بازدید 51951

مناظره بی نظیر و خواندنی دو مقام سابق ایران و عربستان/ سید حسین موسویان: ترامپ بنزین به آتش اختلافات دو کشور می ریزد/ ترکی فیصل: آغوش ما به روی ایران باز است/برای بهبود روابط باید ابتدا تبلیغات منفی دو کشور علیه یکدیگر متوقف شود

در اوج تنش های میان ایران و عربستان در خاورمیانه، مرکز مطالعات استراتژیک دانشگاه عملیات مشترک مخصوص نیروهای مسلح آمریکا، مناظره رودررو و کم نظیری میان دو تن از مقامات عالی رتبه سابق ایران و عربستان برگزار کرد که خواندن متن این مناظره می تواند درک مناسبی از علل و عوامل اختلاف میان ایران و عربستان در منطقه ایجاد کند. در یک طرف این مناظره، ترکی فیصل، رئیس پیشین سازمان اطلاعات و سفیر پیشین عربستان در آمریکا و در طرف دیگر حسین موسویان، سخنگوی پیشین هسته ای و مسئول پیشین کمیته سیاست خارجی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران شرکت داشتند.
کد خبر: ۷۹۲۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۷ 24 April 2018

مرکز مطالعات استراتژیک دانشگاه عملیات مشترک مخصوص نیروهای مسلح آمریکا در فلوریدا مناظره بی سابقه و بی نظیری میان سید حسین موسویان و شاهزاده ترکی فیصل -دو تن از مقامات سابق ایران و عربستان- برگزار کرد که در ادامه می توانید متن کامل این مناظره جذاب را بخوانید.

به گزارش «تابناک» به نقل از «لوبلاگ»، در اوج تنش های میان ایران و عربستان در خاورمیانه، مرکز مطالعات استراتژیک دانشگاه عملیات مشترک مخصوص نیروهای مسلح آمریکا یک مناظره رودرو و کم نظیر میان دو تن از مقامات عالی رتبه سابق ایران و عربستان برگزار کرد که خواندن متن این مناظره می تواند درک مناسبی از علل و عوامل اختلاف میان ایران و عربستان در منطقه ایجاد کند. در یک طرف این مناظره، ترکی فیصل رئیس پیشین سازمان اطلاعات و سفیر پیشین عربستان در آمریکا و در طرف دیگر حسین موسویان، سخنگوی پیشین هسته ای و مسئول پیشین کمیته سیاست خارجی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران شرکت داشتند.

در این مناظره دو طرف نظرات خود در مورد منطقه و روابط دو کشور را مطرح کردند. لوبلاگ به متن کامل این مناظره دسترسی پیدا کرده که در زیر خلاصه این مناظره و مطالب مهم و کلیدی مطروحه در این نشست را می خوانید.

ترکی فیصل: جغرافیای منطقه را نمی توانیم تغییر دهیم. سه اولویت ما امنیت، توسعه و نگاه به آینده است. ما باید با ائتلاف با آمریکا و کشورهای عربی و سازمان ملل، علیه تروریسم بجنگیم. ما باید حکومت قانونی یمن را به قدرت برگردانیم. در سوریه فاجعه انسانی رخ داده و جامعه جهانی کاری انجام نمی دهد تا بحران سوریه پایان دهد. ما نگران موضوع فلسطین هم هستیم.

موسویان: اختلاف اساسی ما با سعودی به اختلاف ما با آمریکا برمی گردد. از ابتدای انقلاب، آمریکا ایران را در سه زمینه: ایجاد بی ثباتی در منطقه، ترویج تروریسم و صدور انقلاب متهم نموده است. این سه موردی است که سعودیها هم مرتب علیه ایران تکرار می کنند.

ایران و عربستان هر دو خواستار ثبات هستند؛ اما در استراتژی و تاکتیک برای تأمین ثبات منطقه، اختلاف اساسی دارند. عربستان خواستار مکانیزمی است که امنیت منطقه تحت سلطه آمریکا تامین شود. ایران به دنبال ساختاری است که امنیت منطقه توسط خود کشورهای منطقه تامین شود. در مورد اتهام هژمونی ایران، به بحران قطر ـ عربستان نگاه کنید. قطر بعد از انقلاب چند دهه متحد عربستان بود، همیشه هم متحد آمریکا بوده، یک کشور سنی وهابی مذهب است و هیچ وقت هم موضوع نفوذ و دخالت ایران در این کشور مطرح نبوده. امروز قطر مدعی است که عربستان به دنبال سلطه و هژمونی و نقض حاکمیت ملی و استقلال این کشور است.

مهمترین تقابل منطقه ای عربستان و ایران هم درسوریه و عراق است. آمریکا و عربستان، اسد را دیکتاتور، حکومت وی را حکومت اقلیت دانسته، به دنبال تغییر رژیم در دمشق بوده و ایران را متهم به دخالت درسوریه می کنند. ایران معتقد است که از منظر مقررات بین الملل و سازمان ملل، دولت اسد، دولت قانونی سوریه است. ده ها هزار تروریست خارجی وارد این کشور شده و ایران هم توسط دولت قانونی سوریه برای مقابله با تروریست ها دعوت شده است. داستان عراق هم دقیقا همین طور است. این منطق آمریکا در مورد حضور در عراق نیز هست.

آمریکا حضور خود در عراق را به دلیل دعوت دولت قانونی عراق می داند و ایران هم به وسیله همین دولت عراق دعوت شده که در عراق با تروریست ها بجنگد. این را عربستان مداخله ایران در امور کشورهای عربی برای هژمونی معرفی می کند، در حالی که حضور ایران در سوریه و عراق قانونی و برای مقابله با تروریست ها و دفاع از حاکمیت ملی و امنیت و استقلال این کشورهاست.

یمن نقطه اختلاف دیگر عربستان و ایران است. ایران مخالف تجاوز نظامی عربستان به یمن است و دنیا هم پذیرفته که این تجاوز، بدترین فاجعه انسانی جهان را به وجود آورده است. عربستان ایران را به حمایت از حوثی ها متهم می کند، در حالی که حوثی ها و زیدی ها هزار سال بر یمن حکومت کردند، قبل و بعد از انقلاب هم متحد عربستان بودند و علی عبد الله صالح رئیس جمهور وقت یمن هم حامی تجاوز صدام به ایران بود. منتهی حوثی ها بعد از تجاوز عربستان به سمت ایران آمدند و ایران هم از آنها در مقابل تجاوز نظامی عربستان حمایت کرد. البته عربستان حق دارد، نگران امنیت خود باشد چون یمن را حیاط خلوت امنیتی خود می داند. اما اختلاف اساسی در مورد تجاوز نظامی است. ایران اصرار دارد که یمن راه حل سیاسی دارد.

اختلاف دیگر منطقه ای ایران با عربستان در مورد لیبی است. ایران تجاوز نظامی ناتو و عربستان به لیبی را یک اشتباه بزرگ می داند. لیبی هم یک کشور سنی است و ایران هم نفوذی دراین کشور نداشت منتهی لیبی باحمله ناتو و عربستان و متحدین عرب آمریکا، بی ثبات و بهشت تروریست ها شد. اختلافات مهم منطقه ای ایران و عربستان از این جنس است؛ بنابراین، کلیدی ترین اختلاف منطقه ای عربستان و ایران در مورد نظم منطقه، امنیت منطقه و نقش منطقه ای است.

اختلاف دوم بین ایران و عربستان موضوع ایدئولوژی است. اختلاف شیعه و سنی واقعیت است. اما اکثریت قاطع جهان اهل سنت، دشمن شیعه نیستند اما اقلیت وهابیت، دشمن شیعه است درحدیکه برخی از مفتی های وهابی سعودی، فتوای قتل شیعیان را داده و جزای قتل را هم بهشت تعیین کرده اند.

مناظره بی نظیر و خواندنی دو مقام سابق ایران و عربستان/ سید حسین موسویان:  ترامپ بنزین به آتش اختلافات دو کشور میریزد/  ترکی فیصل: آغوش ما به روی ایران باز است/برای بهبود روابط باید ابتدا تبلیغات منفی دو کشور علیه یکدیگر متوقف شود

اختلاف سوم ایران با عربستان در مورد حمایت عربستان از جنگ علیه ایران و تجزیه ایران است. بعد از انقلاب صدام با حمایت عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس به ایران حمله نظامی کرد، صدها هزار ایرانی قربانی شدند وصدها میلیارد دلار خسارت برای ایران به جا گذاشت. آمریکا، صدام را به سلاح شیمیایی مسلح کرد که با کاربرد آن، صد هزار ایرانی قربانی شدند. صدها سند ورارت خارجه آمریکا توسط ویکی لیکس افشا و معلوم شده که بعد از 2005 همچنان عربستان خواستار حمله نظامی آمریکا به ایران بوده و اخیرا هم جان کری فاش ساخت که حتی دردوران مذاکرات هسته ای نیز سعودی ها خواستار حمله نظامی عربستان به ایران بوده اند. بنابراین ایرانی ها هیچ تردیدی درمورد نیات عربستان ندارند. ائتلاف عربی که عربستان به دنبال آن است نیز برای چنین مقابله و تجزیه ایران است.

منتهی استراتژی ایران ایجاد یک سیستم جمعی منطقه ای با کشورهای همسایه خلیج فارس برای تأمین امنیت و همکاری توسط خود کشورهای منطقه است ضمن اینکه این سیستم همکاری منطقه ای میتواند یک روابط بالانس با هر پنج عضو دائم شورای امنیت داشته باشد. درسال 1996 وقتی که من با ملک فهد دیدار داشتم او به من گفت که نهایتا سه قدرت منطقه ای ایران و عربستان و عراق باید باهم همکاری کنند تا امنیت منطقه تامین شود. او درست می گفت.

ترکی فیصل: من به مطالب دکتر موسویان احترام می گذارم؛ اما چند کد از مقامات رسمی ایران برای شما نقل کنم؛

-انقلاب اسلامی ایران محدود به مرزهای ایران نمی شود. انقلاب ما آغاز انقلاب جهانی تحت زعامت حضرت مهدی عج است.
- سوریه خط مقدم جبهه مقاومت است و ایران از آن حمایت می کند.
- مرزهای امنیتی ایران تا دریای مدیترانه گسترش پیدا کرده و دشمنان ما شکست خورده اند.
- انقلاب یمن محدود به این کشور نخواهد شد و مرزهای عربستان را فراگرفته و تا عمق این کشور گسترش خواهد یافت.
- ایران امروز امپراتوری گذشته را تجدید کرده و پایتخت آن بغداد است که در گذشته مرکز انقلاب و فرهنگ و هویت ماست همان طور که در گذشته بوده است.

اینها مواضع رسمی اعلامی مقامات ایران است. مطالبی که آقای موسویان در مورد نیات ایران در منطقه گفتند با اظهارات مقامات رسمی کشورشان متفاوت است. اظهارات مقامات ایران نشان می دهد، ایران اهداف منطقه ای دارد و قصد صدور انقلابش به منطقه رادارد. حوثیها و حزب الله و گروه های مشابهی که در جاهای دیگر مثل بحرین و عربستان را با همین هدف درست کرده اند. نقطه اختلاف ایران و عربستان همین است.

در مورد حمایت عربستان از صدام هم اینکه وقتی صدام به ایران حمله کرد، عربستان از او خواست که متوقف کند اما او گوش نکرد. بعد از اینکه ایران وارد خاک عراق شد عربستان و سایر قدرت ها از صدام حمایت کردند. مطلب دیگر اینکه شما به تظاهرات اخیر مردم ایران توجه کنید. حاکمیت مدعی است که آمریکا و عربستان و اسرائیل اتاق عملیات تشکیل و هدایت این تظاهرات را به عهده دارند. اما شعارهای مردم این بود که بودجه کشورشان خرج اقتصاد خودشان شود نه اینکه درلبنان و سوریه و یمن هزینه شود.

به هر حال عربستان در مورد روابط با ایران سه اصل دارد:

1-جغرافیا: ما و ایران در این منطقه هستیم و باید با هم کار کنیم و زندگی کنیم.
2-اشتراکات مذهبی: ما هر دو به یک خدا و یک پیامبر و یک قرآن اعتقاد داریم.
3-ارتباطات مردمی: در طی قرن ها مردم ایران و کشورهای عربی به سرزمین های یکدیگر سفر کرده و با هم زندگی کرده اند.

اینها اشتراکات کلیدی ایران و عربستان است. ما متاسفیم که مقامات ایران این اشتراکات را مورد توجه قرار نمی دهند. امیدوارم افرادی مثل آقای موسویان که خواهان بهبود روابط دو کشور هستند بتوانند این روابط را بهبود دهند.

موسویان: نکته اول اینکه من صددرصد با اشتراکات سه گانه ای که آقای ترکی در مورد ایران و عربستان گفتند موافقم.

نکته دوم در مورد کدهایی است که آقای ترکی از مقامات ایران نقل کردند. منهای صحت و سقم آن، من می توانم چند برابر اینها را از اظهارات مشابه مقامات عربستان و آمریکا علیه ایران برای شما نقل کنم. «جنگ شعارها» یک واقعیتی است که در هر دو طرف وجود داشته و دارد. اما اخیرا یک تحول مهم جدید رخ داده است. آمریکا و اسراییل از ابتدای انقلاب دنبال تغییر رژیم در ایران بوده و اظهار هم کرده اند و لذا چیز تاره ای نیست. اما اخیرا عربستان رسما خواستار تغییر رژیم در ایران شده تا جایی که ولیعهد عربستان رسما اعلام کرد که ما جنگ را به داخل ایران می کشانیم. خود همین آقای پرینس ترکی در نشست سالیانه سازمان منافقین درپاریس شرکت کرد و رسما اعلام کرد که عربستان از اقدامات این سازمان تروریستی برای تغییر رژیم در ایران حمایت میکند. سازمان منافقین یک سازمان تروریستی است که قبل از انقلاب ژنرال های آمریکایی در ایران را ترور کرد و بعد از انقلاب هم 17000 نفر درایران را ترور کرده، از رئیس جمهور و نخست وزیر و رئیس قوه قضاییه و وزرا و نماینده گان مجلس گرفته تا مردم عادی.

نکته سوم در مورد تظاهرات اخیر اینکه بعد از انقلاب ما همیشه تظاهرات درایران داشته ایم و حتی تظاهرات اعتراضی. درسال 78 و 88 یعنی از 20-30 سال پیش هم تظاهرات اعتراضی داشتیم که بسیار گسترده تر از این تظاهرات بود. من متعجب هستم که چگونه جهان غرب تظاهرات اخیر را این همه بزرگ و اغراق کرد، چون من خودم در موقع تظاهرات در ایران بودم و شاهد ماجرا بودم. سقف حضور مردم در تظاهرات اعتراضی حدود 1000 نفر بود که یک هفته بعد تظاهرات حمایتی در اکثر شهرهای ایران برگزار شد و تا حضور ده ها هزار نفری هم رفت؛ اما هیچ یک از رسانه های غرب تظاهرات حمایتی را منعکس نکردند. تظاهرات میلیونی 22 بهمن هم انعکاس شایسته ای در رسانه های غرب نداشت. ایران دهها حزب و الی ماشاءالله جناح های سیاسی و هزاران رسانه دارد و همه هم دارای نظرات گوناگون. این مزیت ایران است و نه ضعف. اگر پرینس ترکی بخواهد من صدها کد از مقامات رسمی ایران درمورد علاقه مندی به بهبود روابط با عربستان می آورم، از وزرای خارجه در سی سال گذشته، از آقای ولایتی تا آقای ظریف.

در هر صورت ایرانیها در دوران بعد از انقلاب با تحریم دست و پنجه نرم کرده و روزبروز هم آبدیده تر شده اند. اما عربستان تازه با مشکل اقتصادی کمبود بودجه مواجه شده، آن هم بخاطر سقوط قیمت نفت و هزینه های عملیات نظامی در منطقه. نهایتا این واقعیت است که هردوکشورمشکل اقتصادی دارند و گرفتار فساد هم هستند. اما امید بستن آمریکا و عربستان به مشکلات داخلی ایران خاصیتی نداشته و نخواهد داشت وفشارهای آمریکا هم ایران را بی ثبات نخواهد کرد چون مردم برای دفاع ازتمامیت ارضی و استقلال خود متحد خواهند شد. ما نیازمند تدابیری مفید برای صلح و ثبات در منطقه هستیم.

ترکی فیصل: من و آقای موسویان همیشه با هم اختلاف نظر داشته ایم. در مورد یمن لازم است بگویم که عربستان خواهان بازگشت حکومت قانونی یمن است که حوثی ها نمی پذیرند و ایران هم پذیرفته که از حوثی ها حمایت می کند که این بحران را تشدید می کند.

اما ما همه باید به آینده نگاه کنیم. اگر ما و ایران اختلافاتمان را حل کنیم به ویژه درمورد اهداف فرامرزی ایران رفع نگرانی شود، آینده خوبی در انتظار روابط دو کشور و مردم این دو کشور و منطقه است. این چیزی است که ما باید روی آن سرمایه گذاری کنیم. برای مثال بعد از به آتش کشیدن سفارت عربستان در تهران و مشهد که آن هم با نظارت پلیس صورت گرفت، ما یک کلمه عذرخواهی ساده از مقامات ایران نشنیدیم. در ایران اختلاف نظر 180درجه ای بین مقامات عالی وجود دارد و ما نمیدانیم طرف ما کیست. ایران خودش بایداین مشکل را حل کند. آغوش ما برای ایران باز است.

برای بهبود روابط باید ابتدا تبلیغات منفی دو کشور علیه یکدیگر متوقف شود. ایران صدها رسانه دارد که با زبان آتش افروزانه علیه عربستان و سایر کشورهای عربی همسایه صحبت میکنند. باید دوکشور هرکس که تبلیغات منفی میکند را دستگیر کنند. اقای ظریف با لحن تند در نیویورک تایمز علیه عربستان می نویسد و طرف سعودی هم جواب می دهد. این روند توسط دوطرف باید متوقف شود. هر دو با زبانی صحبت کنند که یکدیگر را در آغوش بکشند.

موسویان: پیشنهاد آقای ترکی در مورد توقف تبلیغات منفی بسیار مهم است و من کاملا موافقم.

دومین قدم باید احیای توافقنامه امنیتی دوجانبه ای باشد. بعد از انقلاب اسلامی حدود سه دهه دشمنی بوده و یک دهه روابط دوستانه که از نیمه 1996 تا 2005 بود. یک دهه روابط خوب هم بعد از این بود که من بعنوان نماینده مرحوم آقای هاشمی و امیر عبدالله، ولیعهد وقت، چند شب تا صبح مذاکره و توافق جامعی بعنوان برنامه اقدام را نهایی کردیم. بلافاصله این توافق عملیاتی شد که یک دهه روابط حسنه نتیجه آن بود. توافقنامه امنیتی هم به دنبال همین توافق بود که توسط دکتر روحانی و وزیر کشور وقت سعودی امضاء شد. این توافق باید احیا شود تا نگرانی های امنیتی دوجانبه در مورد مداخله و نقض حاکمیت یکدیگر رفع شود.

مطلب سوم در مورد نقش آمریکاست. سعودی ها اوباما را دوست نداشتند، زیرا او پیشنهاد کرد که ایران و عربستان منطقه را شریک شوند. از نظر من این پیشنهاد کاملی نبود چون کل کشورهای حاشیه خلیج فارس درقالب یک همکاری مشترک باید منطقه را شریک شوند نه فقط ایران و عربستان. اما آقای ترامپ بنزین به آتش اختلافات دو کشور میریزد. سه کشور بزرگ ایران و عربستان و ترکیه قدرتهایی هستند که می توانند در تأمین امنیت منطقه نقش کلیدی ایفا کنند. سیاست تغییر رژیم و بی ثبات کردن هرکدام از این کشورها منطقه را به سمتی خواهد برد که غیرقابل مدیریت خواهد شد. لذا آمریکا باید نقش سازنده و بالانس برای نزدیک کردن ایران و عربستان ایفا کند.

مطلب بعد شروع همکاری است که می تواند از یمن شروع شود. پنانسیل بزرگی درمورد حل بحران یمن وجود دارد زیرا در یمن فقط عربستان و آمریکا و ایران نقش کلیدی دارند در حالیکه درسوریه بازیگران خیلی زیاد هستند. البته در مورد نقش ایران نباید اغراق کنید چون به ضرر خودتان است. اگر شما ادعا کنید که حوثی ها یک گروه وابسته به ایران هستند و عربستان با این ارتش قوی و آمریکا بعنوان قدرتمندترین ارتش دنیا، طی دو سال حمله نتوانسته اند یک گروه وابسته به ایران را شکست دهند، در واقع ضعف خودتان و قدرت ایران را تبلیغ کرده اید. اما چرا یمن مورد مناسبی برای شروع است؟ ایران و آمریکا در کنفرانس بن آلمان درمورد افغانستان در سال 2001 در مورد فرمولی توافق کردند که دولتی با مشارکت گروه های اصلی همراه با انتخابات آزاد شکل گرفت. ایران و عربستان هم می توانند مذاکرات یمن را آغاز کنند و فرمولی مشابه را توافق کنند.

ترکی فیصل: آقای موسویان میگوید که عربستان و ایران با هم بنشینند و مشکل یمن راحل کنند. عربستان مخالف این نوع بینش است چون معتقد است این مردم یمن هستند که باید تصمیم بگیرند و نه عربستان یا ایران. چون عربستان با مداخله درامور داخلی دیگرکشورها مخالف است. همین اعتقاد را در مورد سوریه داریم که مردم سوریه باید درمورد آینده خود تصمیم بگیرند و نه ایران یا روسیه یا عربستان.

ما به همین دلیل با پیشنهاد اوباما هم مخالف بودیم که گفت ایران و عربستان منطقه را شریک شوند. اوباما کیست و چه حقی دارد که پیشنهاد مشارکت ایران و عربستان را داد؟ مگر او مالک منطقه است؟ این حرف ایشان یعنی مداخله. این مفهوم و برداشت کلیدی است که بین ما و ایران از اساس مورد اختلاف است. مسئولین ایران از اول حرف از صدور انقلاب زده اند و همین فلسفه را دنبال کرده اند. ایران باید تصمیم بگیرد یک انقلاب است یا یک حکومت درچهارچوب نرمها و مقررات بین الملل. ایران فکر میکند حق مداخله و تصمیم گیری در مورد سایر کشورها دارد و عربستان با چنین فکری مخالف است. حضور ما در یمن برای کمک به دولت قانونی یمن است و نه تصمیم گیری درمورد آینده یمن. در عین حال، من با نظر آقای موسویان موافقم که ایران و عربستان باید درمورد مسایل منطقه ای همکاری کنند. در 2006 وزیر خارجه ما پیشنهاد همکاری ایران و کشورهای عضو شورای خلیج را داد و ایران جواب نداد.

در پایان نشست میهمانان مناظره به سؤالات حضار پاسخ دادند...

یکی از حضار از موسویان پرسید: آقای موسویان! شما گفتید که هرچه فشار و تحریم علیه ایران بیشتر شده، ایران قوی تر و نفوذ منطقه ایش هم بیشتر شده است. آیا این بدان معنی است که ایران از تحریم و فشار بیشتر استقبال می کند؟

موسویان: در ایران دو نوع بینش است. یکی مخالف تحریم است. تفکر دوم معتقد است تحریم ها دردرازمدت به نفع ایران است. حرف آنها هم این است که چهل سال است که آمریکا سخت ترین فشارها وتحریمها علیه ایران را اعمال داشته و متقابلا بیشترین حمایت های سیاسی و نظامی واقتصادی را از متحدینش کرده است. نهایتا متحدین آمریکا امروز یا سقوط کرده یا ضعیف و آسیب پذیرند و متقابلا ایران قوی ترین و با ثباترین کشور منطقه شده است. قبل از انقلاب ایران وارده کننده همه چیز بود اما امروز ایران تنها کشوری است در منطقه که از نظر تسلیحات متعارف خودکفا شده و از موشک تا جنگنده وتا زیردریایی میسازد. دربخش صنعتی هم همینطور. لذا می گویند این روند به نفع ماست. البته من شخصا مخالف تحریم ایران هستم.

یکی دیگر از حضار از ترکی فیصل پرسید: از آمریکا چه توقعی برای بهبود وضع منطقه دارید؟

ترکی فیصل: وقتی مذاکرات هسته ای شروع شد، باید کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را هم در مذاکرات شرکت می دادند و باید سیاست های منطقه ای ایران هم در دستورکار قرار میگرفت. آمریکا باید نقش کلیدی برای کنترل رفتار منطقه ای ایران به عهده گیرد تا دخالت های ایران درکشورهایی مثل بحرین و کویت جلوگیری شود.

سیاست ترامپ برای تجدید مذاکرات هسته ای و مسایل منطقه ای درست است. عربستان مخالف نقش و حضورمنطقه ای ایران نیست منتهی باید رفتار خود را اصلاح کند. شما می شنوید که در ایران علنا گفته می شود که بحرین بخشی از ایران است و باید برگردد به ایران. درایران گفته میشود که ما چهار پایتخت عربی را به تسخیر درآورده ایم و اکنون بغداد پایتخت امپراطوری ایران است. این حرف من نیست بلکه خود مقامات ایران رسما و علنا می گویند. ما اگردر بحرین هستیم بخاطر معاهده ای است که بین کشرهای شورای همکاری خلیج وجود دارد و ما موظف به حضور دربحرین نموده است.

موسویان در ادامه گفت: آقای ترکی معاهده بین شش کشور را دلیل مداخله در بحرین دانست. دقیقا چنین معاهده ای بین ایران و سوریه وجود دارد. لذا اگر معاهده دو کشور، ملاک عربستان برای حضور در بحرین است باید همین دلیل را برای حضورایران درسوریه بپذیرند و ایران را متهم به مداخله نکند.

دوم اینکه هزاران مقاله در رسانه های آمریکا و غرب نوشته شده و اظهارات متعدد مقامات غربی هم وجود دارد که تایید کرده اند که عربستان منبع اصلی مالی و ایدئولوژیک جریان فکری وهابیت هست و همه گروه های تروریستی اعم از داعش و القاعده و جبهه النصره و غیره هم وهابی هستند. جوبایدن معاون وقت رئیس جمهور آمریکا گفت که عربستان و متحدین عربش سیل پول و اسلحه برای تروریست های سوریه فرستادند تا دولت سوریه را ساقط کنند. مقالات مستندی درآمریکا منتشر شده که درچنددهه گذشته عربستان ده ها میلیارد دلار برای ترویج افراط گرایی در منطقه و جهان هزینه کرده است. این مطلب را آقای اوباما رییس جمهور آمریکا هم صریحا در مصاحبه ای گفت.

اما آقای ترکی! اگر شما می گویید که رئیس جمهور آمریکا کیست و چه حقی دارد که بگوید ایران و عربستان باید منطقه را شریک شوند، من از شما سؤال می کنم رهبران سعودی کیستند و چه حقی دارند که بگویند اسد باید برود؟ همه دنیا می داند که از 2011 تا 2015 مقامات سعودی می گفتند که اسد باید برود و این آقای ظریف، وزیر خارجه ایران بود که به آمریکا و عربستان آموزش داد که این شما نیستید که تعیین کنید چه کسی باید برود و چه کسی بماند بلکه این حق مردم سوریه است که تصمیم بگیرند.

در مورد موضوع هسته ای هم دردوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد، ایران پیشنهاد کرد که مذاکرات درمورد همه مسائل منطقه باشد و نه فقط هسته ای اما آمریکا و اروپا مخالفت کردند.

در مورد نکته ای که آقای ترکی راجع به اختلاف نظر مسئولین ایران گفتند باید بگویم که شما از این نوع اختلافات را خیلی خیلی بیشتر در سیستم تصمیم گیری آمریکا مشاهده می کنید مثل اختلافات کنگره و دولت. هر کشوری سیستم پارلمانی و تفکیک قوا دارد، از این نوع اختلاف نظرها را هم دارد. رئیس جمهور قبلی آمریکا توافق هسته ای را امضا می کند و این رئیس جمهور می گوید پاره می کنم! خوب ایران هم نمی داند با چه کسی در آمریکا باید توافق کند. اما شما سعودی ها چند دهه هست که با این اختلافات بین مقامات آمریکا خوب کنار آمده اید. لیکن در ایران با وجود اختلاف نظرهای شدید درمورد برجام، وقتی شورایعالی امنیت ملی و رهبری برجام را تأیید کردند، به عنوان تصمیم ملی تمام و کمال اجرا شد و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم تأیید کرده است. لذا درمورد سایر تصمیمات هم همین ساختار تصمیم گیری عمل می کند. ایران دارای سیستم تصمیم گیری محکم و قابل اعتماد است و عربستان می تواند در این مورد خیالش راحت باشد.

ترکی فیصل در پاسخ گفت: درمورد حمایت عربستان از القاعده باید بگویم که حمزه بن لادن پسر بن لادن در تهران زندگی می کند نه در ریاض. این یعنی همکاری تاکتیکی متقابل ایران و القاعده. اسناد این واقعیت که ایران تاکتیکی از القاعده حمایت کرده، نیز بعد از کشته شدن بن لادن هم افشا شد. القاعده هدف اول عملیات تروریستی اش در عربستان بود و هدفش اصلی اش هم آزادی مکه و مدینه از حکومت آل سعود بود همان هدفی که آیت الله خمینی اعلام کرده بود. لذا به نوشته رسانه های آمریکایی مثل نیویورک تایمز اعتماد نکنید.

موسویان در پاسخ گفت: این فقط رسانه های آمریکایی نبودند بلکه خود آقای ترامپ دردوران انتخابات ریاست جمهوریش رسما گفت که عربستان منبع اصلی حمایت از تروریسم است. این خانم کلینتون در زمان وزارت خارجه اش بود که در گزارشی نوشت، عربستان منبع اصلی حمایت از تروریسم است. این سند توسط نیویورک تایمز افشا شد. این اظهارات مقامات رسمی آمریکاست از رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور گرفته تا وزیر خارجه.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۹۷
جالبه
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
چیزی که خیلی مهمه اینه تاریخ این مناظره کی بوده؟؟؟؟؟؟؟؟
محمد قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
دو جمله ی حاشیه ای اشاره شده رو یکی یونسی و دیگری رو روحانی گفته که خیلی برامون دردسرساز شد
$$افراسیاب$$
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
ضمنا همونطور که عربستان به آمریکا خودشو الکی وابسته کرده و به قول آقایون آمریکا میدوشدش فکر میکنم تنها کشور در این مورد نباشه
این مناظره نشان از راه بسیار سخت و طولانی سازش دو طرف داره...
حالا حالا ها درگیری داریم با عربستان
آفرین بر هر ایرانی مدافع منافع ملی
نرود میخ آهنی در سنگ
بازم به ای حرف های جناب موسویان.

تمام وکمال مدافع کشور عزیزمو بود.

با دقت و هوش بسیار بالا و اطلاعات زیاد نیرگ عربستان رو به خودشون برگدوند اونم در خود آمریکا

ما به امثال ایشو بیشتر احتیاج داریم تا روزنامه هایی که فقط به جای وفاق ملی باعث بزرگ کردن اختلاف جاح ها میشن.

ایشون نماینده حقیقی و مدافع مطلع از نظام ما بود.

بنازم به کلام شما جناب موسویان

افتخار مایید
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
دلت رو خوش کن به این مناظره سانسور شده و گزینشی! بنده در آمریکا زندگی میکنم و تا حالا یک مناظره درست از دست اندرکاران سیاسی کشورمون ندیدم. از بس عادت دارند که با توسل به سانسور و یکطرفه در داخل کشور هرچه میخواهند میگویند وقتی میرن جایی مثل آمریکا در مقابل دیگران کم میارن! من این مناظره رو مستقیم و بصورت انگلیسی تماشا کردم و متاسفانه طرف ایرانی در اکثر مواقع کم می آورد ضمن اینکه آقای موسویان بارها و بارها حرفهایی رو زد و بعد بلافاصله که متوجه شد مثال متناقضی برای حرفش وجود دارد برای اینکه به طرف مقابل فرصت تصحیح کردن خودش رو ندهد خودش آن مثال متناقض رو به زبان می آورد که باعث شد در برخی جاها حرفهایش متناقض و غیر منطقی بنظر برسد. نمونه اش همانجا که راجع به یمن و دخالت ایران صحبت میکرد.
هر دو طرف مقصرند
هر چند برخی از تفکرات و اقدامات آقای موسویان در گذشته مورد نقد جدی است ولی در این مناظره به خوبی از جایگاه ایران عزیز و نقش منطقه ای و بین المللی آن در برابر ترکی فیصل چهره شناخته شده و حامی سرسخت تروریسم دفاع نمودند. دست مریزاد
برگزاری این نوع مناظره های رودررو برای ایران بسیار عالیست چون موضع ایران در برابر سعودی کاملا برتر و به حق است و طرف ایرانی میتونه خیلی سریع و مستند به ادعاهای سعودیها جواب بده و این خیلی بهتر از اینه که مقامات هر یک از دوکشور امروز در یک جایی حرفی بزنند و طرف مقابل چندروز بعد در جای دیگه ای جواب بده.ضمنا این این ترکی بن فیصل که مدعی شده برای برگردوندن دولت قانونی منصورهادی داره تلاش میکنه و به دعوت این دولت وارد جنگ با یمن شده انگار یادش رفته دولت منصورهادی چندروز قبل از جنگ استعفاداد و بعدا زیر فشار همین سعودیها پشیمون شد ولی دیگه دیر شده بود و به دلیل استعفا دادن دیگه مشروعیتی در یمن نداشت.اگر سعودیها معتقدند مردم یمن و سوریه باید خودشون درمورد حکومتشون نظر بدن پس چرا سعودی به زور جنگ میخاد منصور هادی رو به یمن تحمیل کنه و در سوریه چرا مخالف برگزاری انتخابات با حضور بشار اسد هستند ،مگه نمیگن بشار اسد دیکتاتوره و مردم سوریه بشار رو نمیخان،پس بزارن بشار هم در انتخابات شرکت کنه تا مردم به بشار بفهمونن که دیگه اونو نمیخان ،پس ترس سعودیها و آمریکا و غرب در مورد انتخابات در سوریه از چیه.در مورد بحرین تمام حرف مردم بحرین هم اینه که میگن هر بحرینی یک رای.پس چرا سعودی در بحرین دخالت نظامی میکنه و اجازه نمیده در مورد بحرین مردم بحرین خودشون تصمیم بگیرن.سعودیها که توقع دارن ایران بابت حمله به سفارتشون در تهران و کنسولگریشون در مشهد ازشون عذر خواهی کنه و میگن این حملات زیر نظر پلیس انجام شده خودشون بگن کی از ایران بابت کشتار حجاج در منا یا تعرض به نوجوونای ایرانی در فرودگاه جده یا حمله تروریستی عمالشون به سفارت ایران در لبنان که همگی قبل از حمله به سفارتشون در ایران بود عذرخواهی کردن.در کشتار منا در حالیکه جمعیت چندهزار نفری حجاج از همه دنیا در حال جان دادن بودند ماموران سعودی در کمال آرامش درحال تماشا بودن و به گفته بسیاری از حجاج اونها در های قفل شده را باز نکردن که فقط با بازکردن چندقفل تلفات بسیار کمتر میشد و اگر این فقط یک حادثه بود و اونا بی تقصیر بودن چرا اجازه تحقیقات به هیچ کسیو ندادن و حتی فیلم دوربینهارو یه کسی نشون ندادن.فرض محال پسر بن لادن در ایران باشه پس چرا سعودیها طی سالیان زیاد منابع مالی بن لادن را که در سعودی بود مسدود نکردن اصلا چرا سعودیها خودشون به کمک آمریکا القاعده رو ایجاد کردن.ضمنا مرزهای قانونی سعودی مشخصه و اول سعودیها بگن به بهانه عربیت چه حقی برای دخالت در سایر کشورهای عربی دارن تا ایران به فرض دخالت در کشورهای عربی دیگه توی کشورهای عربی دخالت نکنه.به عنوان فقط یک مثال از دهها مثال اول سعودیها بگن چه حقی دارن به قطر بگن با ایران ارتباط داشته باشه یا نه و یا شبکه خبریش رو تعطیل کنه یا نه،سوریه عراق یمن و قطر که بسیار ضعیفتر از ایرانن حتی به قیمت جنگ به شما اجازه تعیین تکلیف براشونو ندادن چطور توقع دارید ایران طبق نظرات شما رفتار کنه.
پاسخ ها
مصمم
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
مطالب برادر عزیز مان احمد رضا بسیار عالی بود نیاز به دقت زیاد نیست یک نظر اجمالی کافی است که انسان به تناقضات بی شمار این سعودیها پی ببرد مثل اربابان جنایتکار خود اسرائیل و آمریکا که سردمدار جنایت و ترور و دیکتاتوری در جهان هستند و با کمال بی شرمی کسانی را متهم می کنند که تمام سعی خود را مصروف رفع ظلم از مظلومان می کنند و بیشترین پایبندی و تعهد نسبت به مقررات و قوانین بین المللی و ارزشهای اخلاقی و دینی و انسانی دارند ، حزب الله از نظر سعودیها و آمریکا و اسرائیل محکوم است برای اینکه از کشورش در مقابل تجاوزات اسرائیل دفاع می کند ، حوثی ها محکومند به همین دلیل ، ایران محکوم است که می خواهد مستقل و با ارزشهای دینی خودش زندگی کند ، مردم بحرین و سوریه و عراق محکومند به همین دلایل
عج
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
هزار بارکلا،هرکی اگاه تره دردش بیشتره خداصبرت بده
خوب بود.
با سلام انصافا مناظره خوبی بود.مطالب و دفاع اقای موسویان عالی و مستدل و مستند بود.
لعنت بر ال سقوط
چه عجب یک اقدام درست از سوی این دو کشور دیدیم. همیشه بهترین راه حل مذاکره هست و نه تهدید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
یه جوری میگی از این دو کشور که انگار خودت یه پا کشور سومی... :))
تو این مناظره یا مناظرات دیگه چیزی که برام جالبه اینه اقایون از طرف خودشون تحریم رو خوب میدونند و میگن تو دراز مدت خوبه واسه کشور.خیلی از اقایون تو مین تحریم ها ..بچه هاشون بهترین جای دنیا تحصیل می کنند و مردم بیچاره از گزونی و غیره.مسولین هم این وسط پول ملی رو بی ارزش تر پس اگر تحریم دوست دارید خوبه شسران و خانوادهاشون تحریم شن نه کشور و ملت
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
صحبت این نیست که مسئولین کشور تحریم را دوست دارند. اگر اینگونه بود که برجام را امضاء نمی کردند. بحث این است که در برابر تحریم نباید ضعف نشان دهیم و دشمنان بدانند که با تحریم ایران به هدفشان نخواهند رسید.
ترکی فیصل رو شست و پهن کرد . تموم .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
یک لحظه فکر کن که تابناک مناظره رو کامل برای شما چاپ کرده!
سلام
کل مطلب رو خوندم ! این آقا فیصل چقدر کم صحبت بوده !
در آخر هم مطالبش بعضا قابل تامل هستش !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
اصلش را برو ببین به رسانه داخلی در چاپ کامل مناظرهاعتماد نکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
از نظر بعضي ها كه همواره حق با دشمن جمهوري اسلاميست در هر شرايطي
درود بر شرفش
واقعا چنین دیپلمات شجاع و با مواضع قاطع و قانع کننده الان باید بیکار باشه!
نباید در مسیری قدم گذاشت که امریکا و برنامه ریزان غرب میخواهند . اگر اختلاف سیاسی است از طریق روابط دینی رفع اختلاف شود و برعکس و گاها بصورت مقطعی کوتاه امدن مفید خواهد بود مدارا و گفتگو خوب است و در گفتگو و مذاکره همییشه در جلسات به معنی دادن امتیاز نیست باید مذاکره کرد تا روزنه ای باز شود روس ها و ترک ها و حتی عراق و غربی ها حتما از مذاکره و گفتگوی ایران و عربستان راضی نخواهند بود .
کاش موسسات مطالعاتی خودمان این جلسه و جلسات مشابه را بیطرفانه تشکیل می دادند تا هم اختلافات مسلمین با گفتگو بیان و راه حل برای آنها پیدا شود و هم آمریکاییها برای ما جلسه منظره نگذارند
جالب بود، ولی چیزی که معلومه اختلافات ریشه ای هستند و بعیده به این راحتی حل و فصل بشه.
در هر صورت از مسوولین مملکت عاجزانه تقاضا داریم کلا ما را از قضیه اعراب عربستان جدا کنند. عیسی به دین خود موسی به دین خود......
پاسخ ها
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
اصلا خوندی مطلب رو؟
مسابقه
كى بيشتر دروغ گفت؟
لطفاء رأى بديد
مرسی
سیاست خیلی پیچیده است طوریکه سال ها کسی ازش سر در نمیاره و حتی با گذشت زمان
مثلا در سیاست دوستان با هم مخالفند و در حال جنگ و دشمنان با هم اظهار دوستی می کنند و همدیگر رو به آغوش می کشند!
لطفا به جای این همه پوشش اخبار سیاسی به اخبار حوزه اشتغال و تورم بپردازید .
راندن مهمترین مسائل به حاشیه و کشاندن حواشی به متن اصلی هم از مصادیق سیاست است .
لطفا منتشر کنید
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
لطفا بفرمایید آقای تر کی الفیصل چطور میتواند در این فرصت بدست آمده حوزه اشتغال ایران را سامان دهد؟
خداوند به آقای موسویان خیر بدهد/ تاسف به حاکمیت که نیروهای با اطلاع ایرانی و مسلمان را از منتقد به ...نهایتا جاسوس نام گذاری می کند و.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
همیشه جاسوس ها رو از میان نخبگان انتخاب میکنند نه از میان پخمگان!
نمی دانم چطور بگوییم هر دو طرف درست می گویند.
هر دو طرف باید نگرانی های همدیگر را درک کنند
ای کاش بجای این همه تفرقه افکنی این دو کشور کمی به هم نزدیکتر میشدند تا خاورمیانه شاهد اینهمه جنگ و ناامنی و ترور و کشتار مردم بیگناه نبود
انجام این گفتگوها بهتر از انجام ندادن آن است . ممکن است در ابتدا هیجانات و احساساتی به نفع گروه های تندرو در هر دو کشور وجود داشته باشد ولی بعد از مدتی بعد از مشخص شدن نقشه راه گفتگوها همه این مسایل به تدریج حل خواهد شد. در هر صورت بنده آقای موسویان را به خاطر شجاعت ایشان تحسین میکنم و از ایشان تشکر میکنم و از آقای ترکسی الفیصل هم میخواهم که برای رفع مشکلات بیشتر با مقامات ایرانی و عربستانی گفتگو کنند و از ایشان هم تشکر میکنم. گفتگو بهترین راه حل مشکلات منطقه ای است.
نوشتید بی نظیر!! به خدا چرت بود!! قطعا کامنتهای کاربران ارسال شده ولی تابناک با توجه به تیتر انتخابیش خجالت میکشه منتشر کنه!!! صادقانه بگم من والله تو اعتراضات ایران نبودم و شاید هم مخالفش باشم، ولی جناب موسویان اونجا که میگه ۱۰۰۰(هزار) نفر معترض اومدند بیرون معلوم میشه موضوع چیز دیگری است که من و موسویان و کاربران زیرک میدونیم!! و تابناک و امثالش دلشون خوش باشه!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
منظور اقای موسویان از عدد ۱۰۰۰ یک رقم تمثیلی بود‌. شما منظور اصلی این حرفو متوجه نشدی و چسبیدی به عدد۱۰۰۰ .ایشون منظورش اینه که رسانه های غربی و عربی اعتراضات ایرانیارو که جمعیت کمی در اون شرکت میکنن با آب و تاب زیاد منتشر میکنن در حالیکه در تظاهراتی مانند۲۲بهمن هرسال که جمعیت به مراتب بیشتر از این اعتراضات در اونا شرکت میکنند یا اصلا منتشر نمیکنن یا خیلی گذرا اون رو پوشش میدن
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
آرخ جون خودت تو اصلا تو اغتشاشات نبودی و ایجئر تو کل مناظره قثط همین عدد 1000 اذیتت میکنه !! ببین زیرک خیلی هم به زیرک نیستی اعتماد به نفس کاذب داری در مقابل سیل خروشان ملت و جمعیت میلیونی طرفداران نظام خمون هزار تا هم بحساب نمیاد
آفرين . آقاي موسويان خيلي خوب كالبد شكافي كردند و خيلي سرتر از اقاي تركي در مناظره بودند. قصد حمايت از همه مواضع مسئولين ايران را ندارم ولي در خصوص اعمال و رفتار عربستان ايران مواضع به جايي اتخاذ كرده است . بجز آتش زدن سفارت عربستان.
جناب دکتر موسویان دمت گرم واقعا سپاسگزارم
جالب بود.بالاخره از یه جا باید شروع کرد
قدیمیه
امیدوارم هر چه رود تر به توافق برسند
سلام
من اصل مناطره را خواندم و باید عرض کنم که متاسفانه مطلب درج شده به شدت تحریف شده است. در برخی قسمت ها جان کلام منتقل نشده و در نقاطی فحوای مطلب وارونه شده است.
درود بر موسویان . باید بجای امثال طائب و فدوی افراد خوشفکر و وطن پرستی مانند دکتر موسویان در ایران قدرت داشتند ولی هزاران بار میگوییم حیف.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
تو حتی معنی وطن هم نمیدونی چیه،فعلا به برکت انقلاب اسلامی تو امنیت نشستی تو جای راحت کامنت میزاری یه چیزی میبافی برا خودت
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
اامنیت مد نظر شمارا مردم کره شمالی ، لیبی قذافی ، عراق صدام هم داشتند
هنوز خبر را نخوانده ام اما این آقای موسویان کجا میره مناظره ی جذاب رو انجام میده!؟
-----------------------
آقای ظریف ما اثرات جنگ را در منطقه را طی چهل سال دیده ایم و نتیجه آن در هر صورت شامل هزار و یک درد و رنج و حرمان، مصیبت و بدتر از همه دردهای بی درمان است.

ما جنگ در افغانستان، ایران، عراق کویت، یمن، سوریه و لیبی را دیده ایم و ندیده ایم هیچ کدام از این مردمان از جنگ سودی برده باشند.

لطفاً از وقوع هر گونه جنگ و درگیری در ایران و منقطه با تمام توان و با انواع و اقسام روشها پیشگیری بکنید.

یک عده ای عامل مخفی انگلیس، آمریکا و اسرائیل در لباس دوست و چه بسا انقلابی دوآتشه درون نظامهای ایران، عربستان و سایر کشورهای منطقه با بستر سازی های گوناگون سامانمند و هماهنگ با همدیگر تلاس می کنند جنگ را بر مردم ایران و منطقه تحمیل کنند.
جالب بود.
اولش خیلی محترمانه شروع کردند، آخرش فکر کنم به کتک کاری رسید. واقعا وقتی متن رو میخونی می تونی به هر دو طرف حق بدی نگران باشن
افرین دمت گرم موسوی
اختلافات ايران و عربستان در نهايت به نفع كمپاني هاي اسلحه سازي آمريكا و انگليس تمام شد.
اميدوارم با مذاكره بتوانيم با عربستان به توافق برسيم و بيش از اين سرمايه هاي جهان اسلام در آمريكا هزينه نشود
جالبه عربستان هرجا به نفع خودشه از مردم منطقه حرف می زنه و هرجا به ضررشه از تروریسم و مداخله ایران در کشورها حرف می زنه . اما خودرا بازیگراصلی منطقه ای می داند که فقط با دلارهای نفتی می خواهد برآن تسلط یابد و نمی داند آمریکا تازمانیکه عربستان گاو شیرده خوبی هست از آن حمایت می کند درغیراینصورت با این سیاست ونوع حکومتی که در آن کشورحاکم است برای ذبح آن یک لحظه تردید نمی کند.
مناظره با یه مشت آدم مثه سعودیها واقعا سخته و اعصاب فولادی میخواد برای اینکه طرف دهانش را باز میکند و هر چی از دهانش بیرون میاد میگه و ابائی از وارونه نشون دادن واقعیات هم نداره !
پاسخ ها
احمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
آفرین.خیلی حرف قشنگی زدی
با درود

واقعا جای تاسف است که از امثال آقای موسویان که ذخیره نظام و مسلط به سیاست و روزگار و دوران دیده هستند ، مثل سایر موارد استفاده درستی نمی شود و حتی در دوره مثلا مرد هزاره و عجوبه مدیریت جهان به ایشان تهمت زدند
وطن دوستی و مقید بودن ایشان بسیار بارز است
خوبه. مثل اینکه اتفاقات خوبی در راهه.
در نهایت ما هردو مسلمان واز قدیم وندیم همسایه بوده وهستیم وخواهیم بود وبهتره مشکلات وموانع را با حفظ کلیه اختلافات فکری وسیاسی ودینی وایدئولوژیک به سبک مرحومین بزرگوار ایت الله بروجردی وشیخ شلتوک حل وفصل کنیم اجازه ندهیم اختلافات وکینه ها بیش از این تعمیق شوند وبه حد انفجاری وبی برگشت برسند انتظار سعه صدر ومتانت وشکیبایی وبردباری خواست وانتظار بحق ملت های هردو کشور وساکنان منطقه خلیج فارس می باشد هردو کشور بازد در نهایت رقابت وجاه طلبی های را درتمام زمینه ها باید برای همیشه بایگانی نمایند وبحل مشکلات داخلی خود بپردازند ودر امور همدیگر وسایر کشورها دخالتی ننمایند
مناظره خوبي بود و بايد از اين دست مناظرات بيشتر باشد. اگر باب گفت و گو به هر دليلي باز نشود، بدون شك شليك موشكها و گلوله‌ها باب ديگري را باز خواهد كرد كه بستنش كار هر كسي نخواهد بود. هر كسي در هر نقش و لباسي باشد كه براي پيشگيري از بروز جنگ‌هاي خانمان برانداز گام بردارد بدون شك گامي سازنده برداشته است. نگاه كارشناسي و اطلاعات و حاضر جوابي آقاي موسويان تحسين برانگيز است.
اگر کشورها منطقه با هم صلح کنند آنوقت سر آمریکا برای نفروختن سلاح به این کشورها بی کلاه می ماند برای همین آتش بیار معرکه شده
ای که ۸ سال این شگفتی قرن، معجزهٔ هزارهٔ سوم، چه خسارت‌های به ما نزد، حالا اقایون انتظار دارن در کمتر از ۸ سال همهٔ اون خسارت‌ها کاملا پاک بشه
سلام. منبع دقیق لطفا بذارین. این مطلب رو تو سایت مرکز مطالعات استراتژیک... پیدا نکردم
چرا صدا وسیما این نمونه مناظره ها را پخش نمیکند ؟
موسویان نابودش کرد
من اگه با بسیاری از سیاست های خارجی کشورم مخالف باشم ولی از دیدن برتری دیپلماتیک و نظامی کشورم لذت میبرم
اعراب هنوز از تناقضات اولیه فلسفی در نگاهشون رها نشدن چه برسه به تاثیرگذاری در منطقه
موسویان ذخیر نظام اسلامی
دوستانی که میگن موسویان نابودش کرده دقیقا منظورشون کدوم قسمته ؟ تا جایی که من خوندم تو اکثر جاها فیصل جواب و دلایل بهتری داشته و برعکس موسویان سعی کرده موضوع رو بپیچونه
میشه گفت هر دو طرف حق داشتند.و حرف های حقی زدند.کاش ما هم مثل دو تا کشور متمدن اختالافاتمان را با صحبت و منطق حل کنیم و کار به اسلحه و خونریزی نرسه.
دمش گرم اقای موسویان
دمش گرم اقای موسویان
در مناظره اگر هدف نتیجه مناسب و دست دوستی باشد. زیر سوال بردن دیگری اصلاً کار درستی نیست بهتر است به رقیب مسیری برای برگشت آزاد گذاشت.
همانطور که ما میتوایم بکوبیم قاعدتاً آنها هم می توانند.
پس بهتر است نگرانی های یکدیگر را بشناسیم و راه حل مناسب پیدا کنیم.
برد- برد
آقای موسویان دمت گرم
به امید اتحاد ..صلح .. دوستی و پیشرفت جهان اسلام . که پیشنیاز ان اتحاد و صلح میان چهار حاکمیت اصلی مسلمانان یعنی عربستان- ایران- ترکیه و مصر میباشد
هركسي از ظن خود شد يار من
نظرات تركي فيصل از ديد افراد بيطرف و مقبوليت جهاني بهتر و منطقي تر ارائه شد
اين چگونه است كه آقاي موسويان بگويد ما منطقي تر و درست بيان كرديم و از خود دفاع نموديم .نظرات و كامنتهاي بعضي افراد در دفاع از موسويان متعصبانه و ازديد ناسيوناليستي ميتوان تلقي نمود يا چنين افرادي ديد بازي ندارند
همه این گفتگوها یک نقص کلی دارند و آنهم عدم برخورد به:
1 گردانندگان عربستان همگی دارای هویت آمریکایی با پاسپورت و شناسنامه کشور آمریکا میباشند.
۲ عربستان سعودی حیاط خلوت آمریکا بوده و با ده ها هزار شازده نمیتواند از این حیاط خلوط بودن بیرون آید.
۳ شازده های عربستان مانند شاه فراری و فرمانبردار بی اختیار آمریکا(خاطرات ملکه مادر)، خار نظامی آمریکا در منطقه بوده و خواهند ماند.
۴ آمریکا با سرعت زیاد به چاه سیاه کهکشانی افول گرفتار گردیده و هیچگونه راه نجاتی برایش میسر نیست.
اين حرفها همه در حد شعار است و با حلوا حلوا گفتن دهن شيرين نميشه . انچه كه مسلمه مردم ايران گرفتارند اما مردم عربستان در ناز و نعمت هستند حالا هي بيا بگو حق با اين بوده يا با آن.
از این مناظره ها در مورد مسائل داخلی هم برگزار بشه خوبه
همین آقای موسویان را زندان کردیم و جاسوس نامیدیم. آقای خاتمی را خانه نشین کردیم و هاشمی رفسنجانی را نفوذی انگلیس نامیدیم و ... در طرف سعودی نیز وضع بهتر نبود. به نظر شما در نبود و ترد عقلای قوم وضع بهتری خواهیم داشت.
تابی جون صدحیف که کامنت قبلی منو غبر قابل انتشاردانستید اگر امکان دارد تجدید نظر بفرمائید چون من خودم مقدورات ومحدودیتهای شمارا رعایت کردم از ماده 18 مطبوعاتی استفاده کنید
وقتي تابناك بيش از 21 نظر را غير انتشار ميداند يعني نظرات واقعي مردم منتشر نشده
هرسوالي كه تركي بن فيصل مطرح كرد موسويان جواب نداد و سوال با سوال جواب داد و اين نشانه ضعف پاسخگوئي موسويان ميباشد. . با طفره رفتن از پاسخگوئي كه نميتوان مناظره تلقي نمود نشانه كم آوردن موسويان ميباشد. مانند مسئله صدور انقلاب و اسلام مرز ندارد و بسيار موارد ديگر
با سلام
راه حل این مسئله اتحاد ایران و عربستان است و لاغیذ. تنها کشورهایی که از این اختلاف سود می برند ایالات متحده و روسها هستن. تمام
اقای موسویان گفته : "سنی وهابی مذهب " چنین چیزی اصلا وجود ندارد
چون اهل سنت و جماعت یعنی پیروان امام اعظم ابوحنیفه امام مالک امام شافعی امام احمد . و گروههای موسوم به وهابی ؛ سلفی ؛ اخوانی ؛ مکتبی ؛ اهل حدیث ؛ اهل توحید ؛ و تمام مشتقات این ها و .... فرقه های دارای اعتقادات مختص به خودشون هستند مانند شیعه و هیچ ربط و ارتباطی با اهل سنت و جماعت ندارند و حتی
برای اهل سنت و جماعت پشت سر این گروه ها و فرقه ها نماز خواندن هم جایز نیست
اولا متاسفم که تابناک متن اصلی را تحریف کرده است.
نکته دوم این است که یک ایراد بسیار اساسی سیاستهای ایران این است که بنیادش مشخص نیست و اگر هست مورد پذیرش عموم نیست. عزت حکمت و مصلحت با وجود همه زیبایی که در لغت دارند در چهل سال نشان داده است که نه تنها منافع ملی و رفاه را برای ایران به ارمغان نیاورده است بلکه در دراز مدت هم نفعی نداشته است و از جنگ بگیرید تا تحریم و ... همه و همه انرژی ایران را مستهلک کرده است. آنچه بدیهی است این است که نفوذ منطقه ای ایران بدلیل دو جانبه بودن مسائل است. به عبارتی همیشه در کشورهای لبنان و سوریه و عراق و یمن و ... افراد و پتانسیلهایی بوده اند که خلاف جریان و قاعده غالب خاورمیانه بوده اند.
نکته سوم این است که سیاست زمین حق و ناحق نیست. اون در دادگاه عدل الهی تنها وجود دارد. در سیاست قرار است یک سیاستمدار دنبال ارزشها و منافعی باشد که از طرف مردمش به آن متعهد است. دنیا جنگل است!
اه اه چی بود
باید کریمی قدوسی میرفت مناظره میکرد‌!!!!!!!
در حالیکه بخش قابل توجهی از سیاست خارجی کشور بر اساس منافع ملی ما موجه و مقبوله، چرا برخی سران عالیرتبه کشور با لفاظی های غیر قابل قبول از منظر عرف بین المللی چون صدور انقلاب به دنیا، بستر مناسبی برای زیر سوال بردن سیاست خارجی ما توسط دشمنان ایجاد کرده و زمینه تحریک افکار عمومی توسط دشمنان را مهیا نموده و به آمریکا کمک می کنند تا تسلیحات بیشتری به کشورهای منطقه بفروشد؟!!!! ضمنا در بسیاری از موقعیت ها اقدامات عملی بی هیاهو می تواند جایگزین لفاظی های پر هزینه و غیر قابل قبول گردد.
" سقف حضور مردم در تظاهرات اعتراضی حدود 1000 نفر بود"
ما با پدیده هایی مواجه هستیم که به دوربین زل می زنند و دروغ می گویند
این موسویان یک زمانی حیثیتش را بر باد دادند که جاسوس است، حالا بنده خدا ببینید چجوری ترکی فیصل رو چارمیخ کرده.
تظاهرات بیشتر از ۱۰۰۰ نفر بود من ب چشم دیدم.
درضمن مردم با ترس از دستگیری و سابقه بیرون اومدن اما تظاهرات حمایتی بدون ترس در ارامش و همراه با مزایاست.
در ضمن خوده صدا و سیمای ایران هم اخبار علیه دولت های غربی رو پخش میکنه نه اخبار به نفعشون رو. از اونا هم همین انتظار رو داشته باشید
موسویان بایدمیگفت یکی از شروط روابط مجدد برکناری محمدبن سلمان وابقای مجدد محمدبن نایف است.ولیعهدواقعی اوست که الان زندانی وممنوع الخروج از عربستان است
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی