بازدید 3808
گزارش هفتگی تالار شیشه‌ای حافظ؛

سقوط دو درصدی پتروشیمی‌ها در مقیاس هفتگی بورس

بازار سرمایه تهران در حالی هفته پایانی فروردین ماه سال جاری را پشت سر گذاشت که همانند هفته قبل، بازهم شاهد روند نزولی شاخص های منتخب به ویژه شاخص کل بورس بودیم. بر این اساس بایستی یادآور شد که در سومین هفته از نخستین ماه سال، نماگر اصلی بازار سهام تهران، با افت 864 واحدی (معادل 0.9 درصد) مواجه شده بود.
کد خبر: ۷۹۱۹۸۵
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۵ 21 April 2018

سایه نگرانی‌های غیر‌ اقتصادی بر بازار سهام/ عقب نشینی 900 واحدی نماگر بورس تهرانبازار سرمایه تهران در حالی هفته پایانی فروردین ماه سال جاری را پشت سر گذاشت که همانند هفته قبل، بازهم شاهد روند نزولی شاخص های منتخب به ویژه شاخص کل بورس بودیم. بر این اساس بایستی یادآور شد که در سومین هفته از نخستین ماه سال، نماگر اصلی بازار سهام تهران، با افت 864 واحدی (معادل 0.9 درصد) مواجه شده بود.

به گزارش «تابناک اقتصادی» در چهارمین هفته از بهار 97، بازار سهام تهران در مسیری نزولی حرکت کرد و با افت 764 واحدی معادل 0.79 درصد در چهار روز کاری، به میانه کانال 95 هزار واحد اکتفا کرد.

بر اساس این گزارش، روز یکشنبه هفته گذشته در اولین روز کاری هفته بازار سرمایه، ارزش سهام بورس تهران، تحت تاثیر عوامل کلان اقتصادی و تحولات سیاسی برای سومین روز پیاپی کاهش یافت و شاخص کل با افت 299 واحدی به کانال 95 هزار واحد وارد شد. در این روز در فضای محتاط بازار، ارزش معاملات خرد به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت و به رقم 75 میلیارد تومان رسید. همچنین سهام گروه خودرو طی روز یکشنبه بیش از سایر نمادها توجه سهامداران را به خود جلب کرد از این‌ رو بیشترین نقدینگی طی معاملات این روز، در سهام زیرمجموعه گروه خودرو به گردش در‌آمد. روز دوشنبه نیز شاهد کاهش 481 واحدی شاخص کل را شاهد بودیم. این میزان افت بیشترین نزول روزانه نماگر اصلی بازار سهام در سال جاری بود. در این روز ارزش داد‌و‌ستد خرد سهام در جریان معاملات به زحمت به 90 میلیارد تومان رسید که نسبت به معاملات هفته‌های نخست فروردین افت حدود 20 درصدی را نشان می‌ داد. همچنین نمادهای خودرویی بار دیگر با اقبال سهامداران مواجه شدند. عمده نمادهای زیر‌مجموعه این گروه رشد قیمت را تجربه کردند تا شاخص این گروه با ثبت رشد بیش از 2 درصدی رتبه چهارم جدول صنایع با بیشترین بازدهی روزانه را به خود اختصاص دهد. اما روز سه شنبه روند نزولی متوقف شد و شاخص کل با حمایت نماد معاملاتی کگل (معدني و صنعتي گل گهر) به رشد 16 واحدی دست یافت. در این روز کاهش نسبی فشار فروش در کنار بهبود تقاضا مانع از افت ادامه‌دار قیمت سهام شد. و در نهایت روز چهارشنبه، شاخص کل در جایگاه خود تثبیت شد و تنها 1.15 واحد افزایش را تجربه کرد و در سطح 95 هزار و 523 واحد جای گرفت. در این روز بازهم  نماد معاملاتی کگل (معدني و صنعتي گل گهر) همانند روز قبل، تاثیر مثبت در برآورد نماگر بورس داشت.

پس از افت روزهای اخیر به‌نظر می‌رسد بازار به تدریج به یک مسیر کم‌نوسان وارد شود. این مسیر کم‌نوسان به‌دنبال جدال عوامل مثبت و منفی در سهام ایجاد می‌شود. در این میان هرگونه سیگنالی از عوامل فشار یا از سوی دیگر محرکان قیمتی سهام می‌تواند این مسیر کم‌نوسان را در‌هم شکند.

سایه نگرانی‌های غیر‌ اقتصادی بر بازار سهام/ عقب نشینی 900 واحدی نماگر بورس تهران

سقوط دو درصدی پتروشیمی‌ها در مقیاس هفتگی بورس

بزرگ‌ترین صنعت بورس یعنی تولیدکنندگان محصولات شیمیایی که بیش از یک‌پنجم ارزش بازار بورس را تشکیل می‌دهد، در هفته جاری جدی‌ترین افت شاخص را در میان گروه‌های بزرگ صنعتی به ثبت رساند تا جایی‌که شاخص صنعت مزبور در مقیاس هفتگی دو درصد سقوط کرد. این روند زمانی تشدید شد که قیمت‌گذاری برخی محصولات تولیدی این شرکت‌ها در بورس کالا با دلار ۴۲۰۰ تومانی انجام شد که نسبت به نرخ محاسباتی حدود ۴۹۰۰ تومانی قبلی ارز، افت قابل‌توجهی نشان می‌داد. اگر‌چه عمده محصولات این شرکت‌ها با رقابت و در سقف قیمتی به دلیل انباشت تقاضا و رقابت خریداران مورد معامله قرار گرفت اما به دلیل اعمال محدوده نوسان قیمتی برای کالاهای مزبور، قیمت پایانی محصولات عموما بیش از ۱۰ درصد کمتر از نرخ پایانی قبلی قرار داشت. این روند طبیعتا تاثیر خود را بیشتر بر شرکت‌های تولید‌کننده پلیمر گذاشت که بخش مهمی از محصولات خود را در بورس کالا به‌صورت داخلی به فروش می‌رسانند. به نقل از دنیای اقتصاد، بدیهی است ادامه اجرای این سیاست، علاوه بر ایجاد رانت برای خریداران کالاها در بورس و انتفاع ایشان از تفاوت قیمتی با بازار آزاد، شرکت‌های پتروشیمی را با زیان ناشی از قیمت‌گذاری دستوری مواجه می‌کند که اساسا روندی خلاف فلسفه معاملات آزاد و شفاف و رقابتی در بورس است، از این‌رو شاید امید این شرکت‌ها و سهامداران آنها در شرایط کنونی باید به بازبینی بورس کالا در زمینه محدودیت نوسان نسبت به قیمت پایه و آزاد‌سازی این متغیر به منظور حفظ مزایا وفلسفه حضور شرکت‌ها در بورس کالا باشد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی