آنها اشاره می کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سال 96 باهمه خوبی و بدی ها به پایان رسید، در سال گذشته شاهد اخبار و رویدادهایی بسیاری در حوزه های مختلف بودیم، در این میان حوزه آموزش عالی شاهد رخدادهایی بسیار زیادی بود که قصد داريم در این بسته خبری شما را با مهمترین اخبار آن در بهمن ماه آشنا کنیم.

برنامه‌ وزارت علوم برای جذب دانشجوی خارجی

منصورغلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت:مجریان طرح ها از آن جهت که شروع کننده پروژه ها هستند از جایگاه و اعتبار ویژه‌ای برخوردارند و باید به نحو احسن از تجربیات شان استفاده شود تا با استمرار تلاش های دقیق علمی، مسیر بین المللی سازی دانشگاه ها گسترش یابد.

تصویب ۱۷ طرح همکاری مشترک تحقیقاتی با اتریش

محمدعلی سبحان اللهی رئیس دانشگاه خوارزمی گفت:پس از راه‌اندازی سایتی در دانشگاه خوارزمی و اعلان فراخوان برای انجام پروژه‎های مشترک، ۷۸ طرح به منظور داوری در زمینه‌های فنی مهندسی، علوم طبیعی، پزشکی، فرهنگ و هنر، علوم زیستی، انرژی، علوم انسانی و اجتماعی و تعلیم و تربیت ارسال شد.

وی درخصوص فرآیند انتخاب پروژه‌های مشترک اظهار داشت: پس از داوری‌ها، در نهایت ۱۷ پروژه مصوب شد، و در انتخاب پروژه‌ها سعی شد علاوه بر آنکه کلیه زمینه‌های تحقیقاتی را شامل شود، تنوع دانشگاهی نیز در آن رعایت شود.

تعمیر و تجهیز خوابگاه‌های دانشگاهی در تابستان 97

ذوالفقار یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت:با توجه به تاکید وزیر علوم به خوابگاه‌های مناطق زلزله زده خوشبختانه در حال احصاء آن‌ها هستیم و تابستان سال آینده یک حمایت و برنامه ویژه‌ای برای این خوابگاه‌ها خواهیم داشت و با مشارکت دانشگاه‌های مناطق مذکور، خوابگاه‌های مناطق زلزله زده را مقاوم سازی خواهیم کرد تا آسیب پذیری آن کاهش یابد.

مشارکت گسترده عملی ایران با دانشگاه‌های خارجی

حسین سالار آملی قائم مقام وزیرعلوم در امور بین‌الملل گفت:وزارت علوم تنها در دو موضوع دخالت می‌کند که یکی دوره‌های تحصیلی مشترک است و منجر به مدرک تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا که توسط شورای گسترش وزارت علوم تأیید می‌شود، دیگری تأیید دانشجوی خارجی است که توسط وزارت علوم انجام خواهد شد.

شهریور 97 ارزیابی مدرسان دانشگاه علمی کاربردی

محمدحسین امید رئیس دانشگاه علمی کاربردی گفت:پیش بینی ما این است که ارزیابی مدرسان مراکز دانشگاه علمی کاربردی تا پایان شهریورماه سال آینده به اتمام برسد.

امید یادآورشد:به زودی مدرسان فعلی دانشگاه جامع علمی کاربردی در مسیر هیئت اجرایی جذب قرار و مورد ارزیابی قرار می گیرند.

کاهش آمار خودکشی در دانشگاه‌های کشور

ابوالحسن ریاضی معاون دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت:امروزه ما با مشکلاتی نظیر مصرف مواد مخدر و خودکشی در میان دانشجویان روبرو هستیم و مسئله خودکشی به یکی از معضلات در قشر دانشجویان تبدیل شده است و طی آمار رسیده شاخصه های خودکشی در کشور از شاخصه جهانی پایین تر شده است.

معاون دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان وزارت علوم افزود: خوشبختانه نسبت خودکشی در دانشگاه‌ها به عدد پایینی رسیده است ولی این عدد هم می تواند نگران کننده باشد، متاسفانه در کشور ما معضلات در سطوح مختلف از فساد گرفته تا معضل بیکاری گریبانگیر دانشجویان است.

فعالیت بیش از ۵ هزار شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه‌های سراسر کشور

حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل گفت:امروز خوشبختانه استارت‌آپ‌ها عملکرد خوبی دارند به طوری که ما اکنون 5 هزار و 400 شرکت دانش بنیان و 41 پارک علم و فناوری فعال در سراسر کشور داریم.

وی ادامه داد: جوانان ما با تکیه بر دانش خود توانسته‌اند به پله‌های رفیع علم دست یابند اما این مورد از نظر ما ایده‌آل و رضایت بخش نیست و در این بعد قضیه باید بیشتر کار کنیم.

ممنوعیت پذیرش دانشجوی دانشگاه علمی و کاربردی در مراکز دولتی از سال ۹۷

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم گفت:وضع مراکز دولتی دانشگاه علمی کاربردی برای پذیرش دانشجو در واحدهای وابسته به نهادهای دولتی دانشگاه علمی کاربردی در مهر 97 ممنوع است.

وی ادامه داد: برای 300 واحد دانشگاه علمی وکاربردی که وابسته به دولت هستند واگذاری به بخش خصوصی شرط پذیرش دانشجوی جدید درنظر گرفته شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه متقاضی در بخش خصوصی برای واگذاری این مراکز وجود دارد، گفت: بنابراین لزوما این مراکز نباید نگرانی از این دست داشته باشند و دقیقا به همین شکل موجود می‌توانند به کار خود ادامه دهند به شرطی که این مراکز به بخش خصوصی واگذار شوند و اگر به هر دلیلی این واگذاری انجام نشود از سال آینده مجاز به پذیرش دانشجو نخواهند بود.

برنامه‌ای برای تک جنسیتی کردن دانشگاه‌ها نداریم

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت:در حال حاضر چنین برنامه‌ای در دانشگاه آزاد مطرح نیست البته برخی از واحدهای این دانشگاه از اول تک جنسیتی بودند ولی برنامه جدیدی در این رابطه اتخاذ نشده است.

وی یادآور شد:‌ مسئله جدی گرفتن پوشش در حدی که مقبول فضای علمی و آموزشی دانشگاه باشد قطعا مورد توجه است و ان شاءالله در این باره برنامه‌هایی اتخاذ و به دانشگاه‌ها ابلاغ می شود.

تحصیل مهارتی ۳۰ درصد دانشجویان تا سال ۹۹

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای گفت:باید آموزش‌های مهارتی بی‌رویه رشد پیدا کنند و در این حوزه دچار کمی‌گرایی شویم، بر اساس گزارش بانک جهانی هنوز آموزش‌های ما یک برچسب درجه 2 را همراه خود دارند و برای حل این مشکل آموزش‌های مهارتی باید از شکل نظری خارج و در محیط واقعی به دانشجویان آموزش داده شود.

رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای یادآور شد: آموزش‌های مهارتی را باید بر اساس فناوری و تکنولوژی‌های روز پویا کنیم و این آموزش‌ها باید از انعطاف پذیری خوبی نسبت به بازار کار برخوردار باشند.

ضرورت تسریع در جذب فارغ التحصیلان بورسیه

کی‌نژاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:روند جذب اعضای هیئت علمی از فراخوان تا جذب نباید بیشتر از 4 ماه و نیم باشد و هیئت‌های مرکزی جذب موظف هستند به این موضوع نظارت کنند.

وی افزود: هم اکنون حدود 2 هزار نفر روند جذب را اجرا و راهبری می‌کنند و این موجب شده تا روند جذب تسریع شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: اگر بعد از 20 روز، پاسخ استعلام نهادهای ذی‌ربط وصول نشد؛ هیئت اجرایی می‌تواند روند جذب را ادامه دهد.

دلیلی ندارد همه شهرهای کشور دانشگاه دولتی داشته باشند

احمدی عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز گفت:لزومی ندارد که همه شهرهای کشور دانشگاه دولتی داشته باشند، وجود دانشگاه در شهرهای بدون امکانات فایده‌ای دارد.

احمدی عنوان کرد: راه اندازی دانشگاه دولتی در هر شهری بدون امکانات علمی مناسب سبب کاهش کیفیت آموزش عالی می‌شود و در اکثر کشورهای دنیا دانشگاه دولتی در همه شهرها وجود ندارد.

بودجه 7 هزار میلیاردی کفاف مراکز آموزش عالی را نمی‌دهد

صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای گفت:حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها با توجه به اخذ مدارک علمی عالی کم است و معتقدم اعضای هیأت علمی با حقوق زیر 4 میلیون نمی‌توانند نیازهای اولیه و شخصی خود را تأمین کنند.

وی ادامه داد: عضو هیئت علمی باید فکرش آزاد باشد تا بتواند به تحقیق و کارآفرینی و نوآوری بپردازد زیرا اعضا باید برای 4 نفر کارآفرینی کنند.

صالحی عمران با بیان اینکه ما باید به نخبگان توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا احتمال فرار مغزها کاهش یابد، افزود: خوشبختانه در کارهای تحقیقی و پژوهشی سرآمد هستیم اما برای ورود به مرحله جدید رشد باید در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان